Uskotko Jumalaan?

  • 1 337 957
  • 14 406

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Koska on kiinnostunut Tiedosta. Myös ihmisen psygologiasta, joukkokäyttäytymisestä ja arvomaailman vaikutuksista kantojen muodostukseen ja niiden perusteluihin.

Ja senverran persuakin voi valistaa, että piipertäjissä meitä ns. Soininvaaralaisia harvemmin kutsutaan komukkoiksi, yleensä puisto-osastolaisiksi.
mutta toisaalta teidän piireissähän se ettei tiedä tai ymmärrä mitään on Se kova juttu...

Höpö, höpö. Oman maailmankatsomuksesi erinomaisuuden ja toisenlaisten mollaaminen sinua ajaa. Alas jalustalta ja rehellisyyttä peliin.

Sinulla taisi muuten vahingossa yhdistyä kaksi viestiä, kun jostain persusta joriset.
 

Raippacoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rod Brindamour, Darren Langdon
Päätin vain vastata ketjun kysymykseen: en usko mihinkään jumalolentoon. Kun jonain päivänä kuolen, toivon ettei ole mitään tuonpuoleista.
 

A Siente

Jäsen
Jos tarpeeksi moni uskoo yhteen asiaan, se on olemassa. Noin olen aina ajatellut ja ajattelen tästäkin asiasta. En usko jumalaan mitenkään fyysisesti olemassa olevana hahmona, vaan lähinnä tälläisenä henkisenä/psyykkisenä voimavarana ihmisille. Ei ole olemassa taivasta/helvettiä. On kuitenkin olemassa yhteinen keino löytää itselleen rauha ja se löytyy juurikin jumalan kautta. Tämä siis niille jotka eivät siihen muulla tavalla kykene tai kokevat tämän tavan itselleen parhaaksi.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Päätin vain vastata ketjun kysymykseen: en usko mihinkään jumalolentoon. Kun jonain päivänä kuolen, toivon ettei ole mitään tuonpuoleista.

Siis suorastaan toivot, että mädännyt tai sinut tuhkataan ja that's it? Harvinainen toive, riippumatta siitä uskooko Jumalaan, onko ateisti tai agnostikko. Aika inhimillistä on toivoa, että jos siellä kuitenkin jotain vielä olisi. Ei välttämättä mitään jumaluuksia tms, mutta jotain, mitä nykytiede ei vielä ole selvittänyt.

Kuulostaa aika perusteelliselta kannanotolta, ettei halua siellä olevan mitään. Siksi, jotta olisi oikeassa? Tätähän ei tosin tässä tapauksessa saa tietää...
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Päätin vain vastata ketjun kysymykseen: en usko mihinkään jumalolentoon. Kun jonain päivänä kuolen, toivon ettei ole mitään tuonpuoleista.

Olet siis tehnyt päinvastaisesti kuin useat. Olen ymmärtänyt, että monet pitäytyvät uskossa "varmuuden vuoksi" koska iankaikkisuuskysymyksestä ei ole varmuutta. Laskevatten, että voivat hävitä enemmän kuin voittaa mikäli heittäytyvät pelastususkottomuuden vietäväksi.

Tapakristityissä on puolestaan paljon helpoimman tien kulkijoita. Tässä maailman ajassa on keveintä astella tapakristityn korrektia polkua. Polkua, jolta olisi helppoa hypätä jollekin toiselle jos ajan henki muuttuu. Tämä ihmisjoukko (jonka käyttäytyminen on useissa muissakin kysymyksissä vastaavaa esim. ovat AY-liikkeen rivijäseniä ja S-ryhmän kanta-asiakkaita) on yhteiskunnan luotettava selkäranka. Kadehdin sitä, kuinka he ovat onnellisia tavallisessa keskiluokkaisuudessaan. Toki he hyppäävät Lidlin asiakkaiksi heti kun se on saavuttanut riittävän sosiaalisen hyväksynnän jne... Mutta silti...

Siunausta tälle työteliäälle ja luotettavalle kansalle!

ps. Minäkin toivon, ettei mitään kuoleman jälkeen olisi. Mutta en uskalla uskoa että niin olisi. Tuplavarmistus.
 

pancor

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, New Orleans Saints, Україна
Siis suorastaan toivot, että mädännyt tai sinut tuhkataan ja that's it? Harvinainen toive, riippumatta siitä uskooko Jumalaan, onko ateisti tai agnostikko. Aika inhimillistä on toivoa, että jos siellä kuitenkin jotain vielä olisi. Ei välttämättä mitään jumaluuksia tms, mutta jotain, mitä nykytiede ei vielä ole selvittänyt.

Kuulostaa aika perusteelliselta kannanotolta, ettei halua siellä olevan mitään. Siksi, jotta olisi oikeassa? Tätähän ei tosin tässä tapauksessa saa tietää...

Itse olen myös samaa koulukuntaa. Minulle "ikuisuus" missä tahansa muodossa olisi täyttä kidutusta. Sen jälkeen, kun aika minusta jättää niin todellakin haluan, että se oli niin sanotusti siinä. Samasta syystä arvostan omaa elämääni erittäin korkealle sillä olen vakuuttunut, että tämä aika mitä minulla on tällä planeetalla on kaikki mitä tulee olemaan. Siksi esimerkisi tietyt hetket ja kokemukset ovat minulle todella tärkeitä, koska en tule kokemaan samaa hetkeä enään uudestaan jossakin "tuonpuoleisessa".
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
@Sanainen arkku On luonnollista, että uskoon kääntyneet päihderiippuvaiset puhuvat uskonnon tuomasta avusta. Yleisesti tunnettu fakta on myös se, että addikti usein korvaa addiktionsa toisella riippuvuudella ja samoilla ihmisillä on taipumus addiktoitua eri asioihin / substansseihin. Näitä asioita voi olla heroiinin ja lenkkeilyn lisäksi vaikkapa Allah tai Zsiisus.
Mikäli et tiennyt, Suomessa on mahdollisuus saada kriisiapua myös ilman hihhulointia. Kohdatessaan elämässä ylitsepääsemättömiä ongelmia voi soittaa vaikka hätänumeroon taivaallisen skypeyhteyden sijasta.

Ajatus kristallisoitui sanoiksi muutaman päivän pureksinnan jälkeen. Olen itsekin joskus ajatellut, että siinä addiktio vaihtuu toiseen. Nyt uskon, että tästä ei niinkään ole kyse. Kyse on laumasta ja sen jäsenyydestä.

Jos ihminen on taustaltaan narkki ja sen seurauksena rikollinen, osaton, vanki, syrjäytynyt, niin ketkä huolivat hänet seuraansa.
1. Vanhat kaverit (narkkielämä jatkuu)
2. Uskovaiset, erityisesti helluntailaiset ja vapaat suunnat.

Ryhmä 1. tarjoaa seuraa ja "turvaa" tietyin ehdoin. Tiedämme millä ehdoilla.
Ryhmä 2. tarjoaa "armoa". Ei kuitenkaan ilmaiseksi, vaan se haluaa ihmisen tarinan käyttöönsä, koska nämä tarinat ovat vapaiden suuntien käyttövoimaa, tärkeä pala brändiä.

Ilmaisia juustoja on vain hiirenloukuissa, vai miten se meni. Mutta ei ole vääriä tapoja onnistua.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos tarpeeksi moni uskoo yhteen asiaan, se on olemassa. Noin olen aina ajatellut ja ajattelen tästäkin asiasta. En usko jumalaan mitenkään fyysisesti olemassa olevana hahmona, vaan lähinnä tälläisenä henkisenä/psyykkisenä voimavarana ihmisille.
Kuulostaa ihan Jari Sarasvuolta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos ennen syntymää ei ollut mitään, niin miten yhtäkkiä kuoleman jälkeen olisi.
Tämä on just näin. Kaikki puhe uudelleensyntymistä ja sielujen vaelluksesta tuntuu aika höpsöltä kun katsoo maapallon väestömäärän kehistystä:
http://www.kolumbus.fi/timo.peuraniemi/timo.peuraniemi/ymparisto/maapallon_vakiluku.gif
(paitsi Hinduilla kun eläimet on pelissä mukana)

Jos tässä uudestaan eletään, niin se on vittu sitten todennäköisesti Kiinassa, Intiassa tai muussa vastaavassa persereiässä eli sinänsä ei ole niin justiinsa.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Periaatteessa kaikki meistä on jo olleet osia hyönteisistä, osia isommista eläimistä, osia jääkiekkoilijoista, osia homoista, osia neekereistä, osia maapallon meristä, osia muutenkin elämänlähteestä eli vedestä, joka on ylipäänsä kiertänyt siellä sun täällä. Usein kulttuurillisesti katsoen yhtä pientä kehää yhdessä suuressa maailmassa. Olemme yksinkertaisesti vain eri muodoissaan toisiinsa kiinnittyneitä molekyylejä, osa tiukemmin ja osa löysemmin. Kyllähän se elämä jatkuu inhimillisesti katsoen muistoissakin, ainakin tiettyyn pisteeseen asti kunnes sukupolvet unohtavat. Vaan yhdelle jos toisellekin miljardille "etuoikeutetulle" suotu matalampi, toisille korkeampi tietoisuus olemassaolostaan, yhtä kaikki löyhäkin sellainen tietoisuus on vielä astetta hämärämpi tapaus ja kai sitä on selitetty erinäisinä sähkönpurkauksina aivoissa. Kuollut lihahan kun ei viime kädessä muuta kuin hajoa ja palaa kiertoon, vaikka joistain västikään tapahtuneen kuoleman jälkeisistä sätkyistä kertoo vielä jonkinlainen sähköinen toiminta ruumiissa.

Sinänsähän minä olen aina ollut olemassa, mutta omana itsenäni vain jonkin aikaa, suuressa mittakaavassa hyvinkin lyhyen aikaa, vain korvieni välissä.

Ketjun aiheeseen tiukemmin liittyen jos tämän melko yksinkertaisen filosofis-biologisen ajatuskulkuni päättää, niin minä olen oma jumalani, eikä ole mahdollista olla muita jumalia. Muussa tapauksessa minä en olisi minä, vaan joku toinen, ja silloin ei olisi jumalia olemassakaan, vaan joku toinen olisi pääni sisällä kertomassa mitä tehdä. Siinä tapauksessa kyse olisi nykylääketieteen valossa mielisairaudesta, itsensä kadottamisesta ja antamisesta toisen/toisten käsiin. Ken itsensä kadottaa ja päätösvallan jollekin entiteetille vapaaehtoisesti luovuttaa, on hän menettänyt otteen elämästään, on hän menettänyt otteen luonnosta. Hän on luovuttanut mielensä pois, ja samalla oman mahdollisen kykynsä tarkkailla asioita lähimmällä objektiivisimmalla tavallaan. Minä en ainakaan haluaisi antaa periksi persoonalleni ja omille kyvyilleni helpoimmalla mahdollisella, jopa laiskimmalla tavalla. Syy- ja seuraussuhde on liian mukava ja kiinnostava asia.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Siis suorastaan toivot, että mädännyt tai sinut tuhkataan ja that's it? Harvinainen toive, riippumatta siitä uskooko Jumalaan, onko ateisti tai agnostikko.

Harvinainen? No riippunee omasta ”kuplasta”. Omassa elinpiirissä suhde kuolemaan loppuna on aivan yleinen.

ja se ei ole "toive", se on käsitys asiain tilasta jolle ei uhraa juuri ajatusta.

Minua ei ollut ennen kuin synnyin, eikä minua ole sen jälkeen kun kuolen. Simple as thät. En odota tai usko, se ettei mitään ole kuoleman jälkeen on osa maailmankuvaa jossa elän. Ja tässä maailmankuvassa en pohdi tai juuri vaivaa päätäni sillä mitenkään. Kuolemaan päättyy "minä", eikä se ole mitenkään surullista tai ei toivottavaa, se vaan on.

Elämä on Tässä ja Nyt ja se on ainutkertainen. Joten mitä minä sillä teen, riippuu täysin minusta. Hyvän ohjeen antaa tamperelaisrunoilija:


”Niin suuri on Jumalan taivas ja maa, oi lapseni, rakastakaa !” – Lauri Viita
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

ja se ei ole "toive", se on käsitys asiain tilasta jolle ei uhraa juuri ajatusta.
...

Niin, tämähän on asia, jonka itsekin ymmärrän. Sen sijaan lainaamassani viestissä nimenomaan käytettiin ilmaisua, että suorastaa toivotaan, ettei kuoleman jälkeen tapahdu yhtikäs mitään. Ottaen huomioon, että elämisen halu ja sen jatkaminen on varsin inhimillinen piirre, en keksi tuolle mitää muuta loogista syytä, kuin halun olla oikeassa, joka sekin tässä tapauksessa jäisi tietysti todentamatta, kaiken tietoisuuden kadotessa kuoleman hetkellä.

Tämä on eri asia, kuin pragmaattinen tai jopa välinpitämätön suhtautuminen siihen, että kuoleman hetkellä peli on todennäköisesti pelattu ja tähän tosiasiaan ei voi vaikuttaa.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Niin, tämähän on asia, jonka itsekin ymmärrän. Sen sijaan lainaamassani viestissä nimenomaan käytettiin ilmaisua, että suorastaa toivotaan, ettei kuoleman jälkeen tapahdu yhtikäs mitään. Ottaen huomioon, että elämisen halu ja sen jatkaminen on varsin inhimillinen piirre, en keksi tuolle mitää muuta loogista syytä, kuin halun olla oikeassa, joka sekin tässä tapauksessa jäisi tietysti todentamatta, kaiken tietoisuuden kadotessa kuoleman hetkellä.

Olen sikäli hieman eri mieltä, että elämisen halu ja sen jatkaminen ei kuulu sinänsä tähän asiaan, koska "elämä" loppuu kuolinhetkellä joka tapauksessa.

Jos haluaa uskoa johonkin tuonpuoleiseen kuoleman jälkeen, niin okei, mutta sillä ei ole enää mitään tekemistä elämän kanssa. Olettaen siis että tällä "elämän halulla" viittaat nisäkkäiden luonnolliseen elossa pysymisen ja elämän jatkamisen vaistoon, joka on kuitenkin biologinen piirre.

Jos taas puhutaan jostain elämän halusta tai elämän nälästä tyyliin päivän-positiivinen-facebook-tsempparit tai Pave Maijanen, niin sellaistahan meillä ei kollektiivisesti ole olemassa. Tai näin ainakin olen itsemurhatilastoista ja lähi-idän uutisoinnista päätellyt.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos taas puhutaan jostain elämän halusta tai elämän nälästä tyyliin päivän-positiivinen-facebook-tsempparit tai Pave Maijanen, niin sellaistahan meillä ei kollektiivisesti ole olemassa. Tai näin ainakin olen itsemurhatilastoista ja lähi-idän uutisoinnista päätellyt.

Aika vahvasti sanottu. Lähi-idän itsemurhapommittajat tekevät tekonsa, kun heille on luvattu parempi elämä tuonpuoleisessa. Eli eivät he käsitä tappavansa itseään sanan varsinaisessa merkityksessä, he vain siirtyvät täältä parempien pöytien ääreen ja neitsyiden kanssa peuhaamaan. Myös jotkut ihan normaalit länsimaalaiset, jotka päättävät päättää omat päivänsä, tekevät tekonsa siksi että odottavat parempaa elämää tuonpuoleisessa. Isoin osa toki heistä ajattelee vain tämän nykyisen "kärsimyksensä" lopettamista eikä yhtään sen pidemmälle.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Tarinankertoja kirjoitti:
Kristinuskon kohdalla ei voi kuin ihmetellä, miten se Jumalan ainoa ilmoitus, raamattu, ei tuppaa kellekään uskovalle kelpaavan kuin pieniltä osin. Eipä enää hunnuteta naisia, eikä kivitetä aviorikkoja, vaikka niin pitäisi jumalan sanan mukaan tehdä

Käsittääkseni tietyt asiat pätivät vanhan kovenantin aikaan ja kun tuli uusi niin nyt pätevät uudet. Kyllähän maallinen lakikin uudistuu kaiken aikaa. Onko mielestäsi Raamattu Jumalan vai ihmisten kirjoittama opus? Aivan, eli kyseessä on tulkinta-asia aina ja hamaan tappiin. Seuraavaksi voit sitten koittaa johtaa tuosta sen, ettei kyseessä ole Jumalan tahtoon liittyvä asia. Koska osaat yksinkertaistaa noin hyvin niin ehkä onnistut siinäkin.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Olen ihan samaa mieltä siitä, miten härskiä ja julmaa, sekä suorastaan ihmisoikeuksien loukkaamista se on, että lapsia aletaan aivopesemään jo pieninä siihen valheelliseen maailmaan ja periaatteessa vain kasvatetaan siihen että ovat sitten aikuisina tehokkaita koneiston rattaan osia.

Itselläni ei ole koulun uskonnon tunneista jäänyt kauheasti mitään mieleen. Muuta kuin se että ne olivat aivan helkkarin tylsiä tunteja ja myös niitä jotka varsinkin teini-ikään tultaessa sitten olivat niitä kaikista levottomampia tunteja. Kyllähän sitä sitten nuoret ihmiset totta kai rupeaa sitä kärsimättömyyttään johonkin purkamaan.

Itse en koulussa voinut sietää sitä, että on pakko opiskella jotain sellaista mikä ei voisi kerta kaikkiaan vähempää kiinnostaa. Nuorena halveksuin sellaisia ihmisiä, jotka kiltisti tottelee ihan kaikkea ja suostuu siihen muottiin. Ja oikeastaan tämä piirre minusta löytyy vieläkin. En minä halua että joku rupeaa ahtamaan minua johonkin muotteihin.

Joo, koululaitos on omastakin mielestä aika härski juttu. Pakotetaan olemaan siellä käytännössä sen 9 vuotta nyt alkajaisiksi ainakin ja kuuntelemaan juttuja jotka ei voisi vähempää kiinnostaa ja jotka löytyvät kuitenkin esim. wikipediasta tai ennen vanhaan tietosanakirjoista. Esim. biologiasta sain kerran aika huonon arvosanan ja se on vieläkin traumana takaraivossa. Kärpässienet ym. pystyisi opettamaan yhdessä hyvin järjestetyssä tunnissa. Puhumattakaan sitten vaikka evoluutioteoriasta jota opetetaan totuutena eli siis aivopestään ihmisiä ateistiseen maailmankäsitykseen ja vieläpä nuoruudessa mikä on sitä altteinta aikaa vaikutuksille. Tai vaikka seksuaalikasvatus, jaetaan kondomeja eli rohkaistaan harjoittamaan seksiä vaikka ei esim. olisi parisuhdetta olettaen että kaikkia kiinnostaisi moinen. Tai opetetaan kapitalismia eli että rahanteko koneiston rattaana on ihmiselämän a ja o. Näitä vastaavia törkeyksiä voisi luetella melkoisen litanian.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Olen ihan samaa mieltä siitä, miten härskiä ja julmaa, sekä suorastaan ihmisoikeuksien loukkaamista se on, että lapsia aletaan aivopesemään jo pieninä siihen valheelliseen maailmaan ja periaatteessa vain kasvatetaan siihen että ovat sitten aikuisina tehokkaita koneiston rattaan osia.

Itselläni ei ole koulun uskonnon tunneista jäänyt kauheasti mitään mieleen. Muuta kuin se että ne olivat aivan helkkarin tylsiä tunteja ja myös niitä jotka varsinkin teini-ikään tultaessa sitten olivat niitä kaikista levottomampia tunteja. Kyllähän sitä sitten nuoret ihmiset totta kai rupeaa sitä kärsimättömyyttään johonkin purkamaan...

Tätä asiaa minä olen aina miettinyt, että jos otamme perinteisen koululaitoksen perinteiset uskontotunnit tai vaikka adventtihartaudet, niin ketä nuoria näillä on onnistuttu aivopesemään ja kouluttamaan valheelliseen maailmankuvaan? Tämän ketjun kommenteista päätellen kyseessä olisi isokin ongelma, mutta viestien asiasisältöä katsoessani tulee huomattua, että aika huonosti näyttävät nämä kirkon paheelliset julistukset löytäneen maaperänsä.

Onko jollain esimerkiksi omakohtaisia kokemuksia siitä, että on harhautunut väärille poluille kirkollisen propagandan myötä? Omakohtaisesti voin todeta, että ei nuorellekaan ihmiselle ole mielestäni kovin suuri kynnys ymmärtää kristinuskon vertauskuvallisia kertomuksia tuhlaajapojasta, ilotytöstä tai vaikkapa joulun ajan sanomasta.

Tai onko jollain vielä armeijaikäisenä ollut väärä käsitys näistä asioista ja 18v kollia on sotilaspapin toimesta vedätetty?

Ottaen huomioon, että moni tänne kirjoitteleva on viettänyt kouluaikansa silloin, kun uskonnollisia tapahtumia oli vielä hivenen enemmän - tätä nykyä niiden määrä vähenee ja vähenee ja monet niistä perustuvat vapaaehtoisuuteen - ja opit ovat näin huonosti menneet perille, niin on syytä olettaa saman ilmiön voimistuvan nykyisessä koululaitoksessa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Huutelen täältä nyt keskustelun ulkopuolelta, mutta Hitlerihän nimenomaan koki olevansa kristinuskon asialla ja holokausti pohjautui paljolti tähän.

Sachsenhausenin keskitysleirillä, jossa vierailin viime syksynä, oli kokonainen oma osastonsa/rakennuksensa papeille ja muille kirkon työntekijöille varattuna. Hitler pyrki käyttämään uskonnollista viitekehystä hyväkseen propagandassa, sillä uskoi sen vetoavan tiettyyn kansanosaan. Aivan samoin, kuin tiesi vaikkapa Versaillesin häpeärauhasta puhumisen vetoavan tiettyyn kansanosaan. Moni pappi valitsi elämänkatsomuksellisisista syistä johtuen keskitysleirin, moni heistä myös kuoli siellä.

Monet luterilaiset ja katoliset saksalaispapit osallistuivat juutalaisten pelastamiseen ja piilottamiseen natseilta sodan aikana ja jo ennen sen alkua.
 
Viimeksi muokattu:

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
^

No onhan täällä jo ehditty närkästyä siitä kun joku luki pikkulapsille jotain satukirjaa. Pelkäsivät, että tapahtuu varhaista ja häikäilemätöntä aivopesua, mutta pikemminkin vaikuttaa siltä että toisinaan kiihkoilua esiintyy vain ääripäissä, oli kyse päästä tai toisesta.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Aika vahvasti sanottu. Lähi-idän itsemurhapommittajat tekevät tekonsa, kun heille on luvattu parempi elämä tuonpuoleisessa. Eli eivät he käsitä tappavansa itseään sanan varsinaisessa merkityksessä, he vain siirtyvät täältä parempien pöytien ääreen ja neitsyiden kanssa peuhaamaan. Myös jotkut ihan normaalit länsimaalaiset, jotka päättävät päättää omat päivänsä, tekevät tekonsa siksi että odottavat parempaa elämää tuonpuoleisessa. Isoin osa toki heistä ajattelee vain tämän nykyisen "kärsimyksensä" lopettamista eikä yhtään sen pidemmälle.

No, muslimeillehän luvattiin paratiisissa loputtomasti taateleita tms, joskin se sitten "vahigossa" käännettiin pähkinöiden sijaan neitsyiksi kun Koraania kerättiin kasaan. Pointti nyt silti on se, että kyllä kai muslimitkin sentään ymmärtävät tämän "paratiisin" ja käsillä olevan maailman eron. Että siis elämä sanan varsinaisessa merkityksessä päättyy ja jokin muu sitten heillä luulotteluissa jatkuu.

Mutta kieltämättä Lähi-itä oli itseltäni huono esimerkki. Johtuen lähinnä siitä, että Islam ja Kristinuskohan ovat loppupeleissä kuitenkin ihan samaa uskontoa, aikajanallisesti hieman karrikoiden sillä erolla, että (nuorempana ilmiönä) Islam ja muslimikulttuuri elävät nyt (Kristinuskon) 1500-lukua ja tulevat meitä kehityksessä puolikkaan vuosituhatta perässä.

Mutta niin kuin mekin toivuimme kristinuskon älyllistä kehitystä lamaannuttaneesta vaikutuksesta, myös Islamilainen maailma toipuu Islamin vaikutuksesta joskus sitten 2500-2600 luvuilla.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Pointti nyt silti on se, että kyllä kai muslimitkin sentään ymmärtävät tämän "paratiisin" ja käsillä olevan maailman eron. Että siis elämä sanan varsinaisessa merkityksessä päättyy ja jokin muu sitten heillä luulotteluissa jatkuu...

Nojaa, olen kyllä eri mieltä tästä, mielestäni jopa maallistuneemmat muslimit ovat huomattavasti hengellisempiä ihmisiä, kuin me kristityt. Tai siis hyvin suuri osa meistä. Tosin sanoen näkemyksesi on kovin länsimainen.

Viime aikoina on tullut paljon dokumentteja maailman kriisialueilta, jossa tavalliset ihmiset taistelevat liki kirjaimellisesti sanottuna pahuuden voimia vastaan, Aleppossa, Sinjarissa jne. Pitää myöntää, että samalla kun tuo kovan luokan uskonnollisuus on minulle vaikea asia henkilökohtaisesti käsittää, niin on kyllä myös ihailtavaa, kuinka pelottomasti tavalliset ihmiset käyvät puolustamaan kotejaan ja elintapaansa ISIS:n taistelijoita vastaan, usko on valtava voimavara, joka ei ole ISIS:n yksinoikeus.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Vähän mietityttää, kannattaako tätä aihetta nostaa esiin, mutta nostetaan nyt kuitenkin, sillä suoritin aiheeseen liittyvän lupauksen taannoin. Eli muutamia kuukausia sitten palstalla käytiin kiivassanaista ja monisivuista väittelyä historiallisesta Jeesuksesta. Mitä antiikintutkijat ja muut asiantuntijat asiasta ovat mieltä. Yleisesti ottaenhan tiedeyhteisössä on sellainen konsensus, että historiallinen Jeesus oli olemassa, tällä palstalla toki esitettiin muitakin mielipiteitä. Josta mieleen tulikin tägätä @psychodad , joka aktiivisesti keskusteluun osallistui.

Siihen lupaukseen: eli kuitenkin liki kaikki keskusteluun osallistuvat menivät joko nettilähteiden tai jopa mutun perusteella keskustelussa, niin totesin, että lienee syytä hankkia alaan liittyvää kirjallisuutta ja ehkä mieluiten sellaiselta taholta, joka ei leimaannu "uskisten" leiriin, eli haussa oli laajaa akateemista arvostusta nauttiva taho.

No, kirjaa hain sitten aikani ja tänään saapui jenkkilästä Akateemisen kirjapalvelun kautta tilattuna sitten professori Bart Ehrmanin teos How Jesus Became God. Ehrman on oman alansa jos ei kaikkein arvostetuin tutkija, niin ainakin arvostetuimpien joukossa. Ehrman toimii tällä hetkellä professorina P-Carolinan yliopistossa ja on bestseller-kirjailija, julkaistuaan parikymmentä kirjaa kristinuskon väärintulkinnoista, Raamatun teksteistä jne. Ehrman oli nuorempana uskonnollinen, sittemmin hän määrittelee itsensä uskonnottomaksi, ateistiski, agnostikoksi ja humanistiksi...Historiallisen Jeesuksen kieltäjien suht lyhyellä listalla Ehrman on yksi suurimpia "vihollisia" ja ikäväksi opponoijien asian tekee myös se, että Ehrmanilla on nuoruudestaan kokemusta väittelykisojen tähtenä.

Kirja siis on nyt saapunut ja alan sitä lukemaan, mutta spoilerina voinen todeta, että Ehrmanin mukaan historiallinen Jeesus tosiaan oli olemassa. Kirja keskittyy paitsi tämän historiallisuuden itsensä määrittämiseen, tekee selkoa erilaisista juudelaisista herätysliikkeistä historiassa ja tietysti pohtii sitä, miksi juuri Jeesus nousi ylitse muiden maailmanlopun saarnaajien.

Aion myöhemmin kirjaa luettuani ja eteenpäin päästyäni nostaa keskusteluun Ehrmanin huomioita aiheeseen liittyen.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Näin vaalien alla tietysti myös tälläinen

Kristillinen vaalikone
Lämpimästi tervetuloa kristilliseen vaalikoneeseen, jonka kysymykset perustuvat tv-sarjaan "Suomi Jeesukselle - Sanasta tekoihin"

www.kristillinenvaalikone.fi

EDIT: Duh, ei se oo viä auki...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös