Onhan aivan tunnettuja esimerkkejä esimerkiksi poliittisista ideologioista. Melkeinpä mikä tahansa maailmankatsomus voi mahdollistaa fundamentalistisen ajattelutavan - paitsi tietysti liberalismi yhdistyneenä humelaiseen skeptismiin! Jopa hyvin kapeasti ymmärretty äärimmäinen scientismi voisi hyvinkin tarjota suhteellisen fundamentalisen kontekstin kasvatukselle. Mitä Nietzscheen tulee niin se ei ollut täysin tyhjä heitto: mielipiteistäsi päätellen et ole valtavan kaukana jostain ehkä vähän kansanomaisesti ymmärretystä Nietzschestä. Luonnehdinnan ei ole tarkoitus olla mitenkään väheksyvä, mutta sikäli kun olen ymmärtänyt niin et ole vieläkään varsinaisesti lukenut filosofiaa. Kokeile joskus.
Poliittinen fundamentalismi on toki hyvä esimerkki, mutta yleensä se vaatii kyllä taakseen jo uskonomaisen suhteen valittuun ideologiaan ja toisaalta jos nyt ihan määritelmätasolle mennään, aika harva taistolainenkaan nyt määritti elämänkatsomustaan sanasta sanaan SKP:n puolueohjelman mukaan.
Ja noin jo määritelmällisesti scientismistä on vaikea saada mitään fundamentalistista, koska tiede harvemmin on mitään sellaista, mikä on kiveen hakattu ja siten muuttumaton, mikä nyt tietyllä tasolla lienee fundamentalismin vaatimus. Se, että pitää tiedettä itseäänkorvaavana prosessina parhaimpana selityksenä kuvaamaan havaintoja ja ympäröivää maailmaa, ei nyt saa väännettyä fundamentalistiseksi näkökannaksi kuin, no, puhtaasti vääntämällä.
Eli tuttuun tapaan ympäripyöreää jaarittelua ja klassisesti taas aliarviointia väärien muistikuvien valossa. Mutta kukin tavallaan. Nietxcxzsen heittäminen nimenä on nyt tosin ikivanha "natsi-kortti", jonka tarkoitus on lähinnä vähätellä toista keskustelijaa. Toisaalta on selvä, että jos oma maailma muodostuu mustavalkoisesti hyvästä ja huonosta (lue ei-salonkikelpoisesta) filosofiasta, harmaitten näkemysten muodostaminen on vaikeaa.
Samassa ongelmassa lienee jokainen nykyajan Dawkinsin kirjoja lukenut, Kimmo Pietiläinen aikanaan kommentoi mehukkaasti sitä, miten humanisteja kovasti korpeaa "kovien tieteitten" edustajien syrjähypyt ihmistieteitten puolella ja sen takia tyypillistä onkin pyrkiä vähättelemään tiettyjä ihmisiä ja karakterisoimaan ihmisiä juuri "Dawkinslaisiksi". Eli jos satut olemaan skeptinen, "uskot" reduktionismiin ja et kauheasti välitä uskonnoista, niin tuomio on tyly, toki sen tarkemmin asiaa perustelematta, miksikäs turhaan jakamaan helmiä sioille. Mikäänhän ei ole helpompaa kuin kutsua toisia tiedeuskovaisiksi, koska sehän olisi juuri tiedeuskovaista ruveta perustelemaan väitettä, eli ei sellaiseen ole tarvetta.
Ts. jos muodostaa omat mielipiteensä havaintojen perusteella, niin se on mitä on, aika sama vaikka Nietzche aikanaan päätyi siskoaan naidessaan samankaltaisiin lopputuloksiin. Sen sijaan jos systemaattisesti yrittää muokata havaintoja ideologiansa valossa, en nyt tarkoita mjr:ää, niin ollaan heikommilla vesillä. Mielipiteitä voi toki muodostaa vaikka mistä, mutta se ei silti tarkoita että ne ovat oikeita.