Oletetaan a) että on olemassa kaikkivaltias jumala, joka loi maailmankaikkeuden, b) että hän on ajan ulkopuolella ja näkee menneen ja tulevan, ja c) että koska hän on kaikkivaltias ja kaikennäkevä, hänellä oli valta luoda juuri sellainen maailmankaikkeus kuin hän halusi.
Näillä oletuksilla tämä jumala tiesi jo aikojen alussa minun olemassaoloni ja kaikki valinnat jotka minä tulen elämäni aikana tekemään. Eli kaikki valintani on tehty jo puolestani valmiiksi enkä pysty ennalta määrättyä kohtaloani muuttamaan.
Mun mielestä tuo logiikka ontuu. Siis voihan sinulla silti olla vapaa tahto vaikka joku muu tietää, mitä tulet kulloinkin tekemään. Itsehän et sitä tiedä.
Itse luin aikoinaan (jostain, en muista mistä) mielestäni loogisimman selityksen sille, miksi oletettu Jumala loi ihmisen: Hän halusi kokea itsensä, eikä voinut tehdä sitä, koska oli "yksi". Siksi hän loi fyysisen maailmankaikkeuden ja ihmisen "omaksi kuvakseen". Ja koska hän halusi kokea itsensä ihmisen kautta, hän loi myös ihmiselle kaikki eri tunteet vastapareineen jolla voi kokea itsensä. Ja vastapari tässä tarkoittaa siis sitä että esim. rakkautta ei voi tuntea, ellei tunne pelkoa/vihaa ym. johdannaisia. Samoin kun ei voi esim. tuntea, mitä on kuuma, jos ei tunne/tiedä, mitä on kylmä.
Tuo on siis itselleni järkeenkäyvin selitys Jumalan alkuperästä ja hänen suhteestaan ihmiseen. Itseäni eniten monissa uskonnoissa (ei kaikissa) hämää, että niissä määritellään käsite nimeltä synti. Ja siis että kaikki eivät "pelastu". Mielestäni nuo ovat ihmisen keksimiä asioita. Jos Jumala on olemassa ja on kaikkivoipa, miksi hän teksi "viallisia" yksilöitä, jotka eivät "pelastu"?
Tosin sitäkään en taas osta selitykseksi ateistien jumalattomuudelle, että koska maailma on tämän näköinen kuin on, ei jumalaa voi olla olemassa. Me ihmisethän olemme luoneet tästä maapallosta -vapaalla tahdolla-juuri tämän näköisen kuin se on. Vaikka vapaa tahto-määritelmää käytetään varsinkin kristinuskossa, on se mielestäni hyvä muistutus kenelle tahansa siitä, että elämä on päivittäin pullollaan henk. koht valintoja ja näistä valinnoista muodostuu hyvin pitkälti oman elämän sisältö.