Minä muotoilisin tämän asian niin, että miten jonkun tietyn jumalan fanitus poikkeaa urheiluseuran fanituksesta?Haluaisin myös tietää, että mistä tiedät, minkä uskonnon Jumalan vaikutuksen läsnäolon tunnet? Itse uskon ja luulen, että se johtuu vain ja ainoastaan siitä, että olette opiskellut ja/tai teille on kerrottu juuri meidän Jumalasta. Itse uskon, että jos teille kerhoissa, esikouluikouluissa ja koulussa olisi opetettu Islamista olisitte nyt muslimeja.
Jokainen ymmärtää, että jos isä on kannattanut HiFk:ta sina ja isoisä on kannattanut myös ja poikaa viedään pienestä peleihin ja kerrotaan tarinoita Karalahdesta, Hagmanista sekä mestaruuksista, niin todennäköisyys että hänestäkin tulee joukkueen fani on lähes sata. Ei häntä sinänsä ole aivopesty tai pakotettu, mutta siihen hänet on kuitenkin käytännössä kasvatettu. Hänestä tuo HIFK tuntuu juuri siltä oikealta joukkueelta ja hän kertoo että miten ne eivät sitä voi ymmärtää jotka eivät sitä itse koe. Se että naapurin Ville kannattaa Jokereita tuntuu vähän hölmöltä koska ei siellä ole ollut Hagmaniakaan ja menestys silloin kun isä oli nuori oli heikompaa. Ihan eri asia.
Luulisi että jokainen ymmärtää, että ihan sama mekanismi on uskonnonkin kanssa.
Viimeksi muokattu: