Ja lopuksi vielä, jos nyt ei jollekin tullut selväksi edelläolevasta, vastaus otsikon kysymykseen: uskon Kristinuskon Jumalaan. Tai Raamatun sanoin: "Autuas on se, joka ei näe, mutta uskoo silti".
Haluaisin nyt tämän kerran pohdinnat lopettaa kreikkalaisen ortodoksiystäväni vastauksella kysymykseeni "mitä, jos Jumalaa ei olekaan olemassa?": "Jos Jumalaa ei todellakaan ole olemassa, näkisin kaiken olevan aika järjetöntä ja yhdentekevää, tämän elämän loppu tarkoittaisi että kaikki loppui siihen, että minä olen vain kasa lihaa ja hermoja joilla on erääntymispäivä. Mutta siinäkin tapauksessa ortodoksisen uskonnon harjoittaminen ei olisi sen parempi tai huonompi kuin mikään muukaan tapa elää. Voit ehkä ajatella, että ortodoksisen uskon noudattaminen vaatii tiettyjä kärsimyksiä, mutta mitä sitten, mikä pointti olisi erääntymispäivän omaavan liikkuvan lihapalan nauttia hyvänolon tunteista? Väittäisin, että ortodoksiuskonnon harjoittaminen auttaisi jopa sellaisessa järjettömässä maailmassa. Kokemushan osoittaa, että ilman pieniä uhrauksia ei mitään voi saavuttaakaan".
Ja lopuksi vielä, jos nyt ei jollekin tullut selväksi edelläolevasta, vastaus otsikon kysymykseen: uskon Kristinuskon Jumalaan. Tai Raamatun sanoin: "Autuas on se, joka ei näe, mutta uskoo silti".
Selitys siitä, että tämän kaiken aiheutti kvanttivärähdys "ei missään" ei enää järkeeni mahdu, olkoonkin sitten totta tai ei. Korkeamman voiman (ts., esim. Jumalan, mutta periaatteessa myös jonkun useammissa ulottuvuuksissa seikkailevan alienin), alkuunpanema maailmankaikkeus kuulostaa järkevämmältä.
Palataanpa tuohon evoluutioaiheeseen, se jäi vähän kesken. Mielestäni on siis paikka jollain korkeammalla voimalla maailmankaikkeuden synnyssä, mutta entä sen jälkeen? Johtaako evoluutio, tarpeeksi pitkän ajan kanssa, kuten miljardien vuosien (taas vaikea ymmärtää tuota ajan pituutta konkreettisesti) ihmiseen? Voipi johtaakin johonkin ihmisen tapaiseen, mutta jotakin tapahtui, joka kaiketi erottaa ihmisen kaikesta muusta eläin- ja kasvikunnasta mielestäni. Ihminen pystyy luovaan ajatteluun, ihmisellä on selvä minuus, jopa jonkinlainen vietti uskoa korkeampaan voimaan, ja luontainen hyvän ja pahan eron tunto, "omatunto". Tietääkseni tällaisia ei ole millään muulla eläimellä, tai kasveilla. En nyt ole ollut koskaan eläimenä tai kasvina, joten en voi tätä varmaksi tietää, mutta tieteen keinoin ei kai ole ainakaan toistaiseksi löydetty samalla tavalla minuuden ja moraalin ja ajattelun omaavaa eläin/kasvilajia. Delfiineillä, ehkä "serkuillamme" simpansseilla on kykyä joihinkin "älykkyyttä" vaativiin tehtäviin, mutta kai kaukana ollaan ihmisen "minuudesta" jne. Joten mielestäni ihminen ei nyt täysin ole samaistettavissa eläimiiin, vaikka evoluution merkit muin osin ovatkin näkyvissä (esim. seksuaali- tai suvunlisääntymiskäyttätyminen, laumakäyttäytyminen jne.). Eli, ehkä tulimme jossain mielessä evoluution tuloksena, mutta jotain tapahtui jossain välissä (todennäköisesti loppuvaiheessa) ja meistä tuli erilaisia kuin muista. Oliko tuo jotain sitten Jumalan teko, alienien teko vai jotakin muuta, ei tuosta vielä selviä.
Tästä päästiinkin aasinsillan kautta toiseen kiehtovaan otsikkoon liittyvään aiheeseen eli iankaikkiseen elämään. Jotkut ovat tässäkin ketjussa tuoneet esille ajatuksensa siitä, että heitä ei iankaikkinen elämä kiinnosta. Mitä iankaikkinen elämä sitten edes tarkoittaa? Sitä en minä voi käsittää, voin sanoa "iankaikkinen", "ääretön" jne., mutta mitä nämä konseptit tarkoittavat? En ole ajattelussani päässyt niin pitkälle, ja vaikea uskoa, että moni muukaan olisi. Itse käytän päivittäin työssäni etäisyyksiä jotka ilmaistaan valovuosina tai paremminkin parsekeina (1 parsek = 3.26 valovuotta). Esimerkiksi suosikkigalaksini on noin 100 miljoonan valovuoden päässä. En sitä sen tarkemmin mieti, se on vain luku, ei minulle mikään kouriintuntuva etäisyys. Hyvin vaikea sitä olisi käsittää, mutta ehkä se juuri ja juuri olisi käsitettävissä. Työni tuo minut hyvin fantastisten asioiden pariin, todellisuus todella tuntuu olevan tarua ihmeellisempää joskus (mutta ei aina). Tykkään matkustelusta, ja paljon olen työni ansiosta nähnytkin. Tällä planeetalla. Mutta tämä planeetta on vain mitätön pölyhiukkanen maailmankaikkeudessa. Mitä ihmeitä onkaan muiden tähtien ympärillä? Muissa galakseissa? Muissa galaksiryhmissä, -joukoissa jne.? Kuriositeettini on loppumaton. Mutta jotta minulla olisi edes mahdollisuus nähdä näitä muita kaukaisia paikkoja, tarvittaisiin aikaa paljon lisää. Ehkä ikuisuus. Tai ainakin lähelle sitä. Ne joita iankaikkinen elämä, tai no, ainakin piiiitkä elämä tässä todellisuudessa, ei kiinnosta, eivät kai sitten välitä pätkääkään mitä esim. kehäkolmosen ulkopuolella tapahtuu. Taaskin tällainen ajattelutapa on minulle vaikea ymmärtää ja arvostaisin kovasti, jos joku yrittäisi selittää sitä minulle.
Tähänhän voi keksiä vaikka mitä. Minulle riittäisi esimerkiksi valoshow, jossa kaikki taivaan tähdet järjestyvät sanoiksi "Pahoittelen aiheuttamaani häiriötä." Toki tämän pitäisi nähdä itseni lisäksi riittävä määrä luotettavia ihmisiä.Jospa joku kertoisi, mitä Jumalan siis olisi tehtävä jotta Hänestä tulisi uskottava, edellämainittujen "lakien" ulkopuolella?
Oma ymmärrykseni maailmankaikkeuden alusta loppuu siihen Big Bangiin (tai tarkemmin sanottuna kai sitä välittömästi seuraaviin hetkiin). Selitys siitä, että tämän kaiken aiheutti kvanttivärähdys "ei missään" ei enää järkeeni mahdu, olkoonkin sitten totta tai ei. Korkeamman voiman (ts., esim. Jumalan, mutta periaatteessa myös jonkun useammissa ulottuvuuksissa seikkailevan alienin), alkuunpanema maailmankaikkeus kuulostaa järkevämmältä.
Tässä kai ajat takaa tuota Raamatun kirjaimellista tulkintaa. En siitä kovin paljon puhunut, mutta totesin esimerkiksi uskovani miljardeja vuosia vanhaan maailmankaikkeuteen. Raamattua kirjaimellisesti tulkitsevat ovat kai päätyneet lukuun joka on noin 6000 vuotta. Joten näissä on tulkinnan varaa...en siis ole kirjaimellisen Raamatun tulkinnan kannalta. Ja tulkinnassa on tosiaan hyvä käyttää apuna esim. ortodoksimunkkeja, jotka ovat tutkineet kirkon perinnetietoa näissä asioissa.Toisin sanoen uskot raamatun kertomuksiin; Aatami ja Eeva, ensimmäiset ihmiset, niiden jälkeläiset... Sukurutsaus on synti! Tämä on eräs asia jolla voin kumota maailman ensimmäiset hetket (raamatun mukaan).
Myönnän, että moraali ja etiikka toimivat jumalattomassakin yhteisössä. Noista onnellisista lopuista ja ikuisista kidutuksista en paljon puhunut, ehkä otit ne jostain muusta yhteydestä. Jotkut asioihin perehtyneethän sanovat, että Helvetissäkin on Jumala, ja että ei se nyt niin paha paikka ole kuin esim. Katolisen kirkon piirit sen väittävät olevan. Sanoisinko että länsimaista hapatusta aika pitkälle tuo "ikuinen kidutus" propaganda. Mutta mistä minä tietäisin sen tarkemmin, en ole ollut "paikan päällä" tutustumassa. Irtisanoudun kuitenkin siitä, että rupeaisin sanomaan kullekin että sinä menet Helvettiin ja sinä taivaaseen jne. Ei ole mun tehtävä. Isommat Herrat (tai Herra) päättävät näistä asioista. Siltikin kuullostaisi, että ainakin aidosti yrittämällä uskoa ehkä löytyisi vähän kivempaa touhua sitten jatkossakin. Joku voisikin sitten vääntää minulle rautalangasta, että miksipä ei uskoa (Kristinuskon pelastukseen tässä tapauksessa)? Voi olla, että mitään Jumalaa ei olekaan, missä tapauksessa sinulle ei tapahdu sen kummempaa kun kuolet, kaikki vaan loppuu kuten kaikilta muiltakin. Mutta jos kuitenkin, jonkun ihmeen kautta, onkin Jumala ja joudut kuitenkin johonkin tuomiolle, niin ei kai se suuri uhraus olisi ollut, jos olisit yrittänyt etsiä sitä Herra Isoaherraa tämän elämän aikana. Ei se nyt niin vaikeata ja epämiellyttävää ole. Ihan kiinnostavaa mielestäni. Ja kaikki argumentit siihen suuntaan että kun on niin v:mäinen kaveri tuo Isoherra, lukekaa taas viestini ja ehkä siitä selviää kuka se v:mäinen kaveri on.Etiikka voi olla ilman jumalaa, moraali voi olla ilman jumalaa. Kun ajattelee miten alkeellinen on moraalikäsitys, joka perustuu pyhien tekstien käskyille, joita ei välttämättä pystytä perustelemaan mitenkään ("tutkimattomat ovat Jumalan tiet"), miten pinnallinen on tämä palkinto-/rangaistus-dynamiikka niin väittäisin jopa että moraali ja etiikka ovat autenttisempia ja todellisempia tietoisina konstruointeina palkintoja odottamatta, inhimillisen kokemuksen tiettyyn karuuteen sopeutuen. Toki maailma voi tuntua sietämättömän tuskalliselta ilman onnellista loppua (tai ikuista kidutusta itseä huonommille), mutta mitenkään mahdotonta ei ole elää pohjautuen sille ankaralle käsitykselle, että tämä ihmisen usein kylmä ja satunnainenkin on ainoa, mikä meillä on ja kaikki parannukset mitkä maailmassa ovat mahdollisia on itsemme tehtävä.
Tämä nyt on mielestäni aika selvä asia. Ainakin minun mielestäni, jos Jumala on olemassa, Hänen täytyy olla aina ollut, ja aina oleva. Jumala joka on sidottu esim. aikaan tai paikkaan ei minun mielestäni ole Jumala. Joten Jumalan täytyy olla iankaikkinen. Ja sitähän sitten ei enää pysty ihmisjärki käsittämään sen pidemmälle. Maailmankaikkeus nyt nykytieteen mukaan alkoi aika selvästi, eikä ole aina ollut, ainakaan tässä havaitsemassamme ajan ja paikan muodossa. Joten se vaatii jonkinnäköisen "alkusysäyksen". Oliko sen aiheuttaja sitten alieni, Jumala, vai joku fysiikan laki, on eri juttu, ja tästä esitin kirjoituksissani oman "mutu" mielipiteeni omien "perusteluideni" kera.Itse aina vähän ihmettelen tätä logiikkaa. Mikä on sitten Jumalan olemassaolon syy ja mistä hän on tullut? Jos ei kerran maailmankaikkeus voi olla olemassa ilman luojaa, niin sama pätee kai Jumalaankin. Miksi Jumalan kohdalla riittää selitys "emme me ihmiset pysty ymmärtämään", mutta maailmankaikkeuden synnyille pitäisi löytyä joku meille ihmisille ymmärrettävä syy, että se voisi olla totta?
Mielenkiintoisia pointteja. Mielestäni ihmisapinoiden jonkinlaisesta tiedostamisesta ja taktikoinnista ja lähimmäisenrakkaudesta on vielä aika pitkä matka ihmisen ominaisuuksiin ja kykyihin. Tietenkin olisi sitten määriteltävä mihin se viiva tarkkaan ottaen vedetään, mutta käsittääkseni siinä ainakin nykytiedon valossa olisi vielä aika selvä viiva (ero). Neandertalilaiset lienevät toinen hyvä esimerkki pitkälle kehittyneestä lajista (mutta ehkä kuitenkin lähempänä eläin- kuin ihmiskuntaa). Luinpa tässä juuri muuten juttua Raamatun mukaisesta evoluutiosta. Elikä evoluutio on siis täysin Raamatun mukaista. Eroa darwinismin teoriaan on sitten ehkä sen tulkinnassa tai sen syissä.Ensinnäkin muilla ihmisapinoilla on todettu huomattavan ihmismäistä käytöstä aina itsensä tiedostamisesta taktikointiin (kyky hahmottaa tulevaisuutta) ja jonkinlaiseen lähimmäisenrakkauteen asti.
Lisäksi unohdat sen, että ihminen on vain menestynein(=jäljelle jäänyt) lukuisista ihmislajeista ennen meitä. Ihan vasta luin neandertalilaisista hyvän artikkelin uusimmasta NG:stä, melkoisen ihmismäisiä nekin ovat olleet. Ihmiset kenties nokkelimpina ja väkivaltaisestikin menestymisen makuun päästessään ovat tunkeutuneet toisen liian samanlaisen lajin ekolokeroon tukahduttaen sen lopulta. Mielestäni ihmisen kehitykseen ei liity mitään mystistä vaan sen selittää tuo yksi parhaista tieteellisistä teorioista koskaan - evoluutioteoria.
Olisin kiitollinen jos voisit (ja muutkin) osoittaa minulle sivun tai sivuja aikaisemmin tässä ketjussa missä kukin asia on jo käsitelty. Kiitos!Aihe on kuitenkin aika puhki käsitelty tässä ketjussa jo aikaisemmin.
Ehkä en kirjoittanut sitten aivan selvästi ja/tai ymmärsit kirjoittamani väärin. En tosiaankaan usko, että "taivaasta" olisi suora näköyhteys kaikkiin avaruuden ihmeisiin. Joten tavoittelen sitä "lähes" iankaikkista elämää tässä elämässä jotta olisi aikaa nähdä lisää maailmankaikkeuden ihmeitä. Tosin kyllä vähän pessimisti olen sen toteutumisen suhteen, ei tässä auta enää kuin alieneiden tulo auttamaan mutta eipä niitä veikkoja näy eikä kuulu (en usko ufoihin). Vähän siis ehkä itsekkäästi ajattelen, ja lyhyeksipä voisi jäädä tuo matkailuni jos tuo Taivasten Valtakunta tuleekin sitten jo aika lyhyellä aikavälillä. Voisitko muistuttaa minua myös miksi tuo taivaan iankaikkinen elämä ei sinua kiinnosta? Ihan kliffaa voisi sielläkin olla. Oletko siis vain vihainen niistä asioista jotka katsot itse Jumalan aiheuttaneen (kärsimykset maailmassa jne., katso kommenttini niistä alkuperäisviesteissäni)?Miksen sitten eläisi vaikkapa miljoonia vuosia tai paljon paljon kauemminkin? Tässä nykyisessä todellisuudessa en pistäisi pahakseni vaikka eläisin niin kauan kunnes tämä maailmankaikkeus häipyy kaukaisessa tulevaisuudessa olemattomiin, tai käy jotain muuta, mutta suurta loppurysästä emme kuitenkaan pääse tämän hetkisen tiedon valossa näkemään ja sen mahdollisuuden lienemme voimme hylätä totaalisesta mahdollisuuksien joukosta.
Jos sitten kuvittelemme, että olisi jokin paikka - jokin taivaan kaltainen - niin minulle sellainen paikka on absurdi käsitteenä ja minun on vaikea mieltää, että olemattomasta paikasta voisin tarkastella tätä näkyvää (ja osin näkymätöntä) maailmankaikkeutta. Jos siis haluan tietää mahdollisimman paljon on minun valittava pitkä elämä tällä planeetalla, aurinkokunnassa, galaksissa, maailmankaukkeudessa.
Ymmärtänet varmaan nyt miksi en halua ikuista elämää "taivaassa" tai paikassa jonka kristityt mieltävät tavaaksi.
vlad.
No en minä ainakaan vakuuttuisi siitä että moinen taivaanilmiö olisi Jumalan aiheuttama. Voisi olla alienit asialla, joku minimusta-aukko aiheuttamassa häiriöitä lähiavaruudessa, ilmakehä tekemässä temppujaan, Copperfield tekemässä joukkoilluusio taikojaan tai jotain muuta. Kuten alkuperäiskirjoituksissani totesin, ei "ihmeiden" esittäminen varmaankaan vakuuttaisi ihmiskuntaa Jumalan olemassaolosta. Joten keksikääpä jotain muuta.Tähänhän voi keksiä vaikka mitä. Minulle riittäisi esimerkiksi valoshow, jossa kaikki taivaan tähdet järjestyvät sanoiksi "Pahoittelen aiheuttamaani häiriötä." Toki tämän pitäisi nähdä itseni lisäksi riittävä määrä luotettavia ihmisiä.
No ainakin sillä maailmankaikkeudella olisi sitten joku tarkoitus ja suunnitelma ilmeisestikin jos se olisi Jumalan alkuunlaittama. Joten siinä mielessä se menee järkeeni paremmin, että kaikki nämä ihmeet ovat maailmaan syntyneet, eivät satunnaisprosessien avulla vaan jonkin tarkoituksen johdosta. Kysytkö siis, että mistä se Jumala sitten tuli? No siihen vastaan, kuten yllä, että ei mistään, vaan jos nyt Jumala on olemassa, niin siinä taas ei ole mielestäni mitään järkeä jollei Jumala ole aina ollutkin ja aina oleva, toisin sanoen, Hän ei ole paikkaan tai aikaan sidottu.Siis... jonkin Jumalan kaltaisen yli-inhimillisen olion olemassaolo tuntuu järkevämmältä kuin Big Bang ilman sellaista? Mistäpä se sitten tuli?
Myönnän, että moraali ja etiikka toimivat jumalattomassakin yhteisössä. Noista onnellisista lopuista ja ikuisista kidutuksista en paljon puhunut, ehkä otit ne jostain muusta yhteydestä. Jotkut asioihin perehtyneethän sanovat, että Helvetissäkin on Jumala, ja että ei se nyt niin paha paikka ole kuin esim. Katolisen kirkon piirit sen väittävät olevan. Sanoisinko että länsimaista hapatusta aika pitkälle tuo "ikuinen kidutus" propaganda. Mutta mistä minä tietäisin sen tarkemmin, en ole ollut "paikan päällä" tutustumassa. Irtisanoudun kuitenkin siitä, että rupeaisin sanomaan kullekin että sinä menet Helvettiin ja sinä taivaaseen jne. Ei ole mun tehtävä. Isommat Herrat (tai Herra) päättävät näistä asioista. Siltikin kuullostaisi, että ainakin aidosti yrittämällä uskoa ehkä löytyisi vähän kivempaa touhua sitten jatkossakin. Joku voisikin sitten vääntää minulle rautalangasta, että miksipä ei uskoa (Kristinuskon pelastukseen tässä tapauksessa)? Voi olla, että mitään Jumalaa ei olekaan, missä tapauksessa sinulle ei tapahdu sen kummempaa kun kuolet, kaikki vaan loppuu kuten kaikilta muiltakin. Mutta jos kuitenkin, jonkun ihmeen kautta, onkin Jumala ja joudut kuitenkin johonkin tuomiolle, niin ei kai se suuri uhraus olisi ollut, jos olisit yrittänyt etsiä sitä Herra Isoaherraa tämän elämän aikana. Ei se nyt niin vaikeata ja epämiellyttävää ole. Ihan kiinnostavaa mielestäni. Ja kaikki argumentit siihen suuntaan että kun on niin v:mäinen kaveri tuo Isoherra, lukekaa taas viestini ja ehkä siitä selviää kuka se v:mäinen kaveri on.
En uskokaan, että Raamattu olisi ollut kirjanmuodossa kuin ehkä ensimmäistä kertaa joskus varhaiskeskiajalla. Korjatkoot joku jos olen väärässä. Sitä ennen se on varmasti ollut lähinnä kääröissä ja kaiverrettuna.Sinänsä pitää kysyä teiltä palstalaisilta, että miten raamattu voi olla se pyhin kirja? Muistaakseni kiinalaiset keksivät kirjanteon jo jokunen aika ennen kristuksen tulemista ja heillä on kuitenkin vanhempia pyhiä kirjoja. Joten eikö loogisesti näiden kirjojen olemassa olo tee raamatun ns. harhaoppiseksi?
Tietenkään simpanssit eivät ole ihmisiä. Nämä kaksi lajia erosivat toisistaan jo miljoonia vuosia sitten. Mitä tulee neandertalilaisiin, niin todellakin ovat eläinkuntaa ihan siinä missä mekin.Mielenkiintoisia pointteja. Mielestäni ihmisapinoiden jonkinlaisesta tiedostamisesta ja taktikoinnista ja lähimmäisenrakkaudesta on vielä aika pitkä matka ihmisen ominaisuuksiin ja kykyihin. Tietenkin olisi sitten määriteltävä mihin se viiva tarkkaan ottaen vedetään, mutta käsittääkseni siinä ainakin nykytiedon valossa olisi vielä aika selvä viiva (ero). Neandertalilaiset lienevät toinen hyvä esimerkki pitkälle kehittyneestä lajista (mutta ehkä kuitenkin lähempänä eläin- kuin ihmiskuntaa).
Ensinnäkin, kuten kirjoitin yllä, meillä ei ole mielestäni mitään oikeutta lähteä päättämään ketkä pelastuvat ja ketkä eivät. Jos olosuhteet ovat sellaiset että Jumalan sanan siemen ei pysty edes tippumaan tiettyyn ihmisryhmään/perheeseen jne., niin minusta olisi absurdia olettaa, että nämä ihmiset joutuvat iankaikkiseen kadotukseen automaattisesti koska eivät ole Jumalaa etsineet. Mutta taaskin, kuten sanoin, turha meidän on tätä pohtia, kun ei ole meidän päätettävissä toisten ihmisten (iankaikkisen elämän) kohtalo.Jos syntyy tähän korruptoituneeseen maailmaan, korruptoituu pakosta itsekin (ja olemme kai kaikki Jumalan luomia, jos Jumala on, eli Hän selkeästi luo epätäydellisiä, korruptoituneita asioita) - jos vaikka menettää lapsensa jossakin onnettomuudessa tai syntyy perheeseen, jossa olosuhteet eivät pysty tukemaan mitään käsitystä rakastavasta Jumalasta ja menettää uskonsa tai ei pysty uskomaan - niin menettää taivaspaikkansa "rangaistukseksi"? Täysin absurdia, ja täysin eettisesti ja moraalisesti primitiivistä. Tällä tasolla kristinusko on puhdasta fiktiota, ja jos uskot tähän versioon, uskot elämän karuutta pehmittävään, absurdiin fiktioon. Ja ilmeisesti tämä luonnehdinta kattaa ylivoimaisen enemmistön reaalisista, konkreettisesti maailmassa olemassaolevista kristityistä.
Sori, en pysty seuraamaan tuota logiikkaa, siis sinun mielestäsi mikä uskontoon liittyvä kirja nyt onkin vanhin, on automaattisesti se pyhin kirja? Eiköhän jokaiselle uskonnolle se oman uskonnon kirja ole se pyhin, riippumatta iästä, ja muiden uskontojen kirjat ovat sitten harhaoppisia. Se mikä on sitten se totuus, on sinun itse löydettävä (olettaen, että se uskonnoista löytyy).Sinänsä pitää kysyä teiltä palstalaisilta, että miten raamattu voi olla se pyhin kirja? Muistaakseni kiinalaiset keksivät kirjanteon jo jokunen aika ennen kristuksen tulemista ja heillä on kuitenkin vanhempia pyhiä kirjoja. Joten eikö loogisesti näiden kirjojen olemassa olo tee raamatun ns. harhaoppiseksi?
Harmi jos et jaksa tuota edellisen viestini linkkiä lukea. Siinä tosiaan selitetään, ehkä vähän liiankin monisanaisesti, miten Raamattu kertoo evoluutiosta ja miten ihminen Raamatun mukaan on kehittynyt siis noista alkusoluista lähtien kalojen, muiden nisäkkäiden jne. kautta. Vähän kyllä meni välillä itseltänikin yli hilseen, mikä kertoo siitä, että en ole tarpeeksi taustakirjallisuutta lukenut, mutta aika paljon siitä sai irti kuitenkin. Sielusta puhuttiin myös. Yleinen länsimaissa vallalla oleva sielukäsite selitettiin pakanalliseksi. Mutta joo, vastauksena kysymykseesi tuon linkkisivun mukaan, niin kaikilla eläimillä ja kasveillakin on sielu (=kyky elää, jos sen nyt näin yrittäisi suomeksi kääntää, englanniksi soul = life).Ennen meitä eläneistä lajeista ainakin nuo mainitsemani neandertalilaiset ja Cro-Magnonin ihmiset luultavasti puhua pölpöttelivät, tekivät hienoja käytännöllisiä apuvälineitä, koruja, omasivat oman kulttuurinsa ehkä jopa uskontoineen... Ero meihin on hyvin vähäinen. Oliko heillä sielua?
Tuohon "kristilliseen evoluutioon" en jaksa oikein mitenkään ottaa kantaa tai edes lukea, suoraan sanottuna. Tiede on tiedettä, riippumatonta tutkimusta, johon ei pidä sotkea mitään idealogioita häiritsemään. Jumala ei mahdu mihinkään kaavaan.
Tuo viestisi loppuosa oli kai sitten jonkinnäköinen "joke". Käsittääkseni Kristinusko esimerkiksi on hieman paremmin perusteltu kuin tuo parodiasi vaaleanpunainen yksisarvinen.
Sori, en pysty seuraamaan tuota logiikkaa, siis sinun mielestäsi mikä uskontoon liittyvä kirja nyt onkin vanhin, on automaattisesti se pyhin kirja? Eiköhän jokaiselle uskonnolle se oman uskonnon kirja ole se pyhin, riippumatta iästä, ja muiden uskontojen kirjat ovat sitten harhaoppisia. Se mikä on sitten se totuus, on sinun itse löydettävä (olettaen, että se uskonnoista löytyy).
No ainakin sillä maailmankaikkeudella olisi sitten joku tarkoitus ja suunnitelma ilmeisestikin jos se olisi Jumalan alkuunlaittama.
Siinähän koko juju piileekin - siinä ei ole tolkkua. Useimpien uskontojen logiikka on varmasti niiden syntyhetkellä tuntunut ihan järkeenkäypältä, koska maailmankaikkeudesta yksinkertaisesti tiedettiin hyvin vähän. Harva ajatteli ihmisen itse asiassa kuuluvan eläinkuntaan. Ihmistä pidettiin luonnosta irrallisena, jumalan tai jumalien luomana erikoislaatuisena oliona. Nykyperspektiivistä taas saa aivan erilaisen kuvan, mutta uskonnot ovat niin syvään juurtuneita, että ne tuskin kokonaan häviävät ihmiskunnan elinaikana.Ilman uskoa tuossa suunnitelmallisuudessa on vaikea nähdä hirveästi tolkkua.
No ainakin sillä maailmankaikkeudella olisi sitten joku tarkoitus ja suunnitelma ilmeisestikin jos se olisi Jumalan alkuunlaittama. Joten siinä mielessä se menee järkeeni paremmin, että kaikki nämä ihmeet ovat maailmaan syntyneet, eivät satunnaisprosessien avulla vaan jonkin tarkoituksen johdosta.
Kysytkö siis, että mistä se Jumala sitten tuli? No siihen vastaan, kuten yllä, että ei mistään, vaan jos nyt Jumala on olemassa, niin siinä taas ei ole mielestäni mitään järkeä jollei Jumala ole aina ollutkin ja aina oleva, toisin sanoen, Hän ei ole paikkaan tai aikaan sidottu.
Ylläolevat kommentit ovat lähes kaikki peräisin nykyisestä länsimaisesta ajattelutavasta, joka osaltaan vallitsee länsimaisten Kristinkirkkojenkin keskuudessa: kaikki täytyy olla käsitettävissä ihmisjärjellä, kaiken täytyy olla looginen seuraus jostain muusta, jne. Syyllistyn tähän itsekin, joskin välillä ehdotankin Jumalaa sen loogisuuden tai järkeenkäymisen perusteena. Tämä lienee aika luonnollinen asenne nykyajan länsi-ihmiselle. Mutta eikö tämä jossain määrin nosta ihmistä jumalaksi tai ainakin maailmankaikkeuden kaikkein ylimmäksi tuomariksi: ihmisen tulee ymmärtää kaikki, ei voi olla mitään mikä ei ole ihmisjärjen tajuttavissa? Minä kysyn, miksi ei? Miksi kaiken on pakko olla loogista ja järjen avulla tajuttavaa? Itäeurooppalainen ortodoksikirkko sen sijaan hyväksyy mystiikan ja ennen kaikkea mysteerit. Joskus on vain sanottava "sitä ei voi ihmismieli ymmärtää". Olisinkin kiinnostunut tietämään miksi monet jatkoaikalaiset eivät hyväksy käsitettä että voi olla olemassa jotain joka ei ole ihmismielen käsitettävissä?
Olin toivonut voivani pysytellä kaukana homojutuista ja aborttijutuista koska ne ovat niin monimutkaisia ja minulla ei tosiaankaan ole antaa mitään uutta hedelmällistä näkökantaa näihin asioihin. Ymmärrän molempien osapuolien argumentteja enkä osaa muodostaa selvää omaa mielipidettä noissa asioissa. Ehkä tuo on sopiva keskustelun aihe pyhiinvaellusmatkalleni ortodoksiluostariin tänä viikonloppuna. Mutta epäilen kuten sinäkin, että munkkien kanta näihin asioihin on aika selvä, mutta voihan sitä aina kysäistä. Voin sitten kirjoitella tässä ketjussa mitä vastattiin, koska mitä nyt näin aikaisemmin tässä ketjussa, niin nämä asiat herättävät kiivasta keskustelua (varsinkin tuo homoasia). Laitetaan tähän lopuksi vielä omat ajatukseni (ei ehkä niinkään uskonnollisten dogmien mukaiset). Omasta mielestäni homous on luonnollinen juttu (en itse ainakaan tietääkseni ole homo), luultavasti useissa tapauksissa syntymästä saakka. Homojen siviiliavioliitot ovat OK mielestäni. Kristinuskon oma ymmärrykseni tässä asiassa on se, että se pitää miehen ja naisen liittoa sinä "oikeana" liittona, ja täten homoavioliittojen solmiminen kirkossa ei kai olisi sopivaa. Se lähetettäisiinkö sitten joku siunaus homoliitolle (joka olisi siviilivihkimisenä suoritettu) esimerkiksi jälkikäteen olisi sitten jo omasta mielestäni hyväksyttävä asia. Mutta tosiaankaan en tahdo näistä asioista väitellä ja olen vähän pettynyt jos keskustelu tähän suuntaan taas kääntyy, koska minulla ei ole siihen keskusteluun mitään annettavaa (no, en tiedä oliko paljoa edelliseenkään keskusteluun).Mutta testataan sitä: pitäisikö ortodoksisen kirkon hyväksyä homoliittojen siunaaminen? Pääsevätkö ateistit tai ei-kristityt taivaaseen?