Metsästäjä
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- JVDT
Jeesus puhuu usein vertauskuvilla raamatussa. Näitä vertauskuvia voidaan tulkita monin eri tavoin. Esim. kirjoittamasi pätkä on eräs kristillisen kirkon perusta. Muistettakoon vanhan testamentin opetus: silmä silmästä. Kovin erilaista tietä Jeesus opetti kuin vanha testamentti.The Original Jags kirjoitti:
Jeesus sanoi olevansa tie, totuus ja elämä.
Vanhan testamentin 3 Mooseksen kirjassa 9 ja 10 luvun paikkeilla muistaakseni on juttu (ei ihan sanamuototarkasti): Sokeat ja rammat älköön tulko... ja jotain. Taas Uudessa testamentissa esim. Jeesus kertoo jossakin kohtaa seuraava (en muista enää paikkaa) Silmäsi on ruumiin lamppu, jos siis silmäsi ovat sokeat, mitä onkaan pimeys. Nämä tämmöiset vertauskuvat tuntuvat nopeasti katsottuna mitättömiltä, mutta monelle näkövammaiselle esimerkiksi ne taitavat olla aika kovaa tekstiä vertauskuvista huolimatta.
Tämä kohta; "Jeesus sanoi olevansa tie, totuus ja elämä" voidaan ajatella tarkoittavan vain sitä, että on parempi olla suvaitseva Jeesuksen tapaan kuin sen ajan opetusten mukaan vaatia silmää silmästä korvauksena. Tavallaan tätä valoa vasten näen tekstin hyvinkin asiallisena ilman uudelleen syntymä lupauksen kombinaatioita.
Usein on hauskaa ajatella näitä uuden testamentin vertauskuvallisuuksia, kun niitä pakosta eteen ajoittain syöksyy, että mitä kaikkea ne voivatkaan pahimmillaan tarkoittaa :).
Todellakin, Nerohan syytti Rooman palosta ns. juutalaisia ja alkoi ennennäkemätön vaino.The Original Jags kirjoitti:
Kristinusko nousi Rooman valtakunnassa valta-asemaan köyhälistön keskuudessa jo paljon ennen 300-lukua. Se syrjäytti monin paikoin roomalaisten vanhoja omia uskontoja, jotka olivat olleet aikaisemmin valta-asemassa ja myös keisarinpalvonnan, joka suututti mm. mielisairaan Neron.
Muistettakoon se, että osa näistä Uuden Testamentin kirjoittajista oli varsin nuoria Jeesuksen ihmetöiden aikaan tai elivät vasta tämän jälkeen. Kirjoitettua asua pystyy helposti värittämään mieleisekseen kuten Jatkoajan palsoiltakin saattaa havaita. Paljon on myös kirjoituksia Uudesta Testamentistä jätetty pois. Rooman kirkko vain keskiajalla ja ennen sitäkin tuhosi kaikkea sellaista argumenttia mikä ei sopinut yksi suhteessa yhteen heidän näkemyksiinsä. Paljon on tuhottu sellaista, joka nyt voisi uskonnonhistorian kannalta olla tärkeätäkin tietoa tieteellisesti ajateltuna. Nyt vain perustamme ajatuksiamme pitkältikin olettamuksiin. Tämä kaikki yhdessä hieman ns. vaikuttaa yksipuoliselta tiedottamiselta ja sensuurilta :D.Kyylä kirjoitti:
Ne ovat silti aikalaistodisteita. Se, että kutsut niitä kopion kopioiksi ja muunnelluiksi totuuksiksi on paljon sanottu. Onko sinulla jotakin väitteen tueksi?