Viestin lähetti Knower
Niin, ihmettele sinä sitä sieltä yläparveltasi.
Dodii, selvä, näin o, kylä lähtee, olin kuulevinani täältä jotain älämölöä ketäs älykääpiöitä täällä on...
Viestin lähetti Knower
Niin, ihmettele sinä sitä sieltä yläparveltasi.
Viestin lähetti erture
Kyllä niputan. Jokainen siittiö+munasolu kohtaaminen on potentiaalinen uuden elämän alku. Jos niiden annetaan vapaasti kohdata, tuloksena on usein hedelmöittynyt munasolu ja lapsi.
Viestin lähetti erture
Mikä ihmeen tarve joillakin ihmisillä on todistella jonkun toisen ihmisen tai raamatun olevan väärässä? Miksi ette voi vain uskoa omalla tavallanne ja antaa muiden uskoa omallaan?
Viestin lähetti vlad
Munasolun ja siittiön kohtaaminen johtaa usein hedelmöittyneeseen munasoluun mutta ei läheskään aina syntyvään lapseen, itseasiassa suurin osa hedelmöittyneistä munasoloista taitaa kokea sen kohtalon ettei siitä koskaan kehity vastasyntynyttä lasta eli seurauksena on syntymisen ihmeen sijaan keskenmeno jossain raskauden vaiheessa, usein niin varhaisessa vaiheessa ettei raskaana oleva nainen edes tiedä olevansa raskaana.
vlad.
Viestin lähetti mjr
Fysiikkaa ei juuri voi arkikielellä ja arkilogiikalla todistaa vääräksi - eihän sitä kieltä tosin ymmärrä kuin mitätön joukko ihmisiä, mutta siinä kuitenkin kuvataan, mitenkä materiaalinen maailmankaikkeus on mahdollinen ilman Jumalan vaikutusta tapahtumiin. Kysymykseen "mikä oli ennen alkuräjähdystä?" on tästä näkökulmasta täysin aukottomasti vastattu. Tämä ei tietenkään merkitse sitä, etteikö Jumala silti voisi olla olemassa.
Tuossahan se tuli kiteytettynä. Tuohon ei voi enää väittää vastaan. Aika harva vaan myöntää, että tuo toinenkin vaihtoehto on olemassa. Oli sitten kummalla puolella hyvänsä, tai ehkä jopa siinä välimaastossa. Mutta mistäs sitä sitten enää jankattaisiin?Viestin lähetti The Original Jags
Jos Jumalaa ei ole olemassa, niin kaikki Hänen oletetut toimintatapansa ja oletus Hänen luonteestaan menettävät merkityksensä, koska Hän ei ole todellinen olento, joka vaikuttaa oikeasti historiassa, nykypäivässä ja tulevaisuudessa.
Jos Jumala on olemassa, niin silloin Hänen luonteensa ja toimintansa luonnollisesti saavat aivan uuden merkityksen - onhan niillä suora vaikutus jokaisen ihmisen elämään ja ikuiseen kohtaloon.
Viestin lähetti siffa
Saanko minä kysyä, mitä on vastattu ja mistä näkökulmasta täysin aukottomasti kysymykseen "mikä oli ennen alkuräjähdystä"?
Viestin lähetti Kaivanto
En tajua fysiikasta oikeastaan mitään, mutta mitä noista vastauksista ymmärsin, niin eikös tuolla jossain vaiheessa sanottu, että aika syntyi vasta alkuräjähdyksen jälkeen, joten kysymys siitä, mitä oli ennen alkuräjähdystä, on näin ollen mahdoton, mieletön.
Viestin lähetti erture
Ketjussahan puhuttiin Jumalasta, vai käsitinkö väärin? Eikö tähän ketjuun juuri kuulu Jumala enemmän kuin fysiikka?
Viestin lähetti siffa
Tätä viestiketjua olen seurannut sivusta ja jälleen kerran mielenkiinnolla ja oppivalla asenteella.
Kirjoitat, mjr, "Kysymykseen "mikä oli ennen alkurajähdystä?" on tästä näkökulmasta täysin aukottomasti vastattu."
Minun tulkintani mukaan tähän erture pyysi vastausta. Jälleen minun tulkintani mukaan et, mjr, vastannut erturen kysymykseen. Ei myöskään varjo vastannut minun mielestäni erturen kysymykseen. Sen sijaan varsin nerokkaasti käyttämällä akateemista sanastoa pyörittelitte ovelasti tuon erturen kysymyksen sivuun.
Minusta ateistin on turha kyseenalaistaa Jumalan moraalia tai toimintatapoja, koska hän ei Jumalaan usko
Viestin lähetti kritiikki
Ihminen joka on välinpitämätön, -tuskin edes osallistuu tämänkaltaiseen keskusteluun. Siemen on siis itämässä tähänkin ketjuun osallistuvien sieluissa.
Ehkä monilla on tämän keskustelun aikana voimassa Jumalan kutsu. Eli, - etsikkoaika.
Viestin lähetti varjo
Sistikselle asiaa ehkä selittäisi parhaiten analogia 3D:hen...miten mitata 2-ulotteisessa koordinaatistossa korkeutta?
Ilman kolmatta ulottuvuutta on täysin absurdia puhua korkeudesta, koska ei ole "Z"-akselia, jota pitkin sitä mitata.
Sitten vain lisää kolmeen ajan ja syntyy neliulotteinen aika-avaruus, niin johan tuo "ajattomuuden" käsite hahmottuu.
Viestin lähetti Evenuel
Tämä nyt menee "vähän" off topic, mutta varsinaisia keskenmenoja on noin 10-15% raskauksista. Ja tuohon ei ole laskettu mukaan niitä, jotka tosiaan ovat keskeytyneet niin alussa, ettei raskaudesta olla vielä edes tiedetty.
Viestin lähetti varjo
Sille ei voi mitään, jos ei ymmärrys riitä käsittämään kerrottua tai kerrottua ei oteta vastaan.
Asiaa ei juuri yksinkertaisemmin voisi selittää, mitä olemme sanoneet, sille en voi mitään, että kosmologian ymmärrys vaatii hieman aivotyöskentelyä.
Itse itseäni lainaten:
"Ja tavallaan kyse on siitä, että maailmankaikkeus on ollut aina, koska aikaa ei ole ollut ennen kuin maailmankaikkeus syntyi ts. maailmankaikkeus on ollut olemassa aina, silloin kun on ollut olemassa aikaa jolla mitata sitä."
Kysymys, mitä on ennen alkuräjähdystä on käytännössä sama kuin kysyä mitä sininen painaa (takertumatta siihen miten 470 nm aallonpituutta vastaavan energian omaava fotoni vuorovaikuttaa mahdollisen Higgsin bosonin kanssa).
Viestin lähetti rainman
Ihan sellainen pieni kysymys, että mikä on nopein/kivuttomin tapa erota kirkosta?
Viestin lähetti rainman
Ihan sellainen pieni kysymys, että mikä on nopein/kivuttomin tapa erota kirkosta?
Viestin lähetti Ghost
Varmaankin www.eroakirkosta.fi -sivusto. Ainakin helppo tapa lienee kyseessä, vaikken itse ole palvelua käyttänytkään.
Viestin lähetti vlad
Haluaisinkin tietää kantasi muiden uskontojen jumaliin?
Mitä ne ovat jos mielestäsi on vain yksi jumala - raamatullinen jumala? (Olenko ymmärtänyt oikein, että mielestäsi on vain yksi jumala?)
Entäpä mitä tuumaat tiedosta, että VT:n alkukielisissä kirjoituksissa puhutaan alussa jumalista monikossa ei yksikössä - "Alussa loivat jumalat taivaan ja maan...". Vasta myöhemmissä kirjoituksissa monikko kääntyi muotoon jumala - mikä tarkoitti sitä, että uskonnosta tuli monoteistinenpolyteistisen sijaan.
vlad.
Viestin lähetti siffa
Tässähän se on ilmeisen selvästi sanottu niille, joilla on riittävä kosmologinen ymmärrys.
Minulla tuota ymmärrystä ei ole riittävästi. Toisin sanoen en ymmärrä, varjo, mitä tarkoitat selitykselläsi. Pakko sanoa, että en kyllä uskokaan teoriaasi. Täytyy tarkistaa, mitä Esko Valtaoja viimeksi kertoi tästä mjr:n esille ottamasta "mikä oli ennen alkuräjähdystä"-asiasta. Palataan, jos antaa aihetta.
Viestin lähetti Sistis
Yksi teoriahan on nimittäin ollut, että alkuräjähdyksiä olisi ollut useampiakin ja niiden välissä näitä kasaanpuristumisia tai mikä suomennos nyt olikaan. Big joku se oli englanniksi... tarkoitti siis about käänteistä tapahtumaa alkuräjähdykselle.
siffa kirjoitti:
Minulla tuota ymmärrystä ei ole riittävästi. Toisin sanoen en ymmärrä, varjo, mitä tarkoitat selitykselläsi. Pakko sanoa, että en kyllä uskokaan teoriaasi. Täytyy tarkistaa, mitä Esko Valtaoja viimeksi kertoi tästä mjr:n esille ottamasta "mikä oli ennen alkuräjähdystä"-asiasta. Palataan, jos antaa aihetta.