Täälläkin nousivat karvat aika pystyyn paitsi Räsäsen uskonnontuputtamiseen ratkaisuksi ikäviin tapahtumiin myös nimimerkki Amerikanihmeen käsitykseen näistä Tosi Uskovaisista. Nimimerkki varjon kirjoitukseen ei periaatteessa hirveästi lisättävää ole.
On todella vaikea argumentoida sitä vastaan, etteivätkö esimerkiksi syyskuun 11. päivän terrori-iskujen takana olleet muslimit, abortinvastaisuuden nimissä murhia tehneet kristityt tai vaikkapa ainakin jotkut pohjois-irlannin terroritekojen takana olleet tahot olisi olisi ihan oikeasti "uskossa". Tai ne kymmet, sadat tai jopa tuhannet lapsia panevat papit. Tai vaimoaan / miestään / lapsiaan / naapuriaan hakkaavat kristityt. Miljoonat ja taas miljoonat uskossa olevat kristityt ovat tehneet erilaisia rikoksia. Monissa tapauksissa on jopa vaikea perustella, etteikö heidän skriptuurintulkintansa olisi jopa ihan loogista ja pätevää niissä tapauksissa kun rikoksia on tehty uskonnon nimissä. Käsittääkseni kaikki vähääkin suuremmat kristityt lahkot ovat lisäksi nykyisin myös pitkälti samaa mieltä siitä, että ihminen - jopa jeesukseen uskova sellainen - on kovasti erehtyväinen ötökkä, mutta jumala saattaa onneksi olla hyvinkin armollinen jopa niitä häneen uskovia kohtaan jotka ovat rikoksen ja synnin tielle hairahtuneet.
On myös huomautettava, että "yleisesti ymmärretty kristillinen etiikka" on tehnyt vuosien saatossa 180 asteen käännöksen monien seikkojen suhteen. Vanhat käsitykset raamatussakin (niin vanhassa kuin uudessa testamentissa) esitetyistä mielipiteistä esimerkiksi orjuuden suhteen ovat kovasti muuttuneet aikojen saatossa. Esimerkiksi heti niiden Amerikanihmeen mainitsemien kymmenen käskyn jälkeen jumala sanelee moosekselle pitkän litanian erilaisia lakeja:
1 "Nämä ovat ne säädökset, jotka sinun tulee asettaa israelilaisille: 2 Kun ostat heprealaisen orjan, hänen on oltava orjana kuusi vuotta.
7 "Jos joku myy tyttärensä orjattareksi, tyttö ei pääse vapaaksi niin kuin miesorjat.
31 Jos härkä puskee kuoliaaksi vapaan miehen pojan tai tyttären, olkoon laki sama. 32 Jos härkä puskee kuoliaaksi orjan tai orjattaren, omistaja maksakoon orjan isännälle kolmekymmentä sekeliä hopeaa ja eläin kivitettäköön.
Uudessa testamentissa sama sekoilu senkun jatkuu. Ensimmäinen kirje efistolaisille:
5 Orjat, totelkaa maallisia isäntiänne. Pelätkää ja kunnioittakaa heitä ja palvelkaa heitä vilpittömin sydämin, niin kuin Kristusta.
Reaalisesti ainakin tuonne 1600-1700 luvulle asti käytännössä kaikki kirkkokunnat pitivät orjuutta kovasti kristinuskon kanssa yhteensopivana konseptina. Kirkko ei myöskään johtanut tuolloin etulinjasta näkemysten vähittäistä muutosta asian suhteen, vaan tyytyi peesailemaan muuta kehitystä.
Kymmenen käskyä itsessään on täysin läppä. "Älä tapa".
15 Jos joku lyö isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla
17 Jos joku kiroaa isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla.
Ja mooses ja jumala näyttävät itsekin komeaa esimerkkiä. Mooseksen ollessa Siinain vuorella vastaanottamassa mm. niitä kymmentä käskyä, päätti kansa rakentaa vuoren juurelle kultaisen sonnin jumalan kuvaksi ja palvoa sitten sitä mooseksen paluuta odotellessa. Tämmöinenhän pelihän ei käynyt päinsä sitten ollenkaan:
25 Mooses näki, että kansa oli villiintynyt. Aaron oli päästänyt sen valloilleen ja antanut vihollisille aiheen vahingoniloon. 26 Mooses asettui leirin portille seisomaan ja sanoi: "Kaikki, jotka ovat Herran puolella, tulkoot tänne." Hänen luokseen kokoontuivat kaikki Leevin heimoon kuuluvat. 27 Hän sanoi heille: "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: sitokaa miekka vyöllenne, kulkekaa edestakaisin leirin halki portilta portille ja tappakaa jokainen, jonka kohtaatte, olkoonpa vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen." 28 Leevin heimon miehet tekivät Mooseksen käskyn mukaisesti, ja kansasta sai sinä päivänä surmansa noin kolmetuhatta miestä. 29 Mooses sanoi: "Teidät on tänään vihitty palvelemaan Herraa. Te olette käyneet jopa poikianne ja veljiänne vastaan, ja siksi te saatte tänään siunauksen."
Että sellainen kymmenen käskyn tulkinta. Kylmästi henki pois väärin palvovilta. Niin sitä pitää. Nykyinen "kristillinen moraali" tai länsimainen moraalinäkemys ylipäätään ei ole peräisin raamatusta tai uskosta, vaan ihmisestä ja hänen ajattelunsa ja yhteiskuntansa kehityksestä itsestään. Me ihmiset olemme oman järkeilymme ja tuntojemme mukaan vähitellen muokanneet moraalikäsityksiämme aina vain järkevämpään suuntaan. Harvat nykykristityt hyväksyvät orjuutta tai surmaavat vääräoppisia, vaan tuollaiset raamatun kohdat ja vanhat tulkinnat ollaan yksinkertaisesti pyritty unohtamaan ja toisaalta nostemaan esiin erilaisia lähimmäisenrakkautta ja muuta kivaa korostavia kohtia. Jo vanhan ja uuden testamentin välillä "silmä silmästä" muuttui "toisen posken kääntämiseksi".
Luullakseni esimerkiksi nimimerkki Amerikanihmeen mielestä naisen/orjan ei tule olla miehensä alamainen niin kuin mies on alamainen herralle. Tai ettei jeesus ole "tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan". Tai että jeesuksen opetuslasten tulisi vihata isäänsä, äitiään, vaimoaan, lapsiaan, veljiään, sisariaan ja omaa elämänsä jotta voisivat rakastaa enemmän jeesusta. Nämä kaikki ja paljon muuta todetaan uudessa testamentissa varsin selkeästi. Viimeisen sadan vuoden aikana kovia juttuja ovat olleet mm. demokratia ja tasa-arvo. Esimerkiksi kotaisat ev. lut. tulkinnat ovat peesanneet ihan kohtalaisesti naisten ja miesten tasa-arvon suhteen, mutta esimerkiksi seksuaalivähemmistöjen asema on vielä työn alla. Muutos ei ole lähtöisin kristinuskosta, vaan tapahtuu pikemminkin siitä huolimatta.
Tämä räsänen on itse kävelevä esimerkki siitä, millaisia takapajuisia idiootteja uskonnollisista piireistä tuntuu lähes väistämättä pulppuavan läpi vuosisatojen vastustaessaan joidenkin ikivanhojen tekstien perusteella positiivista kehitystä. Jos räsänen olisi elänyt aikaisemmin olisi hän vastustanut sitä kehitystä joka johti sittemmin pois orjuudesta ja vääräuskoisten järjestelmällisestä eliminoinnista.
Kuten aikaisemmin tuli selväksi, ei raamatusta saa edes auttavasti luotettavaa kuvaa sen kuvaamista historiallisista tapahtumista, mutta ei siitä myöskään saa nykyisillä standardeilla millään tasolla inhimillisiä moraalista perustaa ilman että sieltä ihan oman järjen äänen mukaan raakkaa typerimpiä juttuja pois. Ja sittenkin se on vähän niin ja näin.