Minä USKON että he pääsevät taivaaseen. Tottakai. En minä pidä ketään toista parempana/huonompana kuin itseäni minun kristillisessä maailmankuvassani.
Eli he kelpaisivat myös esim. papiksi?
Minä USKON että he pääsevät taivaaseen. Tottakai. En minä pidä ketään toista parempana/huonompana kuin itseäni minun kristillisessä maailmankuvassani.
Perisynti missä pelaa? Tosin itse pidän sitäkin käsitettä lähinnä julmana pilana.Niin, kaipa tuolla geneettisyydellä on jotain tekemistä kristillisen etiikan kanssa. Eli olisi aika julmaa jopa Jumalalta luoda osa ihmisistä jo luontaiselta identiteetiltään syntisiksi. Etenkin kun ajatellaan, että perinteisesti synnin käsitteeseen on liittynyt vapaan tahdon käsite.
Eli he kelpaisivat myös esim. papiksi?
Raamattu ei ole vain jodenkin paimentolaisten kirjoittama kirja vaan ennen kaikkea Pyhän Hengen inspiroima elämän kirja.
Niin, järjellä ei uskota.
Perisynti missä pelaa? Tosin itse pidän sitäkin käsitettä lähinnä julmana pilana.
Tuollainen valinta-aspekti tulee nähdäkseni kyseeseen ainoastaan tapauksessa jossa homoseksuaali elää kaapissa tai heteroseksuaalisessa suhteessa eli valitsee sen ettei elä suuntautumisensa mukaan.
miettikääpä jos se poltettu mormonikirkko olisikin ollut moskeija. Kuinka paljon sieltä olisi tullut kuraa arabimaista Suomea vastaan. Maamme suurlähetystöt olisivat tulessa ympäri maailmaa, kansalaisiamme murhattaisiin, liput palaisivat etc. Tanskalaiset pilakuvat olisivat olleet mieto selkkaus siihen verrattuna, kun miljardit rättipäät sekoavat
En todellakaan rinnasta homoja ja pedofiileja, mutta kysyn silti, että uskotko myös, että esim. pedofilia on "synnynnäinen" sairaus?
Kysymys ei ollut minulle, mutta vähän aikaa sitten uutisoitiin pedofilian saattavan johtua aivojen osien välisten yhteyksien virheistä. Jos näin on, niin kai pedofiliaa voisi pitää synnynnäisenä?
Myönnän että yksinkertaistin ja yksinkertaistan vastedeskin asioita, mutta tässä vaiheessa tein sen vain selvyyden vuoksi. Toki muitakin suuntauksia kun löytyy kuin nuo kaksi mainitsemaani. Sellaisen tarkennuksen kuitenkin tuohon haluaisin tehdä että tarkoitukseni ei todellakaan ollut sanoa että seksuaalisuudestaan epävarma henkilö tekisi valintansa ympäristön reaktioita pelätä. Minun tarkoitukseni oli että ympäristön reaktioita riittävästi pelkäävä ihminen tekee valintansa ympäristön odotettujen reaktioiden perusteella.Tämä taas kuulostaa siltä, että ihmisiä on olemassa taipumuksiltaan kahta sorttia. Näin ei kuitenkaan ole, vaan yksilö on useassa tapauksessa taipuvainen kokemaan seksuaalista halua sekä omaa että vastakkaista sukupuolta kohtaan. On tyypillinen ja jotenkin alentava yksinkertaistus, että seksuaalisuudestaan epävarma ihminen valitsisi heteroidentiteetin pykäämisen, koska pelkää ympäristön reaktiota. Ihminen historiassa on yleensä tosiaan valinnut heterouden, jos se ei ole tuottanut hänelle ylitsepääsemättömiä tuskia. Tosin on se homouskin toisinaan toisissa paikoissa ollut muodissa. Usein kumpikaan valinta ei ole täysin luonnoton ihmisen seksuaalisia taipumuksia ajatellen.
Miten ihmeessä Sinä saat tuosta edellisestä kirjoituksesta jotain tuollaista pääteltyä??!! Tottakai homoista löytyy mikään ei riitä -osastoa aivan kuten heteroistakin, mutta miten se liittyy siihen että homous olisi yksilön valinta?
Tuollainen käsitys että homous olisi jotenkin valinta tulee nähdäkseni kyseeseen ainoastaan tapauksessa jossa homoseksuaali elää kaapissa tai heteroseksuaalisessa suhteessa eli valitsee sen ETTEI elä suuntautumisensa mukaan. Näinollen tulee mieleen että mitä kyseisen näkömyksen esittäjät ovat itse suuntaukseltaan?
Jos homous olisi valinta, niin ei sitä olisi maailman historiassa valinnut muut kuin vankilassa, armeijassa tai vastaavissa pelkästään samaa sukupuolta olevissa ympäristöissä elävät ihmiset. Sen verran huonommat heillä on aina ollut ja on edelleenkin.
Rohkenen väittää, että osa homoista on vain kokeilunhaluisia "homoja".
Hyvin sanottu ja aivan totta. Pitää nyt tietysti muistaa, että heteroidenkin kohdalla usein tulee nämä samat käsitteet esille: Mies ja nainen ovat toistensa kanssa tekemisissä vain sen seksin takia, vaikka siinä oikeasti voi olla ja toivon mukaan onkin myös muunlaista kaveruutta ja ystävyyttä mukana.Eniten minua häiritsee näissä keskusteluissa, että homot/lesbot nähdään usein pelkästään seksin kautta. Ei nähdä ihmistä, jolla on aivan täysin samat tarpeet tulla hyväksytyksi ja rakastetuksi omana itsenään. Mitä väliä sillä on ketä rakastaa ja keneltä saa vastarakkautta niin kauan kun molemmat, tasavertaiset ihmiset, sitä tahtovat? Kuka siitä kärsii, että rakkauteni kohde onkin mies, eikä nainen?
Kysymys ei ollut minulle, mutta vähän aikaa sitten uutisoitiin pedofilian saattavan johtua aivojen osien välisten yhteyksien virheistä. Jos näin on, niin kai pedofiliaa voisi pitää synnynnäisenä?
Tottakai. Miksi ei?
Vastarannan kiiskenä, toisinajattelijana totean tähän vain, että jos (kun nyt on Jumaluus-ketju ja kristinusko on oma vakaumukseni) raamattu, kirja jota pidän pyhän hengen ohjauksessa kirjoitettuna, kieltää homouden, niin henkilöiden, jotka tuntevat vetoa ko. kieroumaan täytyy vain - jos haluavat elää raamatullisten oppejen mukaan, olla kristittyjä - vastustaa kiusausta. Siis kukin valitsee toimintatapansa, mutta JOS pitää itseään kristittynä ja ainoa kristinuskon perusta on raamattu, niin eipä siinä ole vaihtoehtoja. Tietenkin voi kusettaa itseään asiassa, mutta raamattu nimisen auktoriteetin kanta mm. kyseisessä asiassa on kiistaton. Esimerkkinä pentuna teki mieli nyysiä karkkia kaupasta. Tiesin voivani tehdä sen ja toki huono omatunto vaivasi ajatuksestakin, mutta minut kasvatettiin ja kasvatin itseäni vihaamaan kyseistä halua. Enää ei käy edes mielessä nyysiminen. Mutta minähän olen paha ihminen, kun edes ilmaisen ajattelevani asiasta yllä olevalla tavalla.Valinta homous ei ole, se on selvää
Mutta kun se ei todellakaan ole kaikille selvää. Erittäin monet ovat sitä mieltä että se on valinta, ja nämä ihmiset valitsevat toteuttaa homoseksuaalisuuttaan. Ja nämä samat ihmiset uskovat että ihminen voi "parantua" homoseksuaalisuudestaan. Ja nämä ihmiset eivät kaikki todellakaan perusta tätä uskonnollisiin syihin.
Miksi pappi lausuu sitten sanat: "Jeesus Kristus, Vapahtajamme, herättää sinut viimeisenä päivänä."? Taas kirkon viljelemää ristiriitaa, jonka teologiopiskelijamme varmaan osaa selittää. Eikö evlut-kirkon kanta ole, että sielu taivaaseen vilahtaa, kun raha kirstuun kilahtaa? Eikun miten se meni?Minä USKON että he pääsevät taivaaseen. Tottakai. En minä pidä ketään toista parempana/huonompana kuin itseäni minun kristillisessä maailmankuvassani.
Hetero on jo määritelmällisesti ihminen joka tuntee vetoa vain vastakkaiseen sukupuoleen. Hetero ei siis harrasta seksiä saman sukupuolen kanssa. Ei tämä voi olla niin vaikeaa.On heteroita, on homoja ja sitten on sitä osastoa jolle ei ole mitään väliä missä kulliaan (tai sitten sitä toista) uittaa. Itse kutsun heitä perversseiksi ja heillä tarkoitin pääsääntöisesti kyllä heteroita joille ei mikään riitä. Ja kyllä nykymaailma jossa melkein kaikki on sallittua lähestulkoon kannustaa kaikkeen elosteluun ja irstailuun.
Toki joku hetero on voinut kokeilla seksiä samaa sukupuolta olevan kanssa, mutta jos hän on hetero niin hän ei ole siitä nauttinut eikä sitä näinollen toisten tee. Aiheesta on hauskoja vitsejäkin väännetty.ainoa mitä tuolla viestilläni halusin kyseenalaistaa on se, että onko homous geneettistä / synnynnäistä vai johtuuko se jostain muista seikoista. Rohkenen väittää, että osa homoista on vain kokeilunhaluisia "homoja".
Ensinnäkään minä en ole puhunut geeneistä homotta aiheuttavana tekijänä (ei se täysin poissuljettuakaan ole, mutta ei myöskään todistettua), mutta selvää on että näillä kavereilla oli suuntautumista tuohon hommaa. Ei täysin heterot ihmiset nyt herranjestas vain harrasta samaa sukupuolta olevien kanssa seksiä vain siksi että se olisi sallittua.Mitenkäs antiikin Kreikan ja Rooman meininki? Johtuiko mielestäsi siitä, että mies- / poikarakastajia pitävillä ylimyksillä oli joku homogeeni jo syntyessään vai oliko meininki kenties hiukan vapaamielisempää kuin nykyään?
Miksi pappi lausuu sitten sanat: "Jeesus Kristus, Vapahtajamme, herättää sinut viimeisenä päivänä."? Taas kirkon viljelemää ristiriitaa, jonka teologiopiskelijamme varmaan osaa selittää. Eikö evlut-kirkon kanta ole, että sielu taivaaseen vilahtaa, kun raha kirstuun kilahtaa? Eikun miten se meni?
Mitä taas ymmärrän niin, että Martti Luther juuri taisteli tuota vastaan. Ylipäätään kirkon maallistumista ja rahanahneutta vastaan. Taitaa olla enemmänkin katolilaisuuden piirre ja tuo sanonta kai liittyy samalla siihen. Ei sillä, etteikö tuo voisi päteä luterilaisuudenkin kohdalla.Eikö evlut-kirkon kanta ole, että sielu taivaaseen vilahtaa, kun raha kirstuun kilahtaa? Eikun miten se meni?
Kyllä kyllä, mutta hain sitä, että miksi pappi lausuu sanat ylösnousemuksesta, jos sielu karkaa taivaaseen, kun veivinsä heittää. Noin kai evlut kirkko ennen ainakin opetti.Mitä taas ymmärrän niin, että Martti Luther juuri taisteli tuota vastaan. Ylipäätään kirkon maallistumista ja rahanahneutta vastaan. Taitaa olla enemmänkin katolilaisuuden piirre ja tuo sanonta kai liittyy samalla siihen. Ei sillä, etteikö tuo voisi päteä luterilaisuudenkin kohdalla.
Mitenkäs antiikin Kreikan ja Rooman meininki? Johtuiko mielestäsi siitä, että mies- / poikarakastajia pitävillä ylimyksillä oli joku homogeeni jo syntyessään vai oliko meininki kenties hiukan vapaamielisempää kuin nykyään?
Mitä taas ymmärrän niin, että Martti Luther juuri taisteli tuota vastaan. Ylipäätään kirkon maallistumista ja rahanahneutta vastaan. Taitaa olla enemmänkin katolilaisuuden piirre ja tuo sanonta kai liittyy samalla siihen. Ei sillä, etteikö tuo voisi päteä luterilaisuudenkin kohdalla.
Jäin vain aidosti miettimään mitenköhän esim. tuohon ryhmään suhtaudut tai lähinnä millaisia tunteita transseksuaalit tai transvestiitit herättävät yleensä uskovaisissa.