The Original Jags kirjoitti:
Vanhimmat löydetyt kopiot UT:sta eivät sisällä merkityksellisiä eroja nykyiseen Raamattuumme verrattuna.
Noh, oletetaan/kuvitellaan että Raamattu on säilynyt täysin muuttumattomana läpi aikojen. Se on silti kirjoitettu Jeesuksen oletetun olemassaolon jälkeen. Jeesuksen aikaisia, olemassaolevia kirjoituksia ei ole.
The Original Jags kirjoitti:
Raamatun ulkopuolisen materiaalin puute (ennen vuotta 70 jKr.) Jeesukseen liittyen voidaan selittää pitkälti myös Jerusalemin hävityksellä, kuten myös sillä, että roomalaisten näkökulmasta Jeesus ei ollut poliittinen vaan uskonnollinen henkilö, eli ei yhtä kiinnostava kuin esim. 30 vuotta aikaisemmin elänyt Juudas Galilealainen.
Roomalaiset käyttivät Jeesusta ja kristinuskoa nimeomaan poliittisiin tarkoituksiin. Kuten aiemmin mainitsin, juutalaisen, oikeasti roomalaista hallintoa vastustavan hahmon, nostattaminen sankariksi ei ollut hyvä idea, siitä tarinaan lisäys juutalaisista jotka pettivät ja ilmiantoivat Jeesuksen roomalaisille.
The Original Jags kirjoitti:
Evankeliumit (ehkä Johannesta lukuunottamatta) on kirjoitettu ennen juutalaisten kapinaa v. 70. Tähän viittaa mm. evankeliumien näkemys roomalaisen hallinnon rauhanomaisuudesta. Roomalaisista puhutaan evankeliumeissa neutraaliin, paikoin jopa positiiviseen sävyyn. Ei oikein sopisi siihen, että vähän aikaisemmin roomalaiset legioonat olivat tappaneet miljoona juutalaista Jerusalemissa.
Luukas mainitsee apostolien teoissa ...
Roomalaisten rauhanomaisuutta teksteissä puoltaa enemmän se että he muokkasivat niitä mieleisekseen. Kristinuskon ja roomalaisten kulkeminen käsi kädessä hyödytti molempia.
The Original Jags kirjoitti:
...Vanhimmat näistä löydetyistä kopioista on kirjoitettu vain 20-30 vuotta alkuperäisten kirjoitusten kirjoittamisajankohdan jälkeen. Lisäksi tuhannet löydetyt kopioit ovat toistensa suhteen hämmästyttävän yhdenmukaisia.
Mitä se todistaa lähdemateriaalista, kirjoittajista, kirjoituksiin seuloituista evankeliumeista, tarinoista? Mikä tekee oletetusta Jeesuksesta ainutkertaisen Vapahtajan, jos samanlaisia uskontoja ja samanlaisia ilmiöitä läpikäyneitä henkilöitä on esiintynyt jo lukemattomia kertoja aiemmin?
The Original Jags kirjoitti:
Esimerkiksi Julius Ceasarista, jonka historiallisuutta et kai aseta kyseenalaiseksi, on löydetty vain 10 historiallista kopiota, joista varhaisin on kirjoitettu vasta 900 jKr. eli 1000 vuotta Ceasarin kuoleman jälkeen! Vastaavat luvut kristinuskon tapauksessa ovat siis yli 5000 kopiota aikavälin ollessa vain 20-30 vuotta.
Caesarin ympärille ei ole rakennettu uskontoa eikä häneen liittyvän uskomuksen tiedä aiheuttaneen tuhansia vuosia kestänyttä vihaa, sotia, kärsimystä. Rooman valtakunnan perintö, liikkeet ympäri Etelä-Eurooppaa, läpi vuosien säilyneet nimitykset heinäkuusta itse nimitykseen "keisari", hänestä jo elinaikana painetut kolikot jne. sekä yleinen "yliluonnottomuus" tekevät silti Caesarista kohtalaisen hel~wetin realistisen lisän historian sivuille.
The Original Jags kirjoitti:
Toinen esimerkki voisi olla Aristoteles, jonka kirjoituksista on löydetty vain viisi kopiota, joista vanhin on kirjoitettu vuonna 1100, eli 1400 vuotta Aristoteleen kuoleman jälkeen.
Enpä tiedä, samannimisen kaverin opit ovat kuitenkin säilyneet ja kestäneet ajan hammasta melko hyvin. Osaa käytämme edelleen täälläkin, osaa oletetaan myös Jeesuksen käyttäneen. Väitetäänkö Aristoteleellä olleen yliluonnollisia kykyjä?
The Original Jags kirjoitti:
Todistanee ainakin sen, että juutalaiset(kaan) eivät kiistä Jeesuksen historiallisuutta, vaikka heillä olisi tietysti olemassa siihen motiivi.
Ensinnäkin Jeesus oli tuohon aikaan yleinen nimi. Toisekseen, näen kiistämättömyyden vähättelevänä ilmiönä. Miksi kiistää kaikkea mitä ei pidä tärkeänä, miksi ottaa kantaa asiaan jota ei ole olemassa? Kertokaas minulle tarkasti mitä juutalaiset sitten kertovat Jeesuksesta?
The Original Jags kirjoitti:
Mikäli Jeesuksesta oleva lähdeaineisto on epämääräistä, niin silloin kaikki muukin yhtä vanha historiallinen aineisto on TODELLA epämääräistä johtuen siitä, että juuri kristinuskoon liittyen on olemassa ylivoimaisesti eniten vanhoja kirjoituksia, jotka ovat toistensa suhteen yhdenmukaisia, ja joiden kirjoitusajankohta on vain muutama vuosikymmen alkuperäisten kirjoitusten kirjoitusajankohdan jälkeen.
a) Evankeliumeissa on eroavaisuuksia
b) Todistettavasti Jeesuksen oletetulta olemassaoloajalta on materiaalia jossa ei kuitenkaan mainita Jeesusta.
c) Otetaan ruohonjuuritasolle: Jos muinaisen pyramidin seinissä on kuvia joissa selkeästi kuvataan hahmon kuolema, ja herääminen henkiin, niin silloinhan siinä kuvataan ylösnousemusta ennen Raamattua. Simppeliä.
The Original Jags kirjoitti:
Sinun metodeillasi myös 400-luvulla eläneen Attilan historiallisuus on enemmän kuin kyseenalainen asia. Ylipäätänsä koko kirjoitettu historia ennen vuotta 1000 voidaan samantien unohtaa, koska lähdeaineisto ei ole riittävän luotettavaa!
Eivät ne ole minun metodejani, ne ovat faktojen, todistusaineiston ja historiantutkimuksen tarkastelua. Mainitsemiasi henkilöitä on tyhmää verrata uskontohahmoon, ts. sama kuin kyseenalaistaisi uimaharrastuksen 1000 ekr. jos kerran siitä ei ole olemassa vastaavanlaista lähdeaineistoa. Väärin. Noiden historianhahmojen tarinoihin sisältyy ripauksia liioittelua ja historian nostatusta, muttei kuitenkaan samanlaisia vedätyksiä ja selkeitä yhtymäkohtia aiempiin uskontoihin. Olemassa on myös mainitsemiani lukemattomia ainetodisteita kuten kuvia, rahoja, patsaita, temppeleitä jne., tuntematta sen suuremmin jokaisesta kirjoitettua historiaa erikseen. Onhan historiassa iso liuta Jumalaksi nimitettyjä kuupojakin mutta heitäkin pidetään vain mytologiana. Ja uskooko joku Pohjois-Korean johtajan golf-tuloksiin? (Ei tosin päihittäne Putinin hole-in-oneja).
The Original Jags kirjoitti:
Evankeliumien muokkaamisesta ei ole olemassa mitään todisteita, koska vanhimmat löydetyt kopiot ovat yhdenmukaisia sekä toistensa että myöhemmin kirjoitettujen kopioiden kanssa.
Olettaen että olisit oikeassa, Raamattuun päätyneiden kirjoitusten sekä kirjoittajien suhteen on iso liuta kysymysmerkkejä.
vlad kirjoitti:
En kuitenkaan kiellä sitä etteikö Jeesus niminen saarnaaja ja mahdollisesti joidenkin tulkintojen mukaan kansan kiihottaja olisi ollut olemassa (Josefuksen lyhyt maininta hänestä) mutta henkilön ja tekojen välillä on sovittamaton ristiriita, pelkän raamatun tekstien mukaan ei voida todistaa hänen tekojaan tapahtuneeksi koska raamattu, uskonnollisenakin tekstinä, on kovin yksipuolinen lähdeaineisto.
Jep. Olettaen että Jeesus olisi ollut olemassa ja esim. saarnaaja, sopisi hyvin
kyseisen ajan poliittisiin vääntöihin sovittaa hänen harteilleen Vapahtajan tms. viitta, ja sovittaa mukaan piirteitä vanhemmista uskonnoista.
vlad kirjoitti:
Muualta ei sitten löydkään tietoja Jeesuksen ihmeteoista (jollei oteta lukuun Koraania), eli aikalaiset tunnetut historiankirjoittajat tai opettajat kuten Galileassa eläneet Philodemus, Meleager, Menippus tai Theodorus eivät mainitse sanallakaan Jeesuksen ihmetekoja ja jos sellaisia olisi siinä laajudessaan tapahtunut niin on oletettavaa, että sana niistä olisi kiirinyt historiankirjoittajien ja opettajien tietoon.
vlad kirjoitti:
En usko, että kaikki arkistomateriaalin tuhoutuminen voidaan selvittää Jerusalemin hävityksellä...
Minä kirjoittelen paremmalla ajalla tuon ajan 50-100 jkr ei-kristillisistä kirjoittajista jotka mainitsevat Jeesuksen.