MustatKortit
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Uskonnolliset yhteisöt tekevät paljon pahaa maailmassa uskomustensa varjolla...
No aivan heti en keksi, mitä pahaa mm. tämänhetkinen luterilainen kirkko tekee, ellei sitten tunne jotain irrationaalisia pelkotiloja siitä, että kirkko aivopesee uskomaan satuolentoihin. Unohdetaan uskonnolliset lahkot tai ylipäänsä kaiken maailman lahkot, niin tolkun ihmisellä ei tule mitään ongelmia erottaa toisistaan reaalimaailmaa, traditioita, kulttuuria tai vaikkapa Raamatun metaforia.
Minun mielestäni tässä lauseessasi on ennemminkin paino sanalla yhteisö, tai voisi käyttää tarkentavaakin termiä, vaikkapa instituutio. Omaa asemaansa puolustavat instituutiot ovat kautta aikain hamunneet valtaa ja tätä saatuaan vallassa pysyminen voi muodostua ainakin osittain itsetarkoitukselliseksi. Kuten joskus olen palstalla aivan toisessa asiayhteydessä todennut, niin eliittiteoreetikko M.Foucault on tätä asiaa käsitellyt kirjoituksissaan ja kutsuu sitä institutionalisoitumiseksi.
Valtaa ovat erilaiset yhteisöt, koalitiot ja instituutiot hamunneet myös ilman uskonnollista viitekehystä ja onhan sellaisiakin esimerkkejä, joissa uskonto ja sen edustajat (vaikkapa papit) ovat itse asiassa olleet uhka tälle vallantavoittelulle ja heidät on siksi pyritty eliminoimaan.
Mutta nyt eksyin taas tämän ketjun aiheesta.