Loppujen lopuksi se että onko uskonnon opetus julistavaa vai ei on aika pieni asia, kun vastaanottajat ovat pieniä, kritiikittömiä lapsia ja opettajat ovat suuria auktoriteettejä, jotka muilla tunneilla opettavat tietoa.
Kontrafaktuaalisilla kyhäelmillä ei voi oikeuttaa mitä tahansa typeryyksiä.
Kysymys on toki myös sivistyksestä, toki pitäisi myöntää sekin seikka, ettei näissä vaihtoehtoisissa malleissa ole käsittääkseni näytetty olevan jotenkin olennaisesti vähemmän sivistyksellistä sisältöä.
Ennen kaikkea lähtisin kuitenkin liikkeelle siitä, että koulujärjestelmän tulee jo lainkin (julistuksellisten pykälien) nojalla tarjota lapselle elämässä tarpeelliset tiedot ja taidot. Uskomukset eivät kuulu näihin.
On myös huomattava, että eihän elämänkatsomustietoakaan voida kaikille pakolliseksi määrätä, vaikka sen muoto olisi sitten miten postmodernia humanismia tahansa.
Opettajasta tosiaan riippuu paljon, mutta onneksi ne evlut uskontoaan opettajat saavat ainakin minulle kapinan päälle. Minulla on vielä koulumuistot ihan tallessa ja ala-asteella opettajana minulla oli pari vuotta hyvin uskovainen mies, joka sitten tietenkin opetti evlutin ainoana vaihtoehtona jne. No, kun uskonnon opetuksen sisältö on mikä on, niin ei tavallaan häntä voi mistään syyttääkään, mutta sitten samainen opettaja heti melkein seuraavalla tunnilla opetti ympärstötietoa vai mikä se aineen nimi oli, niin evoluutio hypättiin kirjasta vain yli ilman sen kummempia selityksiä.zucchini kirjoitti:Paljon tietysti riippuu opettajastakin, mutta eipähän kukaan opetuksen tunnustuksellisuuden astetta valvokaan.
itse suosisin kyllä julkisen vallan järjestämää aivopesua pelkästään vanhempien tai yksityisten koulujen järjestämän aivopesun sijasta.
Siis "tunnustuksellinen uskonnonopetus" tms. minnekään katoa, vaikka se poistettaisiin julkisen koululaitoksen piiristä. Sitä vain tarjoaisivat eri tahot kuin nykyään, vanhemmista seurakuntien kautta uskonnollisen puolen "Sirola-opistoihin".
Vielä laajempi yhteys liittyy perusopetuksen ja osin myös toisen asteen koulutuksen järjestämiseen ylipäätään, paine lakimuutoksille kasvanee, mikäli uskonnonopetuksen kanssa aletaan "temppuilemaan". Ei että sinällään muutos tässä(kään) asiassa vahingoksi olisi, päinvastoin.
ja että yksilöiden autonomiaa ei suhteettomasti loukattaisi.
En voisi olla enempää samaa mieltä. Hyvänä puolena tässä järjestelmässä olisi vielä se, että rippikouluiässä isänmaantoivomme olisivat jo kykeneviä tekemään omat itsenäiset päätöksensä siitä että mihin uskovat.Ehkä oikeasti "uskovat" vanhemmat pistäisivät muksunsa iltajeesuskouluun, mutta valtaosa hitaastilämpeävistä tapakristityistä tyytyisi rippikouluun ja sen saman kunnallisen tai valtion koulun järjestämään tunnustuksettomaan etiikan kursseihin/tunteihin.
Ei loukattane ei, koska tunnustuksellista uskonnonopetustahan järjestetään vain niille, jotka kuuluvat kirkkoon.
Haluammeko nyt aivan välttämättä lisää ns. "Steiner-kouluja"? Miksi kouluja ylipäätään pitäisi perustaa lisää "pelkästään" maailmankatsomuksellisiin seikkoihin perustaen,
Tämä sinällään ehkä kartalla oleva toteamus ujuttaa kuitenkin mukanaan kolossaalisen mittavirheen. Jos valtiokirkon julkisilla varoilla tapahtuva aivopesu lopetettaisiin kunnallisissa ja valtion kouluissa, ei se suinkaan siirtyisi sellaisenaan mihinkään Alkio- tai Paasikivi-opistoihin. Ehkä oikeasti "uskovat" vanhemmat pistäisivät muksunsa iltajeesuskouluun, mutta valtaosa hitaastilämpeävistä tapakristityistä tyytyisi rippikouluun ja sen saman kunnallisen tai valtion koulun järjestämään tunnustuksettomaan etiikan kursseihin/tunteihin.
Tästä herää taas muutama kysymys.: Saisivatko kuitenkin uskovaisten lapset opiskella ev.lut uskontoa jos vanhemmat näin haluavat vai meneekö tämäkin ns. aivopesun puolelle?
Ja mikä ero sitten on esimerkiksi ruotsin opiskeluun jos vanhemmat eivät halua lapsensa opiskelevan tuota perin vierasta kieltä?
Pakotettu usko ei ole siis tämän näkemyksen jälkeen yhtä "puhdasta" vaan helppo ratkaisu, johon on vain opittu. Sen sijaan jos ihminen aikuisiällä täydessä järjessään tulee uskoon, on asia jotakuinkin ok vaikkakin edelleen ihmetellään "miksi iso ihminen uskoo satuihin".
Saavat kunhan te tekevät sen omalla ajallaan ja omilla rahoillaan, eivätkä koulun toimesta. Vaikka itse vastustan pakkoruotsia turhana aineena, niin ero siinä on uskontoon että siinä opetaan ihan oikea tietoa - kuten koulun kuuluukin -, eikä uskoa. Ihmeen vaikea asia tuntuu olevan.1. Uskonnon opetus pitäisi kouluissa lopettaa ja tilalle otettaisiin eri uskontoja ja kenties filosofioita käsittelevä elämänkatsomustieto.
Tästä herää taas muutama kysymys.: Saisivatko kuitenkin uskovaisten lapset opiskella ev.lut uskontoa jos vanhemmat näin haluavat vai meneekö tämäkin ns. aivopesun puolelle? Ja mikä ero sitten on esimerkiksi ruotsin opiskeluun jos vanhemmat eivät halua lapsensa opiskelevan tuota perin vierasta kieltä?
Saavat kunhan te tekevät sen omalla ajallaan ja omilla rahoillaan, eivätkä koulun toimesta. Vaikka itse vastustan pakkoruotsia turhana aineena, niin ero siinä on uskontoon että siinä opetaan ihan oikea tietoa - kuten koulun kuuluukin -, eikä uskoa. Ihmeen vaikea asia tuntuu olevan.
Ihan mielenkiinnosta vain kysyisin, että mitä on tunnustukseton etiikan opetus? Nykyistä ET-opetusta vai jotain muuta? Millaista on ylipäänsä tunnustukseton etiikka? Jotain universaalia filosofiaa?
Uskonnon opetuksen tunnustuksellisuudesta on helppo nostaa äläkkä, mutta mielestäni huoli on täysin turha ja liioiteltu ja sellaistahan se ei ole ollut aikoihin käytännössä ja nykyisin myöskään teoriassa.
Eiköhän se käytännössä ole/olisi ET-opetusta. Tuskinpa komiteanmietintönä syntyy mitään fiksumpaakaan. Filosofian aineenopettajien heiniä tyypillisesti.
Mielipiteitä on moneen lähtöön. Tunnustuksellisuuteen törmää edelleen jatkuvasti ja se sama löytyy nättiin liberaaliin uuskieleen verhottuna myös opetussuunnitelmista aina päiväkotilasten "opastuksesta" alkaen. Että sikäli.
Historian olemassa olosta on erittäin vahvoja todisteita olemassa, joten niiden opettaminen on taatusti tiedon opettamista. Sen sisällössä voi toki olla kehittämistä.Entä historia, jossa opetetaan kuitenkin vain erästä näkökantaa historian kulusta?
Saavat kunhan te tekevät sen omalla ajallaan ja omilla rahoillaan, eivätkä koulun toimesta.
Ja näköjään tämä enemmistö on vielä kykenemätön millään asiaperustein tuon asian oikeutusta puolustelemaan, eli kyse on vain vähimmistön oikeuksien loukkaamista enemmistön voimalla. Tosi kristillistä toimintaa.Harmi vaan, että uskon enemmistön suomalaisista edelleen kannattavan uskonnon opetusta kouluissa, joten kuulunet ajatustesi kanssa vähemmistöön. Tulevaisuudessa asiat voivat olla toki toisin, mutta muutoksiin mennee vähintään vuosikymmen pari.
Historian olemassa olosta on erittäin vahvoja todisteita olemassa, joten niiden opettaminen on taatusti tiedon opettamista. Sen sisällössä voi toki olla kehittämistä.
Kyllä eri uskonnoista opetettiin (ainakin minulle) faktaa. Saduista faktaa, jos avautuu paremmin. Eli historiaahan se pääasiassa on, samalla tavalla jonkun kirjoittamaan ja värittämää kuin muukin maailman historia.Vaikka itse vastustan pakkoruotsia turhana aineena, niin ero siinä on uskontoon että siinä opetaan ihan oikea tietoa - kuten koulun kuuluukin -, eikä uskoa. Ihmeen vaikea asia tuntuu olevan.