Mainos

Uskotko Jumalaan?

  • 1 389 337
  • 14 396

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Tästä puheenollen, missäs on JA:n evoluutio-ketju?

En tiedä, mutta jatkoaikalaisistakaan ei yhden tämän ketjun osanottajan mukaan 25% "usko" evoluutioon. Eli kyllä se tietämättömyys aika suuressa määrin vielä täällä Suomessakin porskuttaa, vaikka maallistuneita ollaankin.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse en usko, että homouteen on yhtä ja ainoata syytä mutta uskon, että taustalla piilee vaikuttajana biologinen syy koska eläinmaailmassa tavataan muutenkin hyvin laajalti homoseksuaalista käyttäytymistä, muidenkin kuin kädellisten joukossa.

En tiedä, käykö eläinmaailmassa ilmeisen vaihtelevasti esiintyvä homoseksuaalisuus mitenkään tarkemmin erittelemättömänä argumentista, jolla puolustaa ihmisten homoseksuaalisuuden geenipohjautuvuutta. Eläinmaailmassa kun käsittääkseni on läsnä geenien lisäksi myös sosiaalisia ja psykologisia tekijöitä. Jonkun hämähäkin aivotoiminta on tietty melko rajallista, mutta silloin pitää jo kysyä, että mitä tekemistä hämähäkin ja ihmisen homoudella noin kategorisesti on keskenään. Jos homous todella olisi luonnonpopulaatioiden joukossa jokin vakio, niin argumentti voisi saada painoarvoa. Näin ei kuitenkaan taida olla. Eläinmaailmassa esiintyvä homous toki viestii siitä, ettei asiassa ole sananmukaisesti mitään "luonnotonta", kuten usein väitetään, mutta ihmisen homouden syytä se ei paljasta.

Itse pidän epätodennäköisenä ensinnäkin sitä, että homouden syntymekanismi olisi joku simppeli kaava, jonka kaikki homot käyvät läpi samassa muodossa. Homoseksuaaleiksi määriteltyjä seksuaalisia haluja on todellisuudessa melko kirjo ja kulttuurimme selkeyttää ja kovettaa määritelmän, siis homouden, rajat. Huvittavasti ainakin jossakin vaiheessa tietyissä piireissä oli muotia kuvata, että kaikki ihmiset asettuvat "luontojaan" jollekin välille janalla hetero - homo. Nyt tämä kaksisuuntainen, aikoinaan ilmeisen emansipatiivisista motiiveista kyhätty havainnollistus tuntuu jo todella ahtaalta, ja muutenkin ankealta.

Geeneillä on merkitystä homouden synnyssä niin kuin kaikessa muussakin, mutta on kovin vaikea kuvitella, että jokin tietty perimä selittäisi koko ilmiön, tai siis pikemminkin kaikki ilmiöt. Itse vastauksena kysymykseen luulen, että geenimääräytyvyys homouksissa (jos prosentteja jollakin kriteerillä määriteltäisiin) vaihtelee tapauskohtaisesti paljonkin.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Itse pidän epätodennäköisenä ensinnäkin sitä, että homouden syntymekanismi olisi joku simppeli kaava, jonka kaikki homot käyvät läpi samassa muodossa. Homoseksuaalisiksi määriteltyjä seksuaalisia mieltymyksiä on todellisuudessa monenlaisia ja kulttuurimme selkeyttää ja kovettaa määritelmän, siis homouden, rajat. Huvittavasti ainakin jossakin vaiheessa tietyissä piireissä oli muotia kuvata, että kaikki ihmiset asettuvat "luontojaan" jollekin välille janalla hetero - homo. Nyt tämä kaksisuuntainen, aikoinaan ilmeisen emansipatiivisista motiiveista kyhätty havainnollistus tuntuu jo todella ahtaalta, ja muutenkin ankealta.

Geeneillä on merkitystä homouden synnyssä niin kuin kaikessa muussakin, mutta on kovin vaikea kuvitella, että jokin tietty perimä selittäisi koko ilmiön, tai siis pikemminkin kaikki ilmiöt. Itse vastauksena kysymykseen luulen, että geenimääräytyvyys homouksissa (jos prosentteja jollakin kriteerillä määriteltäisiin) vaihtelee tapauskohtaisesti paljonkin.

En kyllä havainnut tuosta vladin kommentista aivan tuollaisia tendenssejä. On kuitenkin vaikeata - etkä näköjään itsekään sitä tee - olla näkemättä mitään biologisia ja evolutionäärisiä tekijöitä taipumuksen taustalla. Toki kulttuurilla on valtaisa vaikutus (ei tarvitse kuin miettiä vaikkapa antiikin Kreikkaa), epäilemättä psykologiallakin (kunhan ei mennä johonkin primitiivi-freudilaiseen selittämiseen - "syyllinen" taisi silloin olla yli-omistava ja huolehtiva äiti, tietysti). Varmasti genetiikasta jo sen verran tiedetään, ettei ole olemassa mitään yksinkertaisia selityksiä ja yksinkertaista jakoa perimän ja ympäristön välillä. Itse edelleen pidän tuosta jana-ajatuksesta, mutta epäilemättä parempi tapa on sanoa, että hyvin monimuotoiset impulssit ja refleksit muotoutuvat kulttuurin ja ympäristön kompleksisissa paineissa alkuperäänsä siisteimmiksi identiteeteiksi. Ellei nyt sitten tämänkin sanominen ole hegemonistista yksinkertaistamista, epäilemättä osin on.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En tiedä, käykö eläinmaailmassa ilmeisen vaihtelevasti esiintyvä homoseksuaalisuus mitenkään tarkemmin erittelemättömänä argumentista, jolla puolustaa ihmisten homoseksuaalisuuden geenipohjautuvuutta. Eläinmaailmassa kun käsittääkseni on läsnä geenien lisäksi myös sosiaalisia ja psykologisia tekijöitä. Jonkun hämähäkin aivotoiminta on tietty melko rajallista, mutta silloin pitää jo kysyä, että mitä tekemistä hämähäkin ja ihmisen homoudella noin kategorisesti on keskenään. Jos homous todella olisi luonnonpopulaatioiden joukossa jokin vakio, niin argumentti voisi saada painoarvoa. Näin ei kuitenkaan taida olla. Eläinmaailmassa esiintyvä homous toki viestii siitä, ettei asiassa ole sananmukaisesti mitään "luonnotonta", kuten usein väitetään, mutta ihmisen homouden syytä se ei paljasta.

Itse pidän epätodennäköisenä ensinnäkin sitä, että homouden syntymekanismi olisi joku simppeli kaava, jonka kaikki homot käyvät läpi samassa muodossa. Homoseksuaaleiksi määriteltyjä seksuaalisia haluja on todellisuudessa melko kirjo ja kulttuurimme selkeyttää ja kovettaa määritelmän, siis homouden, rajat. Huvittavasti ainakin jossakin vaiheessa tietyissä piireissä oli muotia kuvata, että kaikki ihmiset asettuvat "luontojaan" jollekin välille janalla hetero - homo. Nyt tämä kaksisuuntainen, aikoinaan ilmeisen emansipatiivisista motiiveista kyhätty havainnollistus tuntuu jo todella ahtaalta, ja muutenkin ankealta.

Geeneillä on merkitystä homouden synnyssä niin kuin kaikessa muussakin, mutta on kovin vaikea kuvitella, että jokin tietty perimä selittäisi koko ilmiön, tai siis pikemminkin kaikki ilmiöt. Itse vastauksena kysymykseen luulen, että geenimääräytyvyys homouksissa (jos prosentteja jollakin kriteerillä määriteltäisiin) vaihtelee tapauskohtaisesti paljonkin.

Olisi pitänyt kirjoittaa kyseiseen viestiin laajemmalti omia pohdintojani mutta aikataulu huomioon ottaen en ehtinyt muuta kuin typistää huomion yhteen kappaleeseen ja sekin oli todella minimalistinen esitys kokonaisikuvasta sen ohella, että suoritin pikaisen haun netistä.

Kuten kirjoitin:

Itse en usko, että homouteen on yhtä ja ainoata syytä mutta uskon, että taustalla piilee vaikuttajana biologinen syy koska eläinmaailmassa tavataan muutenkin hyvin laajalti homoseksuaalista käyttäytymistä, muidenkin kuin kädellisten joukossa.


Eli en usko, että on yhtä ja ainoaa syytä (olisi pitänyt vielä mainita merkittävää syytä) mutta uskon, että taustalta löytyy biologisiakin vaikuttimia jotka ovat omalta osaltaan saavat aikaan homoseksuaalista käyttäytymistä.

Siinä suhteessa olen samoilla linjoilla kanssasi etten minäkään usko, että taustalla on mitään yksinkertaista ja simppeliä kaavaa mutta lähinnäkin tarkoitin viittauksella luonnossa esiityvään homoseksuaaliseen sitä, että ihmisen homoseksuaalista ei voida pitää mitenkään poikkeava toimintana vaan sen voi nähdä hyvinkin luonnollisena toimintamallina koska esiintyvyys on yllättävänkin laajaa. Homoseksuaalista käyttäytymistähän kuitenkin esiintyy nisäkkäistä lintuihin, jos asiaa tarkastellaan sellaisten lajien kohdalla joita voidaan pitää "kehittyneempinä" kuin hyönteisiä tai nilviäisiä.

Kokonaisuutena syitä on monia (kuten mainitsemasi sosiaaliset ja psykologiset syyt) mutta biologinen syy voi olla taustavaikuttajana suuri yllättävänkin monissa tapauksissa, näin ainakin muutamat tutkimukset antavat ymmärtää - toisaalta on sitten tutkimuksia jotka antavat päinvastaisia tuloksia. Mikä on sitten totuus? Itse olen edelleen sillä kannalla, että syitä voi olla (onkin) monia, mutta biologinen syy voi olla merkityksellinen monissa tapauksissa - ei kuitenkaan ainoa tekijä mikä saa aikaan homoseksuaalista käyttäytymistä. Pitänee varmaan tutustua laajemmin eri tutkimustuloksiin.

No, homouden syyt eivät nyt sinänsä kuulu ketjuun itsessään, joten minulla ei näiden hajanaisten kappaleiden lisäksi ole juuri lisättävää - muuna hetkenä kenties lisää.

vlad.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En kyllä havainnut tuosta vladin kommentista aivan tuollaisia tendenssejä.

vlad kirjoitti:
Olisi pitänyt kirjoittaa kyseiseen viestiin laajemmalti omia pohdintojani mutta aikataulu huomioon ottaen en ehtinyt muuta kuin typistää huomion yhteen kappaleeseen ja sekin oli todella minimalistinen esitys kokonaisikuvasta sen ohella, että suoritin pikaisen haun netistä.

My bad, vlad. En kyllä omasta mielestäni edes lukenut riviesi välistä mitään ylimääräistä, eli jotenkin vain tekstin ilmiasu pääsi paikoittain lipsahtamaan muka-kritiikiksi.

Toki kulttuurilla on valtaisa vaikutus (ei tarvitse kuin miettiä vaikkapa antiikin Kreikkaa), epäilemättä psykologiallakin (kunhan ei mennä johonkin primitiivi-freudilaiseen selittämiseen - "syyllinen" taisi silloin olla yli-omistava ja huolehtiva äiti, tietysti).

Hmm, kyllä minä noteeraan myös psykoanalyyttisiksi miellettävät alkeelliset tai pelkistetyt selitykset tässä asiassa, nykyään käsittääkseni "syyllistetään" enemmän etäiseksi koettua isää kuin äitiä. Minusta psykoanalyytikoiden arviot voi ottaa vakavasti ilman, että tarvitsisi joutua johonkin kritiikittömään hurmioon tai kuvitella, että olisi louhittu esiin joitakin täysin tilanteesta ja kulttuurista irrallisia mielen lainalaisuuksia.

Itse edelleen pidän tuosta jana-ajatuksesta, mutta epäilemättä parempi tapa on sanoa, että hyvin monimuotoiset impulssit ja refleksit muotoutuvat kulttuurin ja ympäristön kompleksisissa paineissa alkuperäänsä siisteimmiksi identiteeteiksi.

Minusta tuon jana-ajatuksen ahtaus on kiteytettynä siinä, että kun seksuaaliset halut mitataan kahden ääripään avulla, tullaan helposti käytännössä antaneeksi "monimutkaisemmille" identiteeteille tietty "homousaste". Aikoinaanhan, miksei nytkin jossakin muualla kuin tiedemaailmassa, tuollaisen havainnollistuksen viljely varmasti on ollut järkevää suvaitsevaisuuden näkökulmasta. Mutta kohta varmaan emansipaation nimissä barrikaadeille nousevat jotkut muut, jotka sinänsä saavat jo nyt tunnustusta (eivät siis pedofiilit tai nekrofiilit), mutta eivät tykkää tuosta janasta.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kun täällä on poimittu irrallisia raamatun lauseita niin sorrunpa minäkin tähän:

Matteus 22:39:

"Toinen tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.

Näin siis Jeesus sanoi mutta mitä hän sillä loppujen lopuksi tarkoitti? Sitäkö, että rakasta heteroystäviäsi mutta älä homoseksuaaleja? Entäpä lesbot? Raamatun mukaan naiset eivät saa maata eläinten kanssa mutta ymmärtääkseni missään ei kielletä naisten makaamista toisten naisten kanssa, kuinka tämä on selitettävissä?

Matteus 22:40:


Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

Tarkoittaen kohtia: Matteus 22:37 ja Matteus 22:39.

Voidaanko tämä jälkimmäinen kohta tulkita myös siten, että Matteus 22:39 kohdan perusteella Jeesus kumoaa kaikki homoseksuaaleja syrjivät lait tms? Kaikki ovat samanarvoisia olivatpa he sitten heteroita, homoja tahi bi-seksuaaleja.

Lähimmäistä pitää siis rakastaa olipa hän millainen tahansa - kyseisessä kohdassa Jeesus ei millään muotoa mainitse tuomitsemista tai erottele ihmisiä toisistaan. Kohta on siis tulkittavissa - aivan oikeutetusti - siten, että kaikki ihmiset ovat Jeesuksen silmissä samanarvoisia ja hän toivoo, tulkintani mukaan, että häntä seuraavat ihmiset toimisivat juuri samalla tavalla.

Kiitollisena kuulisin uskovien mietteitä kyseisestä raamatun kohdasta - miksei muidenkin tulkinnat ole tervetulleita.

vlad.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Jos puhtaasti ajatellaan evoluutio-pohjalta niin eikös homous ole vain ominaisuus muiden joukossa kuten esim. silmien väri tai vaikkapa luonteenpiirteet.. Tosin ainut mikä tässä ajattelussa mättää on se että näin ajateltuna pitäisi löytyä myös joku hyötynäkökohta homoudelle. Luonnossahan vain vahvimmat selviytyvät ja tuntuu todella absurdilta että lisääntymiskyvyttömät yksilöt voisivat olla näitä selviytyjiä!

Ainut mikä selittäisi voisi olla että yhteiskunnassa olisi jotenkin tilausta myös näille yksilöille, toisinsanoen ne ihmis-yhteisöt jotka ovat kantaneet tätä ns. "homo"-geeniä (tämä nyt ihan mutu pohjalta vedetty) olisi jotenkin pärjänneet paremmin kuin ne joissa tätä geeniä ei ole ollut. Vaikeaa on uskoa täydelliseen evoluution umpikujaan.

Tosin löytyyhän näitä muitakin kummallisuuksia kuten esimerkiksi niinkin yleinen kuin kaljuuntuminen josta ei ainakaan näin nopesti ajateltuna näyttäisi olevan mitään hyötyä evoluutiossa. Silti kuitenkin "kalju"-geenit jyräävät! Vai olisiko sieltä sittenkin löydettävissä jotain hyötynäkökohtia... ?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
My bad, vlad. En kyllä omasta mielestäni edes lukenut riviesi välistä mitään ylimääräistä, eli jotenkin vain tekstin ilmiasu pääsi paikoittain lipsahtamaan muka-kritiikiksi.

Eipä hätiä mitiä - taisin minäkin lueskella viestiäsi kuin "piru raamattua" - jos tällainen snaleikki nyt sallitaan.

vlad.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Hmm, kyllä minä noteeraan myös psykoanalyyttisiksi miellettävät alkeelliset tai pelkistetyt selitykset tässä asiassa, nykyään käsittääkseni "syyllistetään" enemmän etäiseksi koettua isää kuin äitiä. Minusta psykoanalyytikoiden arviot voi ottaa vakavasti ilman, että tarvitsisi joutua johonkin kritiikittömään hurmioon tai kuvitella, että olisi louhittu esiin joitakin täysin tilanteesta ja kulttuurista irrallisia "mielen lainalaisuuksia".

Minusta tuon jana-ajatuksen ahtaus on kiteytettynä siinä, että kun seksuaaliset halut mitataan kahden ääripään avulla, tullaan helposti käytännössä antaneeksi "monimutkaisemmille" identiteeteille tietty "homousaste". Aikoinaanhan, miksei nytkin jossakin muualla kuin tiedemaailmassa, tuollaisen havainnollistuksen viljely varmasti on ollut järkevää suvaitsevaisuuden näkökulmasta. Mutta kohta varmaan emansipaation nimissä barrikaadeille nousevat jotkut muut, jotka sinänsä saavat jo nyt tunnustusta (eivät siis pedofiilit tai nekrofiilit), mutta eivät tykkää tuosta janasta.

Olen ehkä jyrkähkö, mutta rinnastan kyllä ainakin mekaanisimman freudilaisuuden vaikkapa horoskooppeihin. Tiedettä se ei ole. Ei kai kukaan nykyään edes ole freudilainen? Ymmärrän toki, että olisi lapsellista nähdä seksuaalisuus kaksinapaisena, mutta kun valtavirta-ajattelu menee vielä tätäkin vielä alkeellisemmassa yksinapaisuudessa niin jotenkin kuvittelee, että nyansoidummat käsitykset menevät jo aivan liian esoteerisiksi. (Eikä kulu aikaa kun se pedofiili-kortti siellä kaivetaan esiin.) Latentisti lienemme vaikkapa multiseksuaalisia jos jotain kiteytystä etsitään, mutta tällä en suosittele aloittamaan väittelyä suvaitsevaisuuden puolesta, edes tässä nykymaailmassa.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olen ehkä jyrkähkö, mutta rinnastan kyllä ainakin mekaanisimman freudilaisuuden vaikkapa horoskooppeihin. Tiedettä se ei ole. Ei kai kukaan nykyään edes ole freudilainen?

Menee OT:ksi, vaan eipä auta. Ei kai freudikaan ollut loppuvaiheessa enää freudilainen, joskin tiedemiehenä häntä on silti pakko pitää? Freudia pidetään modernin psykologian isähahmona ja muutenkin merkittävänä kulttuurivaikuttajana. Vai mitähän edes tarkoitat freudilaisuudella - meinaan onko freudilaisen ja psykoanalyytikon suhde sama kuin mustalaisella ja romanilla, vai jotakin muuta? Psykoanalyysi on tietenkin ytimeltään terapiamenetelmä, mutta kyllä sillä teoreettinen kehys on. Siitä minulla ei ole selkeää kuvaa, miten homma on Freudin jälkeen päivittynyt. Tuntuu kuitenkin, että analyytikot usein tahtovat pitää kysymystä tieteellisyydestä triviaalina tai jopa myöntää teoriansa epätieteellisyys nykykriteerein. Tuolta pohjalta voi olla arveluttavaa osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun, joskin en häpeä myöntää taipuvani lähtökohtaisesti pitämään hyödyllisempänä ja myös tieteellisempänä Freudin näkemystä potilaistaan ja kulttuurista kuin Satu Ruotsalaisen näkemystä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tuolta pohjalta voi olla arveluttavaa osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun, joskin en häpeä myöntää taipuvani lähtökohtaisesti pitämään hyödyllisempänä ja myös tieteellisempänä Freudin näkemystä potilaistaan ja kulttuurista kuin Satu Ruotsalaisen näkemystä.

Tavallaan kai tosiaan vahvaa OT:ta vaikka olenkin ymmärtänyt, että kysymys homoseksuaalisuuden syistä (ja sitä kautta mitä erilaisimmista aihepiireistä) on nyky-kristillisyyden polttavimpia huolenaiheita. Mutta tuohon oheiseen vielä kommentoisin, että pitäisin kilpaa yllättävänkin tasaisena, enkä näkisi Sadunkaan mahdollisuuksia olemattomina.
 

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
Tuosta lepso-kyssäristäsi sen verran, että tänään siteeramassani googletus-outputissa otettiin jo kantaa aiheeseen myös naisten osalta. ELikkä "Room 1:
26. Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen; "

Ja selityksenä löytyi vielä, että "Jeesus kyllä rakastaa kaikkia ihmisiä, homoja myös, mutta se ei tarkoita sitä, että Hän homoutta rakastaa ja hyväksyy! Jeesus ei tuominnut huoraa, mutta sanoi, että älä enää syntiä tee. Sama juttu homo-asiassa. "

Noita Matteus-kohtia en nyt ehdi lukemaan, joten jätän niiden osalta vastaamisen JA:n Raamattu-spesialisteille.

terv. hangaround-kristitty aka epäilevä Tuomas


Kun täällä on poimittu irrallisia raamatun lauseita niin sorrunpa minäkin tähän:

Matteus 22:39:

"Toinen tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.

Näin siis Jeesus sanoi mutta mitä hän sillä loppujen lopuksi tarkoitti? Sitäkö, että rakasta heteroystäviäsi mutta älä homoseksuaaleja? Entäpä lesbot? Raamatun mukaan naiset eivät saa maata eläinten kanssa mutta ymmärtääkseni missään ei kielletä naisten makaamista toisten naisten kanssa, kuinka tämä on selitettävissä?

Matteus 22:40:


Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

Tarkoittaen kohtia: Matteus 22:37 ja Matteus 22:39.

Voidaanko tämä jälkimmäinen kohta tulkita myös siten, että Matteus 22:39 kohdan perusteella Jeesus kumoaa kaikki homoseksuaaleja syrjivät lait tms? Kaikki ovat samanarvoisia olivatpa he sitten heteroita, homoja tahi bi-seksuaaleja.

Lähimmäistä pitää siis rakastaa olipa hän millainen tahansa - kyseisessä kohdassa Jeesus ei millään muotoa mainitse tuomitsemista tai erottele ihmisiä toisistaan. Kohta on siis tulkittavissa - aivan oikeutetusti - siten, että kaikki ihmiset ovat Jeesuksen silmissä samanarvoisia ja hän toivoo, tulkintani mukaan, että häntä seuraavat ihmiset toimisivat juuri samalla tavalla.

Kiitollisena kuulisin uskovien mietteitä kyseisestä raamatun kohdasta - miksei muidenkin tulkinnat ole tervetulleita.

vlad.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Matteus 22:39:

"Toinen tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.

Näin siis Jeesus sanoi mutta mitä hän sillä loppujen lopuksi tarkoitti? Sitäkö, että rakasta heteroystäviäsi mutta älä homoseksuaaleja? Entäpä lesbot? Raamatun mukaan naiset eivät saa maata eläinten kanssa mutta ymmärtääkseni missään ei kielletä naisten makaamista toisten naisten kanssa, kuinka tämä on selitettävissä?
Tarkoittaa juuri sitä, mitä tuossa sanotaan. Yhdessäkään ihmisessä ei ole yhtä ainoaa piirrettä tai ominaisuutta jonka perusteella koko ihmisen arvostus pitäisi määrittää; "homo" voi olla samanaikaisesti myös "mielikuvitukseton" ja tämän kokonaisuuden perusteella muodostuu se arvostettava yksilöllisyys, inhimillisyys. Tätä kokonaisuutta tulee rakastaa kuin itseä; vaikkakin tämä kokonaisuus sisältää yksittäisiä asioita jotka eivät ole oikein, ei se silti kuitenkaan tee tyhjäksi inhimillisyyttä, ihmisarvoa tai muita ominaisuuksia. Tätä on usein monien vaikea hahmottaa; vaikka ihmisellä onkin yksi (tai useampi, mutta puhutaan nyt yhdestä ihan havainnollistamisen kannalta) ominaisuus joka vaikkapa riitelee oman vakaumuksen kanssa, ei tämä tarkoita etteikö esimerkiksi ystävyyssuhde tällaisen henkilön kanssa onnistuisi; miksei? Jokaisessa ihmisessä on paljon enemmän kuin vain yksi piirre jotka voivat olla erittäin tutustumisen ja ystävyyden arvoisia, vaikka voi samanakaisesti sisältää myös sellaisen piirteen jota ei itse voi hyväksyä.

Juuri näin ystävyyssuhteiden täytyykin toimia; ei ole tarvetta hyväksyä nikottelematta kaikkia ystävänsä ominaisuuksia mutta toisaalta ne voi myös jättää omaan rooliinsa eikä tehdä näistä mitään elämän ja kuoleman kysymyksiä. Näin on myös täysin mahdollista rakastaa lähimmäistä, mutta samaan aikaan säilyttää oma vakaumuksellinen mielipiteensä siitä että tästä rakastamisesta ja ihmisarvon antamisesta huolimatta.

Sama logiikka toistuu tuossa "ihmisarvossa"; kaikki ovat ihmisinä samanarvoisia, olivatpa he sitten heteroita, biseksuaaleja tai homoja. Kyllä. Kyse ei ole jotenkin vähemmästä arvostuksesta vaan seksuaalisesta suuntaumuksesta jonka ei sinällään tarvitse vähentää kenenkään arvoa. Tästäkin huolimatta, Jumala tuomitsee homouden eikä suinkaan tarkoita että se olisi hyväksyttävää. Homous on väärin, mutta ei sinällään tee sinusta "huonompaa ihmistä". Se tekee sinusta vain homon.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Vaikka itse keskustelu on paljolti aika tylsää vääntöä, pitänee kommentoida paria asiaa.

Tosin ainut mikä tässä ajattelussa mättää on se että näin ajateltuna pitäisi löytyä myös joku hyötynäkökohta homoudelle. Luonnossahan vain vahvimmat selviytyvät ja tuntuu todella absurdilta että lisääntymiskyvyttömät yksilöt voisivat olla näitä selviytyjiä!

Ensinnäkin luonnossa selviytyvät populaatiotasolla ne, jotka levittävät geenejään tehokkaimmin, vahvuudella ei sikäli ole sellaisenaan tekemistä asian kanssa.
Lisäksi toisaalta jos jostain ominaisuudesta ei ole merkittävää haittaa lisääntymisen kannalta, ei se myöskään heikennä selviytysmahdollisuuksia.

Jos oletetaan että homous piilee geeneissä, on varsin yksinkertaista nähdä miksi ko. geeni on pysynyt kierrossa mukana. Homous ei tee miehestä steriiliä ja lisääntymishakuinen pariutuminen ei primitiivikulttuureissa ole varsinaisesti seksuaalisuuntautumisesta riippuvainen asia, puhumattakaan sitten kulttuureita joissa lasten teko ja "pakollinen avioseksi" ovat ihan eri juttu kuin mielihyväseksi, antiikin kreikka ja miesrakkauden kukoistus ehkä tunnetuimpana esimerkkinä.

Eläinmaailmassakin homoseksuaalinen käytös harvoin esiintyy kategorisena toimintana, vaan lähinnä oheistoimintana, lisääntymisvietin ohessa.

Tiivistäen siis, nykymallinen "tiukka homous" on varsin uusi keksintö ja toki jollain tasolla voisi spekuloida, että homot ajavat itseään sukupuuttoon. Mutta toisaalta homouden ilmiselvän resessiivisen luonnon takia uskoisin että siinä menee kyllä hyvä tovi ennenkuin kaikki "homous" on kadonnut ihmiskunnasta täydellisesti, jos koskaan.

Tosin löytyyhän näitä muitakin kummallisuuksia kuten esimerkiksi niinkin yleinen kuin kaljuuntuminen josta ei ainakaan näin nopesti ajateltuna näyttäisi olevan mitään hyötyä evoluutiossa. Silti kuitenkin "kalju"-geenit jyräävät! Vai olisiko sieltä sittenkin löydettävissä jotain hyötynäkökohtia... ?

Kaljuuntuminen ei myöskään mitenkään haittaa lisääntymistä, etenkin kun se noin reaalisesti iskee miehiin vasta pariutumisiän loppupäässä, primitiivikulttuureissa ehdittiin jo kuolla ennenkuin kaljuus oli mikään ongelma.

Tärkeintä on siis ymmärtää, ettei evoluutio prosessina ole mitään taistelua, vaan lähinnä tasapainottelua jossa on pieni määrä positiivisia valintatekijöitä, pieni määrä negatiivisia valintatekijöitä ja valtava joukko neutraaleita tekijöitä (jotka mutaatioitten kautta muuntuvat satunnaisesti jompaan kumpaan em. kategoriaan tai sitten molempiin ks. ikiklassikko sirppisolu-anemia ja malaria)
 

SaHPKo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Missä ymmärrys loppuu, alkaa se, mitä emme ymmärrä. Siellä voi olla myös Jumala, vaikkakin tuskin ymmärtäisimme hänestä/siitä/jne (huomaatteko, ei siitä voi puhua) yhtään mitään. Silti tai juuri siksi on huomattava, kuinka suuri ihme maailmankaikkeus on. On ihme, että mitään on olemassa. Vielä suurempi ihme on, että myös ei mitään on olemassa (vai miten se pitäisi ilmaista), sillä sinne maailmankaikkeus laajenee, ja sieltä se alkoi. Ehkäpä kuolinhetkellä ymmärrämme, mitä ei mitään on. Tai sitten astelemme taivaan porteille ja Pierari hilluu pilvien seassa jne. Uskonnot taas ovat ihmisten puuhastelua, joka voivat antaa selitysmalleja, toivoa ja elämänohjeita, jotka voi kokea merkitykselliseksi elämässään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jaahas, kovaa menoa. Mietin hetken, saksinko lainaamani kirjoittajan juttuja homojen osalta, mutta päätin heittää lainauksen sellaisenaan, koska todennäköisesti joku neropatti olisi vinkunut sensuroinnistani. Pahoittelen tekstissä olleita voimakkaita ilmaisuja, joita en itse välttämättä käyttäisi näissä yhteyksissä.

Kokosin kohdennetusti muutamalle käyttäjälle viestit, joillekin asiallisesti ja joillekin suomeksi sanottuna varsin vittuuntuneena. Vladin viestiin näytti Jussi77 jo vastanneenkin, ja koska olen hänen kanssaan samoilla linjoilla, totean vain, että näin on näreet.

Jees, s’on menoks:

Ilmeisesti Mooseksen kirjastahan tuo homovastaisuus kumpuaa? Miksi yhtä selkeänä ei pidetä monia muita sääntöjä tuon homoseksuaalisuutta koskevan kohdan viereltä? Vaimoonsa kuukautisten aikana yhtynyt mies on puolisoineen karkoitettava maasta, minä Jumalaa pilkkaavana olen saava kivitystuomion. Oikeastaan ansaitsisin kivitystuomion tuplana, sillä isäänikin olen tainnut joskus herjata :/

Uhrausmenot ja vaaditut rangaistukset on kristinuskosta poistettu, mutta homoseksuaalisuuden demonisointi ja muutkin ajastaan jääneet siveyssäännöt ne vain yhä pitävät kutinsa.
En minä ole homovastainen, eikä yhdenkään kristityn tulisi olla. Homo on lähimmäinen siinä missä kuka tahansa, mutta homous on syntiä Raamatun mukaan. Nuo kuvailemasi kivitystuomiot ovat Israelin kansan aikaisia rituaalilakeja, eivätkä toistu enää Ut:n puolella, mutta esim. seksuaalisynnit mainitaan läpi Raamatun.

Voisitko selkiinnyttää noita kahta kohtaa? Millainen rangaistus homoseksuaalisuudesta olisi hyvä? Oletko tyytyväinen Iranissa toimeenlaitettuihin homoseksuaalien hirttämisiin? Hehän toteuttavat Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin me pakanat täällä pohjoisessa!
Ei homoilusta tarvitse mitään rangaistusta, ellei synti ole vastoin Suomen lakia. Juopottelu, huoraaminen ja vaikkapa ahneus eivät käsittääkseni ole rangaistavia tekoja Suomessa toisin kuin esim. tappaminen. Eikä Jumalan tahto ole kenenkään hirttäminen, valot päälle ex-uskis.

Hrr... Puistattaa ajatellakin elävänsä teokratiassa.
Samoin. Vähemmistökristittyjen asema olisi todella rajattu ja heitä varmasti vainottaisiin kuten katolisen kirkon voiman päivinä tehtiin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja vaikka sanot, että kukaan järjissään oleva isä ei tytärtään myisi, niin raamatun mukaan tämä on kuitenkin ihan ok...
En minä mitään sanonut, lainasin vain tekstiä. Vai esititkö sinä kenties lähettämääsi koostetta omana oivalluksenasi?

Muutenkin aina korvaan särähtää, kun elämän ohjenuorana käytetään tarkoituksellisen vapaasti tulkiten vanhan testamentin opetuksia.
ja
Olen ymmärtänyt mm. sampion korjaamana että VT:n puolelta ei paljoa tarvi säästää, koska niillä ei ole enää mitään relevanssia tai moraalista sisältöä tänä päivänä. Mitkäs osat saan käydä repimässä laatikon pohjalla lojuvasta perintöraamatusta?
Vt:sta on turha poimia JZZ:n lainaaman koosteen tyylisiä yksittäisiä pääasiassa rituaalilakeihin nojaavia kohtia. Jeesus täytti lain kuolemallaan, eikä meidän ole tarpeen noudattaa sitä enää orjallisesti. Silti sen periaatteet ovat pitkälti voimassa, kuten Jeesuksen puheet myöhemmin vahvistivat. Raamattu on ennen kaikkea pelastushistoriallinen kokonaisuus, jonka sanoman pääpaino on Ut:ssa.

Jätä vain se perintökalleus repimättä ja kokeile joskus lukaista vähän.

Mutta saako homoja kivittää vai ei? Vai riippuuko se tilanteesta? Ja jos ei näin yksinkertaiseen kysymykseen saa selvää vastausta niin pardon, mitä toisaaltamuttatoisaaltahöttöä ne ohjenuorat mahtavatkaan olla monimuotoisempien kysymysten kohdalla?
Mitäpä luulet? Mahtavatko ne olla Jeesuksen opetuksien kanssa ristiriidassa?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En itse juuri koskaan viitsi tuosta Mooseksen laista heitellä, elämmehän uuden liiton aikaa. Ja kun siinä on vielä voimassa noin vastenmielisiä ajatuksia niin eipä oikein tarvitsekaan. Läheisten ystävieni joukossa on moniakin seksuaalisten vähemmistöjen jäseniä. Tavallisia ihmisiä, parhaansa yrittäviä, useampi rakastavassa, pitkäaikaisessa liittossa eläviä. Ei mitään vähäisintäkään iljetystä tässä - iljettävää on lähinnä ajatella kuin tuossa lainauksessa sanotaan. Pimeintä, primitiivisintä taikauskoa. Jos ajat olisivat tälle ajattelulle paremmat niin varmasti kivitettäisiin tai poltettaisiin roviolla. Järkyttävää on joka kerta lukea näitä viha-tekstejä - Jumalan "rakkauden" nimissä esitettyjä.
Niin, minä en asiaa esille ottanut, vaan vastasin vain yhtä hupaisasti kuin JZZ. Edelleen, pahoittelen lainaamani tekstin nimityksiä läheistesi vuoksi, en tapaa itse kenenkään elämäntapaa vastaavasti nimitellä, vaikka en homoutta sinänsä hyväksyisikään.

Vihaa tähän on turha vääntää mukaan. Mulla ei ole mitään syytä vihata yhtäkään homoa sen enempää kuin muitakaan ihmisiä. Tämä on tällä selvä.

Silloin kun kristinuskolla oli vielä monopoli lännessä, näitä täysin viattomia vähemmistöjä kohdeltiin äärimmäisen primitiivisesti ja barbaarisesti. Ja voin kertoa sinulle etteivät silloin kirkot olleet heille turvapaikkoja. Vähän päinvastoin.
Lukenaana miehenä muistanet myös vähemmistökristittyjen vainot uskonpuhdistuksen molemmin puolin pääasiassa katolisen kirkon toimeenpanemina. Tuollainen väkivaltakoneisto ei välttämättä ole paras mahdollinen esimerkki kristillisestä lähimmäisen rakkaudesta.

Jos hyväksytään tämä seksuaalisuuden muoto - eikä minulla ole mitään kiinnostusta sen suhteen, mistä se on syntynyt (joskin ilmeisesti jopa eläinkunnassa esiintyy tätä käsityksesi mukaan "psyko-sosiaalista" toimintaa) - niin silloin se hyväksytään. Ja ellei sitä hyväksy niin silloin on vähän turha puhua hyväksymisestä. Itse olen sitä mieltä, että kristillinen homo-vastaisuus edustaa täydellistä älyllistä ja eettistä romahdusta, mutta silti pidän näitä ajatuksia omaavia ihmisiä yhtä arvokkaina ja tasa-arvoisina kuin itseäni. Tietysti. Eikö tämän nyt tulisi olla itsestäänselvyys? (Ja näin loppuun kiistän kaikki akateemiset yhteydet, jyrkästi...)
Vähän vaikea ymmärtää, miksi homoja ei saisi hyväksyä lähimmäisinä, vaikka ei hyväksyisikään seksuaalista suuntautuneisuutta. Sinäkö sen määrittelet? Kristillisestä vinkkelistä homous on synti siinä missä aviorikos tai epäuskokin, mutta en minä vastusta lähimmäisinä sen enempää mainitsemiini ryhmiin kuuluvia kuin homojakaan. Tästä ei tietysti päästä puusta pitkälle, kun lähtökohtaiset asenteemme ovat erilaiset, mutta mistään viha-asenteesta tai vastaisuudesta on turha puhua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tämähän on tietenkin sitä tulkintaa, mutta tällaisessa tulkinnassa on minun makuuni sitä substanssia ihan eri tavalla kuin monen hurskastelijan mielipiteissä. Täällä kun lukee tekstejä siitä, miten mm. niin pieni ja triviaali asia kuin homous on väärin ja paha juttu, sitä ihmettelee, että miksi niitä joitain "tosiuskovia" kiinnostaa niin helvetisti se, notta mihin reikään joku niitä vehkeitään työntää. Ihan kuin heidän jumalaansa kiinnostaisi!
Hienoa tekstiä Hellsteniltä. Harmi vain, että rakkauden alle ei voi silotella Jeesuksen jumalallista ja vanhurskasta puolta, mikä ei hyväksy syntejä sen enempää kuin tässäkin ketjussa haukuttu "Jahve". Voi olla, että Hellsten on ymmärtänyt tämän, mutta tulkitsemallasi tavalla tuosta tekstistä saa varsin perusluterilaisen kaiken hyväksyvän pullahötön, jossa ei ole tarttumapintaa loppujen lopuksi kellekään.

Minä en ymmärrä, mistä juontaa juurensa jälleen kerran se, että minua tai muita uskovaisia kiinnostaisi jotenkin erityisen paljon, mihin homot toisiaan lykkivät. Tämä vaihe keskustelussa nousi esiin käsittääkseni ei-uskovan toimesta.

Tai jos minä sanon, etten pidä uskovaisista. Hyväksyn heidät ihmisinä, mutta heidän henkinen suuntautumisensa on luonnotonta. Saavat toki harjoittaa uskoaan, vaikka minä en sitä hyväksy, enkä ala kiihkoilla asian suhteen. Jos et, kuulisin mielelläni perustelut sille, missä erot ovat?
Tämä on mun mielestäni ok, ja tätä on täältäkin saanut lukea jo jonkin verran. Ei se minua haittaa, mikäli asiaa ei jatkuvasti toitoteta ja käytetä puupäiseen päänaukomiseen. Edelleen, mulla ei ole myöskään mitään tarvetta tulla mesomaan homoutta vastaan lähtökohtaisesti, mutta en näe syytä, miksen voisi tuoda kantaani esille nimenomaan tässä ketjussa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tarkoittaa juuri sitä, mitä tuossa sanotaan. Yhdessäkään ihmisessä ei ole yhtä ainoaa piirrettä tai ominaisuutta jonka perusteella koko ihmisen arvostus pitäisi määrittää; "homo" voi olla samanaikaisesti myös "mielikuvitukseton" ja tämän kokonaisuuden perusteella muodostuu se arvostettava yksilöllisyys, inhimillisyys. Tätä kokonaisuutta tulee rakastaa kuin itseä; vaikkakin tämä kokonaisuus sisältää yksittäisiä asioita jotka eivät ole oikein, ei se silti kuitenkaan tee tyhjäksi inhimillisyyttä, ihmisarvoa tai muita ominaisuuksia. Tätä on usein monien vaikea hahmottaa; vaikka ihmisellä onkin yksi (tai useampi, mutta puhutaan nyt yhdestä ihan havainnollistamisen kannalta) ominaisuus joka vaikkapa riitelee oman vakaumuksen kanssa, ei tämä tarkoita etteikö esimerkiksi ystävyyssuhde tällaisen henkilön kanssa onnistuisi; miksei? Jokaisessa ihmisessä on paljon enemmän kuin vain yksi piirre jotka voivat olla erittäin tutustumisen ja ystävyyden arvoisia, vaikka voi samanakaisesti sisältää myös sellaisen piirteen jota ei itse voi hyväksyä.

Juuri näin ystävyyssuhteiden täytyykin toimia; ei ole tarvetta hyväksyä nikottelematta kaikkia ystävänsä ominaisuuksia mutta toisaalta ne voi myös jättää omaan rooliinsa eikä tehdä näistä mitään elämän ja kuoleman kysymyksiä. Näin on myös täysin mahdollista rakastaa lähimmäistä, mutta samaan aikaan säilyttää oma vakaumuksellinen mielipiteensä siitä että tästä rakastamisesta ja ihmisarvon antamisesta huolimatta.

Sama logiikka toistuu tuossa "ihmisarvossa"; kaikki ovat ihmisinä samanarvoisia, olivatpa he sitten heteroita, biseksuaaleja tai homoja. Kyllä. Kyse ei ole jotenkin vähemmästä arvostuksesta vaan seksuaalisesta suuntaumuksesta jonka ei sinällään tarvitse vähentää kenenkään arvoa. Tästäkin huolimatta, Jumala tuomitsee homouden eikä suinkaan tarkoita että se olisi hyväksyttävää. Homous on väärin, mutta ei sinällään tee sinusta "huonompaa ihmistä". Se tekee sinusta vain homon.

Kunpa kaikki käyttäytyisivätkin sitten tällä tavalla (yhtä hyvin tämä koskee myös ei-uskovia) mutta niiden negatiivisten asioiden annetaan kovin usein vaikuttaa siihen ystävyyssuhteeseen ja lopulta nämä, sinänsä pienet, seikat voivat päättää koko ystävyyssuhteen vain ja ainoastaan sen tähden ettei osata antaa arvoa toiselle ihmiselle vaan suljetaan ulkopuolelle ne hyvät puolet ja nähdään lopulta vain ne huonot ja negatiiviset puolet mitkä kenties ovat vastoin omaa arvomaailmaa.

Toisaalta, kuinka moni loppujen lopuksi voi hyväksyä sellaisia ystäviä jotka ovat vastoin omaa arvomaailmaa? Jossain kulkee varmasti jokaisella se raja jonka jälkeen toista ihmistä ei voida hyväksyä, ei vaikka hän ennen tämän asian julkituloa olisikin ollut hyvä ystävä. Varmasti likimain kaikki katkaisisivat suhteen ystäväänsä joka saisi tuomion murhasta tai pedofiliasta - siinä lienee raja jonka jälkeen monien on vaikea hyväksyä toista ystäväksi millään muotoa vaikka tämä muuten olisi (ollut) kuinka mukava ihminen tahansa.

Sitä kysymystä en nyt ryhdy pohtimaan syvällisemmin miksi raamatun jumala yksinkertaisesti sitten antoi ihmisille valinnanvapauden homouden suhteen, miksi "loi" sen koska samalla kuitenkin antoi siitä aikanaan kovinkin julman rangaistuksen. Kaikkivoipaisuudessaan hän tiesi, että henkilö "matteus" tulee olemaan homo ja loppujen lopuksi "matteus" vain kuvittelee toteuttavan omaa vapaata tahtoaan huomatessaan olevansa homo ja yhtyy mieheen. Kaikki oli kuitenkin jo ennaltasäädettyä jumalan suuressa "arpapelissä", "matteukselle" sattui vain huonot kortit ja hän pääsi "helvettiin" kulkematta lähtöruudun kautta.

No, vapaasta tahdosta lie kirjoitettu tarpeeksi tässä ketjussa - minä en, ikävä kyllä, purematta niele selityksiä vapaan tahdon toteutumisesta.

vlad.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Luonnossahan vain vahvimmat selviytyvät ja tuntuu todella absurdilta että lisääntymiskyvyttömät yksilöt voisivat olla näitä selviytyjiä!

Jos puhumme evoluutiosta, niin tarkennetaan hieman: evoluutiossa ei selviä "vahvin", vaan "sopeutuvin", eikä homoseksuaalisuus tee ihmisestä lisääntymiskyvytöntä.

Lisäksi evoluutio ei "ajattele". Ei edes esimerkiksi niin, että teinpä tässä matkan varrella virheen luodessani homoseksuaalisuuden. Evoluutiolla ei ole päämäärää, siis jotain huippua, johon se tähtäisi. Evoluutio on prosessi, joka omaa aikaansa valahtelee sinne tänne synnyttäen sitä ja tätä, ja sopeutuvimmat — eivät siis "vahvimmat" — luomukset pärjäävät, mihin oikeastaan pohdinnassasi jo hieman viittasitkin.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Kunpa kaikki käyttäytyisivätkin sitten tällä tavalla (yhtä hyvin tämä koskee myös ei-uskovia) mutta niiden negatiivisten asioiden annetaan kovin usein vaikuttaa siihen ystävyyssuhteeseen ja lopulta nämä, sinänsä pienet, seikat voivat päättää koko ystävyyssuhteen vain ja ainoastaan sen tähden ettei osata antaa arvoa toiselle ihmiselle vaan suljetaan ulkopuolelle ne hyvät puolet ja nähdään lopulta vain ne huonot ja negatiiviset puolet mitkä kenties ovat vastoin omaa arvomaailmaa.
No olet tässä ihan oikeassa, lisäksi turhan usein törmää arviointiin ihmisistä muutamien ehkä jopa täysin epäoleellisten ominaisuuksien tai arvojen perusteella tehtyjä tuomioita, olettamuksia, yleistyksiä. Lisäksi tietysti pitää ottaa huomioon että tällaiset potentiaaliset konfliktiarat suhteet ovat kuluttavia; asiat itsessään voi sivuuttaa ja pyrkiä näiden yläpuolelle mutta silti nämä ovat koko ajan olemassa. Toisaalta voivat antaa tietynlaista inspiraatiota ihmissuhteelle ja saada ihmisiä näkemään vaivaa ihmissuhteen onnistumisen eteen, toisaalta voivat paljon myös ohjailla asioita ja saada varautuneeksi yrityksistä huolimatta. Paljon on persoonallisuuskysymyksiä miten tällaiset ystävyyssuhteet onnistuvat, mutta toisaalta en arvostele niitä jotka tilanteen tunnistaessaan jopa alitajuisesti siirtyvät eteenpäin tunnistaessaan, että energiaa ja keskittymistä tällainen ihmissuhde vaatii. Toisaalta hyvä, toisaalta sanottakoon että "kaikilla ei välttämättä ole mahdollisuuksia tai halua paneutua ihmissuhteisiinsa niiden vaatimalla tavalla". ;)

Eritoten nettikeskusteluissa tätä putkinäköä tulee vastaan, varmasti koska mehän olemme pääosin sitä mitä tähän kirjoitamme ja ne monet muut, jopa vallitsevat piirteet eivät koskaan nouse esiinkään, jotka välittyisivät vaikkapa omakuvien tai erilaisten avatar-kuvien käytöllä. Pitkäkään palstahistoria ei välttämättä kerro kokonaisuudesta ja piirteiden suhteista välttämättä yhtään mitään - pikemminkin päinvastoin, mielestäni täällä jokainen värittää itse muiden käyttäjien kuvia enemmän kuin todennäköisesti oikeassa elämässä. Ehkäpä tämä nyt kuitenkin menee jo jonkun toisen topicin puolelle...
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Tärkeintä on siis ymmärtää, ettei evoluutio prosessina ole mitään taistelua, vaan lähinnä tasapainottelua jossa on pieni määrä positiivisia valintatekijöitä, pieni määrä negatiivisia valintatekijöitä ja valtava joukko neutraaleita tekijöitä...

Olet varmasti tuossa oikeassa. Ehkäpä ajattelin turhan vaikeasti ja todellakin homous ja esim. tuo kaljuuntuminenkin ovat todellakin ominaisuuksia joiden painoarvo on samaa luokkaa kuin onko ihmisen silmien väri sininen vai vihreä..

Toisaalta kun tuo kaljuuntuminen on näinkin yleistä kuin on niin tulee väkisinkin mieleen että siitä saattaisi olla jopa jollain tasolla hyötyä evoluution kannalta, nimittäin parisuhteen kestävyyden kannalta. Vaikka hullulta kuulostaakin niin voisi kuitenkin olla niinkin että jos/kun kaljuuntunut yksilö ei ole niin puoleensa vetävä kuin ei-kaljuuntunut niin syrjähyppyjen ja parisuhteen tuhoutumisen vaara olisi pienempi. Silloin jälkeläisten selviytymismahdollisuuudet olisivat siis paremmat. No tämä siis vain yksi teoria monista.

Tuolle homoudelle on kyllä jo paljon vaikeampi keksiä mitään selitystä ja ehkäpä se onkin sitten näitä täysin neutraaleja tekijöitä.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
En minä ole homovastainen, eikä yhdenkään kristityn tulisi olla. Homo on lähimmäinen siinä missä kuka tahansa, mutta homous on syntiä Raamatun mukaan. Nuo kuvailemasi kivitystuomiot ovat Israelin kansan aikaisia rituaalilakeja, eivätkä toistu enää Ut:n puolella, mutta esim. seksuaalisynnit mainitaan läpi Raamatun.
Niinhän tuossa aikaisemmin selvensit. Itselleni joku homovastaisuus tuosta Mooseksen tekstistä pomppaa ihan yhtälailla silmään kuin moni muukin pikkumainen ja/tai järjetön Jumalan lakipykälä. Yhtään rationaalista syytä en keksi kenenkään petielämään puuttumiseen, mikäli partnerit toimivat omasta tahdostaan siten kuin toimivat. Ei rakkautta maailmassa ole koskaan liikaa.

Eikä Jumalan tahto ole kenenkään hirttäminen, valot päälle ex-uskis.
No mitä erilaisimmin keinoin se Jahve kuitenkin epäuskoisia hoiteli ja vielä uuden liitonkin aikaan pistää epäsopivaksi kokemansa ikuiseen kärsimykseen. Vanhaa jauhantaa, mutta en edelleenkään ymmärrä missään valossa "hyvän Jumalan" toimintaa vanhassa testamentissa. Mutta tästä lienee turha lähteä vääntämään enempää kuin tähänkään asti.

Samoin. Vähemmistökristittyjen asema olisi todella rajattu ja heitä varmasti vainottaisiin kuten katolisen kirkon voiman päivinä tehtiin.
Meinaatko kristittyjen toisenlaisten kristittyjen vainoamista tällä? Itse agnostikkohumanistina puolustan uskomisen tai uskomatta jättämisen vapautta viimeiseen asti, kunhan kyseessä ei ole selkeästi vahingollinen tai lainvastainen uskomusjärjestelmä.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Lisäksi evoluutio ei "ajattele". Ei edes esimerkiksi niin, että teinpä tässä matkan varrella virheen luodessani homoseksuaalisuuden. Evoluutiolla ei ole päämäärää, siis jotain huippua, johon se tähtäisi. Evoluutio on prosessi, joka omaa aikaansa valahtelee sinne tänne synnyttäen sitä ja tätä, ja sopeutuvimmat — eivät siis "vahvimmat" — luomukset pärjäävät, mihin oikeastaan pohdinnassasi jo hieman viittasitkin.

Täysin samaa mieltä tästä. Huonosti tuli itseä ilmaistua. Tuossa pari sivua sitten tuli jo aiheesta vähän kirjoitettuakin.

Tänne voisi tosiaankin perustaa jonkun esim. evoluutiota/luonnontieteitä käsittelevän ketjun jos/kun kirjoitettavaa riittää ettei tarvitsisi tänne uskonto-ketjuun kirjoitella...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös