Nuo kaksi lihavoitua kohtaa ovat ristiriidassa keskenään. Siis jos puhutaan kaikkivoivasta luojajumalasta.
Jos maailmankaikkeuden loi kaikkivoiva jumala, hän tiesi jo luodessaan kaikki valinnat jotka minä elinaikanani teen, ja valitsi kaikista mahdollisista maailmankaikkeuksista juuri sen, jossa teen nämä valinnat. Hänellä siis oli täysi päätösvalta minun toimiini.
(1) Jumala loi maailman
(2) Hän tietää henkilön X tekemät valinnat etukäteen
(3) Hän valitsee sen maailmankaikkeuden, jossa X tekee nämä valinnat
JP. Jumalalla on täysi päätösvalta X:n toimiin.
Premissit voivat olla tosia, mutta seuraako itse johtopäätös premisseistä? Ja mitä täysi päätösvalta tarkoittaa? Itse premisseissä on sisäänrakennettuna ajatus X tekee jotakin. Tällöin tiedämme jo se, että tekijä on X eikä esimerkiksi Jumala. Jumala ei siis aikaansaa X:n tekoja. Tämä on tahdonvapauden olennainen seikka, ihminen voi pakottomasti valita eri vaihtoehtojen välillä. Sellainen vapaus, jossa ihminen ikäänkuin voisi mennä maailman ulkopuolelle tarkastelemaan valintojen olosuhteita, on ihmiselle mahdoton.
Jos sanotaan, että Jumalan päätösvalta ihmisen toimiin liittyy olosuhteiden valintaan, ei tämä päätösvalta vielä itsessään aikaansaa ihmisen valintaa. Tunnettu esimerkki Aadamin valinnasta tuo tämän asian paremmin esille: olosuhde ja maailma oli sellainen, että Aadamin oli mahdollista valita kahden erilaisen vaihtoehdon väliltä. Vaikka on totta, että jos Jumala ei olisi luonut kyseistä valinnan mahdollisuutta, Aadam ei olisi valinnut väärin, ei tämä poista sitä, että Aadam oli vapaa tehdessään valintansa. En tiedä, mitä täydellinen valinnanvapaus edes olisi, koska se edellyttäisi että ihminen sekä loisi valintansa olosuhteet että tekisi valintansa itse.
Täydellinen valinnanvapaus on fiktio missä tahansa maailmankuvassa tai selityksessä. Toimimme aina tietyissä olosuhteissa eivätkä valintamme ole tässä mielessä vapaita.
Kuvitellaan hiiri, jonka tutkija on sulkenut tietynlaiseen labyrinttiin, jossa hiiri tekee valintoja. Hiiri ei valitse olosuhteita, joissa toimii, mutta hiirikin voi periaatteessa valita, minkä reitin sen valitsee etsiessään ruokaa tai vapautta. Erona tässä on se, että tutkija ei tiedä etukäteen hiiren valintoja. Jos toisaalta tiede edistyy tarpeeksi, kenties tutkija voi ennustaa hiiren tekemät valinnat etukäteen. En kuitenkaan sanoisi, että tutkija tällöin aikaansaa hiiren valinnat, hiiri tekee itse valintansa. Toinen tilanne olisi se, jossa tutkija tuntiessaan hiiren manipuloisi hiiren valinnat etukäteen.
Y:n näkökulmasta valinnanvapaus kuuluu Y:lle itselleen, mutta entäpä X:n näkökulmasta?
Tulemme tilanteeseen, jossa on kaksi perustavasta erilaista näkökulmaa tilanteeseen ja myös todellisuuteen. Muistuttaa kuuluisaa Einsteinin junaesimerkkiä. Y:n näkökulma on se, että hänellä on täydellinen vapaus tekemiseensä. Hän ei tiedä, että X tietää mitä hän tulee seuraavaksi tekemään. X:n näkökulma taas on se, että hän tietää Y:n tuntemisen perusteella, mitä Y tulee seuraavaksi tekemään. X ei kuitenkaan aikaansaa Y:n tekoja, joten Y:n vapauden kriteerit täyttyvät.
Onko Y tai ihminen todellisesti vapaa, riippuu siitä, minkä näkökulman otamme. Jumalan näkökulma on ihmiselle mahdoton, siksi täytyy tyytyä ihmisen näkökulmaan. Emme voi todella tietää, mikä lopulta aikaansaa ihmisen valinnat paitsi määritelmällisesti ihminen itse. Hermoverkkojen tuntemus ei muuta asiaa, ihminen on mitä ilmeisemmin kokonaisuus, joten valintaa ei voi paikantaa tiettyyn osaan hermostosta (vaikka erilaisissa valinnoissa eri aivojen osat aktivoituvat). Humanistinen teoria suurimmasta halusta valinnan lähteenä on sekin ongelmallinen ja myös kehäpäätelmä.
Jumalan näkökulman kuvitteleminen voi johtaa toisistaan poikkeaviin ajatuksiin. Jotkut ajattelevat kaikkivoipuuden ja ennalta tietämisen johtavat determinismiin: itse ajattelen determinismin piilevän siinä, että mikään ei voi tapahtua vastoin jumalallista tietämystä. Sen sijaan, absoluuttinen determinismi voidaan torjua väittämällä, että Jumalan tietoon ihmisestä sisältyy myös valinnanvapaus. Jumala siis tietää varmuudella sekä sen, mitä ihminen tulee tekemään että sen, että valinta on tehty vapaasti.