Näinhän se menee. Mitä lähemmäs yrität päästä sitä totuutta johon uskot niin sitä vaikeaselkoisemmaksi asiat menevät. Juuri kun luulet saavasi otetta jostain, herää miljoona uutta kysymystä. Ja hyvin usein niihin kysymyksiin ei löydy yksiselitteistä vastausta, jos vastausta edes ollenkaan. Kristinuskon tunnustajanakin joudun jättämääm monta kysymystä ilman vastausta. Siinä on taas se paikka mihin monesti ei-uskovat "iskevät" ja silloin sitä helposti antaa vastauksen; "mutta kun kyseessä onkin uskon asia". Tästä pitäisi päästä pois, sillä se lamaannuttaa vaikka toki pohjimmiltaan kyse on juuri tuosta uskosta.
Todellakin, tietyllä tapaa sitä haluaisi takas sen lapsenuskon, jolloin sähkökin syntyi töpselistä. Mutta sehän olisi sama kuin ottaisi punaisen pillerin joka aamu herätessään.
Täytyy sanoa, että itse olen tietyllä tapaa syyllistynyt tietyllä tapaa tuohon "iskemiseen". Dogmaattisessa uskossa, on se perusoletus, että harjoittajan täytyy perustella uskonsa. Se on tietyllä tapaa mielestäni kuitenkin oikeutettua, joskin lähtökohdat keskusteluun ovat sen takia aika epäreilut. Itsekin keskusteltaessa kristinuskosta, joskus kauan sitten lähinnä tyydyin juuri kumoamaan sen oikeellisuutta ja toteamalla olevani "ateisti". Tällöin tiedostamattani väistin oman velvollisuuteni selittää maailmaa ja olemassaoloa. Väistin sitä asiaa selittää sitä jopa itselleni, kunnes tajusin asian olevan monimutkaisempi.
Tässä ensimmäisessä lauseessa ollaan mun mielestä hyvinkin asian ytimessä ja tuollaista asennetta toivoisin muillekin, jotka eivät usko esimerkiksi kristinuskon Jumalaan. Usko päätyy lopulta kuitenkin siihen henkilökohtaiseen elämänkatsomukseen, joka jokaisella varmasti perustuu enemmän tai vähemmän erilaisiin uskomuksiin asioista. Itse tätä ydintä pitää mun mielestä kunnioittaa. Harmi vaan, että tuon ytimen ympärille on kristinuskossa kasautunut paljon sellaisia elementtejä, jotka antavat sille negatiivisen sävyn ja jotka eivät liity suoranaisesti siihen yksilön uskoon kuten esimerkiksi uskonsodat yms.
Yleensä ideologiat ja dogmit saavat tuon negatiivisen leiman, koska niihin yleensä jollain tavalla kuuluu se yhteisöllinen luonne. Tällöin ne institutionalisoituvat ja jälki on pahaa. Oli kyse sitten kristinuskosta, islamista, kommunismista tai sitten jopa kansallissosialismista. Kun otetaan relativistinen näkökulma asioihin, kaikki nuo ovat yhtä "pahoja" tai "hyviä". Ne vain harvemmiten istuvat hyvin arkitodellisuuteen, koska ne unohtavat luonnonlait (tarkoitan lähinnä ihmisluontoa), ja pyrkivät muuttaamaan ihmisluontoa tai maailmaa kohti sitä dogmaattista "totuutta". Ihminen ja yhteiskunta ei muutu yhdessä sukupolvessa, vaikka siihen nämä ideologiat vallankumouksiensa kautta pyrkivät. Tätä muutosta ei voi tapahtua ilman totalitaristista hallintoa ja pyörä on taas valmis.
Ottamalla länsimainen taustamme huomioon (arvot, yhteiskuntarakenne jne.) Voidaan kuitenkin sanoa, mitkä ideologiat ovat enemmän tai vähemmän "hyviä" ja "pahoja" länsimainen näkökulma huomioiden.
Mutta siitä en ole samaa mieltä että kaikkien dogmien ottaessa yhteiskunnallista ulottuvuutta, oltaisiin heti vaarallisilla vesillä. Johonkinhan "oppilauseeseenhan" sitä pitää aina yhteiskunnassakin teot nojautua. Eriasia on vain se, että tuijotetaanko vain yksin siihen dogmiin eikä suostuta kuuntelemaan muunlaisia ajatuksia vai voidaanko antaa sijaa myös toisenlaisille näkemyksille. Kuitenkin yhteiskunnan toimivuuden kannalta on keskeistä yhteistoiminta ja vuorovaikutus; juuri sellainen toiminta mitä me tässäkin kahden eri ajatusmaailman edustajat käymme.
Tottakai yhteiskunnassa on oltava "oppilauseita", joita pidetään pystyssä instituutioiden avulla. Olen kuitenkin siitä erimieltä (vieläkin. Hehheh.), että Dogmit eivät ole hyvä idea instituution pohjalle. Juurikin dogmin itsekritiikin puutteen ja totalitaristisen luonteen takia. Sen takia yhteiskunnallisesti katsottuna ne ovat hyvin hankalia löytämään kompromisseja asioihin.
Jos Dogmi rupee käymään kompromissihakuista keskustelua, niin se ei enään ole silloin dogmi. Koska dogmin luonteeseen kuuluu usko "totuudesta". Jos se antaa mahdollisuuden kieltää oma "totuus", niin sen perustukset hajoavat kokonaan.
Olen aina sitä mieltä, että mahdollisimman runsas keskustelu, asioiden pohdiskelu ja asioista lukeminen jopa, ja sanotaan varsinkin, "väärien" asioiden osalta on hyväksi. Se auttaa ymmärtämään maailmaa hemmetisti. Ymmärrys taas auttaa tekemään järkeviä ja käytännöllisiä ratkaisuja. Ymmärrys ei kuitenkaan todellakaan tarkoita samaa kuin hyväksyminen.