Viestin lähetti erture
Ensimmäiseen kohtaan voin sanoa raamatunkohdan "Minä olen herra sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia", joka on ensimmäinen kymmenestä käskystä. En ala sen kummemmin väittelemään pitääkö se paikkaansa kun olen huomannut ketjun keskustelun tason. En siis ala tuomitsemaan muita Jumalia väärinä, vaan uskon omaan, kristilliseen Jumalaani.
Mitä vikaa keskustelun tasossa on ollut? Minusta keskustelua kaikkiaan on ollut suhteellisen siistiä verrattuna jääkiekko-osastojen keskusteluihin, niissä "veri" ja "herjaukset" lentävät.
Viittään myös siihen mitä tuonnempana tulen kirjoittamaan jumalkollektiiveista, jos raamatullinen uskomusjärjestelmä muodostui alunperin jumalkollektiivistä, kuinka on uskosi laita muiden jumalien suhteen ja mihin katosivat raamatullisen jumalkollektiivin muut jumalat?
Toiseen kohtaan en oikein voi sanoa mitään, sillä en ole kyseisestä aiheesta kuullut ikinä. Jos olet lukenut alkukielistä raamattua ja osaat hepreaa niin suomenna minulle sieltä. Tai jos netistä löytyy kyseisestä aiheesta niin laita linkkiä. Mielelläni lukisin.
Kyseinen viittaus alkuperäiseen alkukieliseen (heprea) tekstiin löytyy Mirja Ronning...: "Ensimmäinen Mooseksen kirja sana sanalta, heprea - suomi".
Kyseinen jumalkollektiivi on tuttu sumerilaisesta ja babylonilaisesta kulttuuriperimästä josta se on lainattu heprealaiseen kulttuuriperimään, kyse on siis selkeästä kulttuurilainasta.
Lisäksi VT käyttää jumalan nimenä Jahven lisäksi myös nimitystä El, Elohim ja Eloah. Elohim on nimityksenä monikkomuotoinen jolla ilmeisesti viitataan jumalkollektiiviin mikä on suoraa lainausta aiemmista monijumalallisista kulttuureista.
vlad.