zucchini kirjoitti:
Paljon tietysti riippuu opettajastakin, mutta eipähän kukaan opetuksen tunnustuksellisuuden astetta valvokaan.
Opettajasta tosiaan riippuu paljon, mutta onneksi ne evlut uskontoaan opettajat saavat ainakin minulle kapinan päälle. Minulla on vielä koulumuistot ihan tallessa ja ala-asteella opettajana minulla oli pari vuotta hyvin uskovainen mies, joka sitten tietenkin opetti evlutin ainoana vaihtoehtona jne. No, kun uskonnon opetuksen sisältö on mikä on, niin ei tavallaan häntä voi mistään syyttääkään, mutta sitten samainen opettaja heti melkein seuraavalla tunnilla opetti ympärstötietoa vai mikä se aineen nimi oli, niin evoluutio hypättiin kirjasta vain yli ilman sen kummempia selityksiä.
Uskonnon opetuksesta sen verran, että eniten toivoisin, ettei minun olisi koskaan niillä tunneilla tarvinnut olla. Mutta kun ei riitaa vanhempien kanssa alaikäisenä tahtonut nostaa, niin siellä sitä oli vain oltava. En vastustaisi uskonnon opetusta, jos se olisi jotain muuta kuin mitä minä olen kouluaikoinani saanut. Yläasteella ja lukiossa (5 vuotta) on minulla ollut sama uskonnonopettaja, joka on sellainen tapaus, että hänen mielipiteensä on oikea ja muut lyödään nurin lapsellisina, hölmöinä tai muuten vain huonoina ajatuksina.
Ensinnäkään en voi millään ymmärtää, että esimerkiksi lukiossa pakollisia uskonnon kursseja on kolme, mutta fysiikkaa vain yksi. No, tietenkin henkilökohtaisilla mieltymyksilläni voi olla vaikutusta asiaan, mutta kolme kurssia uskontoa on paljon. No, toiseksi sisällössä on asioita joita en voi ymmärtää. Miksi maailmanuskonnot on vapaaehtoinen kurssi, kun siellä on pakollisena kirkkohistoriaa? Ensimmäinen olisi mielestäni kansainvälistyvässä, sotivassa ja ymmärtämättömässä maailmassa hyödyllisempää kuin jälkimmäinen, kirkkohistoriasta voisi kyllä mainita siellä historian seassa. Kummastuttaa, varsinkin kun maailmanuskontoja on käsitelty yläasteella vain pikaisesti, etten voi sanoa muistavani paljoa, vaikka yleensä kouluasiat jäävät helposti mieleeni. Etiikka ja sellainen pohdiskelu on hyödyllistä, mutta kyllä sitä kaiken saa ihan väärin menemään uskonnon tunneilla.
Vielä aihetta sivuten, kaikkein hartain toiveeni olisi, että koulussa opetettaisiin ajattelemaan omilla aivoilla, ei siis nielemään kaikkea opettajien/ muiden auktoriteettien syöttämää. Uskonnon kaltaisella aineella olisi mahdollisuuksia tällaiseen, kun kerrottaisiin jossain vaiheessa tasapuolisesti maailmanuskonnoista, pohdittaisiin eettisiä kysymyksiä ja opittaisiin kyseenalaistamaan. Varsinkin viimeisin noista tuntuu jotenkin olevan hukassa nuorilla, toivottavasti sitä vanhempana oppii (toivon siis omalle kohdallenikin).
Ja otsikon kysymykseen vielä, en usko tällä hetkellä Jumalaan.