Viestin lähetti erture
Puhun nyt siis pelkästään kristinuskosta ja raamatusta, en muista uskonnoista sillä en niitä riittävän hyvin tunne. Kristinuskon ja raamatun mukaan ei syntejä voi saada anteeksi rukouksessa. Tämä sanotaan raamatussa melko suoraan. En nyt tarkkaa sanamuotoa muista. Eri juttu on esim. helluntailaisuutta lähellä ovat suunnat jotka eivät kuulu kristilliseen kirkkokuntaan. Heidän uskonsa mukaan tarpeeksi rukoilemalla voi saada synnit anteeksi. Raamatussa kuitenkin sanotaan toisin.
Sanotaan "melko suoraan" eli jääkö siihen sittenkin tulkinnanvara poikkeustapauksia varten. Oma mummini oli harras uskovainen (ev.lut), hän kyllä päivittäin rukoili jumalalta syntejään anteeksi vaikkei niitä juuri koskaan edes tehnytkään - tämä "synnintunnossa" eläminen tosin saattoi kuulua enemmin osana hänen persoonaansa minkä tähden hän kuvitteli tekevänsä ja elävänsä synnissä joita piti sitten rukouksin pyytää anteeksi jumalalta.
Jos kuitenkin jätetään mummini huomiotta niin olen törmännyt samaan käsitykseen muidenkin uskovien (edelleen ev.lut. seurakuntaan kuuluvia) taholla, eli syntejään voisi saada anteeksi esittämällä rukouksen jumalalle suoraan jos anteeksi pyyntö on suoritettu "vilpittömin mielin". Toki moni sitten vielä kääntyy seurakuntaisän tai papin tms. puoleen eräällä tapaa varmistaakseen asian.
Puhun jälleen siis vain kristinuskon puolesta ja siitä miten raamatussa sanotaan asiasta. Jos joku korottaa itsensä toisen yläpuolelle, toimii hän siinä raamatun mukaan väärin. Kaikki ihmiset ovat syntisiä ja Jumalan edessä saman arvoisia. Puhuin aiemmin jo jotain omavanhurskaudesta mikä on raamatun mukaan synti muiden joukossa. Silloin ihminen tuntee olevansa uskonsa tähden muita parempi ja korostaa sitä.
Minä puhun raamattuun uskonsa perustavista eli koko laajasta kirjosta ev.luterilaisista alkaen. Ev.luterilaisten kohdalla tämä käytös on selkeällä tapaa vähäisempää, he eivät siinä määrin (yleisesti ottaen) ole "omavanhurskaita", toki poikkeuksiakin löytyy jotka pitävät itseään siitä huolimatta hyvinä kristittyinä.
Erilaisia lahkoja ja saarnaajien ympärille muodostuneita yhteisöjä kun ryhdytään tarkastelemaan niin tätä "omavanhurskautta" alkaakin esiintyä entistä enemmän, olisikin mielenkiintoista tietää mihin he perustavat tämän käsityksen.
Nämä uskonnolliset yhteisöt ovat kuitenkin melko pieniä ja tapaukset yksittäistapauksia. Itse tunnen ihmisiä useista pienistäkin uskonnollisista yhteisöistä enkä ole usein tällaiseen asennoitumiseen törmännyt. Yleensä asenne on se että vanhemmat rakastavat lastaan huolimatta siitä kuinka hän uskoo vai uskooko ollenkaan. Itse tunnen paljon tällaisia ihmisiä jotka ovat uskonsa hyljänneet mutten ole nähnyt tällaista suhtautumista kuin muutaman ihmisen taholta. Ei siis mielestäni kannata yleistää tässäkään. Siinä olet kyllä oikeassa että tällaista tapahtuu ja kyllähän niitä on ollut julkisuudessakin.
Ei tarvitsekaan yleistää mutta lahkojen olelssa kyseessä tätä "eristämistä" tapahtuu huomasttavankin paljon - kuten kirjoitin edellisessä viestissäni, pahuimmillaan ja surullisimmillaan se sitten johtaa täydelliseen henkilön eristämiseen läheisistään mikä sitten saattaa johtaa mielenterveydellisiin ongelmiin ja jopa itsemurhaan. Tällaisessa tapauksessa olisikin mielenkiintoista kuulla mikä olisi jumalan tulkinta tästä itsemurhasta ja missä määrin jumala pitäisi tämän lähimmäisensä hylänneitä omaisia syyllisenä tähän "syntiseen" tekoon. Täsmennän, minusta itsemurha ei ole syntinen teko mutta raamattu sen sellaisena kokee - siksi "syntinen" teko.
Sama vastaus kuin edelliseen kohtaan. Nämä ovat kuitenkin yksittäistapauksia ja mielestäni tuollaisilla ihmisillä on jotain vikaa korvienkin välissä. Ei kukaan ajatteleva ja järkevä ihminen voi hylätä esim. lastaan siitä syystä että tämä on valinnut oman tiensä vaikkei se olisikaan sama kuin vanhempien valitsema tie.
Tätä toimintaa esiintyy suhteellisen yleisenä tiettyjen uskonnollisten liikkeiden piirissä, kuten yllä jo kirjoitin, eristämisellä voi olla tuhoisiakin seuraamuksia. Liikkeiden koko huomioon ottaen ei mielestäni voida puhua yksittäistapauksista vaan paikoin hyvinkin järjestelmällisestä toiminnasta johon koko seurakunta tai yhteisö voi osallistua ja jopa painostaa oman tiensä valinneen omaisia ryhtymään tähän eristämiseen.
Joissain tapauksissa sitä esiintyy myös ev.luterilaisen seurakunnan piirissä mutta tällöin se on hyvin harvinaista - tai niin olen asian ymmärtänyt olevan.
Uskontojen uhrien kotisivu tarjonnee korutonta kertomaa - linkki taitaa löytyä tästäkin ketjusta, (jos muistan niin voin käydä itsekin jälkikäteen liittämässä linkin tähän viestiin).
http://www.uskontojenuhrientuki.fi/ *
Hyvä että mainitsit tuon viimeisen kohdan. Näinhän se juuri on. Ihmisistä on siis aina kuitenkin kyse ja jokaisella on valinnan vapaus annettu. Jos joku uskova ihminen tekee jotain sellaista mikä ei ole oikein ja haluaa jatkaa sitä tai jotain muuta, hän joutuu tekemään valintansa myös uskonsa suhteen. Hänen on valittava onko tämä kyseinen toiminta hänelle tärkeämpää kuin usko. Jos hän päättää että näin on, hän hylkää samalla uskonsa.
Tai hän voi jatkaa toimintaa ja pitäytyä edelleen uskossaan - minä näen tällaisenkin mahdollisuuden olevan olemassa. Harvassa ovat ne papit tai seurakuntaisät (tai äidit) jotka käännyttävät syntisen luotaan, tämän käynnin seurauksena "synnintuntoinen" vapautuu jälleen kerran taakastaan.
Tätä en täysin tajunnut. Mitä siis tarkoitat tuolla? Eli miltä sinusta näyttää?
Otit esille sen, että "synnintuntoinen" ihminen voi saada syntinsä anteeksi siksi koska tuntee tekevänsä syntiä ja kykenee näin ollen pyytämään anteeksi syntejään tjsp.
Kun katson ympärilleni niin tunnun näkevän tavattoman paljon näitä "synnintuntoisia" kristittyjä (tai muita raamattuun uskonsa perustavia) jotka tekevät syntiä mutta "synnintuntoisina" kykenevät pyytää syntinsä anteeksi ja tämän jälkeen he ovat vapaat (omasta mielestään siis) jälleen tekemään syntiä.
Puhuinkin vain kristinuskon ja raamatun näkökulmasta. Näistä asioista sanotaan raamatussa melko suoraan. Jos joku tekee omat tulkintansa ja siihen perustaa uskonsa, voi mielestäni miettiä kuinka väärässä usko on jos sen perusteetkin on näin itse kehitetty. Raamatussa sanotaan ettei syntejä voi saada rukouksessa anteeksi, mutta Jumalalta voi pyytää johdatusta uskovan ihmisen luo. Sitten kun epäilet että onko joku vilpitön vai vilpillinen pyytäessään syntejään anteeksi niin varmasti keksit nopeasti vastauksen kun hieman asiaa ajattelet. Ei kai kukaan pyydä syntejään anteeksi ellei niitä kadu? Sellainen ihminen joka ei syntejään kadu, ei myöskään usko tehneensä syntiä. Silloin usko Jumalaankin on olematonta eikä näin ollen ole tarvetta edes pyytää syntejään anteeksi.
Raamatun kirjaimellista tulkintaa en enää ryhdy ruotimaan koska olen nähnyt niin lukemattomia eri tapoja tulkita raamattua ja pitää omaa tulkintaansa oikeana (tai oikeampana kuin toisten)
Tuohon syntien anteeksi pyytämiseen vaikkei niitä kuitenkaan kadu niin voinen kuitenkin muutamalla rivillä puuttua. Tottahan löytyy ihmisiä jotka tietävät mikä on syntiä, tekevät jopa tätä syntiä ja pyytävät anteeksi syntejään vaikkeivat todellisuudessa kadu tekojaan laisinkaan eivätkä todellisuudessa omasta mielestään ole tehneet syntiä - kyse on siis varotoimenpiteestä, pelko taivaspaikan menettämisestä on niin suuri, että on "varmuuden vuoksi" käytävä pyytämässä anteeksi näitä "rikollisia tekoja" (syntejä) vaikka oikeasti ei koekaan tekevänsä syntiä.
Jos voit sanoa varmasti ettei minun tulkintani ole "missään nimessä se oikea" niin voit varmasti sanoa että mikä on "se oikea tulkinta"? Ja samalla voisit sanoa mikä se minun tulkintani on.
Tahdon sanoa sitä ettei ole sitä oikeaa tulkintaa koska raamattua voi tulkita niin monella eri tapaa, kas kun kyseinen laitos ei ole sisäisessä sopusoinnussa keskenään joten syntyy mahdollisuuksia tulkita sitä monella eri tapaa.
Se kuinka sinä luet raamattua on sinun tulkintasi, mummini tulkinta oli hänen tulkintansa - niistä löytyy yhteneväisyyksiä mutta myös eroja (kuten syntien anteeksi anto ja pyytäminen, mummini oppiman tulkinnan mukaan rukouksenkin voimalla oli mahdollisuus saada syntinsä anteeksi).
Tämä keskustelu, hetkittäin jopa väittely on ollut kuitenkin mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä - tarkoituksenani ei ole käännyttää sinua pois uskostasi, toivottavasti et ole saanut sellaista kuvaa. Uskonto ja uskominen on minulle hyvin henkilökohtainen asia vaikka siitä mielelläni keskustelenkin, jokaisella on oikeus omaan uskoonsa ja uskontoon kunhan tämän uskonsa harjoittamisessa täyttää laillisuuden määreet. Tämä henkilökohtaisuus tarkoittaa kohdallani sitä etten erityisemmin pidä siitä, että uskontoa väkisin tuputetaan toisille - kuten olen maininnut, näitä keskusteluja en sellaisiksi koe koska niihin osallistuminen on täysin vapaaehtoista, jos joku keskustelija ryhtyy selkeällä tapaa käännyttämään toisia, hänet varmasti palautetaan ruotuun useammankin keskustelijan toimesta.
Tästä keskustelusta ei, kuten ei muistakaan uskonto keskusteluista, ole jäänyt minulle huonoa fiilistä - kuten olen monasti sanonut:
asiat riitelevät, eivät ihmiset
ei siis mitään henkilökohtaista sinua kohtaan. Muista aiheista keskusteltaessa pöydällä ovat silloin ne asiat, olipa kyseessä jääkiekko tahi Venäjän ilmavoimat - uskontoa en niihin keskusteluihin tuolloin sotke.
vlad.
edit: * (linkki).