Ja viestissäsi tulee taas esille se, että Raamattua kirjaimellisesti tai oman päänsä mukaan tulkittaessa siitä voi saada vaikka minkänäköisiä tulkintoja aikaiseksi. Juuri noiden virhetulkintojen välttämiseksihän kirkko perustettiin, että siellä saa sitten opetusta asioiden laidasta. Toki Raamatun lukeminen on hyvä asia kenelle tahansa, mutta sen tulkinnassa on sitten oltava todella varovainen ja etsittävä apua kirkon piiristä, tai muuten mennään suohon ja syvälle.
No tämähän se ongelma juuri on. Raamattua voi tulkita joko kirjaimellisesti, tai sitten laittaa sisällölle ihan minkälaisen spinin haluaa. Kaikki pitävät toistensa eriäviä tulkintoja "virhetulkintoina" eikä kenelläkään ole antaa todisteita oman näkemyksensä puolesta, koska sen kirjan voi tulkita halutessaan ihan miten vain. Minä en siis usko edes kyseisen kirjan sisältävän mitään syviä totuuksia, saati sitten niihin yliluonnollisiin väittämiin. Minulla ei ole näin mitään mielenkiintoa alkaa tutkimaan eri lahkojen spin-kisaa tällaisesta opuksesta. Olet jo useampaan kertaan myöntänyt, ettei evidentialismilla päästä tässä puusta pitkään, vaan pitää käyttää verta pumppaavaa lihasta asioiden omaksumiseen, niin tuskin meillä tässä asiassa kiskot tulevat kohtaamaan, lainaten jonkun edellä kirjoittaneen analogiaa.
Jos vastalauseesi siis on, että annan helvetistä väärän kuvan suhteessa sinun uskontoosi, ei se järjestelmän moraalittomuutta keikauta mitenkään. Saman kritiikin voit soveltaa omaan versioosi, joka on vain vastuun vieritystä uhrin niskaan.
Minun käsitykseni kuoleman jälkeisistä tapahtumista on siis se, että ihminen valitsee itselleen kidutuksen tunteen, jos se Jumalan rakkaus tuntuu polttelevan.
Valitsen siis kidutuksen tunteen jos en pysty näitä hapatuksia uskomaan? Mikä se valinta oli tässä, ymmärrätkö mitä pystyminen tarkoittaa? Jumalan rakkaus polttaa, kenenkäs käsialaa tämä design on? Eikö mukavan vilpoiselta tuntuva rakkaus olisi ollut vähemmän ns. dick move?
Ei ole kykyä rakastaa Häntä.
Edelleen: miten tämäkään silloin on valinta? Olisi antanut viisaudessaan semmoisen kyvyn. Tähän mennessä näyttää siltä, että rangaistaan sellaisen puuttumisesta, mitä ei ole alun perin annettukaan. Toki uskovaisen on mahdotonta löytää syytä tai vikaa jumalastaan, eli my fault I guess.
Ei se Jumala yritä tai tahdo kiduttaa, vaan rakastaa, mutta ihminen ei rakasta takaisin, ja tämä tuntuu sitten kidutuksena.
Ai kuinka jaloa ja ajattelevaista, olipa hullunkurinen väärinkäsitys sitten! Pikku juttu vaan. Jos kaikkivoipa ei halua tai yritä kiduttaa, pystyy se luomaan järjestelmän ihan ilman kidutuksen tunteita. Jumalallasi tuntuu olevan heikompi itsetunto, kuin Donald Trumpilla, kaikkien on ihailtava ja pakko on rakastaa. "Tai ei siis mikään pakko ole, mutta jos et rakasta, tuntuu kuin sinua kidutettaisiin. Mutta en se minä ole joka kiduttaa, tää systeemi nyt vaan toimii näin." Ja tämä on siis sen kidutuksen kohteen valinta ja syy? Täytyy sanoa, että jopa uskovaiseksi melkoista etiikkavoimistelua.
Edit: aseta tuossa lainauksessasi jumalankin sijaan toinen ihminen. Miltä tuo "rakkaus" nyt näyttää? Omistushaluisen psykopaatin vainoamiselta.
/edit
173. kerran: miten voi rakastaa jotain, jonka et usko olevan todellinen? Koeta huviksesi.
Toiset tuntevat vetoa saatanaan, toiset Jumalaan. Kai se on tällaiselle ihmisolennolle luonnollinen asia. Valinnan vapaus, vapaa tahto. Ei mitään pelottelua, tee niin kuin sydämesi sanoo.
No miten tämä nyt liittyi minun esimerkkiini? En tunne vetoa kumpaankaan mielikuvitushahmoon, vaikka onhan Saatana Raamatun mukaan näistä heittämällä se moraalisempi olento.
Ja oletko oikeasti ymmärtänyt sanaakaan siitä, kun olen useaan kertaan jo selittänyt, ettei järjettömiin ja ristiriitaisiin tarinoihin tai yliluonnollisesta hourailuun uskominen ole vapaasti valittavissa? Ja vaikka se onnistuisikin, pitäisi valita vielä se oikea jumaluus. Niitäkin riittää tuhansia, joten heikot on mahdollisuudet osua oikeaan ja päästä nauttimaan tästä "ei-pakollisesta" ei-polttavasta rakkaudesta.
Ei mitään pelottelua? Älä naurata, koko systeemi on kehitetty pelottelu mielessä. Tosin ei minkään jumalan vaan ihan ihmisten toimesta. Ja voi pojat, että se toimii.
Tuhannennen kerran: sydän pumppaa verta. Jos omasi puhuu sinulle, suosittelen kääntymistä lääketieteen ammattilaisten puoleen.