Viestin lähetti varjo
Niin, eiköhän se juttu ole juuri kontekstissa...eihän uskonnon tuputus uskontofestareilla olisi ihmeellinen juttu, mutta opiskelijamessuilla tms. niin on aivan normaalia rekrytoimintaa, kaikilta tahoilta, tuoda esille opiskeluvaihtoehtoja.
En puhunut kummankaan "omasta" maaperästä vaan puolueettomalla maaperällä tehdystä "esittelystä". Se on monien mielestä okei että esittelee jotain opiskeluun/hyväntekeväisyyteen/politiikkaan jne liittyvää esim. kaupunkien keskustoissa tai kauppakeskuksissa mutta jos samassa paikassa "esittelee" uskontoa, on "esittelijä" tyrkyttämässä omaa uskontoaan eikä jakamassa siitä tietoa. Täytyy taas korostaa sitä, etten itsekään hyväksy tällaista toimintaa että uskoa kaupataan jossain, mutta tarkoitukseni oli vain ihmetellä sitä miksi joitakin asioita pidetään hyväksyttyinä mutta uskonto sen sijaan on jotain kauheaa.
Viestin lähetti varjo
Uskonnon tuputus on punainen vaate juuri siksi, että sitä harrastetaan ihmisten kodeissa (Jehovat) tai ylipäätänsä paikoissa, joissa ihmiset kenties ovat pakosta eivätkä vapaaehtoisesti tahdo joutua saarnaringin pysäyttämäksi vain ulkoasun takia (kulkevat asematunnelin läpi tms.). Lisäksi kun tuputukseen välillä liittyy syyllistäminen, vetoaminen helvettiin joutumiseen yms.
Jehovat eivät enää kierrä ainakaan suuremmissa kaupungeissa sillä kaupunkien järjestyssäännöt kieltävät kaikenlaisen ovelta ovelle tapahtuvan "kaupustelun". Silloin kun kyseisiä tyyppejä vielä kiersi, avasin yleensä oven ja sanoin että minulla on jo oma vakaumukseni eikä yksikään alkanut väittämään vakaumustani vääräksi tai tyrkyttämään uskoaan. Pari kertaa sanoin myös siitä kuinka raamattu kieltää uskonnon kaupittelun ja kaverit poistuivat ovelta nolona.
Myös suurin osa kaupungilla uskoaan "kaupittelevista" ihmisistä on yleensä toiminut asiallisesti. Itse en ole törmännyt mihinkään helvetillä peloitteluun kuin kerran. Silloin vanha mies tuli perjantai-iltana minulle ja kaverilleni sanomaan jotain tyyliin "Täällä te kaupungilla notkutte humalassa perjantai-iltana. Helvettiin joudutte ellette paranna tapojanne." Sen jälkeen tuli kutsu muistaakseni vapaakirkon kokoukseen. Vastasin miehelle asiallisesti "Ensinnäkin, en ole humalassa. Toiseksi, minulla on jo oma vakaumus. Kolmanneksi, en ole tulossa." Mies otti nopeasti onkeensa, pyysi anteeksi ja häipyi.
Jälleen tullaan tähän kuinka uskonto koetaan punaisena vaatteena. Jos joku työntää käteesi flyerin kaupungilla ja katsot sitä niin lapun sisällöstä riippuu paljon reaktiosi. Esim. bileitä mainostetaan kyseisillä lentolehtisillä mutta samoin uskoa. Voisin väittää että esim. vladin, mjr:n ja varjon ilme ja suhtautumistapa olisivat erilaiset heidän saatuaan käteensä mainoksen kuin vaikka katkelman raamatusta. Mistä tämä johtuu, sitä en tiedä. Itse en siis hyväksy uskonnon kaupittelua. Jos vaikka maikkarilla pyörisi Jehovien mainos niin täälläkin kirjoittavista moni virittäisi televisionsa kanavat päin persettä tai heittäisi laitteen ikkunasta. Sen sijaan Sotka saa mainostaa rauhassa vaikka mainosten tason tietää jokainen. Jehovat kalastelevat sieluja, Sotka ostajia ja heidän rahojaan.
En siis tarkoita viimeistä esimerkkiä aivan kirjaimellisesti otettavaksi mutta idea lienee tullut selväksi. Joku varmasti sanoo että se on uskonnon vika että siihen suhtaudutaan kielteisesti. Mielestäni näin ei edelleenkään ole vaikka monet yrittävät vierittää syyn itse uskonnon päälle vaan tietyistä henkilöistä jotka saavat ihmisten antipatiat uskoaan kohtaan. En halua siis keskustella uskonnon ääri-ilmiöistä ja fundamentalismista vaan siitä mikä ketjussa oli tavoitteena. Puhua kirjoittajien suhteesta Jumalaan. Ketjussa ei ole vielä fundamentalisteja näkynyt joten voimmeko puhua jostain muusta kuin heistä? Ja ottaisimme esimerkkimme jostain muualta kuin fundamentalisteista. Tajuan kyllä että helpointa on ottaa esimerkit sieltä mutta se on sama kuin Islamista keskusteltaessa ottaisi esiin vain negatiiviset asiat ja puhuisi Islamista terroristien uskontona ja kuinka kaikki ovat terroristeja. Tai jos puhutaan helluntailaisista, niin he ovat kaikki rikollisia ja mustalaisia sillä liikkeeseen kuuluu paljon mustalaisia joista osa on saattanut tehdä rikoksia kuten mustalaiset yleensä tekevät.
Huonoja esimerkkejä, tiedän, mutta tarkoitukseni olikin hieman karrikoiden tuoda esille näitä asioita ja hieman ehkä matkia joidenkin kirjoittajien tyyliä siitä kuinka asiat ovat joskus niin mustavalkoisia.