No vaikka siten, että ihminen tietääkseni on muutakin kuin rakkaus, joten tämä rakkaudella uhkaaminen on vain...yksi valinta monesta. Jumalalla ei sitä valintaa ole oikein, koska Hän on tavallaan rakkaus itse.
Luulen, että pystyisit aika helpolla hyppäämään monen heimouskonnon läpi nopeasti, ja esim. kristinuskosta minä pääsin läpi niin, että skippasin nämä 1500+ vuotta jälkeenpäin tulleet lahkot niin jäljelle jäi vain kaksi, katoliset ja ortodoksit.
En minä ole varma. Epäilisin, että monet eivät ole uskossaan varmoja. Raamatussakin sanotaan jossain kohtaa että "uskon, auta minua epäuskossani".
Kuten varmasti tiedät, monet suuret uskonnolliset johtajatkin kamppailevat kovasti tuon kysymyksen kanssa. Joten turha kai odottaa kaltaiseltani idiootilta mitään tyhjentävää vastausta. Mutta mitä nyt olen lukenut, niin sitä ollaan selitetty niin, että ehkä ihminen ei sisällään kärsi niin pahasti kuin ulkoa näyttäisi, ehkä enkelit lievittävät hänen tuskaansa, ja ehkä hänellä on sitten taivaassa sitäkin paremmat olot kuin lyhyen elämänsä aikana täällä maailmassa. Ikuisuus on sentään koko lailla pidempi aika.
Toinen asia, mikä usein tuodaan esille, on se, että kärsimys voi tuoda ihmisen lähemmäksi Jumalaa. Miksi edes muistaa Jumalaa, kun menee hyvin? Mutta kun on kärsimyksiä, niin silloin tulee helpommin käännyttyä Jumalan puoleen, lähemmäksi Häntä. Jotkut pyhät jopa rukoilivat saadakseen sairauden ja päästääkseen kärsimään, niin että Jumala olisi heidän mielessään jatkuvasti.
Mutta tiedän, ei varmasti tyydytä useimpia ihmisiä, varsinkaan ei-uskovaisia, tällaiset vastaukset ja selittelyt.
No en varmaan sanoisi, että kärsimys on lyhyttä, mutta Jumala on kärsijän kanssa, niin, ettei Hänen tarvitse kantaa koko taakkaa. Vaikeaa voi olla antaa kärsimyksiään Jumalalle, mutta se helpottanee kuitenkin. Ja me kaikki voimme rukoilla noiden ihmisten puolesta, jotka kärsivät päivittäin noin raa'asti (ja tuo nähdäänkin esim. munkkien ja nunnien elämän tehtäväksi). Toki voimme itse yrittää omalla elämällämme ehkäistä kärsimystä maailmassa ja ympärillämme parhaamme mukaan.
Hyvä niin. Toivo kuolee viimeisenä...