Huono analogia. (Ympyrä on neliöity btw tai ympyrän paloittelu neliöksi on mahdollista )ja kyse on matemaattisesta ongelmasta johon voi hakea matemaattista ratkaisua. Naimisissa oleva poikamies taas on käsiteriippuvainen kahdesta kielellisistä käsitteestä, johon on kielestä riippuvia ratkaisuja. Olemassaololle ei ole kuin näyttä On, ja jos sitä ei voi suorittaa...
Ei lainkaan huono analogia, koska ei analogia ensinkään. Väitteesi oli, että mitään ei voi todistaa olemattomaksi. Totesin loogisen todistuksen tässä mahdolliseksi todistustavaksi. On tietenkin mahdollista esim. määritellä "poikamiehen" ja "naimisissa olevan" käsitteet jotenkin eri tavalla ja yrittää siten saada ne sopimaan yhteen, mutta pointtihan on, että silti on suljettu tämän alkuperäisen ristiriidan toteamisen kautta jotain pois loogisesti mahdollisten asioiden joukosta. Olet varmaan tietoinen siitä, että tietyt ateistisesti orientoituneet filosofit yrittävät samalta pohjalta osoittaa loogista ristiriitaa myös Jumalan käsitteestä (mielestäni huonolla menestyksellä) ja onnistuessaan siinä he voisivat osoittaa, että ainakaan sellaista jumalaa ei ole, mitä heidän argumenttinsa koskee.
Et muuten kommentoinut muita kuin tähän loogiseen kategoriaan kuuluvia esimerkkejä. Oletko valmis ainakin myöntämään, että tietyn tyyppisiä asioita voi todistaa olemattomiksi ja siten periaatteesi on virheellinen siinä muodossa kuin sen esitit?
Sunko mielestä on? Ei ole. Ei ole niinkauan kun sellainen todistetaan olevaksi. Se on Mahdollinen, ja sille on todennäköisyys, mutta ei ole kun ei olla löydetty.
Tässä sekoittuu epistemologia ja ontologia (tieto ja olemassaolo). Maapallon ulkopuolista elämää joko on tai ei ole, ja termi "mahdollisuus" liittyy vain tietomme vajavaisuuteen - ei siihen, mitä on/ei ole olemassa.
No, leikitään vielä ajatuksella hiukan lisää. Jos tiedämme että kattilan kannen alla on joko omena tai appelsiini, mutta emme tiedä kumpi, niin silloin ei ole todistettu että siellä on omena, eikä myöskään ole todistettu että siellä on appelsiini. Sinun mielestäsikö silloin siellä ei ole kumpaakaan? Onko siellä vain "mahdollinen omena" ja "mahdollinen appelsiini", muttei todellista omenaa tai todellista appelsiinia?
Molemmista on tasan yhtä paljon todisteita, joten niiden todennäköisyys on yhtä suuri. Simple. Lukuarvoa tälle ei voi antaa, mutta kahden todentamattoman entiteetin, joihin ei ole mitään johdattelevia aineistoja todennäköisyys on sama. Elämää sisältävälle toiselle planeetalle löytyy yksi johdattelevaa aineistoa, sillä tunnemme yhden elämää sisältävän planeetan.
On vain sinun mielipiteesi, että molemmista on tasan yhtä paljon todisteita. Jos et parhaalla tahdollakaan pysty näkemään mitään eroa näiden välillä, niin en voi oikein uskoa, että olet pyrkinytkään ajattelemaan aihetta
sekä pintaa syvemmälle mennen
että myös jonkinlaiseen puolueettomuuteen/omien ennakkoasenteiden syrjään heittämiseen pyrkien.
Otin esimerkiksi yksinkertaistetuksi asiaksi ihmeen, mutta mikä tahansa jumalainen vaikutus joka ei ole selitettävissä tän maailmankaikkeuden luonnonlajein kelpaa ja on epäsuorasti havaittavissa.
"On periaatteessa mahdollista havaita" on varsin eri asia kuin että "tietäisimme jos sellaista olisi tapahtunut".
Hypoteesin? Eli olettamuksen? Nyt on kyse todistamisesta, ei hypoteesista. Hypoteesi on Jumala On tai Jumalaa ei ole. Vain ensimmäisen voi näyttää toteen.
Nyt oli kyse siitä, että hypoteesi "luonnonlait ovat olemassa, koska ne nyt vain ovat" vs. "luonnonlait ovat olemassa, koska Jumala pitää niitä muuttumattomasti yllä tahdollaan" ovat empiiriseltä sisällöltään identtiset, mutta jälkimmäinen hypoteesi olisi hypoteesi joka sisältää Jumalan toimintaa maailmankaikkeudessa. Tästä voidaan päätellä, että "Jumala toimii maailmankaikkeudessa" ei automaattisesti ole millään tavalla empiirisesti todennettavissa oleva väite.
Heh.. Jos on immateriaalisia asioita ja ne vaikuttavat materiaalisiin asioihin
Siitä ei ollut tässä kohdassa kysymys. Mutta ehkä skippaan tämän kohdan tarkemman selittämisen, koska se oli (näin myönsin itsekin) informaatioarvoltaan tämän keskustelun kannalta kyseenalainen.
Tieteeliseen kokeeseen? Olet kehäpäätelmässä.
Mitään kehäpäätelmää tuskin tekstistäni löydät ainakaan jos tulkitset sitä oikein. Jos selkeytät missä kohdassa olet sellaisen näkevinäsi, niin voin toki kertoa, mitä olet tulkinnut väärin.
Jos Jumala ei vaikuta meihin, se on sama kuin että jumalaa ei ole.
Jos Jumala ei vaikuta meihin, niin joko Jumalaa ei ole tai Jumala on mutta ei vaikuta meihin.
Olet kaivautunut uskovalle tyypilliseen "jos" kuoppaan, siihen "mahdollisuuteen" joka toki on. Siirrät jumaluutta maailmankaikkeuden ulkopuolelle voidaksesi pitää siitä kiinni.
Enimmäkseen olen vain osoittanut, että argumenttisi ovat joko kehnoja tai mahdollisesti huolimattomasti muotoiltuja (jolloin kritiikkini tarkoitus on kannustaa sinua muotoilemaan ne huolellisemmin ja osoittamaan, miten niistä ei esim. synny absurdeja seurauksia yleisemmin sovellettuna).
Jumalan "siirtäminen maailmankaikkeuden ulkopuolelle" taas ei ole mikään nykytieteen aiheuttama perääntymisliike, vaan osa klassista teismiä kauttta kristinuskon historian.
Kuitenkin Jahvella on vain yksi ilmoitus, raamattu, jonka mukaan Jahve on jumaluus joka vuorovaikuttaa tässä maailmankaikkeudessa. Jos uskot kristittyyn jumalaan, sen olemassa olo voidaan todentaa.
Yritin jo selittää, millä ehdoilla olen samaa mieltä siitä, että Jahven olemassaolo olisi käytännössä tieteellisesti selkeästi todennettavissa (hän on olemassa ja päättää tehdä yhteistyötä asian todentamiseen pyrkivien tieteenharjoittajien kanssa). Jostain mahdollisista yksittäisistä vuorovaikutuksista maailmankaikkeudessa meillä ei välttämättä käytännössä keinoja saada tietoa ainakaan ilman melkoista onnenpotkua (satumme havainnoimaan juuri oikeita asioita juuri oikeaan aikaan).
Jos uskot jumaluuden olemassaoloon ylipäätään, niin jis se on tämän maailmankaikkeuden ulkopuolella, on se täysin merkityksetön sulle (ja meille, jotka sitä pohtii).
Ei ole ainakaan minulle merkityksetön. Asia olisi mielenkiintoinen filosofisen tason kysymys ihan siinäkin tapauksessa, että sillä ei olisi koskaan mitään käytännön seurauksia minulle. Ja korostan yhä, että on täysin eri keskustelu puhua siitä, onko jokin merkityksellistä kuin että onko se olemassa.
Mutta oikea käsitykseni siis toki on, että Jumala on ainakin jossain ihmiskunnan historian vaiheissa puuttunut kertaluonteisten tapahtumien kautta suurestikin asioiden kulkuun. Periaatteessa niin voi tapahtua nykyäänkin (ja tulee tapahtumaan jossain vaiheessa tulevaisuudessa), mutta olettaisin hänen toimivan ensisijaisesti itse asettamiensa luonnonlakien puitteissa.