Dissonanssi
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Moderaattorit
Tartuinpa sitten täkyyn ja otin härkää sarvista, jotta ei tarvitse tätä threadia täyttää täysin offtopicilla. Avaus saattoi jäädä aika valjuksi, mutta enpä "uskaltanut" sen syvempää alustusta tehdä.
Maanpuolustuskeskustelua en ole kovin tarkkaan seurannut, mutta ainakin tässä keskustelussa sinä tähtäät lätäköihin aivan yksiksesi. Aika mautonta vetää pedofiilikeskusteluun mukaan esim. minut ja tuhannet muut kristityt kasvattajat jo pelkästään Suomesta.Kyllä debattia voi käydä vaikka rapakin roiskuu, mutta näissä kahdessa lempiaiheessani usein vastapuoli kokee sen yksinoikeudekseen ja hermoilee kun saa sitä takaisinkin.
Niin, sinähän sen tietysti tiedät paremmin kuin teologit Kirkkojen Maailmanneuvostossa.Perinteistä ei kenties, mutta kyllä noin määritelmällisestikin kyse on oltava kristinuskosta, kun kerta Kristukseen vapahtajanaan uskovat.
Aika kova väite. Voisitko tarkentaa tätä jotenkin, esim. mitä on luonnoton suhtautuminen seksiin ja kuinka se ilmenee nykyään?Voidaan ainakin spekuloida näin ääneen, että olisiko tuolla kristinuskon (ja monen muunkin uskonnon) täysin luonnottomalla ja negatiivisella suhtautumisella seksiin...
Aika kova väite. Voisitko tarkentaa tätä jotenkin, esim. mitä on luonnoton suhtautuminen seksiin ja kuinka se ilmenee nykyään?
Maanpuolustuskeskustelua en ole kovin tarkkaan seurannut, mutta ainakin tässä keskustelussa sinä tähtäät lätäköihin aivan yksiksesi. Aika mautonta vetää pedofiilikeskusteluun mukaan esim. minut ja tuhannet muut kristityt kasvattajat jo pelkästään Suomesta.
Ei, jos siihen painostetaan ja pakotetaan ulkoapäin, mutta ei tuo ainakaan minulle ollut erityisen traumaattinenkaan kokemus. Voi toki osittain johtua ujosta luonteestani, etten kokenut asiaa erityisen vaikeana, tiedä häntä.Tämä "seksiä vain avioliitossa" -tyyppinen suhtautuminen ei ole kovin terve lähtökohta, mielestäni.
Niin, sinähän sen tietysti tiedät paremmin kuin teologit Kirkkojen Maailmanneuvostossa.
Mitenkäs se menikään; katolilaisia on enemmän kuin luterilaisia, joten heidän kantansa on oikea. Tällä logiikalla pelkästään ~500 miljoonaa helluntailaiskarismaatikkoa kumoaa 13 miljoonan mormonin vinkumiset helposti...
Armo, jota et voi ansaita millään teollasi mutta jonka voit saada jumalan tutkimattomien teiden päätteeksi vaikka olisit tehnyt mitä hyvänsä rikkeitä itseäsi tai muita kohtaan. Siis vaikka lapsen hyväksikäyttöä. Jumala voi antaa sen sinulle anteeksi. Vaikka olisit kyseisen lapsen rippi-isä. Minkä houkuttelevan ajatuskudelman tällainen mahdollisuus heikossa ihmisessä aiheuttaakaan!
Kun puhut kristityistä ja kristinuskosta, käsittelet kohtalaisen laajaa massaa, jonka enemmistönä ei kaiketi hääri pedofiilit. Asioista voi puhua suoraan syyllistämättä silti kaikkia. No, tiedän kärjistävän tyylisi, joten se siitä.Kasvotusten käyttäisin toki erilaista kieltä, mutta itse asian toteaisin edelleen. Minusta ei ole mautonta katsoa pahuutta silmiin ja puhua siitä ilman luterilaisia kiertoilmauksia. Jos tiedät paremmin, niin opasta: missä on asiallisesti ruodittu kristinuskon sisältämät seksuaalisen alistamisen rakenteet, ne takaraivoon istutetut vaikeasti määriteltävät mielentilat joita kirkko ruokkii ja ylläpitää ja jotka johtavat hyväksikäyttöön (myös aikuisten keskeiseen)? Ja opasta vielä: mitä kirkko on tehnyt näiden itsestään johtuvien tekijöiden korjaamiseksi? Mitä roolia näytelmässä vetää protestantismin ydin: armo? Armo, jota et voi ansaita millään teollasi mutta jonka voit saada jumalan tutkimattomien teiden päätteeksi vaikka olisit tehnyt mitä hyvänsä rikkeitä itseäsi tai muita kohtaan. Siis vaikka lapsen hyväksikäyttöä. Jumala voi antaa sen sinulle anteeksi. Vaikka olisit kyseisen lapsen rippi-isä. Minkä houkuttelevan ajatuskudelman tällainen mahdollisuus heikossa ihmisessä aiheuttaakaan!
Jos vähemmistö määrittelee yhteisen kohteen eri tavalla, ei yhdistävää tekijää välttämättä enemmistön mielestä ole. Kun liikutaan kristillisen teologian keskeisillä alueilla, ei kyse ole vain yksinkertaisesta määrittelykysymyksestä, ei ainakaan lukiouskontojen valossa.1. Uskovatko kristityt Kristukseen?
2. Uskovatko mormonit Kristukseen?
3. Mistä termi kristinusko tulee?
Kun puhut kristityistä ja kristinuskosta, käsittelet kohtalaisen laajaa massaa, jonka enemmistönä ei kaiketi hääri pedofiilit. Asioista voi puhua suoraan syyllistämättä silti kaikkia. No, tiedän kärjistävän tyylisi, joten se siitä.
Ymmärrän kyllä, mutta minulle fokuksen "ongelma" ei ole kuvaamasi uskon oikeaoppisen ytimen mahdollisimman tarkka tunnistaminen ja maallistumisen varominen, vaan ihan oikeasti sen opin ja sen ympärille rakentuneeseen kudelmaan kuuluva pahuus. Siis myös siihen oppiin liittyvä pahuus, jota se tuottaa.
Ymmärrän järjestäytyneiden systeemien vastustamista, koska jossain määrin vastustan itsekin myös niitä, enkä pidä niiden suuntauksista ja moraalista, tai useimmiten sen puutteesta. Tuosta syystä en oikein mielellään halua kuulua mihinkään sellaiseen, vaikka minulla henkilökohtaisia uskomuksia jonkun verran onkin, jotka voi olla samansuuntaisia jonkun suuremman järjestelmän kanssa.
Onneksi henkilökohtainen usko ei kuitenkaan koskaan vaadi mitään instituutiota tuekseen, se vaatii vain ja ainoastaan oman itsesi tuen ja ymmärryksen. Näin ollen ja parhaimmillaan mikään ei edellytä sen levittämistä muualle tai käännyttämistyötä. Jos usko on todella vahva ja se tekee ihmisen tasapainoiseksi ja onnelliseksi, ei ole tarvetta todistella sitä asiaansa itselleen muiden kautta. Näin ollen ei myöskään uskollaan vahingoita toisia, tai hankaloita heidän elämäänsä.
Ei silti niin, etteikö asiasta voisi puhua. Kaikesta pitää voida puhua. Sen voi kuitenkin tehdä ilman mitään kiimaa tai suoraa osoittelua. Erilaisista ihmisistä on aina miellyttävää oppia, eikä se, miksi joku on mitä on ja miksi toimii tietyllä tapaa ole niistä suinkaan vähiten mielenkiintoinen.
Tässä on juuri se ongelma. Eihän se oppi itsessään tuota pahuutta vaan vailinaisten ihmisten tulkinnat siitä sekoitettuna omiin "maallisiin" intresseihin.
Kyllä se oppikin sisältää. Kristitylle se lienee helpompaa ymmärtää toisten uskontojen oppien kautta. Koraani sisältää yksiselitteistä pahuutta, esim. väkivaltaan yllyttämistä. Raamattu vastaavasti, mutta toki myöhempien osiensa osalta hienovaraisemmin.
Ted Raikas, vastustukseni uskonasioissa on monikärkinen. Yhtäältä näen kirkot vain yhtenä korruptoituneena organisaationa, joihin pesiytyy virittyneitä ihmisiä valmiina hyväksikäytölle puolin ja toisin (ei pelkästään seksuaalisessa mielessä). Toisena, paljon hankalampana alueena on nimenomaan em. oppien sisältämä pahuus, joka ei ole käsin kosketeltavaa vaan usein hitaasti esiin tulevaa, välillistä. Kolmantena tikkatauluna pidän uskonnollisen ajattelun esiintuomista tieteelliselle areenalle: tämä jonninjoutava "väittely" evoluution olemassaolosta, joka ei totisesti ansaitse edes tulla tällaisen käsittelyn alaiseksi. Minusta kaikkein pahinta pahuutta on juuri sellainen joka esiintyy hyväntekijän vaatteissa, voittaa heikomman luottamuksen hädän hetkellä ja sen jälkeen käytetään hyväksi. Kuten vaikka eräskin lahko joka on oikein erikoistunut sairaaloiden vuodeosastoilla makaavien kuolevien vanhusten luona vierailuihin. Kuullostaa kauniilta mutta onkin todellisuudessa vain rahoituksenhankintakeino. Eli, vierailuilla vanhuksilta "saadaan" testamentti jolla he lahjoittavat varansa kyseisen seurakunnan käyttöön.
Jos uskonnoista kuorisi kaiken pahan pois, saattaisi jäljelle jäädä vielä paljonkin hyvää. Oman käyttäytymisensä eettinen pohja.
Työpäivä vaatii veronsa ja Fordel tuossa toi omiakin ajatuksiani esille, mutta tuohon oppiin liittyvään pahuuteen minäkin haluaisin esimerkkejä. Ja mielelläänn Ut:n puolelta, koska nimenomaan siihen kristinuskon keskeiset opit perustuvat. Ristiretkiä on turha esittää, koska ne sotivat jo Jeesuksen perusopetuksia vastaan niin räikeästi.Ymmärrän kyllä, mutta minulle fokuksen "ongelma" ei ole kuvaamasi uskon oikeaoppisen ytimen mahdollisimman tarkka tunnistaminen ja maallistumisen varominen, vaan ihan oikeasti sen opin ja sen ympärille rakentuneeseen kudelmaan kuuluva pahuus. Siis myös siihen oppiin liittyvä pahuus, jota se tuottaa. Silloin se mielestäni kyllä peilautuu jokaikisessä tuota uskoa eri tavoinkin elättävän henkilön kautta. Ja peräänkuulutan vastustuksesta huolimatta tämän kollektiivinkin vastuun perään, eli odottelen milloin kristityt pyytävät kollektiivisesti anteeksi kaikilta alistamiltaan ja tuhoamiltaan yhteisöiltä Australian hallituksen tapaan. Yksilöiden on niin kovin helppo piiloutua systeemin taakse.
"autuas on se joka lyö vihollislapsen pään kiveen". toki se on sitä old school puolta, mutta minun mielestäni sen poisjättäminen on juuri tätä Yläpesän "Jos uskonnoista kuorisi kaiken pahan pois, saattaisi jäljelle jäädä vielä paljonkin hyvää." -osastoa eli kerman pyyhkimistä päältä.Saisinko tästä raamatun kohdista ihan konkreettisia esimerkkejä?
"autuas on se joka lyö vihollislapsen pään kiveen". toki se on sitä old school puolta, mutta minun mielestäni sen poisjättäminen on juuri tätä Yläpesän "Jos uskonnoista kuorisi kaiken pahan pois, saattaisi jäljelle jäädä vielä paljonkin hyvää." -osastoa eli kerman pyyhkimistä päältä.
Jos vähemmistö määrittelee yhteisen kohteen eri tavalla, ei yhdistävää tekijää välttämättä enemmistön mielestä ole. Kun liikutaan kristillisen teologian keskeisillä alueilla, ei kyse ole vain yksinkertaisesta määrittelykysymyksestä, ei ainakaan lukiouskontojen valossa.
Ja peräänkuulutan vastustuksesta huolimatta tämän kollektiivinkin vastuun perään, eli odottelen milloin kristityt pyytävät kollektiivisesti anteeksi kaikilta alistamiltaan ja tuhoamiltaan yhteisöiltä Australian hallituksen tapaan. Yksilöiden on niin kovin helppo piiloutua systeemin taakse.
Yläpesä kirjoitti:Jos uskonnoista kuorisi kaiken pahan pois, saattaisi jäljelle jäädä vielä paljonkin hyvää. Oman käyttäytymisensä eettinen pohja.
Jos uskon dogmi on Raamattu, niin eikös silloin se ole joka sanasta sanaan juuri niin kuin siellä sanotaan? Naispappeus ja homous ollaan hyväksymässä osaksi Kristinuskoa vastoin Raamatun ohjeita kirkon taholta.
Mihin raja lopulta sitten vedetään? Voimme tulla tilanteeseen, jossa salonkikelpoisuuden nimissä on pakko luopua käsitteistä "taivas" tai "helvetti", jos kerta voimme kiertää Homouden ja Naispappeuden sanoman, niin miksi emme voisi kiertää taivaan tai helvetin käsitettä? Millä perusteella Raamattua käytetään periaatteella "kirsikat kakusta", eihän se silloin ole _uskoa_, sehän on silloin vain Raamatun sanojen sovittamista omaan elämään. Minkä takia siis sovittaa elämäänsä käsitteet "taivas" tai "helvetti"? Jotta tulisi turvallisempi olo? No mikäs siinä, voinhan minäkin tuudittautua turvallisuutten uskoen ja luottaen vaaleanpunaiseenlohikäärmeeseen?
Ongelma on siinä, että jos Raamatun sanasta poiketaan piiruakaan, ei voida enään puhua täydestä uskosta. Silloin kyse on Raamatun sovittamisesta.
Miksi siis en ottaisi Raamatusta elämänohjeita, mutta samalla uskoisin Allahiin? Koska se on dogmin vastaista. No eikös Naispappeus ole? Kyllähän siitäkin ollaan luovuttu. Miksei luovuta siis Jumalan käsitteestä ja korvata sitä vaikka Allahilla?
Filosofiselta puolelta kehoitan jokaista tästä asiasta kiinnostunutta tutustumaan tanskalaiseen filosofiin Soren Kiergekaardiin. Hän perustelee uskonsa ilman dogmaattista seurantaa varsin hyvin. Ongelma vain on ylempänä mainitsemassani asiassa; Mikään ei perustele tämän uskon asettamista Kristillisen Jumalan varaan, koska hänen tulkinnassaan kaikesta "varmasta" tiedosta tulisi luopua ja samalla tulisi luopua "varman" tiedon etsimisestä, ja asettaa kaikki Uskon varaan. Jos Uskolle haetaan perusteluita yhtään mistään, niin kyse ei ole enään puhtaasta uskosta hänen mukaansa.
Ajattelin omalta osaltani nostaa esille niitä ongelmia, joita mielestäni juuri siinä nykyaikaisen kristillisen uskon ytimessä on. En ole ihan varma, mitkä kaikki näistä asioista ovat minkäkin suuntauksen mukaan siinä ytimessä, mutta asiaa paremmin tuntevat sitten korjatkoon.
Syntiinlankeemus ja perisynti. Ymmärrän, että kyse on Vanhan testamentin tarinasta, joka käsittääkseni otetaan lähinnä vertauskuvana, mutta ajatus perisynnistä lienee vielä luterilaisuudessakin vahvasti mukana? Minä en vain ymmärrä, miten Jumala pystyi rankaisemaan Aatamia ja Eevaa kielletyn hedelmän syömisestä. (Sivuhuomautuksena mainittakoon, että missään kohtaa Raamattua ei mainita, että hedelmä on omena, vaan käsitys tullee taiteilijoiden näkemyksistä). Raamatun mukaan Aatami ja Eeva olivat viattomia ja synnittömiä, ennen kuin maistoivat hedelmää, vaikka Jumala oli kieltänyt heitä syömästä. Ongelma on tässä: miten ihminen, joka on viaton, eikä näin ollen voi edes tietää oikean ja väärän eroa, voisi edes ymmärtää, mitä eroa on tottelemattomuudella tai tottelevaisuudella? Käskyn rikkominenhan ei voi viattoman ihmisen mielestä olla väärin, jos hän ei edes ymmärrä koko vääryyden käsitettä. Minusta tämä ei ole semanttista kikkailua, vaan oikeasti ongelmallinen kysymys. Tokihan pariskunta mässyttelynsä jälkeen tajusi tekonsa seuraukset, mutta onko oikein rangaista teosta, jota tekona ei voinut edes ymmärtää tai jonka seurauksia ei ollut mitään mahdollisuutta tajuta etukäteen? Sen jälkeisistä teoistahan sitten voisi satikutia antaa, kun ymmärrys on kerta olemassa. Minusta Jumala on väärässä.