Tarinankertoja
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Se liittyy vakaumukseen.
r a a m a t u n mukaiseen vakamukseen.
No se tästä hiusten halkomiseta... Onnea Petralle joka tapauksessa näin kissan omistajalta toiselle
Se liittyy vakaumukseen.
r a a m a t u n mukaiseen vakamukseen
Pidän tätä täysin mahdollisena, joskin tämä on vain oma mielipiteeni. Mitään näyttöä mahdollisista läpimurroista aivotutkimuksessa ja keinoälytutkimuksessa joka viittasi tähän ei ole tiedossa
"vakaumuksen mukainen toiminta ei saa johtaa ihmisoikeusloukkaukseen kuten sukupuoleen perustuvaan syrjintään".
Ihmettelen kyllä Valtaojan kutsumista jotenkin erityisen "itsetietoiseksi", eihän hänen tieteenalansa ole mitenkään reduktioketjussa kansanomaisesti ilmaistuna "nerojen" ja "tietäjien" tasolla ja Valtaoja varmasti myöntäisi tämän?
unohdit taas sen raamatun tosta.... Vai lukiko Norro sen ohjeen Tex Willeristä?
On se vaikeaa nähdä sitä opusta sinä ahdasmielisenä ja syrjivänä opuksena mitä se oikeasti on.
Kuinka moni ateisti voi rehellisesti sanoa "tiedän, että jumalaa ei ole olemassa"?
Aika harva ateisti noin sanookaan. Suurin osa sen sijaan sanoo, ettei nykytiedon nojalla ole mitään syytä olettaa, että jumalaa olisi olemassa.Kuinka moni ateisti voi rehellisesti sanoa "tiedän, että jumalaa ei ole olemassa"?
Aika harva ateisti noin sanookaan. Suurin osa sen sijaan sanoo, ettei nykytiedon nojalla ole mitään syytä olettaa, että jumalaa olisi olemassa.
Kuinka moni ateisti voi rehellisesti sanoa "tiedän, että jumalaa ei ole olemassa"?
Kuinka moni ateisti voi rehellisesti sanoa "tiedän, että jumalaa ei ole olemassa"?
Itse en ole ateisti, mutta voin sanoa, että Jumalan olemassaololle ja sen todistamiselle ei ole minulle mitään väliä. Ihminen on joka tapauksessa ihan itse vastuussa kaikista päätöksistään ja tekemisistään (joitain poikkeuksia lukuunottamatta). Minulle siis Jumalan... tai jumalten olemassaololle ei ole mitään käytännön merkitystä, toki se on mielenkiintoinen filosofinen pohdiskelun aihe. Siksi varmaan tämäkin ketju on paisunut näin suureksi.Kuinka moni ateisti voi rehellisesti sanoa "tiedän, että jumalaa ei ole olemassa"?
Eihän tämä luonnontieteellisesti ole mikään vaikea kysymys. Tietoisuus on aivotoimintaa. Tietoisuutta on myös eläimillä. Peilikokeen mukaan useammillakin, myös esim meidän kissoilla, jotka peilin kautta osaavat lelua vaania
On täysin mahdollista ottaa esim. sellainen kanta, että uskonnonfilosofialla ei ole mahdollisuutta sanoa juuri mitään järkevää Jumalan olemassaolokysymyksestä, mutta samanaikaisesti muilla aloilla on vielä vähemmän järkevää sanottavaa siitä.
En oikein tajunnut päättelyketjuasi, mutta kysehän oli vain ateistin määritelmästä......Puhekielessä enemmistö ymmärtää termin kuitenkin juuri noin kuin Valtaoja sen määrittelee.
Puhekielessä taas agnostikko = "ihminen joka on jättänyt takaportin Jumalalle auki ja joka ei uskalla olla uskomatta tai uskoa" ?!?
Ja tämä on mielestäni juuri ns. tiedeuskoa. Siis uskotaan että tiede on absoluuttinen totuus tai ainakin tulee paljastamaan absoluuttisen totuuden (jos jumalaa tai jumalattomuutta pidetään osana absoluuttista totuutta).Ateisti olettaa että Jumalaa ei ole olemassa niin kauan, kunnes a) joku tiedemies kehittää aukottoman teorian sen olemassaolosta tai b) Jumalan olemassaolo mitataan todistettavasti jollain mittalaitteeella. Pahaa pelkään, ettei Jumalan olemassaoloa tai olemattomuutta ylipäänsä voi etsiä näillä tieteen nykykeinoilla.Aika harva ateisti noin sanookaan. Suurin osa sen sijaan sanoo, ettei nykytiedon nojalla ole mitään syytä olettaa, että jumalaa olisi olemassa.
...SNIP...
Ja tämä on mielestäni juuri ns. tiedeuskoa. Siis uskotaan että tiede on absoluuttinen totuus tai ainakin tulee paljastamaan absoluuttisen totuuden (jos jumalaa tai jumalattomuutta pidetään osana absoluuttista totuutta).Ateisti olettaa että Jumalaa ei ole olemassa niin kauan, kunnes a) joku tiedemies kehittää aukottoman teorian sen olemassaolosta tai b) Jumalan olemassaolo mitataan todistettavasti jollain mittalaitteeella. Pahaa pelkään, ettei Jumalan olemassaoloa tai olemattomuutta ylipäänsä voi etsiä näillä tieteen nykykeinoilla.
Itseäni tuossa tieteen uskossa hämää tuon ylläolevan lisäksi muutama oleellinen pointti (ja tieteen uskolla tarkoitan nimenomaan uskoa siihen että tiede selvittää absoluuttisen totuuden)
1) Suurin osa (oma veikkaukseni 99,9%) tieteen sisällöstä on tieteeseen uskovalle täyttä hepreaa. Silti hän uskoo tieteeseen absoluuttisena totuutena, jos tieteellsiet tutkimukset ovat tiedemiesten tekemiä ja tiedeyhteisön hyväksymiä aivan kuin esim. katolinen kirkkouskovainen uskoo papiston julistuksiin, jos hän ei ymmärrä aivan kaikkea isosta kirjasta. Itse en ymmärrä, miten voisin pitää absoluuttisena totuutena jotain asiaa, josta itse henk. kohtaisesti-ilman välikäsiä- en olisi perillä sataprosenttisesti. Sen sijaan hyväksyn että en tiedä tieteestä juuri mitään, kuten en esim. pitsinnypläyksestäkään, mutta sillä ei ole minulle väliä, sillä en pidä kumpaakaan absoluuttisena totuutena.
2) Nykyisen googlettamisen aikana tiede tarjoaa tiedeuskovalle itse asiassa aivan yhtä paljon tulkinnan mahdollisuuksia, kuin esim. Raamattu tarjoaa ns. harrastelijauskovaiselle: Jos haluaa tukea jollekin uskomukselleen on siitä helppo löytää a) aihetta sivuava kirja, b) tieteellinen julkaisu tai c) vähintäänkin artikkeli Tiede 2000-lehdestä. Kun tälle uskomukselle löytyy ns. mustaa valkoisella, tulee tästä uskomuksesta fakta. Harva tieteeseen uskova ymmärtää, mikä on ns virallisen tiedeyhteisön hyväksymä fakta ja mikä ei. Ja tiede nimenomaan perustuu tarkkoihin pelisääntöihin.
3) Uskoisin, että kaikki tiedeuskovaiset myöntävät että tiede ei ole vielä ratkaissut kaikkea (absoluuttista totuutta). Useat tiedeuskovat kuitenkin uskovat että tiede menee vääjäämättä kohti lopullista totuutta ja on itse asiassa melko lähelläkin sitä, unohtaen että tieteen ala on erittäin nuori, eikä ole hirveän kauan aikaa kun esim. maapalloa luultiin aluksi litteäksi ja hieman sitä myöhemmin maailmankaikkeuden navaksi. Meikäläisen on hirveän vaikea uskoa että a) tiede olisi selittänyt esim. yli 1% kaikesta mahdollisesta mitä tieteen keinoin voidaan ylipäänsä selittää tai b) että tiede ylipäänsä olisi jotenkin oikealla reitillä kohti lopullista totuutta. Tiedeuskovaisen kannalta tilanne toki on helppo ja turvallinen: Kulloinenkin maailmankuva määräytyy olemassaolevan tiedon mukaan ja ihmisen tarvitsee ainoastaan odottaa, että papisto (tiedemiehet) päivittävät maailmankuvaa tarvittaessa.
4) Tiede ja koko tiedeyhteisö on nykyään pilkkoutunut pieniin osa-alueisiin joista jokainen tieteenala tutkii omaa pientä aluettaan unohtaen kokonaisuuden. Jos haluaisin nykyiseltä tiedeyhteisöltä esim. kuvauksen talostani, saisin lultavasti tarkan selostuksen taloni tiilien molekyylirakenteesta, siitä minkälaisen spektrin taloni värähtely aiheuttaa kolmentuhannen valovuoden päässä maasta sekä siitä, minkälaisen kemiallisen reaktion taloni näkeminen saa aikaan hypotalamuksessani.
Jos haluaisin nykyiseltä tiedeyhteisöltä esim. kuvauksen talostani, saisin lultavasti tarkan selostuksen taloni tiilien molekyylirakenteesta, siitä minkälaisen spektrin taloni värähtely aiheuttaa kolmentuhannen valovuoden päässä maasta sekä siitä, minkälaisen kemiallisen reaktion taloni näkeminen saa aikaan hypotalamuksessani.
Kirkosta eroamisbuumi heijastaa enemmän arvojen koventumista kuin homostelun kannattamista. Enemmistö meistä on kuitenkin heteroja, mutta ilmiö heijastaakin yleistä itsekkyyden ja markkinataloushypetyksen nousua.
Samalla ainoa isompi organisaatio maassamme, joka välittää vähäosaisista, ja jossa vielä arvostetaan niin lapsia, sairaita kuin vanhuksiakin sekä ainoana auttaa vaikka kuinka pohjalle pudonnutta viimeistä luuseriakin joutuu ankaran arvostelun kohteeksi kun ei halua edistää homostelua.
Itse asiassa kirkon konservatiivisin siipi, kristillinen oikeisto, uskoo kapitalismiin, ja heille raha ja työ ovat tärkeitä.
Jos Jatkoaika toimisi kuin Facebook, klikkaisin "tykkään" tämän Yläpesän viestin kohdalla.Kirkolla on miljardiluokan maallinen omaisuus metsissä, kiinteistöissä ja osakkeissa ja se kehtaa parkua muutaman tuhannen jäsenmaksun perään ja uhkailla että nyt sitten jätetään huolehtimatta diakoniatyön surkeimmat kohteet ja se on teidän syynne. Voi kun tulisi joku joka kaataisi näiden rahanvaihtajien pöydät temppelistä.