Amerikanihme kirjoitti:
Näinhän tietenkin on, että nämä kiihkomieliset laskevat itsensä tosiuskovaisiksi. Mutta voidaanko edes jossain mielessä objektiivisesti tulkita pyhiä kirjoituksia ja tulla tulokseen, mikä niiden alkuperäinen tarkoitus oli? Kai voi väittää, että ei voida. Joten tämäkin jää uskon asiaksi. Kiinnostava väite.
Koska pystyn tämän asian suhteen allekirjoittamaan nimimerkki Vladin kirjoitukset aiheen osalta käytännössä täydellisesti, en vastaa suoraan aikaisempaan kirjoitukseesi, vaan otan osaa tähän sittemmin käytyyn keskusteluun.
Alat olla niin sanotusti asian ytimessä. Esimerkiksi raamatun ja koraanin kirjoituksia voidaan tulkita hyvin monella tavalla. Ja niin myös tehdään. Näitä tekstejä pyhänä jumalan ilmoituksena pitävät ovatkin aikojen saatossa tehneet mitä erilaisimpia tulkintoja: niiden pohjalta on oikeutettu ja joissain tapauksissa niistä suoraan johdettu niin inkvisitio ja muu harhaoppisten vainoaminen, sukupuolielinten silpominen, terrorismi, naisten alistaminen, itsemurhaiskut, vähemmistöjen syrjintä, vapaan ajattelun ja tiedonvaihdon estäminen, tieteen tekemisen estäminen ja sen tulosten vääristely, miekkakäännytys, ehkäisyn käytön kieltäminen kuin myös suoranaiset sodat ja kansanmurhatkin. Listaa voisi jatkaa ja tarkentaa lähes loputtomiin.
Ei ole olemassa mitään oikeaa tapaa tulkita noita tekstejä. Se on kaikille itsenäiseen ajatteluun kykeneville selvää, että esimerkiksi raamatusta löytää halutessaan helposti mainion oikeutuksen monenlaisiin hirmutekoihin siinä missä siihen lähimmäisenrakkauteenkin. Kyseessä on paitsi satukirja, niin myös huonosti kirjoitettu sellainen: se on moraalinsa ja muun sanomansa kanssa vähän joka paikassa, eikä sieltä tule ikinä löytymään mitään selkeää ehdotonta saati loogista punaista lankaa. Toki joillekin tulkinnoille joistakin yksittäisistä asioista löytyy enemmän perustaa itse tekstistä kuin toisille, mutta yhtä lailla se on moraalisilta arvoiltaan hyvin kirjava joukko. Kun sanoin aikaisemmin jotain siihen suuntaan, että on todella vaikea argumentoida sen puolesta, etteivätkö muslimiterroristit tai hirmutekoja tekevät kristityt olisi oikeita uskovaisia tai toimisi uskonnollisen vakaumuksensa (oli se sitten peräisin itsenäisestä tai eri auktoriteettien skriptuurin tai muun "pyhän ilmoituksen" tulkinnasta) pohjalta, niin myös tarkoitin sitä. Tai no, itseasiassa se on mahdotonta. Voit toki yrittää, mutta kuten itsekin totesit, niin se oikea tulkinta on viime kädessä "uskon asia".
Amerikanihme kirjoitti:
Varmaan suurin piirtein noin. Tietenkin niitä ei pidä tulkita oman vajallisen järkensä mukaan, vaan etsiä tulkintaa kirkon parista, ortodoksikirkossa Pyhien Isien tulkinnoista.
Vaihteeksi yksi osoitus siitä millaisiin ajatuksiin tällaiset uskonnot saattavat johtaa: ihmisen järki on vajavainen - luota siis "Pyhien Isien" tulkintoihin.
Amerikanihme kirjoitti:
En tiedä miten nuo orjat nyt tuotiinkin monenkin toimesta tähän. Se oli Vanhan Liiton aikaista arkipäivää, ja silloin pelattiin Jumalan antamien sen ajan lakien mukaan. Nykyään ei orjia enää länsimaissa ainakaan ole, joten niitä lakeja ei voida siinä mielessäkään suoraan soveltaa. Mutta on esim. palvelijoita rikkailla. Mielestäni VT:n aikana orjia kuitenkin kohdellaan reilusti, sellaisen kuvan tekstistä olen saanut, joten sen voinee soveltaa nykyajan palvelijoihin.
Orjat tuotiin keskusteluun helppona vasta-argumenttina, kun täällä esitettiin väitteitä (alunperin linkin kautta räsäsen suulla) kristillisen moraalin hienoudesta ja siitä miten hyvinkään tragedia oli "merkki" siitä, miten uskonnollisuutta tarvittaisiin lisää.
Ensinnäkin miksi puhut "Vanhan Liiton" arkipäivästä? Se oli myös arkipäivää uuden testamentin aikoihin ja vielä paljon sen jälkeen. Myöskään uusi testamentti ei tuomitse orjuutta, vaan päinvastoin hyväksyy sen täysin ja mm. käskee orjia palvelemaan isäntiään niinkuin palvelisivat kristusta. Toisekseen vetoaminen (vai miten tuo pitäisi tulkita) sen aikaisiin älyttömiin moraaliköyhiin käytäntöihin on argumenttina elinkelvoton. Ideana nimenomaan on, että jos kyse on kaikkivaltiaan omnipotentin jumalan ilmoituksesta, niin sen voisi kai noin periaatteessa kuvitella sisältävän hieman korkealentoisempia moraalikäsityksiä esimerkiksi nyt sitten tuon orjuuden suhteen. Muussa tapauksessa lienee syytä kyseenalaista skriptuurin jumalainen alkuperä tai jumalan kaikkivoipaisuus. Tai sitten vain todeta, että jumalalla on pasilamaisesti ilmaistuna ihan paska moraali.
Nyt menee ihan arvaukseksi jo, mutta ilmeisesti itsekin olet tämän saman ajatustenkulun päässäsi kelaillut? En keksi oikein mitään muuta syytä siihen, että ottaisit tässä yhteydessä esiin sen, miten mielestäsi "orjia kuitenkin kohdellaan reilusti" tai vertaisit orjuuden konseptia ilmeisesti nyt sitten nykyajan kokin-, siivoojan-, taloudenhoitajan- ja muihin vastaaviin ammatteihin. Vai mistä tälläiset höpinät putkahtivat tekstiisi?
Tuota vertaustasi en ymmärrä oikein alkuunkaan ja toinen väitteesi on melko uskomaton, kun otetaan huomioon mitä tiedämme orjien asemasta tuon aikaisessa maailmassa ja toisaalta ihan sen VT:n omien juttujenkin perusteella. Esimerkiksi mooseksen toinen kirja 21:20-21:
20 Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan kepillä ja tämä kuolee siihen paikkaan, lyöjä on ansainnut rangaistuksen. 21 Mutta jos orja pysyy hengissä päivän tai kaksi, isäntää älköön rangaistako; onhan orja hänen omaisuuttaan.
No, jokaisella on omanlaisensa käsitys reilusta kohtelusta. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tuo ei ole missään nimessä "reilua kohtelua", vaan mielivaltaisen sairaan väkivallan hyväksymistä ja ihmisarvoa syvästi loukkaavaa toimintaa. Usko todellakin saa näköjään miehen puhumaan todella outoja.
Amerikanihme kirjoitti:
Tuosta olisi kiva lukea lisää, voitko antaa lähdettä, jossa joku ortodoksikirkon Pyhä Isä puoltaa orjakauppaa?
Pyhien isien sanomisia en ala kahlata läpi, mutta jos alkuperäinen väitteeni kiinnostaa, niin tsekkaa esimerkiksi wikipedian romanian orjuutta käsittelevä englanninkielinen artikkeli. Linkki:
Slavery in Romania - Wikipedia, the free encyclopedia
Suomenkielisestä "kanoninen luonne" -ortodoksiblogista lainattua:
"Kristikunnan suhtautuminen orjuuteen kirkon ensimmäisen vuosituhannen aikana ei oleellisesti poikennut Raamatun sallivasta asenteesta. Neljäs ekumeeninen kirkolliskokous Khalkedonissa vuonna 451 vahvisti aikaisemman paikallissynodin päätöksen, jossa eräs manikealainen ryhmä tuomittiin muun muassa heidän kehoituksestaan orjille vapauttaa itsensä orjuudesta. Johannes Krysostomos piti orjuutta osoituksena ahneudesta ja ylellisyydestä, mutta toisaalta katsoi, että orjien tuli tyytyä kohtaloonsa ja totella isäntäänsä kuin tämä olisi Jumala. Myöhemmin Venäjällä ja muualla Itä-Euroopassa ortodoksinen kirkko tuki voimakkaasti maaorjuutta: pyhä Tiihon Zadonskilainen kehoitti maaorjia alistumaan ja olemaan kuuliaisia isännilleen “Jumalan tahdon mukaisesti”. Varsinainen orjuus poistettiin Venäjällä vasta vuonna 1723, jolloin Pietari Suuri määräsi orjat maaorjiksi. Arviolta 23 miljoonaa venäläista maaorjaa vapautui lopullisesti vasta vuonna 1866."
Pitävätkö yllä olevat tiedot paikkaansa? Vaikka itse olinkin laiska noiden isien suhteen, niin sulta ilmeisesti sitten löytyy heidän sanomisiaan, jotka kategorisesti tuomitsevat orjuuden aiemmin mainitsemaltani ajanjaksolta?
EDIT: lisätty puuttuva sana ja järkeä ensimmäiseen kappaleeseen.