vlad kirjoitti:
Jep, kyllähän näitä Jeesuksen kuoleman jälkeisiltä vuosikymmeniltä jonkin verran mutta missä määrin niihin kuvauksiin ovat sitten vaikuttaneet esi-kristilliset kertomukset ja missä määrin kirjoittajilla itsellään on oikeita muistikuvia Jeesuksesta - nämä kirjoittajat taitavat olla todella harvassa. Josefuksenkin maininta Jeesuksesta on ns. toisen käden tietoa. Samoin Plinius norempi mainitsee Jeesuksen nimeltä, tämä maininta on tosin toiselta vuosisadalta jaa. kun Plinius lähetettiin Bithyniaan Vähä-Aasian pohjoisosaan jossa hän joutui tekemisiin kristittyjen kanssa. Samoin toiselta vuosiasadlta jaa löytyy enemmänkin ei-kristillisiä mainintoja Kristuksesta tai Krestoksesta, jotka usein liitetään automaattisesti kristittyjen toimesta Jeesuksen henkilöön.
Kyllä, mielestäni siis UT:ssa liioitellaan Jeesuksen tunnettavuutta, siellä kerrotaan tiedon levinneen todellakin muuallekin kuin Jerusalemiin, joten tuskin yhden kaupungin hävittäminenkään on tuhonnut kaikkia tuolta ajalta olevia kirjoituksia. Niitähän yksinkertaisesti pitäisi olla olemassa.
Kirjoitettuja silminnäkijätodistuksia Jeesuksesta, hänen oletetulta elinajaltaan ei kuitenkaan ole.
Ei-kristittyjäkin havaintoja Jeesuksesta on, mutta kaikki nuokin ovat ajalta jälkeen Jeesuksen elinajan. Tässä muutama tekijä joihin Jeesuksen olemassaoloa puolustavat usein viittaavat:
Josephuksen (s. 37 jaa), juutalainen historioitsija, jonka arvellaan olevan ensimmäinen ei-kristitty kirjailija joka mainitsee Jeesuksen teoksessaan juutalaisten muinaisajoista. Ottaen huomioon hänen syntymävuotensa ja kirjan kirjoittamisen, toinen oli Jeesuksen kuoleman ja toinen Evankeliumien julkaisun jälkeen, ei voida puhua silminnäkijähavainnoista. Huomionarvoista eräisiin aiempiin kirjoituksiin verratessa on se että hänenkin teoksessaan oli paljon Jerusalemin temppelin tuhosta.
Mainitsemasi roomalainen viranomainen
Plinius nuorempi (63-113 jaa) kirjoitti kristinuskosta ja kristityistä, mutta hänenkin tietonsa tulivat lähinnä kristityiltä, ja kuten sanoit, hänenkin synnyinaikansa kumoaa mahdollisuuden silmännäkijähavaintoihin.
Roomalainen historioitsija
Tacitus (56-117 jaa) mainitsee teoksessaan Annales "Kristuksen", mutta hänenkin syntymävuotensa sijoittaa hänet kauas kohteestaan, kyseenalaistaen hänen lähteensä joita hän ei mainitse, tämäkin antaa epäillä kyseessä olleen korkeintaan kuulopuheen.
Suetius, (75-130 jaa) mainitsee usein sanan "Chrestus", yleisen nimen tuohon aikaan. Tuon väitetään tarkoittavan samaa kuin "Kristus", ja vaikka hän tarkoittaisi sitä, ei Suetius mainitse (maanpäällistä) Jeesusta mitenkään. Hänenkin myöhäinen syntymäaikansa viittaa kuulopuheisiin. Lisättäneen tähän ihan huvin vuoksi että sama mies kirjoitti Rooman 12 ensimmäisestä keisarista,
mukaanlukien Julius Caesar, teoksessaan
De vita Caesarum.
Jotkut kristityt käyttävät myös osia
Talmudista, joka on juudelaisten yhteiskunnallisten ja lainopillisten kirjoitusten kokoelma, todisteena Jeesuksesta. Siellä mainitun Jeshun (yleinen nimi tuohon aikaan) väitetään viittaavan Jeesukseen. Viime vuosisadan alussa kuolleen Gerald Masseyn tutkimusten mukaan nimellä viitattiin kuitenkin jo yli 100 eaa eläneeseen Jehoshua Ben-Perachiaan. Oli miten oli, totuus on myös se että on että tämäkin kauan suullisina oppeina kehittynyt kokoelma saatiin kirjoitettuun muotoon vasta 3. ja 5. vuosisadan välillä, siis satoja vuosia Jeesuksen kuoleman jälkeen.
Ei-kristittyjä lähteitä on lukemattomia muitakin, mutta kaikkia vaivaa samanlainen yhteys - niiden synty vasta selkeästi Jeesuksen kuoleman jälkeen. Miten tahansa näitä käännellään on niihin nojaaminen hyvin epäloogista historiallisessa mielessä. Samoin, mitä tahansa kirjoitetaan, kun kirjoitetaan tapahtumista jälkikäteen joudutaan nojaamaan kuulopuheisiin ja uskomuksiin joista valtaosa lienee peräisin kristityiltä itseltään.