Tähän täytyy minun nyt sanoa, että olisihan se hienoa, jos peruskoulussa (tai lukiossa) annettaisiin hyvät tiedot uskonnoista, mutta kun tällä hetkellä siellä annetaan hyvät tiedot uskonnosta. Peruskoulussa yhtenä vuotena, olisikohan ollut kahdeksas luokka, käytiin aika nopeasti näitä maailman uskontoja läpi ja kuten aiemmin sanoin, en kyllä muista noista paljoa mitään, vaikkei siitä niin hirveän montaa vuotta vielä ole. Lukiossakin maailmanuskontojen kurssi on vapaaehtoinen ja vaikka aihe kiinnostaisi, niin muun uskonnonopetuksen vuoksi ein edes harkinnut kurssin käymistä. Sen käyvät lähinnä ne, jotka ovat jo alunperin päättäneet vaikka kirjoittaa uskonnon. Mahdollisuus tietenkin olisi.St_Patrick #16 kirjoitti:Minusta ihmisen perussivistykseen kuuluu hyvät tiedot uskonnoista ja koulun uskonnon opetus on hyvä kanava tähän.
Mutta täytyy myöntää, että peruskoulun meininkiä on vaikea lähteä muuttamaan edes yläasteella, kun niin harva lapsista/nuorista osaa silloin ilmaista mielipidettään. Tai siis, jos vaikka olisi mahdollista valita evlut uskonto tai ET, niin tapojen, kavereiden ja opettajien perusteella sitä ehkä enemmän mentäisiin kuin oman ajattelun ja päätöksen voimalla. Peruskoulun aikana kun tulee tuo rippikoulukin ajankohtaiseksi, niin itse kävin sen tavan vuoksi, kun kaikki muutkin ja niin edelleen. Vasta myöhemmin tuli ajateltua uskonnollisia asioita enemmän.
Mutta en näkisi mahdottomana tuota ideaa, että käytäisiin ET:tä tai vastaavaa ja sitten ne, jotka haluavat lapsilleen uskontoa opettaa, tekisivät sen itse koulun ulkopuolella. Jos vanhemmat uskovat ja sen lapsilleen haluavat näyttää, tapahtuu se oli koulussa uskontoa tai ei. Näin näillä lapsilla on jo malli, kuinka toimia, kunnes aletaan ajatella ja harkita asioita enemmän itse.