Tiedevaikuttaja, biologi
Forrest Valkai sanoo usein hyvin että vaikka (kristillisen) Jumalan olemassaolo todistettaisiin, hän muuttaisi (ateistisen) mielipiteensä muttei palvoisi tätä olentoa, ilmoitettujen tekojensa ja tekemättömyyksiensä takia. Todisteella tässä tarkoitetaan "maallisia", tiedeyhteisön määritelmiä. Hän vaikuttaa myös
Atheist experience -keskustelukanavalla, joka käsittelee enemmän uskonasioita. Erittäin vahva suositus kiinnostuneille. Roland the closet goblinille terveisiä.
Omalla kanavallaan hän keskittyy murtamaan kreationistisia ym. väitteitä vaikkapa evoluutiosta, luulen että yllä vihjatut väitteet löytyvät myös sieltä koska mitä näitä olen seurannut, samat virheelliset väittämät toistuvat mantran lailla. Spoiler: evoluutio on totta ja siitä on luonnossa yhteensopivia todisteita monesta tieteenhaarasta, maailma ei ole litteä, kuvun alla tai 6000v vanha, maailmanlaajuinen tulva ja Nooan arkki ovat mahdottomia jne jne.. No, nämä nyt ovat niitä tarinoita, ei niinkään ihan ydinasiaa. Jos kuitenkin näitä pitää kirjaimellisesti totena niin vaikea sitä on yhdistää havaittuun maailmaan ilman taikuutta. Tämä on minulle deal breaker.
Oma vastaus kysymykseen on että ensin mihin niistä ja toiseksi en mihinkään. Samalla tavalla kuin uskovainen ei usko muihin kuin omaansa +1. Buddhalaisuutta pidin pitkään vähiten harmillisena mutta Myanmarin extremistisiipi osoitti senkin olevan samaa kuin muutkin. Mikäli väkivallasta, hyväksikäytöstä ja vallan väärinkäytöstä pitäydytään, olen kuitenkin uskonnonvapauden kannalla, kunhan opinkappaleet pysyvät erossa tiede- ja lakikirjoista. Moraali minun käsitykseni mukaan syntyy sosiaalisessa ympäristössä, ei "ylhäältä" annettuna.
Nykyisessä, vaikkapa suomalaisessa luterilaisessa ja onneksi hieman hillitymmässä uskontokentässä en näe suuria ongelmia, vaikka pääviestiä en allekirjoitakaan. Naispappeus lienee jo hyväksytty normiksi, seuraavaksi pitäisi päästä eroon pakkomielteestä homoseksuaalisuutta vastaan. Se on asia jota en vaan tajua, ei toki vain kristittyjen ongelma. Hyviä asioitakin löytyy, lähinnä sosiaalipoliittisia kuten kultainen käsky, tosin siinäkin olen enemmän kungfutselaisen sanamuodon kannattaja.