Uskotko Jumalaan?

  • 1 343 692
  • 14 406

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Ihminen on laumaeläin ja pohjimmiltaan empatia kai johtuu siitä. Kyllä ihmiset tuntevat iloa ja surua muiden ihmisten puolesta ja takia ihan riippumatta uskooko yliluonnolliseen. Vaimoni itkee lähes joka ilta telkkarin ääressä ja on täysin uskonnoton. Ei hänen, ei minun eikä kenenkään muun empatiakyky johdu uskonnoista, vaan evoluutiosta.

Laumaeläimet pärjäävät yhteistyöllä ja huolehtivat toisistaan, mutta luokkaantunut tai sairas yksilö päätyy helposti myös lauman ruokalistalle, tai vain hylätään yhteisöä heikentävänä

Itse asiassa aika lapsellista edes väittää muuta. Tuohan on kuin suoraan kirkon propagandavihkosta, mutta vailla mitään pohjaa.

Paha sanoa. Minä en lueskele kirkollisia julkaisuja.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Uskonnon ja moraalin suhteeseen ei kyllä löydy tyhjentävää vastausta, ja tästä suorasta yhteydestäkin voi olla montaa eri mieltä. Tuskin uskonnollisetkaan henkilöt pitävät tappamista vääränä siksi, että jumala näin Moosekselle aikoinaan sanoi, vaan tämä on ympäröivän yhteisön yhdessä jakama käsitys, joka on myös kaikille edullista. Vaikka uskonnot ovatkin historialliselta pohjalta kenties vaikuttaneet yhteiskuntien jaettuihin käsityksiin oikeasta ja väärästä, en ymmärrä miksi uskontoja enää tarvittaisiin perustelemaan moraalisia ja eettisiä kysymyksiä. Tunnetusti mm. isosta kirjasta voi löytää perustelut kaikelle.


Wikipediassa on ihan hyvä raapaisu aiheeseen: Uskonto ja moraali – Wikipedia

edit: calvinilta ja jussi_j:ltä tulikin hyvät vastaukset aiheeseen sillä välin kun kirjoittelin. Noh.

Enm tarkoita, että vallitseva moraali ja etiikka olisivat seurausta ainoastaan (kristin)uskosta, mutta huomioiden sen roolin vaikka vain muutaman viimeisen vuosisadan ajalta, niin tuntuu käsittämättömältä, etteikö sen vaikutus olisi valtava.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Kyse on ajattelun perusteesta. Homoihin kielteisesti suhtautuva uskovainen perustelee kantaansa usein uskonnolla. Ateistin perusteet vastaavalle kannalle ovat, jos mahdollista, vielä typerämpiä, miksi niitä ei niin hirveästi olekaan.

Tarkoittanet harvoja kiihkoilevia krirtittyjä tai suurta osaa muslimeista?

Mitä ovat nuo typeryydet, joilla ateisti perustelee homovastaisuuttaan?

Vastasit kysymykseen arvioimalla kysyjää? Tällä argumentointivirheellä on varmaan joku latinan kielinen nimi.

Ei, kyseessä ei ole argumentaatiovirhe, vaan pelkkä irrallinen oletus poliittisesta kannastasi, johtuen kommunismin ja ateismin yhdistämisestä seuranneesta närkästymisestäsi.

Oletko siis sitä mieltä, että kommarimaiden huono asema johtuu siitä, että ovat uskonnottomia?

En, vaan toimimattomasta talousjärjestelmästä, ihmisen ahneudesta ja vallanhimosta, joihin ei tarvita uskontoa, vaan se syntyy aivan luonnostaan.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Niin aiotko vastata kysymykseen kommunistimaiden tilanteesta. Johtuuko se mielestäsi uskonnon puutteesta?


Johan minä vastasin. Tässä uudestaan, jos ei kerran osu silmään:

En, vaan toimimattomasta talousjärjestelmästä, ihmisen ahneudesta ja vallanhimosta, joihin ei tarvita uskontoa, vaan se syntyy aivan luonnostaan.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Niin aiotko vastata kysymykseen kommunistimaiden tilanteesta. Johtuuko se mielestäsi uskonnon puutteesta?


Onko ateismi tuonut jotain hyvää johonkin yhteiskuntaan?
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Tasaisin väliajoin joku elämänkoulusta valmistunut maalaisjärkitiedemies tulee tähän ketjuun näyttämään osaamistaan "ateistihihhuleille" retostelemalla lapsellisia kehäpäätelmiään ja heiluttelemella väsyneitä Esson Baari -filosofien olkiukkoja, jotka on nauraen tai haukotellen revitty palasiksi jo 200 sivua sitten.

Kaikki peruskäsitteet Occamista tieteenfilosofian perusteisiin ovat luonnollisesti täysin hukassa, koska niitä ei tarvitse, kun "on itsestään selvää", että nämä rippikoulutiedemiehet ovat oikeassa, koska "se nyt vaan on niin". Asiaan kuuluu myös sivutolkulla jatkuva one-liner spämmäys ja kysymyksiin vastaaminen kysymyksillä, joihin on vastattu jo vuosia sitten. Ja tietenkin aina rakastettavat ideologiakortit (natsi/kommari/joku muu), jotka ovat (tässäkin) keskustelussa varmin merkki siitä, että käytännössä mitään älyllistä annettavaa ei ole.

Laajemmin, yhteiskunnallisessa ja sosiaalisessa mielessä on silti varsin lohdullista, että yhteistä kaikille näillä keittiöfilosofeille tuntuisi olevan se, että uskonnot ja uskonnollisuus näyttäytyvät näille pubiteologeille suomalaisen demariluterilaisuuden lävitse; hajuton, mauton, väritön ja enimmäkseen harmiton Kalpa-JYP-Blues-kirkko on luonnollisesti räätälöity suomalaiseen demarimentaliteettiin; ei mitään merkityksellistä oikein kellekään, mutta vähän haaleata, laihaa kesäkeittoa kaikille (joko pakolla tai ilman), se vapauttaa rasittavasta ajattelusta ja tarjoaa sympaattista low maintenance-unelmahöttöä ilman suuria velvotteita ilman, että allaolevasta moraalifilosofiasta tai sen karmeista (ja osin huvittavista) ristiriidoista ja epäkohdista tarvitsee juuri välittää (termi "rusinapullauskovaisuus"). Kirkossa mennään naimisiin lasten tulevan YH-äidin kanssa, tulevat ongelmalapset kastetaan puolustuskyvyttäminä seurakunnan jäseniksi ja mummot ja vaarit saatellaan kirkkomaahan ilman, että sukulaiset ja naapurit luulee kommariateistiksi. Siistiä, helppoa ja vaivatonta.

Ongelmalliset, karmivat ja suoranaisesti mielipuoliset raamatunkohdat sivuutetaan "kontekstisidonnaisuudella", "aikalaisuudella", "historiasidonnaisuudella", "symboliikalla" ja luonnollisesti "tapauskovaisuudella" - paitsi jos niillä perustellaan omakohtaisia tai institutionaalisia ennakkoluuloja ja hataralle pohjalle rakennettuja moraalihökkeleitä (copyright varjo).

Lopuksi todetaan, että raamatulla ei nyt sitten olekaan niin väliä, koska "usko ja raamatuntulkinta on henkilökohtainen asia" - paitsi silloin, kun puolustetaan sormet korvissa valtionkirkkoa pahoilta kommariateisteilta. Luontevasti valtionkirkon oikeutus on aitokristillinen kehäpäätelmä: "Se on aina ollut ja tulee aina olemaan, koska se on aina ollut. Ja raamatussa sanottaisiin niin jos se olisi tehty Suomessa."

Ongelmalliset historia-, moraali-ja filosofia-kysymykset voi sujuvasti ohittaa siirtämällä maalitolppia sopivasti: lapsiin kohdistuva henkinen ja fyysinen väkivalta, ahdasmielisyys, epätieteellisyys, segregaatio ja mysogynismi sivuutetaan laittamalla ne joko väärien uskontojen, väärien tai huonojen uskovaisten tai väärän uskonnontulkinnan piikkiin. Sopii sikäli hyvin demariuteen ja luterilaisuuteen; kaikki hyvä on demarien/luterilaisten/Oikean Uskonnon/Oikeiden Kristittyjen ansiota, kaikki huono ja paha on jonkun muun syytä. Se "joku muu" ei ole koskaan se oma viiteryhmä, koska Ne Muut ei ole Oikeita Uskovaisia.

HUOM: Tätä keskustelua ei ole käyty tässä ketjussa, vaan on muuten vaan usein toistuva teema ja tapahtumakulku muissa aihetta sivuavissa keskusteluissa:

"Uskonnollinen fanatismi ja liikaa valtaa omistavat uskonto-organisaatiot aiheuttavat väkivaltaa, vähentävät hyvinvointia ja estävät sivistyksen leviämistä"

-> Ei Suomessa, ainoastaan rättipääuskonnoissa

"1900-luvun vaarallisimmat terroristit olivat valkoisia, kristittyjä, lihaasyöviä heteromiehiä"

-> Ei Suomessa, ei protestantteja, ei Oikeita Kristittyjä, PAKKO olla yksi kaappivegaani

"Northern Ireland Loyalist Paramilitaries ja (ainakin osittain) English Defence League ovat valkoisia, lihaasyöviä heteroprotestanttimiehiä"

-> Ei Suomessa, väärä protestanttikirkko, väärä maa, väärä kieli, vääriä kristittyjä, PAKKO olla ainakin yksi kaappihomo mukana!

Off-topic: keskustelun yhtäläisyydet ovat häkellyttävän samanlaisia moku-uskovaisten "Ei-HÄN Suomessa voi autot palaa, koska me ollaan Suomessa!" -kehäpäätelmien kanssa.

Harva asia on yhtä surullinen ja hellyyttävä yhtäaikaisesti kuin suomalainen vakaumuksellinen, valtionkirkkouskovainen kristitty, joka aitokristillisen ylimielisesti nauraa amerikkalaisille skientologeille, muslimiteokratioille tai polyteistihinduille. "Ne muut" on niin hassuja, kun ne ei auringonjumalan päivänä syö polvillaan verta ja lihaa kidutusvälineen edessä!

muaddib
 
Viimeksi muokattu:

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
On. Esimerkiksi seksuaalivähemmistöjen oikeuksien paraneminen ympäri maailmaa liittyy vahvasti uskonnolisen kiihkon vähenemiseen.

Uskonnollisen kiihkon väheneminen ei kai sentään tarkoita ateismia?

Toki kristityn näkökulmasta kyseessä on tietenkin negatiivinen asia.

Paha sanoa, mutta minun mielestäni se on positiivinen asia.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
On hienoa, että kyseinen aihe saa aikaan näin vilkasta keskustelua. Aihe jakaa ihmiset selkeästi kahteen ryhmään. Mielestäni ongelmana tässä keskustelussa on se, ettei kummallakaan osapuolella ole halua lähentyä toisiaan, ei haluta asettua toisen asemaan, vaan kaivaudutaan entistä syvemmälle omiin bunkkereihin. Tällainen keskustelu on usein epäkohteliasta, provokatiivista ja vie turhan usein sivuraitelle.

Minua mietityttää kovin se kiihko, jolla monet ateistit suhtautuvat asiaan, jota he pitävät humpuukkina. Asetuin tuossa työmatkalla asioita miettiessäni ateistin penkille ja minulle selvisi ainakin yksi mahdollinen selitys: Monet uskovaiset ovat fiksuja ihmisiä. He ovat lukeneita ja voivat työskennellä hyvinkin arvostetuissa ammateissa. Miten vaikkapa huippuluokan ekonomisti tai sydänkirurgi voi olla niin "tyhmä", että uskoo Jumalaan. Tuntuisi, että noin kykenevien ihmisten pitäisi pystyä ajattelemaan niin loogisesti, etteivät he usko "satuolentoon". Täällä on verrattu Jumalaa joulupukkiin. En todellakaan pystyisi luottamaan hammaslääkäriini, jos hän aidosti oikeasti kertoisi minulle uskovansa joulupukkiin. Jos Jumalaa pitää samankaltaisena satuolentona kuin joulupukkia, ymmärän kiihkeyden, pelon, epäuskon ja hämmennyksen. On varmasti omat haasteensa elää yheiskunnassa, jossa on paljon ihmisiä, jotka uskovat satuolentoon. On varmasti epäluuloinen olo tehdä heidän kanssaan yhteistyötä. Kyllä minun olisi hankala työskennellä sellaisen työkaverin kanssa, joka uskoo aidosti Hämähäkkimieheen.

No joo. Kadun, että jaoin tässä ketjussa henkilökohtaisen uskonkäsitykseni. Keskustelu olisi ollut ilmeisen helpompaa yleisellä tasolla. On kuitenkin hienoa, että Jatkoaika.comissa keskustellaan myös uskosta. Minä keskityn jatkossa visusti kiekkoaiheisiin. Erinomaista syksyä teille.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
On hienoa, että kyseinen aihe saa aikaan näin vilkasta keskustelua. Aihe jakaa ihmiset selkeästi kahteen ryhmään. Mielestäni ongelmana tässä keskustelussa on se, ettei kummallakaan osapuolella ole halua lähentyä toisiaan, ei haluta asettua toisen asemaan, vaan kaivaudutaan entistä syvemmälle omiin bunkkereihin. Tällainen keskustelu on usein epäkohteliasta, provokatiivista ja vie turhan usein sivuraitelle.

Vaikuttaa siltä, että kaikkein fanaattisimipien on mahdoton käsitellä tilannetta, jossa keskustelija ei katso kuuluvansa kumpaankaan ryhmään.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Totta kai näin, nyrkkisääntönä... Toisaalta tiedät varmasti, että lähdekritiikkikin on hieman monimutkaisempi ja tutkimuksen 'sisällä' oleva prosessi kuin asia, joka voitaisiin pelkistää vain vaihe vaiheelta eteneväksi valikoinniksi, missä syrjäytettäisiin tiettyjä lähteitä, koska ne voidaan kategorisoida uskonnolliseksi kirjallisuudeksi. Mutta joo, olemme varmasti samaa mieltä, joten tämä tästä.

Totta kai. Tarkoitukseni oli vain havainnollistaa sitä, miten tutkijan täytyy ottaa tekstin konteksti huomioon. Täällähän oli esimerkiksi kommentteja siitä, että "muita saman ajan tekstejä pidetään totena, mutta Raamattua ei", joka on ihan täydellinen väärinkäsitys historiantutkimuksen luonteesta.

Mutta kuten sanoitkin, lienemme tästä asiasta kuitenkin samaa mieltä :)
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vaikuttaa siltä, että kaikkein fanaattisimipien on mahdoton käsitellä tilannetta, jossa keskustelija ei katso kuuluvansa kumpaankaan ryhmään.

En tiedä fanaattisuudestani, mutta minä käsitän teismin ja ateismin siten, että siihen väliin ei jää mitään aitaa, jolla istuskella, vaan jokainen kuuluu jompaankumpaan ryhmään.

Viestisi perusteella sinä et ilmeisesti katso kuuluvasi kumpaankaan ryhmään. Voisitko perustella toisaalta, miksi et mielestäsi ole teisti, ja toisaalta, miksi et mielestäsi ole ateisti?
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Viestisi perusteella sinä et ilmeisesti katso kuuluvasi kumpaankaan ryhmään. Voisitko perustella toisaalta, miksi et mielestäsi ole teisti, ja toisaalta, miksi et mielestäsi ole ateisti?

Itseasiassa taidan olla ateisti tai uskonnoton, koska en ole uskovainen.
Toisaalta kuulun edelleen kirkkoon, eikä minulla ole aikomustakaan erota siitä.

Voisi kai kuitenkin sanoa, että istun tuolla olemattomalla aidalla - kumpaakin jalkaa ateismin puolella heilutellen.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
On hienoa, että kyseinen aihe saa aikaan näin vilkasta keskustelua. Aihe jakaa ihmiset selkeästi kahteen ryhmään. Mielestäni ongelmana tässä keskustelussa on se, ettei kummallakaan osapuolella ole halua lähentyä toisiaan, ei haluta asettua toisen asemaan, vaan kaivaudutaan entistä syvemmälle omiin bunkkereihin. Tällainen keskustelu on usein epäkohteliasta, provokatiivista ja vie turhan usein sivuraitelle.
Kyllä, eikä sitä paranna oneliner-kommentointi vailla mitään varsinaista lisäantia keskustelulle.

Jos Jumalaa pitää samankaltaisena satuolentona kuin joulupukkia, ymmärän kiihkeyden, pelon, epäuskon ja hämmennyksen. On varmasti omat haasteensa elää yheiskunnassa, jossa on paljon ihmisiä, jotka uskovat satuolentoon. On varmasti epäluuloinen olo tehdä heidän kanssaan yhteistyötä. Kyllä minun olisi hankala työskennellä sellaisen työkaverin kanssa, joka uskoo aidosti Hämähäkkimieheen.
Voihan se näinkin olla, mutta kiihkeyttä, pelkoa, epäuskoa ja hämmennystä on tasan yhtä paljon molemmissa leireissä. Pystyn vastaamaan vain yhden henkilön eli itseni näkökannasta. En usko jumalan olemassaoloon. Mielestäni jumala on häneen uskovan oma päänsisäinen harha, psyykeen tapa käsitellä asioita, joita olisi ehkä muuten vaikea ymmärtää saati hyväksyä. Kosmologi, uskonnottomaksi tunnustautunut Kari Enqvist on todennut: "'Tiede ei selitä kaikkea, mutta uskonto ei selitä mitään'. Uskonto antaa kaikkeen saman vastauksen: tutkimattomat ovat Herran tiet. Toisin sanoen: en tiedä." Tämä on juuri syy, miksi minun on mahdotonta uskoa mihinkään korkeampaan voimaan. Uskonto ei anna minulle vastausta mihinkään - se ei ylipäätään anna minulle mitään, joten miksi uskoisin jumalaan. Jeesus on ehkä ollut olemassa, ei minään Jumalan poikana vaan ihmisenä, jonka humaanius on ollut paljon aikaansa edellä.

Minusta jokaisen usko on kuitenkin hyvin henkilökohtainen asia ja suon mielihyvin muille heidän uskonsa, joten en jaksa suhtautua tähän kovinkaan suurella kiihkolla, kiinnostuksella kylläkin. Ylenpalttinen aggressiivisuus puolin ja toisin on epätoivottavaa ja turhaa. Turhaa se on siksi, että tällaisessa asiassa on vaikea käännyttää toisin ajattelevaa henkilöä minkäänlaisilla faktoilla. Toisilla on jokin sisäänrakennettu tarve nojata johonkin 'korkeampaan voimaa'. Toisilla ei.

Kadun, että jaoin tässä ketjussa henkilökohtaisen uskonkäsitykseni. Keskustelu olisi ollut ilmeisen helpompaa yleisellä tasolla.
Minusta on vain hienoa, että jaoit henkilökohtaisen käsityksesi muille. Ei siinä ole mitään väärää tai hävettävää. Sinä uskot, hyvä niin.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itseasiassa taidan olla ateisti tai uskonnoton, koska en ole uskovainen.
Toisaalta kuulun edelleen kirkkoon, eikä minulla ole aikomustakaan erota siitä.

Voisi kai kuitenkin sanoa, että istun tuolla olemattomalla aidalla - kumpaakin jalkaa ateismin puolella heilutellen.

Tällä perusteella minun kirjoissani olet ateisti. Kirkon jäsenyydellä ei tässä ole mitään merkitystä, sillä kyllähän sielä ateisteja on. Olin aikanaan itsekin. Ja toisaalta eihän mikään estä vastaavasti uskomasta, vaikka ei mihinkään uskonnolliseen yhteisöön kuuluisikaan.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Tällä perusteella minun kirjoissani olet ateisti. Kirkon jäsenyydellä ei tässä ole mitään merkitystä, sillä kyllähän sielä ateisteja on. Olin aikanaan itsekin. Ja toisaalta eihän mikään estä vastaavasti uskomasta, vaikka ei mihinkään uskonnolliseen yhteisöön kuuluisikaan.

Totesin myös itse itseni ateistiksi, mutta en ole ilmeisesti hurahtanut ismiin kuin "kunnon ateistin" täytyy, koska minua on päinvastoin oletettu "kunnon kristityksi".

Onko kenties niin, että ateistin tulla olla suvaitsematon muita vakaumuksia kohtaan?
 

sem

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko kenties niin, että ateistin tulla olla suvaitsematon muita vakaumuksia kohtaan?

No jos uskovaisiin voisi suhtautua kuten ihmisiin joilla on hieman eksentrinen harrastus mutta jotka eivät yritä saada kaikkia muitakin vakaumuksellisiksi harrastajiksi, eivät pyri laatimaan lakeja harrastuksensa pohjalta eivätkä tuputa sitä väkisin lapsille niin meikäläinen ainakin suvaitsee ihan helposti näitä vakaumuksia.

Ja sama englanniksi kärjistyksen kera alleviivaten:Jesus and Mo
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
No jos uskovaisiin voisi suhtautua kuten ihmisiin joilla on hieman eksentrinen harrastus mutta jotka eivät yritä saada kaikkia muitakin vakaumuksellisiksi harrastajiksi, eivät pyri laatimaan lakeja harrastuksensa pohjalta eivätkä tuputa sitä väkisin lapsille niin meikäläinen ainakin suvaitsee ihan helposti näitä vakaumuksia.

Ja sama englanniksi kärjistyksen kera alleviivaten:Jesus and Mo

Minäkin alan suvaita ateistihihhuleita heti, kun he lakkaavat yrittämästä saada kaikkia muitakin vakaumuksellisiksi harrastajiksi, eivät pyri laatimaan lakeja harrastuksensa pohjalta, eivätkä tuputa sitä väkisin yhtään kenellekään.


Eroa kirkosta
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
kai minut voidaan "kiihko-ateistiksi" laskea koska suhtaudun uskontoon samoin kuin pyramidi-huijauksiin (ml. Suomen eläkejärjestelmä) ja Nigerialaiskirjehuijauksiin. Eli saman logiikan mukaan olen siis kiihtopyramidihuijausten vastustaja vaikken sitäkään myönnä.

Mitä itse jumalaan uskomiseen tulee, niin minun mielestäni tämä occamin partakone-tarkastelu voidaan kristinuskon järjellisyyden arvoinnin osalta jakaa kahteen osaan. Jeesuksen sanomisiin ja jumalan tekemiin ihmeisiin.

Maailmassa on ollut tuhansia ihmisiä, jotka ovat väittäneet olevansa jumalaista alkuperää lähtein Rooman Keisareista ja päätyen eri lahkojen vetäjiin ja Pohjois-Korean johtajiin (jos oikein muistan). Tietenkin mahdollista on että he kaikki ovat sitä mitä väittävät, mutta kuitenkin selvästi todennäköisempänä pidän että he vain yksinkertaisesti valehtelevat. Näinhän tämä Occam toimii.

Tämä Jeesus-niminen on varmasti ollut yksi parhaista, mutta päivänselvänä myöskin pidän, että jos Criss Angel tai joku vastaava pääsisi ajanlaskumme alkuun uunottamaan alkuihmisiä, niin hän olisi vielä Jeesustakin parempi ja halutessaan saisi vakuutettua ihmiset omasta jumaluudestaan alta aikayksikön. Jos Jeesus on vedestä viiniä tehnyt niin eiköhän siihen ole tarvittu viikko aikaa ja hieman hiivaa.

Sitten Jumalan ihmeisiin tulee, niin eiköhän kyseessä ole olleet ihan normaalit luonnonilmiöt (maanjäristykset etc). Nykyisinkin nähtävien ilmiöiden (esim Tsunamien ja vastaavien) kohdalla tietty porukka on alttiiita näkemään niiden taustalla jumalaista toimintaa, vaikka tiede on ne pystynyt täysin selittämään. Kun huomioidaan parintuhannen vuoden takainen sivistystaso, niin Occamin mukaan tämä vaihtoehto on moninkertaisesti todennäköisempi.

summasummarun, eipä sitä jumalaan näiden todisteiden valossa olemassa ole.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
kai minut voidaan "kiihko-ateistiksi" laskea koska suhtaudun uskontoon samoin kuin pyramidi-huijauksiin (ml. Suomen eläkejärjestelmä) ja Nigerialaiskirjehuijauksiin. Eli saman logiikan mukaan olen siis kiihtopyramidihuijausten vastustaja vaikken sitäkään myönnä.

No, en minä sinua lukisi kiihkoilijaksi tämän kirjoituksen perusteella. Ei oma kanta ole kiihkoilua, mutta vastapuolen kimppuun hyökkääminen hihhuli-, satukirjauskovaiset- ja idiootti-huudoin kertoo turhan suuresta tunnelatauksesta, joka puolestaan astettaa uskovaisten nimittelyn ahdasmielisiksi ja suvaitsemattomiksi vähintäänkin outoon valoon.

summasummarun, eipä sitä jumalaan näiden todisteiden valossa olemassa ole.

Täsmälleen samaa mieltä.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Ja tietenkin aina rakastettavat ideologiakortit (natsi/kommari/joku muu), jotka ovat (tässäkin) keskustelussa varmin merkki siitä, että käytännössä mitään älyllistä annettavaa ei ole.
Kiitos hienosta kirjoituksestasi. Varmaankin suurin osa siitä meni yli hilseeni.

Jos nyt olen asiaa ollenkaan ymmärtänyt, niin uskonto ei perustu kovinkaan paljon älyyn, rationaalisuuteen ja loogiseen päättelyyn, vaan se perustuu uskoon. Siinä on se sisäinen epävarmuus, eli on hypättävä ikäänkuin "tyhjyyteen". Eli vaikka olisi kuinka älykäs, niin tuskin sitä uskoa pystyy aukottomasti todistamaan, joten tässä mielessä voiton julistaminen pelkän älyllisen logiikan ja rationaalisuuden perusteella on minusta hieman kyseenalaista.

muaddib kirjoitti:
ilman, että allaolevasta moraalifilosofiasta tai sen karmeista (ja osin huvittavista) ristiriidoista ja epäkohdista tarvitsee juuri välittää
No kyllä mielestäni ainakin ortodoksikirkolla tuntuisi olevan perinteinen tulkinta kirkon kannasta uskontoon, vaikka onhan sitten ortodokseillakin näitä "toisinajattelijoita". Mutta mielestäni nuo suurimmat linjat on aika selviä, ja niitä on vuosisatojen ajan käyty läpi ja niissä on olemassa sellainen punainen lanka. Jos mennään jokaisen yksittäisen esim. Raamatun lauseen kohdalle, niin varmaankaan ei olla täysin kaikkien lauseiden merkitystä ymmärretty yhtenevällä tavalla.

muaddib kirjoitti:
Lopuksi todetaan, että raamatulla ei nyt sitten olekaan niin väliä, koska "usko ja raamatuntulkinta on henkilökohtainen asia"
No ortodoksikirkossa nimenomaan painotetaan, että se ei ole henkilökohtainen asia vaan koko kirkon asia. Lisäksi ortodokseille tärkeää on myös koko kirkon perintö, esim. pyhien kokemukset ja kirjoitukset vuosisatojen aikana (voisi melkein sanoa, että 50% uskosta tulee noista muista "perintötodisteista", ja se toinen 50% Raamatusta, vaikka Raamattu onkin se tärkein todiste). Mutta ymmärrän, että kirjoituksesi oli kohdistettu nimenomaan protestanteille.

muaddib kirjoitti:
Ongelmalliset historia-, moraali-ja filosofia-kysymykset voi sujuvasti ohittaa siirtämällä maalitolppia sopivasti: lapsiin kohdistuva henkinen ja fyysinen väkivalta, ahdasmielisyys, epätieteellisyys, segregaatio ja mysogynismi sivuutetaan laittamalla ne joko väärien uskontojen, väärien tai huonojen uskovaisten tai väärän uskonnontulkinnan piikkiin.
Epäilemättä uskoa väärinkäytetään. Mutta tarkoittaako se ehdottomasti sitä, että uskonkappaleet luotiin alunperinkin väärinkäytön ja vallankäytön välineiksi? Toki noin voi olla, mutta mielestäni voi olla niinkin, että vaikka ne alunperin alkoivat jaloista tarkoitusperistä, niin nopeasti väärinkäyttäjät ja vallankäyttäjät huomasivat mahdollisuuden käyttää uskontoa tekojensa ja valtansa pönkittämiseen. Onko tuo täysin mahdotonta? Ja jos näin tapahtui, niin miksi siitä pitää sitten uskontoa ja ehkä niitä muutamia "tosiuskovaisia" syyttää, jos muut käyttävät uskontoa omiin tarkoituksiinsa ihan miten haluavat? Ehkä argumentti sitten on, että jos uskonnoissa jotain totuutta olisi, mutta alunperin olisi nähty, että niitä käytetään ihan vääriin tarkoituksiin, niin olisi sitten jätetty sanomatta nämä teesit ja tekemättä nämä tekoset, niin ei olisi koskaan jouduttu näihin väärinkäytön ongelmiin?
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Uskotko Jumalaan

Näitä kysymyksiä voi esittää loputtomiin vastauksista puhumattakaan.

Ja tiedän, ensin pitäisi saada vastaus, kenen J(j)umalaan mahdollinen uskoni tai epäuskoni halutaan saada varmuus.

Minulle agnostikkona kysymys on yhtä relevantti kuin maksaako mielestäni huomenna sulatejuusto 2,95 vai 2.85. En minä tiedä.
 
Viimeksi muokattu:

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Minäkin alan suvaita ateistihihhuleita heti, kun he lakkaavat yrittämästä saada kaikkia muitakin vakaumuksellisiksi harrastajiksi, eivät pyri laatimaan lakeja harrastuksensa pohjalta, eivätkä tuputa sitä väkisin yhtään kenellekään.

Eroa kirkosta

Demariluterilainen (=en usko niinku jumalaan, mutta en silleen kommariateistisesti ku sitte kaikki junttikaverit naurais mulle, kun nekään ei oikein tiedä mikä on ateisti) valittamassa ateismin "tuputtamisesta" muistuttaa peräkammaripersua valittamassa siitä, että neekerit ja homot vie niiden naiset Kainuun muuttotappiokunnasta.

Muokatusta profiilistasi ja yleisestä riehumisestasi päätellen olet sen luokan kovapäinen mielensäpahoittaja, että kerrataan nyt vielä ihan rauhassa:

Minä en ole lakkauttamassa, kieltämässä tai lainsäädännöliisesti estämässä keneltäkään yksityishenkilöltä tai yksityiseltä firmalta/yhdistykseltä uskonnon harjoittamista missään muodossa. Mutta heti, kun muslimikebabyrittäjä joutuu maksamaan pennin jeninkään siitä, että demariluterilaiset voivat mennä leggingsvalaidensa kanssa valtionkirkossa naimisiin, niin ollaan pahasti hakoteillä. Uskonnonvapaus on myös vapautta uskonnoista.

No, ateistikommareiden maailmanlaajuinen salaliitto (huolestuttava kehitys, joka alkoi jo 1600-luvulla) etenee vääjäämättä ja viimeisetkin uskonnollisten valtarakenteiden takapajulat ns. sivistyneissä länsimaissa eli Suomi, Norja, Tanska ja Englanti lakkauttavat valtionkirkkonsa ja palauttavat uskonnot sinne mihin ne kuuluvat: ihmisten omien korvien väliin.

Ehkä 400 vuoden päästä tai sen aikana myös muslimivaltioissa koetaan jonkinlainen islam-renesanssi, ja uskonnollinen höperehtiminen erotetaan sielläkin valtion ja yhteiskuntien lainsäädännöistä ja sielläkin siirrytään keskiajalta nykyaikaan.

Sitä odotellessa toivotan Geezerille pitkää ja epätoivoista viivytystaistelua vääjäämättömän tappion edellä. Viimeiset 400 vuotta Euroopassa on osoittanut, että sivistys voittaa lopulta.

muaddib
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Muokatusta profiilistasi ja yleisestä riehumisestasi päätellen olet sen luokan kovapäinen mielensäpahoittaja

Ei hämmästyminen ole mielen pahoittamista. Minulle on ollut suuri yllätys, että ateistien keskuudessa esiintyy uskonto- ja uskovaisvastaisuutta, joka ilmenee tällaisina raivonpurkauksina ja riehumisena. Kuten olen jo aiemmin sanonut, olen pitänyt ateismia isminä, johon ei kuulu aatteen palo ja julistaminen. Vielä ihmeellisempää on ateistien huoli sukupuolivähemmistöjen ja naisen asemasta, kun samaan aikaan hyökätään maailmankatsomuksen ja elämäntavan kimpuun. Mielestäni tämä on, jos ei mukasuvatsevaisuutta, niin ainakin hyvin valikoivaa sellaista. Vai onko niin, että olet homoaktivisti, joka nyt vaan sattuu olemaan myös ateisti?


Mutta heti, kun muslimikebabyrittäjä joutuu maksamaan pennin jeninkään siitä, että demariluterilaiset voivat mennä leggingsvalaidensa kanssa valtionkirkossa naimisiin, niin ollaan pahasti hakoteillä. Uskonnonvapaus on myös vapautta uskonnoista.

Erikoinen ilmaus tuo "demariluterilaiset`. Etenkin, kun muistellaan Forssan kokouksen 1903 sosiaalidemokraattista julistusta: "Uskonto on julistettava yksityisasiaksi. Kirkko on erotettava valtiosta ja kirkolliset sekä uskonnolliset yhdyskunnat katsottava yksityisiksi yhdistyksiksi, jotka itse järjestävät sisälliset asiansa. Uskonnonopetus on poistettava kouluista."


Sitä odotellessa toivotan Geezerille pitkää ja epätoivoista viivytystaistelua vääjäämättömän tappion edellä. Viimeiset 400 vuotta Euroopassa on osoittanut, että sivistys voittaa lopulta.

Minulla ei ole harmainta aavistusta, mistä taistelusta tai tappiosta sinä puhut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös