Viestin lähetti mjr
No, miten sen sanoisin, on eräs kirja josta taannoin luin yleisesityksen "supersäikeistä" pystymättä seuraamaan sen matematiikkaa riviäkään. Joka tapauksessa arkikokemus oli puhdas este ajatuksen ymmärtämiselle, koska kartesiolaisuus ja aristotelinen logiikka eivät tuntuneet toimivan. Oli kirjamellisen epätodellista kuvitella maailmankaikkeus joka toimii näin. Tietysti voisi sanoa, että tämä on melkein kuin Raamattu: en voi todentaa fysiikan periaatteita koska lukutaitoni ja ymmärrykseni eivät riitä siihen. Pidän kuitenkin tiedeyhteisön konsensusta luotettavana, enkä esimerkiksi kuuluisia fysiikkoja ja fysiikan popularisoijia huijareina vaan luotan siihen, että kaikki fysiikan väitteet ovat jollakin tavalla todennettavissa. Eli en siis tosiaan voi itse sinulle matemaattisesti mallintaa, mitä nykyteoriat tarkoittavat, mutta luotan siihen, että kuka tahansa tunnettu popularisoija on sen tehnyt luotettavasti. Kuitenkin siis vähän erilainen asia kuin Raamattu. Mutta voin etsiä sinulle kyseiset kohdat näistä teoksista, kun et näköjään luota sanaani. Ilmoitanko ne tässä ketjussa vai yv:nä?
Olen itsekin lukenut kyseisiä julkaisuja joita ei ole kuitenkaan pystytty aukottomasti todistaa. Nämä kaverit olisi jo palkittu Nobelin fysiikan palkinnolla jos olisivat tämän todistaneet. Itse siis "uskot" näiden fyysikoiden olevan oikeassa vaikket voi tietää sitä. Uskot siihen siis enemmän kuin raamattuun mikä on sinun henkilökohtainen valintasi enkä sitä mitenkään ala tuomitsemaan. Sanoit vain kyseisen asian olevan "itsestäänselvyys" jonka halusin sinun minulle selittävän. Mainitsemasi asiat ovat kuitenkin vain teorioita eivätkä mitään faktaa jolla voisit perustella väitteesi. Kyse on kuitenkin siis uskosta, sinä uskot fyysikoihin ja heidän tekeleisiinsä, minä uskon niihin fyysikoihin jotka ovat teoriansa pystyneet aukottomasti todistamaan sekä Jumalaan.
Onhan maailmalla teorioita vaikka mistä. Oulun seudulla eräs yksityishenkilö väitti kumoavansa mm. suhteellisuusteorian ja keräsi Utele-projektiaan varten satojatuhansia euroja rahaa. Tietääkseni Einsteinin opit ovat silti edelleen voimassa.