varjo kirjoitti:
Ja taas, jaadijaadijaadi ja sitten lopulta että ei saakaan ottaa katolista kirkkoa mukaan, koska ne ovat...joo, eipä tästä tule mitään, jos olet jo päättänyt, että tietyt asiat ovat vääriä, riippumatta voiko niitä oikeuttaa raamatusta.
Jos sinä pystyt osoittamaan Raamatulla jonkin opin vääräksi tai oikeaksi, minä myönnyn siihen. Tuo kirjoituksesi loppu on siinä mielessä huvittava, sinähän tänne suollat vaikka mitä, ja sitten vetoat paavin auktoriteettiin, noin karrikoiden.
varjo kirjoitti:
Tottakai katolinen kirkko käytti/käyttää uskontoa vallankäyttöön, mutta sekään ei vielä tarkoita, etteivätkö he pystyisi perustelemaan tekojaan teologisesti. Kyllä vatikaanilla on sellainen armada teologeja ja alkuperäisiä raamatunjakeita varastossa, millä nujerretaan kritiikki tarvittaessa. Tai kun tämä ei enää onnistu, muokataan teesejä, mikä tapahtui juuri tuon Paavin erehtymättömyyden kohdalla.
Juu. Kirjoitit, että teologia on tiedettä, eikä tieteessä tulkintojen esittäjien määrä aina ratkaise. Nyt kuitenkin paavi kumppaneineen on oikeassa, koska heitä on peräti armada.
varjo kirjoitti:
UT on jumalan uusi ilmoitus, vai miten se nyt meneekään. Entä jos McVeigh onkin saanut uusimman bulletinin Jeesukselta, näinhän hän taisi väittää.
Sovitaan sitten niin.
varjo kirjoitti:
Olet kirjoitellut jatkikseen useamman vuoden ja muistelen aikaisemmista uskontoketjuista juttuja.
Tämä tuli aika puskista. En ole mielestäni retostellut millään hengellisillä kokemuksilla täällä, niitä kun ei juuri itselläni edes ole. Vai viittaatko kenties niihin noituusjuttuihin?
varjo kirjoitti:
Tai sitten perehdyt tuon väitteen teologiseen pohjaan, joka kyllä kestää, paitsi sinun tulkintasi kannalta.
Tai sitten annat jotain konkreettista väännettävää. Ai niin, mutta kun se kardinaalien armada on oikeassa kaikessa... sorry, oli pakko.
varjo kirjoitti:
Eihän Jeesus muutenkaan anna montaakaan käskyä, vaan enemmänkin ohjeita, joten missä ero?
Jeesuksen ohje on validi teologinen peruste jollekin asialle.
Lue nuo jakeet, jos haluat saada tästä jotain keskustelua aikaiseksi.
varjo kirjoitti:
Minä olen alusta asti perännyt sitä problematiikkaa, mikä näkyy kiihkoilijoitten suhteellisissa määrissä. Erinäiset hörhöt tuntuvat järjestään löytyvän vapaitten suuntien parista, joten vaikea sitä on jatkuvasti vain ummistaa silmänsä "yksittäistapauksilta".
Lisäksi, kuten otin jo esille, merkittävintä on se, miten vapaat suunnat tuntuvat osaltaan itse harrastavan kyseenalaisia käytäntöjä (uskontojen uhrit) ja osaltaan "tukevan" niitten harrastamista. Tukemisella tarkoitan siis hiljaista hyväksymistä tai sitten silmien sulkemista.
Ensimmäiseen kappaleeseen sen verran, että vapaissa suunnissa on varmasti suhteellisesti enemmän "häiriköitä" kuin esim. luterilaisessa kirkossa. Uskon tämän johtuvan siitä, että vapaiden suuntien jäsenet ovat melko tasa-arvoisia keskenään (pl. hallituksen jäsenyys), maallikoiden aktiivisuus on korkeaa eikä pelkkään sosioekonomiseen asemaan tuijoteta täytettäessä eri palveluspaikkoja. Näin mukana on paljon myös mieleltään epätasapainoisia, jotka eivät ehkä muissa yhteisöissä niin maallisella kuin hengelliselläkään puolella nauti tasa-arvoista kohtelua ja vapaissa suunnissa hyväksyntää kokiessaan jäävät niiden toimintaan mukaan. En tarkoita, etteikö ihminen voisi kokea vastoinkäymisiä aivan vakaalta psyykkiseltä pohjaltakin seurakuntien keskuudessa, mutta en minä kaikkien ongelmatapauksien syntymistä laittaisi seurakuntien piikkiin. Noh, hiukan epäselvästi selitetty, mutta kuitenkin.
Toiseen kappaleeseen sanoisin, että toki seurakunta ja sen johto on vastuussa jäseniensä touhuista, mutta toisaalta, voitko edellyttää, että pastorit surffaavat kaiket päivät netissä rautaputkilähettejä nuhdellen tai vaanivat kävelykaduilla, josko jollain heidän lampaistaan on hiukan liian aggressiivinen tyyli jakaa lentolehtisiä. Eikö tämä mene jo hiukan arveluttavaksi?
varjo kirjoitti:
En minä ole esittänyt jakoa missään vaiheessa mustavalkoisena, olen vain tuonut esille kaksi ääriryhmää. Sinä itse teit jaon päässäsi.
Mutta kivasti niputit minut tuohon rautaputkilähetykseen...
varjo kirjoitti:
Ja vaimollasi tarkoitin juuri sitä, että jos sinä alat saada kerettiläisiä ajatuksia päähäsi, mutta uskonnollinen yhteisö manipuloikin vaimosi heidän puolelleen, niin minkäs teet.
Perhesuhteilla sitominen on yksi tapa pitää toisinajattelijat kiltisti ruodussa, etenkin naisten osalta.
Kun nainen valjastetaan täysi-ikäisyyden saavuttamisen jälkeen lapsitehtaaksi, niin samalla hänet saadaan sidottua tehokkaasti yhteisöön ja ilman koulutusta miehestä eroaminenkin on hankalaa.
Tämä kaikki on varmasti totta, mutta menee aikalailla ohi varsinaisen aiheen, mikäli emme halua ryhtyä puhumaan nimenomaan minun seurakuntayhteisöstäni. Yleisesti ottaen myönnän toki, että moiset vaarat ovat mahdollisia, ja niitä joissain yhteisöissä ehkä käytetäänkin. Ehkä siksi, että mitään omakohtaista kokemusta tai edes kuulopuhetta minulla ei asiasta ole.