Dissonanssi
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Moderaattorit
Tosiaan vähän ot - pitäisikö avata hullulle Friedrichille oma ketju? Ei taida ainakaan valmiiksi sellaista olla. Sinänsä "omien" johtopäätösten tekeminen Nietzschen teksteistä lienee filosofian kontekstissa poikkeuksellisen helppoa, koska hän kirjoitti tosiaan hyvin epätyypillistä, välillä suorastaan fiktionomaista tekstiä. Kantia on ehkä vaikea ymmärtää, mutta on kuitenkin suht. yksiselitteistä verifioida yksittäisissä kokonaisuuksisa, onko häntä ymmärretty oikein vai väärin koska ne on kirjoitettu formaalisen, loogisesti etenevän analyysin muodossa. Friedrichin kohdalla se on paljon hankalampaa. Sikäli natsien "väärinymmärrykset" ovat vähän suhteellisia tai nykyisten akateemisten piirien äärimmäisen ihannoivat "oikeinymmärrykset" myöskin. Mutta sitä tuskin voi kieltää, että kokonaisuudessaan Nietzschen filosofia esittaa valtaisan, suorastaan fanaattisen haasteen liberaalis-kristilliselle sivilisaatiolle, jonka puitteissa me nytkin suurin piirtein elämme. Hän kyseenalaistaa ja repii alas liberalismin keskeisiä arvoja ja keskeisiä eettisiä perusteita, ja vaikka onkin melko viitteellinen (ja räikeimmät johtopäätökset voi aina tulkita moniselitteiseksi "runoudeksi") siitä mitä tilalle tulee niin aika perustellusti voi silti ymmärtää, että mitään kovin kristillis-humaania ajattelua se ei ole. Pyrkimys herruuteen vaikka sitten vain oman itsensä, säälimättömyyden ihannointi ja valtaisa atavistisen, palavan tahdon korostaminen aika luontaisesti tuo esiin arvoja ja voimia, jota liberaalien on vaikea pitää eettisesti hyväksyttävinä. Ateena ei ollut. Eli jos näemme hänet oikeasti moniselitteisenä yksilöllisen kokemuksen polttavana tulkkina, "runoilijana" niin mikäs siinä, miksei vaikka Himmlerinkin tulkinta suuresta sankaristaan voi silloin olla "oikea" sillä relativistisella tavalla kuin millä taidetta tulkitaan. Mutta jos kysymys on filosofista ja filosofiasta niin meillä lienee oikeus ottaa sanat ja kieli vakavasti, jopa olennaisen kirjaimellisesti?
edit: typoja
Olen samaa mieltä, että "järjestelmälliset"-filosofit ovat helpompia käsittää "oikein" tai "väärin". Varsinkin Hegel on tästä hyvä esimerkki, koska hän kehitti todella tarkan "järjestelmän", joka kuitenkin on hyvin vaikea selkoinen.
Olen samaa mieltä myöskin tuosta haasteen heitosta, mielestäni kuitenkaan mikään asia ei ole sellainen, jota ei sopisi kyseenalaistaa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että mitään ratkaisuja tulisi tehdä hetken mielijohteesta. Spekulointi, kun vain on niin kivaa. :)
Otit esille "säälimättömyyden ihannoinnin". On totta, että monien asioiden ohessa Nietzsche kyseenalaistaa säälin tarpeen ihmiselämässä, hän pitää sitä jopa vahingollisena, kehityksen estävänä.
Tärkeintä on kuitenkin huomata se, että Nietzche ei tarjoa ratkaisuksi vastakohtaa. Tässä tapauksessa siis sääliä ei tule korvata raakuudella ja julmuudella. Asioita siis ei ole välttämätöntä korvata niiden vastakohdilla.
En tiedä oikeudesta ottaa sanoja kirjaimellisesti tai vakavasti, mutta niin tekemällä mielestäni kuitenkin menetämme hyvin paljon. Viime kädessähän vastuu on tulkitsijalla. Vai olisiko hirveän perusteltua syyttää Karl Marxia miljoonista kuolonuhreista? Vastuuta ei kuitenkaan koskaan saa unohtaa.
Itse asiassa jo se miten suhtautuu Nietzschen teksteihin kertoo hyvin paljon lukijasta, ehkä jopa enemmän kuin itse filosofista?
Oikeastaan Wikinghän voisi tehdä alustuksen kun tuntuu olevan sekä innostunut että todella perehtynyt aiheeseen. Tunnustan etten todellakaan ymmärrä huomattavaa osaa tekstistä kun Nietzscheä luen. Sitten kun lukee jotain selittävää teosta niin kaikki tuntuu paljon yksinkertaisemmalta ja loogisemmalta - siihen asti että lukee toisen teoksen jossa on tehty ehkä hyvinkin erilaisia johtopäätöksiä samasta tekstistä... Mutta siltä tunteelta ei voi silti välttyä, että kovin olennaista asioista puhutaan hyvin olennaisesti.
Hehheh. Jännää, jos teksteistäni uhkuu jonkin sortin innostuneisuus - minulla nimittäin ei ole mitään vaikeuksia pysyä pöksyissäni. :) Satun olemaan luonteeltani vain hemmetin utelias ja kyseenalaistava. Sen lisäksi mielenkiintoni kohdistuu hyvin pitkälti humanistisiin aineisiin, filosofiaan siinä ohella.
Kohtalaisen paradoksaalistahan se olisi tarjota omaa näkökulmaani "oikeana" ja samalla julistaa tekstien relativistista luonnetta. En voi sanoa olevani missään mielessä mikään "asiantuntija". Enemmän perehdystä aiheeseen tarvitsisin sellaiseen "titteliin", ja paljon.
Mutta kuten totesin, niin mielenkiinnosta nostin asian esille, koska on aina hyvä kuulla erilaisia näkökulmia.
Rankkaa ot:ta, oma ketju voisi olla sinäänsä tosiaan paikallaan. Siinä vain on se ongelma, että aloittaja joutuu lähes 100% varmasti lynkatyksi heti, kirjoitti mitä tahansa. :)