Ateismi on imo seurausta hyvinvoinnista ja sitä kautta yhteiskunnan tavallaan itsestään selvästä turvallisuuden tunteesta, eikä toisin päin.
Ei välttämättä. Katsopa Yhdysvaltoihin. Osittain olet kyllä oikeassa, sillä tiedon määrä ja koulutus kyllä ajavat ihmisiä kyseenalaistamaan uskontojen "itsestäänselvät totuudet".
Tämä pitänee ymmärtää niin, että meillä on eri käsitys Yhdysvaltojen hyvinvoinnista ja kansalaisten turvallisuuden tunteesta. Yhdysvallat on keskivertokansalaiselle melko köyhä ja turvaton maa, joka on vieläpä jatkuvasti sodassa (ellet muistanut).
Minä järkeilen uskonnot kuten täälläkin on monesti todettu, että niiden syntyminen on aina alkanut tarpeesta selittää tuntematon, pääasiassa kuolema. Yleensä selitykset pehmentävät kuolemaa tavalla tai toisella ja sitä kautta keventää kuolemanpelkoa ja lievittää kuolleen lähimmäisen tuskaa. Samalla sureva pystyy jatkamaan nopeammin täysivoimaisena yhteisön jäsenenä.
Täälläkin on varmaan moni ollut kuoleman kanssa tekemisissä tavalla tai toisella. Jotkut on varmaan odotettavissa olevien poismenojen (isovanhemmat tms.) lisäki menettänyt jonkun todella tärkeän todella läheltä, ehkä odottamatta, ehkä epäluonnollisesti. Juu, niin minäkin. Vaikka en itse usko, niin kuitenkin tuollaisen äkillisen lähiomaisen poismenon jälkeen sitä huomasi usein ajatuksissaan yrittävän kommunikoida menetetyn kanssa ja sanoa sille vielä "jotain tärkeää". Tuo toiminta tulee ihan selvästi jostain syvältä psyykkeestä ja ehkä sillä on psykologiassa joku termikin, en tiedä. Vähän sama kuin amputoidut pystyvät tuntemaan menetetyn raajan, niin ehkä aivoissa tapahtuu jotain samaa lähiomaisen poistuessa heittämällä kuvioista. Opetetun uskonnon kanssa tunteella en usko olevan tekemistä. Olen siis järkeillyt, että uskonnot ovat alunperin kehittyneet mm. tuon tunteen ympärille.
Seuraava luonnollinen askel kehitykselle on ollut kuolemanpelon ja siihen liittyvien selitysten hyväksikäyttäminen järjestyksen pidossa. Joku fiksu (ehkä vallanhimoinenkin) kaveri on huomannut, että eihän homma toimi, kun jengi listii toisiaan leipäpalan takia ja raiskaa toisten hoitoja. Eikös kaikista pääuskonnoista löydy näitä peruslakeja, että ei saisi tappaa ja rietastella tai se on bye bye taivaspaikka. Muutkin traditiot ovat myös olleet koko yhteisön turvallisuuden ja vakauden peruskiviä. Kaste, kummius, avioliitto ja hautajaiset. Homma on toiminut, kun muita lakeja ei ole ollut. Ihan järkiperäistä hommaa ja fiksua muinaisten kansojen hallitsemista minusta.
Sittemin sama kehitys on jatkunut, on tehty "kymmeniä käskyjä" ja sääntöjen tulkinnat ovat menneet överiksin, uskonnot ovat törmäilleet, niitä on levitetty väkivalloin, tulkittu tahallaan väärin ja niiden nimissä on tehty ties mitä ikävää.
Se alkuperäinen perustarve ei ole kuitenkaan muuttunut, eikä hävinnyt mihinkään ja kyllähän suurin osa kirkossa käyvistä taitaa edelleen olla sen takia liikenteessä. Itse en usko, enkä käy kirkossa, mutta minut on pakotettu tuon perustarpeen äärelle ja ikävä kyllä vähän turhan rajusti ja moneen otteeseen.. (menetyksiä siis). En näe pahana, että niille jotka eivät esim. menettämisen hetkellä pysty asiaa itsekseen käsittelemään, tarjotaan jo ennalta pureskeltu tapa käsitellä menetystä.
Se on päivän selvää, että tiede on monessa asiassa ajanut raamattujen ja koraanien ohi ja se on saanut uskonnot vanhentuneine sääntöineen näyttämään naurettavilta. Asiaa ei helpota eri hengellisten johtajien (=ihmisten) äärimmäisyyteen viety taipumattomuus tieteen faktojen ja muuttuneen maailman edessä.
Kun itse tavallaan ymmärrän ja hyväksyn uskonnot tuon perustarpeen kautta ja tiedostan, että osa "opeista" perustuu jopa tuhansia vuosia vanhaan tietoon ja silloiseen maailmaan, niin en näe esim. Suomen luterilaisessa kirkossa mitään ongelmaa. Se täyttää paikkansa erinomaisesti ja pyrkii jopa uudistumaan. Tältä kantilta katsottuna en pidä kovin nohevana yrittää lyödä kirkkoa "Vanha Testamentti käskee tappamaan homot"-argumentein.
Toistan vielä itseäni painottaen, että minä näen tämän ateismiaktivismin ja monet muut pilipaliliikkeet pääasiassa hyvinvoinnin tuottaman pahoinvoinnin oireiluna. Yksikin kova kansallinen kriisi (kuten sota), niin Animalia, eroakirkosta.fi, talonvaltaajat, Greenpeace ja kasvissyöjät pitävät turpansa kiinni taas seuraavat 50 vuotta, kunnes tulee uusi sukupolvi, uusi hyvinvointi ja sen tuottama pahoinvointi, joka oireilee muotiliikkeinä. Sivistyksen kanssa asialla on aika vähän tekemistä.