Uskotko Jumalaan?

  • 1 352 082
  • 14 406

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Kiitoksia vastauksesta, nyt pääsin itsekin tutkimaan hieman asiaa, kun osoitit oikean kohdan. Mielenkiintoinen on myöskin tuo heti seuraavan luvun kohta:

Sitä varten niillekin, jotka ovat kuolleet, on julistettu evankeliumi, että he eläisivät hengessä, niin kuin Jumala elää, vaikka ruumiissaan ovat saaneet saman tuomion kuin kaikki ihmiset. (1. Piet 4:6)

Ja pikainen sukellus internetin ihmeelliseen maailmaan antaa ymmärtää, ettei kirkkokaan ole kovin varma miten tätä kohtaa tulkita, vaan useimmat oppi-isät toteavat asian jäävän väkisinkin epävarmaksi, ja "kuolleiden kohtalon jäävän Herran haltuun".
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Uskonnollisiin kysymyksiin liittyvää keskustelua on kai hyvä syy välttää viimeiseen asti. On jotenkin absurdia lähteä väittelemään jostain sellaisesta, jolle oikeastaan koko maailmankatsomus – ja samalla monessa määrin myös - kuva perustuu. Aikani ketjua sivusilmällä seuranneena ajattelin kuitenkin kommentoida lyhyesti, jos näistä ajatuksista uutta näkökulmaa vaikka sattuisi saamaan. Toisaalta näiden kysymysten pohdinta voi nimenomaan potentiaalisesti saada aikaan hyvääkin. Sehän tehdään nykyään vain itsekseen, enkä tiedä onko se loppuen lopuksi paras vaihtoehto sekään.

Joku tuolla yllä totesi, että Jumalan käsittäminen joksikin konkreettiseksi henkilöksi, on täysin mieletöntä. Niin, en minäkään niin absoluuttisesti (koko kysymys on mieletön) käsitä, mutta ei haittaa pätkänkään vertaa, jos joku käsittää. Onko sitten moraalisesti väärin julistautua ateistiksi? Ei millään tavalla, vaikka en itse lopulta näe ateismissa (kaiken merkityksettömyydessä) elämää selittävää tekijää. Keskustelu naama punaisina toisten vakaumuksista on ihan luonnollista, samoin kaiken epäily ja ihmettely. Mikä on kuitenkin aivan oikeasti tärkeää maailman kauheuksien, kärsimyksen ja tietysti myös aidon ilon keskellä? Loppuen lopuksi se, mitä jää jäljelle, on rakkaus, tai itse asiassa jotain mitä ei kielellä voi selittää.

Kristinusko on yksi traditio, joka tätä yrittää selittää. Samoin vaikkapa buddhalaisuus, islam tai hindulaisuus. Tai ateismi. Mutta en ymmärrä, miksi kaikki olisi merkityksetöntä, kun niin ei kuitenkaan kukaan voi oikeasti väittää? Kaikilla on omatuntonsa, kaikki toimivat sitä vastaan ja onneksi myös usein sen mukaan.

Jos nykyisestä evankelisluterilaisesta kirkosta puhutaan, niin mielestäni se voi parhaimmillaan tuoda ihmisten elämään yhteisöllisyyttä pyrkiessään selittämään jokaisen pohtimaa elämän tarkoitusta. Kirkossakin toimii toisaalta inhimillisiä henkilöitä, kuten kaikkialla muuallakin. Totta kai siitä saa erota, jos niin katsoo. Mutta kysymys kuuluu, miksi tästä on muodostunut trendi tiettyjen piirien keskuudessa? Entä sitten se suvivirsi? Fundamentaalinen, omaatuntoa vastaan lopulta toimiva usko on inhottavaa, perustui se sitten mihin hyvänsä uskomusjärjestelmään. Kertonee ehkä ihmisen erehtyväisyydestä ja halusta jonkin muka täyden varmuuden saantiin (keinotekoisesti).

Niin, esimerkiksi Mikko Juvan tai Dalai Laman ajatusten lukemista suosittelen kaikille.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Useimmissa uskonnoissahan esiintyy vääriä jumalia, jotka monesti pystyvät viemään ihmisiä harhaan.
Tässä on pointti myös kristinuskossa. Äänet pään sisällä eivät välttämättä ole Jumalan puhetta, vaan ne tulisi arvioida tietysti ihan arkijärjellä ja kristittynä myös suhteessa Raamattuun. Joku tappokäsky on ristiriidassa molempien kanssa. Jumalaa on toisaalta turha yrittää kutistaa omalle kämmenelleen ja saada häntä kulkemaan omien järkeilyjensä talutusnuorassa, koska hän nyt vain on kaikkivaltias ja koska kristitylle Raamatun tulisi olla se ylin auktoriteetti. Sen tulkinnan kanssa saa olla sikäli varovainen, että yksittäisiä jakeita omiin tarkoitusperiin tulkitsemalla voi perustella mitä tahansa maan ja taivaan välillä.

Monestihan nykyään törmää homo-väittelyissä tähän täydelliseen väistämiseen, että myönnetään ettei järjellä ajatellen juuri ole perusteita homojen syrjimisille, mutta että Jumalan käsky on Jumalan käsky ja että siihen on tyydyttävä. Itse sanoisin, että jos joutuu jossain kysymyksessä omaksumaan tälläisen täydellisen älyllisen antautumisen niin on se itsessään merkki siitä, että ainakaan minkään Jumalan käskystä ei ole kysymys.
Itsekin taisin tätä harrastaa jossain vaiheessa. Nykyään ajattelen asiasta sikäli simppelisti, että homoutta en edelleenkään hyväksy, jos sitä minulta kysytään, mutta mitään suurempaa kiihkoa minusta on turha yrittää kiskoa esiin. Kristittynä Raamattu on mulle tässä auktoriteetti ja homouden osalta suuntaviivat ovat selvät. Joskus todellakin sorruin tässä asiassa anteeksipyytelyyn, mutta se on aika turhaa, kun mielipide ei siitä muutu.

Pitääkö tästä vetää johtopäätökset, että käsityksesi Jumalasta on deistinen? Eli siis Jeesuksen opetukset ja Raamattu ovat täysin se fundamentti. Täten ne menevät siis edelle auktoriteettina Jumalasta itsestään? Jos asia taas ei ole näin, niin millä sitten perustelet sen, ettei Jumala Allahin tapaan päätä ruveta vaihtelemaan mielipiteitänsä ja oppejansa yhtäkkiä? Olihan VT:kin vain "välivaihe" miksi ei myös UT ja Jeesuksen opitkin?
Vaikka Vt:lla ja Ut:lla on omat erityispiirteensä, on Raamattu silti yksi kokonaisuus. Vt:stä on turha kaivaa jotain avionrikkojien tai homojen kivityksiä nykypäivään, mutta se oli kuitenkin pohjustusta Raamatun pelastushistorialliselle juonelle ja Ut:n keskeiselle sanomalle, eli Jeesuksen uhrikuolemalle syntiemme tähden (esim. messias-ennustukset). Kristittynä minä näen tässä kokonaisuudessa jumalallisen pelastussuunnitelman, joka on voimassa nykyäänkin. Joku voi tietysti ajatella Islamin päivityksenä tähän sarjaan, mutta kristinuskon pelastussuunnitelmaan se ei silti kuulu, eikä jatkuvuus edellisiin verrattuna ole yhteneväinen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiitoksia vastauksesta, nyt pääsin itsekin tutkimaan hieman asiaa, kun osoitit oikean kohdan. Mielenkiintoinen on myöskin tuo heti seuraavan luvun kohta:

Sitä varten niillekin, jotka ovat kuolleet, on julistettu evankeliumi, että he eläisivät hengessä, niin kuin Jumala elää, vaikka ruumiissaan ovat saaneet saman tuomion kuin kaikki ihmiset. (1. Piet 4:6)

Ja pikainen sukellus internetin ihmeelliseen maailmaan antaa ymmärtää, ettei kirkkokaan ole kovin varma miten tätä kohtaa tulkita, vaan useimmat oppi-isät toteavat asian jäävän väkisinkin epävarmaksi, ja "kuolleiden kohtalon jäävän Herran haltuun".
Mun mielestäni tuossa on katkennut jo asiayhteys kolmannen luvun kohtaan, koska edellä puhuttiin jo aivan muusta, kaste-vertauksesta ja kiusauksista mm. Olen tuon aiemminkin lukenut monesti ja nyt mulle tuli ensimmäisenä tuosta sellainen käsitys, että kyseessä on aiemmin evankeliumin kuulleet ja nyttemmin kuolleet kristityt, jos siis jaetta peilaa kontekstiinsa. Lisäksi on hyvä tietää, että alkukristityt elivät jatkuvassa Jumalan valtakunnan odotuksessa ja tuota vasten olisi ymmärrettävää, että Pietari joutui ehkä lepyttämään jengin ihmettelyä, miksi kristittyjä lakoaa kuten muitakin (--> "ruumiissaan ovat saaneet saman tuomion kuin kaikki ihmiset"). Voisin vielä sen verran tätä soppaa hämmentää, että tuo "kuolleet" on käännettävissä alkutekstissä sekä fyysisesti kuolleksi että hengellisesti kuolleeksi eli kristillisessä sanastossa kääntymättömäksi. No, nämä nyt on maallikon tulkintoja. Loppupelissä tällä asialla ei ole normikristityn elämään kovin suurta vaikutusta.
 

Morgoth

Jäsen
Hassunhauska idea. Kuinkahan moni jäi ikuisesti hampaitaan kiristelemään? :D

Ikuisuuden kestävä orgasmi neitsyen kanssa vai hiilihanko perseessä; mitä eroa niillä oikeasti on, jos molemmat kestävät ikuisuuden?

Pelkkä ajatuskin ikuisesti elämästä joko maan päällä, taivaassa tai helvetissä on ihan kammottava ajatus, mutta ilmeisesti joillakin ihmisillä kuolemanpelko on vain niin suuri.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pelkkä ajatuskin ikuisesti elämästä joko maan päällä, taivaassa tai helvetissä on ihan kammottava ajatus, mutta ilmeisesti joillakin ihmisillä kuolemanpelko on vain niin suuri.
Kuolemanpelko on usein esillä uskovia piikiteltäessä, mutta päinvastoin moni uskova kertoo päässeensä siitä uskoon tultuaan. Riippuu tietysti hiukan taustoista. Esimerkiksi itselläni ei mitään suuria fobioita ole ollut suuntaan tai toiseen koskaan, kun olen suht suojattua elämää kuitenkin viettänyt, mutta tuurijuoppo isukkini ja muutama katujen kasvattama kaverini kertoivat yhden konkreettisimmista kokemuksista uskoontulossa liittyneen juuri kuolemanpelon häviämiseen.
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
Kuolemanpelko on usein esillä uskovia piikiteltäessä, mutta päinvastoin moni uskova kertoo päässeensä siitä uskoon tultuaan.

Tämä on juuri se pointti miksi uskonnot ovat ylipäätänsä syntyneet! Ihmiset eivät vain pysty hyväksymään omaa katovaisuuttaan. Aikamme on rajattu, ja sitten meitä ei yksinkertaisesti enää ole, tämän faktan tajuaminen tuntuu joillekin olevan ylipääsemätöntä.

Uskonnot ovat kaikista suurinta itsepetosta, jos ne lupaavat että kuoleman jälkeen säilytämme oman minuutemme. Kun kuolemme niin me emme ole sama mitä olimme eläessämme, vaikka meillä olisikin joku kuviteltu sielukin. On todella kaunis ajatus että meillä olisi joku pysyvä henki tai sielu, mutta kylmä totuus on se että kaikki mitä koemme tai tunnemme, niin se tapahtuu oman biologisen kehomme kautta.

Kun kuolemme, niin oma kehomme tuhoutuu täysin, me emme saa siitä mitään mukaamme. Jos meillä tästä huolimatta olisi joku henki, joka jatkaisi elämää, niin se ei todellakaan olisi se sama oma itsemme kuin ennen kuolemaa. Tämän kun ymmärtää, niin tajuaa kuinka järjetöntä on oikeasti uskoa sellaiseen kuolemanjälkeiseen elämään kuin mitä valtauskonnot antavat ymmärtää.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Itsekin taisin tätä harrastaa jossain vaiheessa. Nykyään ajattelen asiasta sikäli simppelisti, että homoutta en edelleenkään hyväksy, jos sitä minulta kysytään, mutta mitään suurempaa kiihkoa minusta on turha yrittää kiskoa esiin. Kristittynä Raamattu on mulle tässä auktoriteetti ja homouden osalta suuntaviivat ovat selvät. Joskus todellakin sorruin tässä asiassa anteeksipyytelyyn, mutta se on aika turhaa, kun mielipide ei siitä muutu.

Ilmeisesti Mooseksen kirjastahan tuo homovastaisuus kumpuaa? Miksi yhtä selkeänä ei pidetä monia muita sääntöjä tuon homoseksuaalisuutta koskevan kohdan viereltä? Vaimoonsa kuukautisten aikana yhtynyt mies on puolisoineen karkoitettava maasta, minä Jumalaa pilkkaavana olen saava kivitystuomion. Oikeastaan ansaitsisin kivitystuomion tuplana, sillä isäänikin olen tainnut joskus herjata :/

Uhrausmenot ja vaaditut rangaistukset on kristinuskosta poistettu, mutta homoseksuaalisuuden demonisointi ja muutkin ajastaan jääneet siveyssäännöt ne vain yhä pitävät kutinsa.
 

Morgoth

Jäsen
Kuolemanpelko on usein esillä uskovia piikiteltäessä, mutta päinvastoin moni uskova kertoo päässeensä siitä uskoon tultuaan.

Sinähän sen itse sanoit miksi uskonnot ovat suosittuja ja miksi monet saavat lohtua siitä. Esim. kuolema ei enää tunnukaan niin pelottavalta, koska mikään ei lopullisesti lopukaan, vaikka arkkuun joutuu. Iänkaikkinen elämä odottaa...

Itse sanoisin, että tuo on puhdasta itsepetosta, mutta se vain minun mielipiteeni ja iänkaikkinen elämä, joko taivaassa tai helvetissä, kuulostaa aivan kamalalta. Elämän rajallisuus tästä tekee niin hienon.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Itsekin taisin tätä harrastaa jossain vaiheessa. Nykyään ajattelen asiasta sikäli simppelisti, että homoutta en edelleenkään hyväksy, jos sitä minulta kysytään, mutta mitään suurempaa kiihkoa minusta on turha yrittää kiskoa esiin. Kristittynä Raamattu on mulle tässä auktoriteetti ja homouden osalta suuntaviivat ovat selvät. Joskus todellakin sorruin tässä asiassa anteeksipyytelyyn, mutta se on aika turhaa, kun mielipide ei siitä muutu.
Hyvä että meitä oikeita uskovaisia on täällä foorumilla! Muutama kysymys sinulle vielä, miten toimit jokapäiväisessä elämässäsi näiden asioiden. Itse koen muutaman näistä melko hankalina seurata. Toki uskollisena herran palvelijana en aio jättää yhtäkään kohtaa täyttämättä!

- Kun poltan alttarilla polttouhria, tiedän, että siitä syntyy Herralle mieluisa tuoksuva tuliuhri. (3. Moos. 1:9) Ongelmana ovat naapurit. Heidän mielestään tuoksu ei ole mieluisa. Pitäisikö minun kirota heidät?
- Haluaisin myydä tyttäreni orjaksi, mikä 2. Mooseksen kirjassa hyväksytään. (2. Moos. 21:7) Mikä mielestäsi olisi sopiva hinta hänestä tämänhetkisten kurssien mukaan?
- 3. Mooseksen kirjassa (3. Moos. 25:44) sanotaan, että voin omistaa orjia, sekä mies- että naispuolisia, sillä ehdolla että he ovat naapurikansojen edustajia. Eräs ystäväni on sitä mieltä, että tämä pätee venäläisiin, mutta ei ruotsalaisiin. Voisitko selventää? Miksi en saisi omistaa ruotsalaisia?
- Minulla on naapuri, joka jatkuvasti työskentelee sapattina. 2. Mooseksen kirja (2. Moos. 35:2) selkeästi määrää, että hänet olisi surmattava. Onko minulla moraalinen velvollisuus tappaa hänet itse?
- Eräs ystäväni on sitä mieltä, että vaikka simpukoiden syöminen on iljetys (3. Moos. 11:10), se on kuitenkin vähemmän iljettävää kuin homoseksuaalisuus. Olen eri mieltä. Voisitko selventää tämän asian?
- 3. Mooseksen kirjan (3. Moos. 21:20) mukaan en saa lähestyä Jumalan alttaria, jos minulla on näössä vikaa. Myönnän, että käytän piilolaseja. Pitääkö näköni olla virheetön, vai voiko tätä jotenkin kiertää?
- Useimmat miespuoliset ystäväni antavat leikata hiuksensa, mukaan lukien myös ohimolta, vaikka tämä on ehdottomasti kielletty 3. Mooseksen kirjassa (3. Moos. 19:27) Kuinka heidän tulisi kuolla?
- Olen oppinut 3. Mooseksen kirjasta (3. Moos. 11:6), että kuolleen sian koskettaminen tekee minusta saastaisen. Voinko kuitenkin pelata amerikkalaista jalkapalloa, jos käytän käsineitä?
- Sedälläni on maatila. Hän rikkoo 3. Mooseksen kirjan lakia (3. Moos 19:19) kylvämällä samaan peltoon kahta eri siementä. Samoin hänen vaimonsa rikkoo käyttämällä vaatteita, joiden valmistuksessa on käytetty kahdenlaista kuitua (puuvilla-polyester-sekoitetta). Hän myös kiroilee paljon. Onko todellakin tarpeellista nähdä vaiva kutsua koko kaupungin väki kivittämään heitä? (3. Moos. 24:10-16) Emmekö voisi vain polttaa heidät perhepiirissä niin kuin teemme ihmisille, jotka makaavat puolisonsa perheenjäsenten kanssa? (3. Moos 20:14).
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mmjoo, ei ole omaa tekstiä, tosin en kyllä lainannut tuolta, kun on sen verran monessa paikassa ihan sama teksti, suomeksikin.
Tekstin alkulähde nyt kuitenkin on tuo teksti, vuodelta 2002. Alkoi silloin kiertää newsgrouppeja ja sittemmin ihmiset sitä innostuivat toisilleen mailitse lähettämään, milloin milläkin kielellä.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Tekstin alkulähde nyt kuitenkin on tuo teksti, vuodelta 2002. Alkoi silloin kiertää newsgrouppeja ja sittemmin ihmiset sitä innostuivat toisilleen mailitse lähettämään, milloin milläkin kielellä.
Tosin tuolla sivullakin mainitaan, että tää _on saattanut_ esiintyä ensin West Wingissä :P
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin mutta eihän Vanhasta testamentista tarvitse välittää kun se on vain lakiliiton tmv. aikaista paimentolaisnormien välittämistä. Tosin, se on kyllä hyvin tärkeä ja keskeinen ja UT:ssa vannotetaan seuraamaan tarkasti VT:n opetuksia, mutta niitä voi tehdä valikoiden, sillä osa vanhoista laeista on vanhentunut eikä itse asiassa suoraa jumalan sanaa, mutta oikeiden ja vanhentuneiden välisen eron tulkitsemiseen tarvii olla uskossa ja...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hyvä että meitä oikeita uskovaisia on täällä foorumilla! Muutama kysymys sinulle vielä, miten toimit jokapäiväisessä elämässäsi näiden asioiden. Itse koen muutaman näistä melko hankalina seurata. Toki uskollisena herran palvelijana en aio jättää yhtäkään kohtaa täyttämättä!
Onneksi vedit tuoreen kortin hihastasi.

No, nopeasti ennen duuniin lähtöä (Vastaukset osoitteesta http://www.nic.fi/~jlindell/laki.html#2):
a) Kun poltan alttarilla polttouhria, tiedän, että siitä syntyy Herralle mieluisa tuoksuva tuliuhri. (3. Moos. 1:9) Ongelmana ovat naapurit. Heidän mielestään tuoksu ei ole mieluisa. Pitäisikö minun kirota heidät?

Olet ilmeisesti juutalainen uhripappi, koska antamassasi jakeessa erityisesti sanotaan, että papin tulee polttaa uhri alttarilla. Arvelen sinun kuitenkin repineen käskyn irti tästä kontekstistaan. Joudun tiedustelemaan sinulta, missä tarkalleen olet uhrejasi poltellut? Jerusalemin temppeli alttareineen on tuhottu, ja se on Raamatun mukaan ainoa sovelias paikka uhrata Jumalalle polttouhreja nyt, kun ilmestysmajaa ja siihen kuuluvaa kalustoa ei enää ole. Luulisi Aaronin jälkeläisen tietävän tällaisen seikan paremmin...
Naapureitasi minun on vaikea ymmärtää. Grillatun lihan tuoksu on Jumalan lisäksi myös lukemattomien ihmisten mielestä mieluisa. Missään ei anneta sinulle oikeutta kirota heitä; voit vain toivoa, ettei heidän veganisminsa leviä enempää.

b) Haluaisin myydä tyttäreni orjaksi, mikä 2. Mooseksen kirjassa hyväksytään. (2. Moos. 21:7) Mikä mielestäsi olisi sopiva hinta hänestä tämänhetkisten kurssien mukaan?

En ole varma siitä, että kukaan haluaa ostaa tyttäresi niillä ehdoilla, jotka Raamatussa asetetaan. Muista silti pitää huolta siitä, että työsopimus on Raamatun mukainen. Silloin toimenpide vastaa lähinnä sitä, että tyttäresi lähtee vakituiseksi palvelijattareksi johonkin taloon, kenties jopa päästäkseen naimisiin. Sopiva hinta olisi tietenkin normaali palkka.
Kukaan järjissään oleva isä ei myisi tytärtään Yhdysvaltain etelävaltioiden tyyliseen orjuuteen. Käskyssä on siis oltava kysymys jostakin muusta. Tämä voisi juolahtaa mieleesi, jos olisit hiukankin perehtynyt asiaan ja käyttäisit päätäsi ajatteluun myös silloin, kun käsittelet Raamattua.

c) 3. Mooseksen kirjassa (3. Moos. 25:44) sanotaan, että voin omistaa orjia, sekä mies- että naispuolisia, sillä ehdolla että he ovat naapurikansojen edustajia. Eräs ystäväni on sitä mieltä, että tämä pätee venäläisiin, mutta ei ruotsalaisiin. Voisitko selventää? Miksi en saisi omistaa ruotsalaisia?

Ystäväsi on väärässä. Jos olet riittävän rikas ja tarvitset yritykseesi ulkomaalaista, erityistaitoja omaavaa henkilökuntaa, voit toki palkata heidät yhtä hyvin Ruotsista kuin Venäjältä -- et omistaa, ei jakeessa niin sanota. Monet suomalaiset IT-alan taiturit ovat lähteneet Keski-Eurooppaan ja ovat nyt tämänkaltaisessa työsuhteessa. Jakeen kirjoittamisen aikaan ulkomailta ostetut palvelijat osasivat lähinnä kirjoittamiseen, opettamiseen ja kielenkääntämiseen rinnastettavia taitoja, mutta sellaisia löydät varmasti Suomestakin.

d) Minulla on naapuri, joka jatkuvasti työskentelee sapattina. 2. Mooseksen kirja (2. Moos. 35:2) selkeästi määrää, että hänet olisi surmattava. Onko minulla moraalinen velvollisuus tappaa hänet itse?

Yksityinen ihminen ei missään nimessä saa ottaa oikeutta omiin käsiinsä. Rangaistuskäytännön toimeenpaneminen on yhteiskunnan tehtävä. Yhteiskunta, jossa elämme (=Suomi), ei ole yhteiskunta, jonka rangaistussäädöksiä yrität soveltaa (=Israel). Suomen oikeuslaitoksen tehtävä on säätää kansallemme sekä lait että rangaistuskäytäntö; Jumala sääti ne Israelille.
Toistaiseksi emme kivitä sapatinrikkojia, vaikka Israelin kansa tekikin niin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettemme voisi tai ettei meidän tulisi pitää kiinni moraaliperiaatteesta, joka oli israelilaisille annetun lain takana: vietä pyhäpäivä asiaankuuluvalla hartaudella.
Emme kivitä homoseksuaaleja, vaikka Israelin kansa tekikin niin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei meidän tulisi pitää kiinni moraaliperiaatteesta, joka oli lain takana: älä harjoita homoseksuaalisuutta, koska se on luonnotonta, turhentaa Jumalan säätämää avioliittoa, halventaa ihmisyyttä ja rappeuttaa yhteiskuntaa, koska seksuaaliseen samaan yhtyminen on Jumalan alkuperäistarkoituksen vastaista. Periaatteen tulee säilyä universaalina; rangaistus voi vaihdella kulttuurista toiseen.

e) Eräs ystäväni on sitä mieltä, että vaikka simpukoiden syöminen on iljetys (3. Moos. 11:10), se on kuitenkin vähemmän iljettävää kuin homoseksuaalisuus. Olen eri mieltä. Voisitko selventää tämän asian?

Tottahan toki. Simpukoiden syöminen on iljetys, shekets, koska juutalaisten tuli erottua muista kansoista Jumalan omaksi kansaksi ja osoittaa se myös ruokavaliollaan. Tämä oli osa rituaalilakia ja korosti sitä, että Jumalalle kuuluminen vaikutti niinkin arkiseen asiaan kuin ruokaan. Sanaa shekets käytetäänkin Raamatussa vain ja ainoastaan ruoasta, jota ei sopinut syödä.

Homoseksuaalisuuden harjoittaminen on annetussa jakeessa Jumalalle kauhistus, toweeba. Sanaa käytetään mm. epäjumalanpalveluksesta, lasten uhraamisesta polttouhrina epäjumalille ja kauppakumppanin pettämisestä. Homoseksuaalisuuden harjoittaminen on siis, ankarista vastaväitteistä huolimatta, huomattavasti iljettävämpää kuin simpukoiden syöminen (moraaliuniversaali vs. rituaalilaki), eikä ensin mainittu ole Jumalalle nykyään yhtään sen mieluisampaa kuin tuolloinkaan.

f) 3. Mooseksen kirjan (3. Moos. 21:20) mukaan en saa lähestyä Jumalan alttaria, jos minulla on näössä vikaa. Myönnän, että käytän silmälaseja. Pitääkö näköni olla virheetön, vai voiko tätä jotenkin kiertää?

Tosiaan -- ehdin jo unohtaa, että olet Aaronin jälkeläinen ja toimitat vanhan liiton aikaista uhripalvelusta; siitähän jakeessa on kysymys. Valitettavasti jae koskee sinua. Et sovellu uhripapiksi.
Kelpuuttamalla vain virheettömän papin ja karitsan Jumala haluaa tehdä tiettäväksi ihmisille, että vain virheetön olento voi lähestyä Jumalaa ilman syntien sovittajaa, ja vain virheetön olento voi sovittaa toisten synnit. Tämä symboliikka tietenkin viittaa Messias Jeesukseen, kuten koko rituaalilaki yleensäkin. Koska virheetön edusmies on astunut sijastamme Jumalan eteen ja sovittanut meidät syylliset, karitsoita ja uhripappeja ei enää tarvita. Tämänhän tiedätkin Heprealaiskirjeen lukeneena ja ymmärrät, ettei homoseksuaalisuuden harjoittaminen ole alkuunkaan samassa sarjassa.

g) Useimmat miespuoliset ystäväni antavat leikata hiuksensa, mukaan lukien myös ohimolta, vaikka tämä on ehdottomasti kielletty 3. Mooseksen kirjassa (3. Moos. 19:27) Kuinka heidän tulisi kuolla?

Riippuu siitä, leikkaavatko he hiuksensa samasta syystä kuin israelilaiset. Heille käsky annettiin siksi, että ympäröivät kansat kunnioittivat epäjumalia sekä hiustyylillään että pyhittämällä niille leikkaamiaan hiuksia. Lisäksi epäjumalien papeilla oli kuvatunkaltainen kampaus. Käsky annettiin, jottei kukaan erehtyisi luulemaan, että Israelin Jumala on samaa joukkoa epäjumalien kanssa ja Häntä palvellaan samoin kuin muitakin.

Nykyään hiustyyli ei liity kovin läheisesti uskonnolliseen vakaumukseen, joten sinun ei tarvitse pidättäytyä ajamasta päätäsi siiliksi. Toisaalta voit muistuttaa ihmisiä, ettei hiusten leikkaamista koskevan käskyn takana oleva toiminta, epäjumalanpalvelus, ole Jumalalle sen mieluisampaa kuin tuolloinkaan. Jos joku väittää, että homoseksuaalisuus on OK siksi, ettei tätä käskyäkään noudateta, voit hyvällä syyllä kutsua häntä tyhmäksi.

h) Olen oppinut 3. Mooseksen kirjasta (3. Moos. 11:6), että kuolleen sian koskettaminen tekee minusta saastaisen. Voinko kuitenkin pelata amerikkalaista jalkapalloa, jos käytän käsineitä?

Voit olla huoleti jo siksikin, että puhtaussäädökset ovat osa rituaalilakeja -- mutta erityisesti siksi, ettei kuolleesta eläimestä valmistettujen tarvikkeiden koskettaminen tee ketään saastaiseksi! Kuinka kuvittelet nahkaisia satuloita, leilejä, laukkuja ym. voidun käsitellä muinaisessa Israelissa lainkaan, mikäli näin kävisi?

i) Sedälläni on maatila. Hän rikkoo 3. Mooseksen kirjan lakia (3. Moos 19:19) kylvämällä samaan peltoon kahta eri siementä. Samoin hänen vaimonsa rikkoo käyttämällä vaatteita, joiden valmistuksessa on käytetty kahdenlaista kuitua (puuvilla-polyester-sekoitetta). Hän myös kiroilee paljon. Onko todellakin tarpeellista nähdä vaiva kutsua koko kaupungin väki kivittämään heitä? (3. Moos. 24:10-16) Emmekö voisi vain polttaa heidät perhepiirissä niin kuin teemme ihmisille, jotka makaavat puolisonsa perheenjäsenten kanssa? (3. Moos 20:14)

Setäsi toiminta on hieman aasimaista jo biologisista syistä (ristipölytys), mutta ehkä hän on lukenut läksynsä sinua paremmin ja tietää, että tämä rituaalilaki kielsi sekoittamasta pyhää ja halpaa, hyvää ja pahaa keskenään. Vaatekäskyn laita oli samoin. Laki sitoo kristittyjä edelleen -- mutta ei viljellessä maata, vaan tehtäessä päätöksiä, joissa on kompromissin vaara.

Mitä kiroilemiseen ja Israelin lain säätämään rangaistukseen tulee: mitä arvelet sinulle tapahtuvan, jos julkisesti alat herjata ja kirota kansasi johtajaa -- tässä tapauksessa Tarja Halosta? Miksi sinusta on merkillistä, että kansa, jonka kuninkaana ja ylläpitäjänä oli muutamaa kertaluokkaa korkeampi olento -- maailmankaikkeuden Luoja -- katsoisi samanlaista käytöstä läpi sormien? Ja arveletko kenties, että Suomen laki sallisi sinun naida yhtäaikaa sekä haluamasi tyttö että tuleva anoppisi (3.Moos. 20:14)?


Asiallisiin viesteihin voin palata illalla.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Pedofiilin kummiutta ei voida purkaa. Tässä lisää kirkon nykyaikaisuutta ja joustavuutta. Vai onko tuo sitä haviteltavaa kristillistä kasvatusta? huoooono vitsi

Saako kirkosta eronnut toimia kummina? Vai onko kummin kuuluttava kirkkoon säilyttääkseen "laillisen" asemansa? Eiköhän tässä taas nähdä kuinka nykyaikainen ja joustava laitos on kyseessä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
http://www.nic.fi/~jlindell/laki.html#2) - Emme kivitä homoseksuaaleja, vaikka Israelin kansa tekikin niin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei meidän tulisi pitää kiinni moraaliperiaatteesta, joka oli lain takana: älä harjoita homoseksuaalisuutta, koska se on luonnotonta, turhentaa Jumalan säätämää avioliittoa, halventaa ihmisyyttä ja rappeuttaa yhteiskuntaa, koska seksuaaliseen samaan yhtyminen on Jumalan alkuperäistarkoituksen vastaista. Periaatteen tulee säilyä universaalina; rangaistus voi vaihdella kulttuurista toiseen.

En itse juuri koskaan viitsi tuosta Mooseksen laista heitellä, elämmehän uuden liiton aikaa. Ja kun siinä on vielä voimassa noin vastenmielisiä ajatuksia niin eipä oikein tarvitsekaan. Läheisten ystävieni joukossa on moniakin seksuaalisten vähemmistöjen jäseniä. Tavallisia ihmisiä, parhaansa yrittäviä, useampi rakastavassa, pitkäaikaisessa liittossa eläviä. Ei mitään vähäisintäkään iljetystä tässä - iljettävää on lähinnä ajatella kuin tuossa lainauksessa sanotaan. Pimeintä, primitiivisintä taikauskoa. Jos ajat olisivat tälle ajattelulle paremmat niin varmasti kivitettäisiin tai poltettaisiin roviolla. Järkyttävää on joka kerta lukea näitä viha-tekstejä - Jumalan "rakkauden" nimissä esitettyjä.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Läheisten ystävieni joukossa on moniakin seksuaalisten vähemmistöjen jäseniä. Tavallisia ihmisiä, parhaansa yrittäviä, useampi rakastavassa, pitkäaikaisessa liittossa eläviä. Ei mitään vähäisintäkään iljetystä tässä - iljettävää on lähinnä ajatella kuin tuossa lainauksessa sanotaan.

Oletetaan, että joinain hetkinä minä ymmärrän tätä kristinuskoakin, vaikka välillä on kyllä samat ajatukset kuin Rike K.:lla. Vaikka peruslähtökohta on irrationaalinen ja näin nykyisten tietojen pohjalta on jopa hölmöläisen hommaa uskoa johonkin kaiken luojaan, se paljon puhuttu "henkilökohtainen usko" antaa kuitenkin joillekin elämään sisältöä ja ihan hyvä niin. Kunhan se ei muutu sairaaksi fundamentalistiseksi vouhottamiseksi. Tommy Hellsten kirjoittaa kirjassaan "Uhanalainen ihminen" uskonnosta näin kirkkoon kuulumattoman vahvan agnostikon mielestä erittäin osuvasti (pitkä suora lainaus).

"Olemmeko tulleet tilanteeseen, että Kristus pitäisi saada takaisin maan päälle? Jonkun tulisi jälleen osoittaa meille, ettei ihmistä pelasta uskonto vaan rakkaus. Kristus korvasi uskonnollisuuden hengellisyydellä, siis rakkaudella. Tämän takia hänet piti teloittaa. Eivät Kristusta tappaneet roomalaiset vaan juutalaiset. Syy oli uskonnollinen, ei poliittinen. Fariseusten ja oppineiden valta perustui uskonnolliseen järjestelmään, ja juutalaiset kokivat, että Jeesus vei heiltä vallan. Hän siirsi uskonnollisen vallan pois fariseuksilta ja oppineilta ja istutti sen ihmisten sisälle, heidän sydämeensä. "Minä ja Isä olemme yhtä", Jeesus sanoi. Näin tehdessään hän syyllistyi juutalaisten mielestä suurimpaan mahdolliseen jumalanpilkkaan. Sanoessaan, että "taivasten valtakunta on teidän sisällänne" hän teki ihmisistä itsensä kaltaisia. Hän kutsui ihmiset Jumalan pojiksi samoin kun hän itse oli Jumalan poika. Hän vapautti ihmiset uskonnollisesta ikeestä hengelle ja rakkaudelle. Hän pelasti meidät siitä, että meidän pitäisi omin voimin koettaa pelastaa itsemme.

Kristuksen suurin vihollinen oli hyvyys, jota ihmiset pyrkivät luomaan itse uskonnollisia lakeja tunnontarkasti noudattamalla. Hän seurusteli mielellään halveksittujen ja pahoina pidettyjen kanssa. Häntä haukuttiin juomariksi ja porttojen ja publikaanien ystäväksi. Juutalaisille oli käsittämätöntä, miksi hän samaistui heihin, jotka sen aikaisten mittapuiden mukaan olivat ihmisinä kaikkein kurjimpia. Hänen nähtiin tekevän tyhjäksi kaiken sen, jonka avulla ihminen koetti luoda itsestään hyvää ja tehdä itsensä kelvolliseksi Jumalalle. "En minä ole tullut lakia kumoamaan, vaan täyttämään sen", hän vastasi heille. Lain täyttymys on rakkaus. Rakkautta ei voi ansaita, ei edes uskonnollisin keinoin. Rakkauden voi saada vain lahjaksi, siksi Jeesus korotti katuvan syntisen hurskasta fariseusta korkeammalle."

Tämähän on tietenkin sitä tulkintaa, mutta tällaisessa tulkinnassa on minun makuuni sitä substanssia ihan eri tavalla kuin monen hurskastelijan mielipiteissä. Täällä kun lukee tekstejä siitä, miten mm. niin pieni ja triviaali asia kuin homous on väärin ja paha juttu, sitä ihmettelee, että miksi niitä joitain "tosiuskovia" kiinnostaa niin helvetisti se, notta mihin reikään joku niitä vehkeitään työntää. Ihan kuin heidän jumalaansa kiinnostaisi!
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
En ole varma siitä, että kukaan haluaa ostaa tyttäresi niillä ehdoilla, jotka Raamatussa asetetaan. Muista silti pitää huolta siitä, että työsopimus on Raamatun mukainen. Silloin toimenpide vastaa lähinnä sitä, että tyttäresi lähtee vakituiseksi palvelijattareksi johonkin taloon, kenties jopa päästäkseen naimisiin. Sopiva hinta olisi tietenkin normaali palkka.
Kukaan järjissään oleva isä ei myisi tytärtään Yhdysvaltain etelävaltioiden tyyliseen orjuuteen. Käskyssä on siis oltava kysymys jostakin muusta. Tämä voisi juolahtaa mieleesi, jos olisit hiukankin perehtynyt asiaan ja käyttäisit päätäsi ajatteluun myös silloin, kun käsittelet Raamattua.
Millä ehdoilla? Ko. luvun ehdoissa ei mielestäni juurikaan suuria epäselvyyksiä ollut, rahaa saa tytärtä vastaan. Ja vaikka sanot, että kukaan järjissään oleva isä ei tytärtään myisi, niin raamatun mukaan tämä on kuitenkin ihan ok. Halutessani voin siis myydä tyttäreni orjaksi ja saan paikan taivaasta.

Semantiikkaa, mutta väitän, että orjuudesta puhuttaessa ollaan lähempänä yhdysvaltojen etelävaltioita, kuin normaalia työsuhdetta. Erityisesti vanhan testamentin aikoina. Vaatii kyllä melkoista kekseliäisyyttä saada väännettyä orjuudesta työsuhde. Samassa luvussahan sanotaan myöhemmin, että orjan lyömisestä ei tarvitse rangaista, mikäli orja jää muutaman päivän kitumisen jälkeen henkiin.

Ystäväsi on väärässä. Jos olet riittävän rikas ja tarvitset yritykseesi ulkomaalaista, erityistaitoja omaavaa henkilökuntaa, voit toki palkata heidät yhtä hyvin Ruotsista kuin Venäjältä -- et omistaa, ei jakeessa niin sanota. Monet suomalaiset IT-alan taiturit ovat lähteneet Keski-Eurooppaan ja ovat nyt tämänkaltaisessa työsuhteessa. Jakeen kirjoittamisen aikaan ulkomailta ostetut palvelijat osasivat lähinnä kirjoittamiseen, opettamiseen ja kielenkääntämiseen rinnastettavia taitoja, mutta sellaisia löydät varmasti Suomestakin.
Edelleen, orjuus siten kuin se tässä ymmärretään, ei ole verrattavissa työsuhteeseen.
Yksityinen ihminen ei missään nimessä saa ottaa oikeutta omiin käsiinsä. Rangaistuskäytännön toimeenpaneminen on yhteiskunnan tehtävä. Yhteiskunta, jossa elämme (=Suomi), ei ole yhteiskunta, jonka rangaistussäädöksiä yrität soveltaa (=Israel). Suomen oikeuslaitoksen tehtävä on säätää kansallemme sekä lait että rangaistuskäytäntö; Jumala sääti ne Israelille.
Suomen oikeuslaitos (itseasiassa eduskunta) on säätänyt lain, jonka mukaan ihmisten syrjintä seksuaalisen suuntautumisen perusteella on rikos. Rikkovatko nyt siis uskovat, jotka eivät hyväksy homoseksuaaleja Suomen lakeja, vai rikkooko Suomen laki raamatun lakeja? Kumman lain mukaan täällä eletään?
Emme kivitä homoseksuaaleja, vaikka Israelin kansa tekikin niin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei meidän tulisi pitää kiinni moraaliperiaatteesta, joka oli lain takana: älä harjoita homoseksuaalisuutta, koska se on luonnotonta, turhentaa Jumalan säätämää avioliittoa, halventaa ihmisyyttä ja rappeuttaa yhteiskuntaa, koska seksuaaliseen samaan yhtyminen on Jumalan alkuperäistarkoituksen vastaista. Periaatteen tulee säilyä universaalina; rangaistus voi vaihdella kulttuurista toiseen.
Mutta kun kysehän ei enää missään nimessä ole universaali periaate, vaan päin vastoin homoja vastustavat syyllistyvät Suomen lain rikkomiseen (ja lähes minkä tahansa muunkin länsimaisen maan lakien). Kumpi onkaan se korkein totuus tässä tapauksessa?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Saako kirkosta eronnut toimia kummina? Vai onko kummin kuuluttava kirkkoon säilyttääkseen "laillisen" asemansa? Eiköhän tässä taas nähdä kuinka nykyaikainen ja joustava laitos on kyseessä.
Virallisena kummina ei voi toimia, ellei kuulu kirkkoon.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Virallisena kummina ei voi toimia, ellei kuulu kirkkoon.

Kummihan tarkoittaa hengellistä ohjaajaa, jonka tehtävänä on olla vanhempien apuna lapsen kristillisessä kasvatuksessa. Olisi eriskummallista jos kirkosta eronnut tai siihen muuten kuulumaton haluaisi tällaisen tehtävän itselleen vastaanottaa.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Kummihan tarkoittaa hengellistä ohjaajaa, jonka tehtävänä on olla vanhempien apuna lapsen kristillisessä kasvatuksessa. Olisi eriskummallista jos kirkosta eronnut tai siihen muuten kuulumaton haluaisi tällaisen tehtävän itselleen vastaanottaa.

Kummallisia on kirkon tiet... Tarkoitin lähinnä tilannetta jossa joku, ns. tulee järkiinsä ja eroaa kirkosta. Sattumalta on kuitenkin suostunut menemään kummiksi rakkaalle sukulaislikalle. Vanhemmat kupsahtaa ja tämä henkilö ei ole enää kummi, koska ei kuulu kirkkoon. Lain mukaan lapsi ei sitten päädy tälle pakanalle. Kuten tuossa uutisessa minkä linkitin, perhe pelkää lapsien joutuvan tälle pedofiilille, koska kummiudesta ei voi luopua kirkon mukaan. Puhtaalla järjellä mietittynä asia ei voisi mennä näin, järki ja kirkko ei vaan kuulu samaan lauseeseen.

Mietitään vaikka jumalanpilkka-lakia, voidaanko ateisti tuomita jumalanpilkasta? Mielenkiintoista... Miksi yritykset maksavat kirkollisveroa? Jos meikäläinen perustaa yksin, kirkkoon kuulumattomana, yrityksen, jonka toimiala on Suomen evankelisluterilaisen kirkon vastainen propaganda, maksan kuitenkin kirkollisveroja. Jaa miten niin idioottimaista ja vanhentunutta? Sitä se tekee se valtion kirkko.

Ainaista ihmetystä aiheuttaa myös uskovaisten vastentahtoinen suhtautuminen kirkon erottamiseen valtiosta? Syyt voi jokainen arvata. Kyllä nämä muutkin "kirkkoon kuulumattomat" uskonlahkot rahoittavat toimintansa jäseniensä rahoilla, miksei siis kirkkokin?
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vanhemmat kupsahtaa ja tämä henkilö ei ole enää kummi, koska ei kuulu kirkkoon. Lain mukaan lapsi ei sitten päädy tälle pakanalle.
Eihän kummius ole juridinen suhde ja merkitse sitä, että lapsen huolto sekä edunvalvonta siirtyisi kummille vanhempien kuollessa. Kummilla on puhtaasti kristillinen tehtävä, lapsen huolto ja edunvalvonta taas säätyy aivan muiden sääntöjen pohjalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös