Jokainen teksti on tulkinta ja jokainen tutkija uskova
Tässä keskustelussa on hyvä muistaa, että jokainen kirjoitettu teksti on tulkinta - vaikkapa nyt sitten kokouksen pöytäkirja joka lienee lähimpänä objektiivista tilannekuvausta.
Jokainen tutkija ja tieteentekijä on myös oman alansa "uskovainen". Fyysikko uskoo näkymättömiin voimiin, jotka vetävät kappaleita puoleensa, historioitsija uskoo todistusaineiston valossa jonkin historian henkilön historiallisuuteen. Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin. Miten paljon joutuukaan sokea tiedemies uskomaan...
Itsekin siis uskon Jeesuksen historiallisuuteen ja aivan samoin perustein uskon Caesarin tai Aleksanteri Suuren historiallisuuteen.
Tärkein kysymys tässä koko keskustelussa on mielestäni se, miksi myytti Jeesuksesta syntyi?
Se, että Jeesuksen persoonaan liitetään piirteitä muualta, ei vielä vesitä Jeesuksen historiallisuutta. Aivan samalla tavalla historioitsijat ovat kirjoittaneet kuninkaitten historioita lisäilemällä niihin ja esimerkiksi keskiaikainen kaupunkien historia kirjoitettiin käyttämällä taustalla Jerusalemin historiaa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö näitä henkilöitä tai kaupunkeja olisi ollut olemassa.
Myöskään kukaan Paavalin, evankelistojen tai ensimmäisen vuosisadan historioitsijoiden aikalaisista ei kiistä Jeesuksen olemassaoloa. Nekin, jotka olivat kristinuskoa vastaan, tiesivät Jeesuksen eläneen ja kokeneen väkivaltaisen kuoleman.
Edelleen ei ole esitetty sitä syytä, miksi olisi kirjoitettu täysin myyttinen tarina Jeesuksesta - varsinkin kun kirjoittajat toimivat niin erillään toisistaan. Paavali mm. kirjoitti Jeesuksesta tuskin tietäen mitään Tacituksesta tai Plinius nuoremmasta. Mahdollista ja todennäköistä ja jopa varmaa on se, että kertomukseen Jeesuksesta lisättiin aineistoa. Tiedämme esimerkiksi, että evankeliumien loppuihin on lisätty jälkeenpäin todistuksia Jeesuksen ylösnousemuksesta.
Näyttää olevan Da Vinci Koodin ansiota, että salajuonia halutaan nyt nähdä kaikkialla. Olisi kuitenkin kohtuullisen villi ajatus, että köyhät paimentolaiset olisivat tieten tahtoen jekuttaneet.
Tässä keskustelussa on hyvä muistaa, että jokainen kirjoitettu teksti on tulkinta - vaikkapa nyt sitten kokouksen pöytäkirja joka lienee lähimpänä objektiivista tilannekuvausta.
Jokainen tutkija ja tieteentekijä on myös oman alansa "uskovainen". Fyysikko uskoo näkymättömiin voimiin, jotka vetävät kappaleita puoleensa, historioitsija uskoo todistusaineiston valossa jonkin historian henkilön historiallisuuteen. Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin. Miten paljon joutuukaan sokea tiedemies uskomaan...
Itsekin siis uskon Jeesuksen historiallisuuteen ja aivan samoin perustein uskon Caesarin tai Aleksanteri Suuren historiallisuuteen.
Tärkein kysymys tässä koko keskustelussa on mielestäni se, miksi myytti Jeesuksesta syntyi?
Se, että Jeesuksen persoonaan liitetään piirteitä muualta, ei vielä vesitä Jeesuksen historiallisuutta. Aivan samalla tavalla historioitsijat ovat kirjoittaneet kuninkaitten historioita lisäilemällä niihin ja esimerkiksi keskiaikainen kaupunkien historia kirjoitettiin käyttämällä taustalla Jerusalemin historiaa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö näitä henkilöitä tai kaupunkeja olisi ollut olemassa.
Myöskään kukaan Paavalin, evankelistojen tai ensimmäisen vuosisadan historioitsijoiden aikalaisista ei kiistä Jeesuksen olemassaoloa. Nekin, jotka olivat kristinuskoa vastaan, tiesivät Jeesuksen eläneen ja kokeneen väkivaltaisen kuoleman.
Edelleen ei ole esitetty sitä syytä, miksi olisi kirjoitettu täysin myyttinen tarina Jeesuksesta - varsinkin kun kirjoittajat toimivat niin erillään toisistaan. Paavali mm. kirjoitti Jeesuksesta tuskin tietäen mitään Tacituksesta tai Plinius nuoremmasta. Mahdollista ja todennäköistä ja jopa varmaa on se, että kertomukseen Jeesuksesta lisättiin aineistoa. Tiedämme esimerkiksi, että evankeliumien loppuihin on lisätty jälkeenpäin todistuksia Jeesuksen ylösnousemuksesta.
Näyttää olevan Da Vinci Koodin ansiota, että salajuonia halutaan nyt nähdä kaikkialla. Olisi kuitenkin kohtuullisen villi ajatus, että köyhät paimentolaiset olisivat tieten tahtoen jekuttaneet.