Mainos

Uskotko Jumalaan?

  • 1 391 051
  • 14 396

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Oletko kanssani eri mieltä, kun väitän, että väkivallattomuuden ihanteen voi nostaa yhdeksi Raamatun keskeisimmistä sanomista - ja nimenomaan silloin, kun ei takerruta lillukanvarsiin ja nosteta yksityiskohtia kokonaisuuden yläpuolelle?
En ole erimieltä. Myönnän tässä kohden lukeneeni viestisi turhan pikaisesti ja niputtaneeni sen samaan satsiin provoilevien lillukanvarsien kanssa.

Oletko eri mieltä näkemyksestäni, jonka mukaan kirkon näkyvä ja kuuluva esilläolo armeijassa on vähintäänkin kyseenalaista - ellei jopa suoraan ristiriidassa sen tärkeimpiin kuuluvan opetuksen kanssa?
Ei mulla tähän mitään erityisen pohdittua kantaa ole, mutta näin nopeasti funtsittuna en näe hyväksi, mikäli kirkko toimii kiihottajana tai taisteluun siunaajana. Mutta itse toimimista konfliktialueilla en näe sen kummempana kuin siviilikentälläkään, jos uskonnonvapaus muuten vain toimii.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei siellä kymmenessä käskyssä määrätä, että "älä tapa, ellet tee sitä itsepuolustukseksi tai palvellaksesi maatasi sodassa tai jostain muusta syystä, jonka pystyt itsellesi ja omalletunnollesi perustelemaan". Siellä sanotaan vain, että "älä tapa". Jeesuskin taisi höpöttää jotain toisen posken kääntämisestä. Tätä taustaa vasten on kieltämättä erikoista, että kirkko haluaa olla niin vahvasti läsnä aseellisessa maanpuolustuksessa ja armeijan muussa toiminnassa.

Ainakaan minä en ottanut tähän kantaa vaan ihmettelin Yläpesän asioiden yhdistämistä. Minusta kirkon nuorisotyöllä ei ole mitään tekemistä yksittäisen sotilaspapin vakaumuksen kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Papin kohdallahan on kyse itsepuolustuksesta.

toisen posken kääntäminen? Anyone? joku siitä puhu, en nyt muista kuka...

Kirkko siunaa aseita, joopa jopo.. mutta niinhän se siunaa mm. ostoskeskuksia?

keitäs se jessevainaa sieltä jumalan huoneesta ajokaan pois, eikös se vandalisoinu jotain laillisten kauppiaiden myyntikojujakin? muistaako joku?

.. mites se kirkon rikkaukset?Kukas keräs aarteita maanpäälle ja miten niitä kerättäiin taivasten valtakuntaan? Vai mikä kameli ja neulansilmä se oli...
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Hermenautiikka, eksegetiikka. Anyone?

hmmm, toisesta puhu joku aramealainen puusepän poika ja toisesta joku kreikkalainen.. mikäs se uskonto ny olikaan?

.. uusitaan, jotta...keitäs se jessevainaa sieltä jumalan huoneesta ajokaan pois, eikös se vandalisoinu jotain laillisten kauppiaiden myyntikojujakin? muistaako joku?

.. mites se kirkon rikkaukset?Kukas keräs aarteita maanpäälle ja miten niitä kerättäiin taivasten valtakuntaan? Vai mikä kameli ja neulansilmä se oli...
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Tämä väittely varmasti jatkuu maailman tappiin saakka. Itseäni ihmetyttää fundamentalistisessa ateismissa se, että kun Galileo aikoinaan tieteellisesti osoitti kirkon maakeskeisen maailmankatsomuksen vääräksi, niin miksi niin moni ateisti pyrkii takaisin tuohon maakeskeiseen ajatteluun pitämällä ihmistä 'ravintoketjun' ylimpänä olentona.

Miksi ateisteilla on niin kova hinku ajatella logiikan vastaisesti ja tuomita kaikenlainen maan ulkopuolinen äly jumalineen jonain skitsofreenisena pseudoajatteluna? En ymmärrä, miten tieteellisen maailmankuvan omaava ihminen voi tosiaan 'olla varma', että olemme tajuttoman laajassa maailmankaikkeudessa yksin ja älyllisesti parasta mitä universumilla on tarjota.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ainakaan minä en ottanut tähän kantaa vaan ihmettelin Yläpesän asioiden yhdistämistä. Minusta kirkon nuorisotyöllä ei ole mitään tekemistä yksittäisen sotilaspapin vakaumuksen kanssa.

Minulle ei kylläkään selvinnyt että mikä siinä nuorten airsoft-harrastuksessa oli/on niin moraalitonta tai epäkristillistä. Itsepuolustautuminen asein ja siihen valmistautuminen nyt ainakin näyttää olevan jopa piispallista, joten ei se ainakaan niihin pehmoaseisiin voi jumittua. Pelkäätkö että nuoret harjaantuvat syysilloissa kerettiläiseen hyökkäyssotaan? Vai oliko enemmän huoli siitä, että kullannuput saattaisivat saada muovikuulan kulmahampaisiinsa ja lohkeamaa jouduttaisiin peräti hamppilääkärillä paikkaamaan?

Eikö jo varhain aseisiin tottunut nuori ole mitä parhain Jeesuksen sotilas vaikka seuraavalla ristiretkellä esim. Iranissa sitten kun sinne mennään?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Miksi ateisteilla on niin kova hinku ajatella logiikan vastaisesti ja tuomita kaikenlainen maan ulkopuolinen äly jumalineen jonain skitsofreenisena pseudoajatteluna? En ymmärrä, miten tieteellisen maailmankuvan omaava ihminen voi tosiaan 'olla varma', että olemme tajuttoman laajassa maailmankaikkeudessa yksin ja älyllisesti parasta mitä universumilla on tarjota.

Puhun vain omasta puolestani, mutta en kiellä etteikö ole mahdollista, että on olemassa muuallakin universumissa elämää, jopa älyllistä elämää - jopa kehittyneempiä sivilisaatioita kuin omamme jos mahdollista, mutta onko se elämä sitten maailmoja luovaa jumalallista alkuperää? Siihen minun on näillä näytöillä vaikea uskoa, mutta jos riittämiin todisteita ladotaan pöytään olen valmis muuttamaan kantani toiseksi. Mutta toistaiseksi, aika heppoiset ovat väittämät yhden jumalan olemassa olosta. Ja jos vain yksi jumala on olemassa niin miksei sitten tuhannet muutkin, joita ihmiskunnan historian aikana on palvottu? Sinä aikana, jolloin ihmisen tiedetään palvoneen jumalia tai jumalolentoja, olivatpa ne tulivuoria, palavia pensaita, ukkosia, hyökyaaltoja vedenpaisumuksineen, munivia sotkia etc. etc.

vlad.
 

Fordél

Jäsen
toisen posken kääntäminen? Anyone? joku siitä puhu, en nyt muista kuka...

Eli jos joku on ampumassa pappia ilman mitään erityistä syytä, on hänen kuoltava eikä hänelle suoda itsepuolustusmahdollisuutta, joka ei tarkoita toisen tappamista vaan esimerkiksi ampumista jalkaan?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eli jos joku on ampumassa pappia ilman mitään erityistä syytä, on hänen kuoltava eikä hänelle suoda itsepuolustusmahdollisuutta, joka ei tarkoita toisen tappamista vaan esimerkiksi ampumista jalkaan?

Eikös se ole jumalan käsissä mitä tapahtuu? Pitää uskoa. Pahuus ei poistu alkamalla itsekin pahaksi.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Puhun vain omasta puolestani, mutta en kiellä etteikö ole mahdollista, että on olemassa muuallakin universumissa elämää, jopa älyllistä elämää - jopa kehittyneempiä sivilisaatioita kuin omamme jos mahdollista, mutta onko se elämä sitten maailmoja luovaa jumalallista alkuperää?

No tämä on juuri sitä rehellisyyttä, mitä omalta kohdaltani tällaiseen keskusteluun kaipaan. On yksinkertaisesti valtavasti asioita, joita emme vielä tiedä. Kuitenkin usein käyttäydymme kuin tietäisimme varmuudella, miten jokin asia on. Tärkeintä on, että katsotaan rohkeasti eteenpäin ja käytetään tieteellisiä menetelmiä vastausten etsimiseen.

Osaa ihmisistä ei tyydytä pelkästään sellainen elämänkatsomus, että synnymme tänne onnekkaiden sattumien kautta, elämme 70 vuotta rakentaen uran, perheen ja nautimme elämästä niinkuin mahdollista on, ja sitten vain lakkaamme olemasta. Osa ihmisistä tyytyy näkemään asian näin, toisten mielestä täytyy olla muutakin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
toisten mielestä täytyy olla muutakin.

Miksi täytyy? Tuntuuko elämä muuten turhalta? Etkö juuri sinä koe olevasi jotain niin uniikkia ja aitoa ettei voi olla sattumaa että sinä olet juuri sinä ja vahvasti elossa. Niin vahvasti että sen täytyy jatkua elämän jälkeenkin. Jotain suurta suunnitelmaa on ihan pakko olla olemassa minua varten?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
miksi niin moni ateisti pyrkii takaisin tuohon maakeskeiseen ajatteluun pitämällä ihmistä 'ravintoketjun' ylimpänä olentona.

Ensinnä, ravintoketjut eivät ole mitään yksioikoisia "ketjuja" ja ihminen ei ole ravintoketjun huipulla, vaan ihmisellä on luontaisia vihollisia kuten muillakin eläimillä. Ihmisen teknologinen kehitys ja muiden eläinlajien systemaattinen hävittäminen on vaan hämärtänyt tämän tosiasian monelta länsimaalaiselta.

Olemme edelleen epätäydellisemmin omassa ekologisessa lokerossamme kuin esim bakteerit, ja ilman teknologista kehitystä tallaantuisimme edelleen norsun jalan alle.

eli ei, kukaan ateisti ei ajattele ihmistä ravintoketjun huipulla, tuo ajatuso n peräisin, ylläri ylläri, kristinuskosta, jonka mukaan Jumala on asettanut ihmisen luomakunnan kruunuksi, elinte hallitsijaksi ja yläpuolelle. Ateistille ihminen on eläin muiden joukossa.





En ymmärrä, miten tieteellisen maailmankuvan omaava ihminen voi tosiaan 'olla varma', että olemme tajuttoman laajassa maailmankaikkeudessa yksin ja älyllisesti parasta mitä universumilla on tarjota.

Tieteellisen maailmankuvan ihminen haluaa väitteet toteennäytettäviksi. Jumaluuden suhteen mitään toteennäyttämistä ei ole tapahtunut, joten jumaluushypoteesina jessevainaa on täysin yhtä todennäköinen kun spagettihirviö tai olemattomuus.

Eli arvaus, oma keksintö tai Tunturijumala on ihan yhtä todenkäkösiä kuin jahve. Näiden minkään suhteen ei voida tehdä johtopäätöstä, että koska ei voida todistaa että tunturijulmaa ei ole olemassa se todistaisi mitään sen olemassaolosta. Se on kehäpäätelmä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Eli jos joku on ampumassa pappia ilman mitään erityistä syytä, on hänen kuoltava eikä hänelle suoda itsepuolustusmahdollisuutta, joka ei tarkoita toisen tappamista vaan esimerkiksi ampumista jalkaan?

Jos seuraat Jeesuksen opetuksia, niin kyllä.

Toisen vahingoittaminen ei ole oikeutettua mistään syytä. Jumala rankaisee pahantekijää, sinä panet luottamuksesi Jumalaan.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Ensinnä, ravintoketjut eivät ole mitään yksioikoisia "ketjuja" ja ihminen ei ole ravintoketjun huipulla, vaan ihmisellä on luontaisia vihollisia kuten muillakin eläimillä.

Niin eihän ihmisen tuhoamiseen tarvita kuin yksi häijy mikrobi, joka kykenee lamaannuttamaan tärkeitä elintoimintoja riittävän pitkäksi aikaa. Käytinkin ravintoketjua tässä kielikuvana kuvaamaan ihmistä edistyksellisimpänä olentona maailmankaikkeudessa. Sorry, jos raiskasin mielessäsi sanan kirjaimellisen merkityksen :)

Tieteellisen maailmankuvan ihminen haluaa väitteet toteennäytettäviksi. Jumaluuden suhteen mitään toteennäyttämistä ei ole tapahtunut, joten jumaluushypoteesina jessevainaa on täysin yhtä todennäköinen kun spagettihirviö tai olemattomuus.

Juu, mutta se, ettei jotain pystytä TOISTAISEKSI kokeellisin menetelmin todistamaan, ei ole yhtälö absoluuttiselle olemattomuudelle. Sehän olisi sama kuin, että toteaisimme ymmärryksemme ja tieteelliset menetelmämme absoluuttisen virheettömiksi. Parhaillaankin mittaamme mm. valonnopeutta uusiksi.

Ei tässä nyt millään ristiretkellä olla. Kunhan totean, että tutkimusten täytyy jatkua ja menetelmiä täytyy kehittää, eikä olettaa että olisimme jo saavuttaneet 'riittävän ymmärryksen' maailmankaikkeudesta.
 

Fordél

Jäsen

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Juu, mutta se, ettei jotain pystytä TOISTAISEKSI kokeellisin menetelmin todistamaan, ei ole yhtälö absoluuttiselle olemattomuudelle. Sehän olisi sama kuin, että toteaisimme ymmärryksemme ja tieteelliset menetelmämme absoluuttisen virheettömiksi. Parhaillaankin mittaamme mm. valonnopeutta uusiksi.

Ei tässä nyt millään ristiretkellä olla. Kunhan totean, että tutkimusten täytyy jatkua ja menetelmiä täytyy kehittää, eikä olettaa että olisimme jo saavuttaneet 'riittävän ymmärryksen' maailmankaikkeudesta.
TOISTAISEKSI ei ole pystytty todistamaan, että maailman olisi luonut violetti lohikäärme, joka tulee palaamaan maailman päälle Suomupäivänä ja viemään kaikki liskojen rakastajat taivaaseen polttaen samalla kaikki muut tuhkaksi.

Eräs tieteen peruspilareista on se, että asiat täytyy todistaa jotenkin, ennen kuin niitä voidaan pitää tieteellisinä totuuksina. Huomaa, että tieteelliset totuudet ovat ovat voimassa vain niin kauan kuin, niitä ei pystytä tieteellisesti kumoamaan. Uskonnolliset totuudet sen sijaan ovat 100%:a, niitä ei pysty kumoamaan, koska jumala. Paitsi tietenkin, jos paavi tai joku tarpeeksi vaikutusvaltainen kirkkoneuvosto niin haluaa tehdä...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Osaa ihmisistä ei tyydytä pelkästään sellainen elämänkatsomus, että synnymme tänne onnekkaiden sattumien kautta, elämme 70 vuotta rakentaen uran, perheen ja nautimme elämästä niinkuin mahdollista on, ja sitten vain lakkaamme olemasta. Osa ihmisistä tyytyy näkemään asian näin, toisten mielestä täytyy olla muutakin.

Omasta puolestani taas ajattelen juuri näin. Synnyin tänne täysin sattumalta, olisin voinut jäädä syntymättäkin - kenties se olisi ollut paras vaihtoehto, elän ja tulen lopulta kuolemaan ja kuoleman jälkeen lakkaan olemasta - en siis usko, että on olemassa mitään kuolemanjälkeistä elämää. Ei taivasta, helvettiä, vihreitä metsästysmaita tai muutakaan paikkaa jonne kuoleet siirtyvät päätettyään maallisen vaelluksensa.

Mutta vaikka ajatukseni omasta elämästä on tämä, ei se estä minua ajattelemasta siten, että jossain muualla voi olla elämää, kenties Maapallo ei ole ainoa paikka josta löytyy elämää - sitä voi jopa löytyä muualta omasta Aurinkokunnastamme. Mutta millaista tämä elämä on, jos sitä on olemassa? Kuinka kehittynyttä se on? On paljon kysymyksiä, jotka kiehtovat mieltäni ja haluan esittää näitä kysymyksiä ja olla avoin tiedolle - mutta suhtautuen samalla kriittisesti välitettyyn tietoon. Avoimmuus ja kriittisyys eivät minusta sulje toisiaan pois laskusta, esim. juuri mahdollinen valonnopeuden ylitys, uutinen on kiehtova mutta samalla suhtaudun siihen kriittisesti ja haluan, että tiedeyhteisö sulkee pois kaikki mahdollisuudet, jotka voivat johtaa virheelliseen tulokseen ja toisaalta jos/(kun) tulos on totta, taustalta voi löytyä jotain uutta ja mullistavaa, tulos voi paljastaa meille asioita, jotka tätä ennen ovat olleet silkan spekuloinnin varassa (esim. Tiede 11/2011 esitetyt spekuloinnit mahdollisista syistä jotka edesauttoivat neutriinon ylittämään valonnopeuden).

Minusta Universumi on niin mahtava paikka, että on silkkaa hulluutta kulkea silmät kiinni!

vlad.
 

Fordél

Jäsen
Tämä on sitten jo fordélismia, jonka ylipapiksi ja oikeintulkitsijaksi samalla ilmoittaudut.

Ei, en suinkaan. Raamattua voi tulkita hyvin monella tapaa. Te voitte ottaa sieltä yksittäisiä periaatteita tai jopa lauseita ajaaksenne omaa agendaanne. Monesti näin teette. Minä voin tehdä samoin. En ole lainkaan vakuuttunut perusteluistanne, mutta toki jos haluatte esittää niitä lisää, olen hyvin valmis keskusteluun.

Itse olen siinä käsityksessä, että kirkkomme sallii itsepuolustuksen. Kysymys ei ole tietenkään yksiselitteinen, mutta äärimmäisessä tapauksessa itsepuolustus on hyväksyttävää. Toki vaakakupissa on periaatteita kuten älä tapa, toisen posken kääntäminen, vihamiehen rakastaminen tai se, että olemme jokainen Jumalan luomia eikä ihmisellä ole oikeutta ottaa toiselta henkeä. Toisaalta taas on oppi silmä silmästä tai joka miekkaan tarttuu, miekkaan hukkuu ja Lutherkin on tainnut todeta, että ei saa tehdä toiselle pahaa, mutta ei saa antaa toiseknaan tehdä pahaa.

Mielestäni kysymys ei ole todellakaan niin mustavalkoisen yksinkertainen kuin annatte ymmärtää.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei, en suinkaan. Raamattua voi tulkita hyvin monella tapaa. Te voitte ottaa sieltä yksittäisiä periaatteita tai jopa lauseita ajaaksenne omaa agendaanne. Monesti näin teette. Minä voin tehdä samoin.

Tuollainen huoleton itsekäs suhtautuminen uskontosi pyhimpään kirjaan tuntuu minusta kovin huikentelevaiselta. Sovittelet siinä varsin isoja sandaaleita jalkoihisi.


Toisaalta taas on oppi silmä silmästä tai joka miekkaan tarttuu, miekkaan hukkuu ja Lutherkin on tainnut todeta, että ei saa tehdä toiselle pahaa, mutta ei saa antaa toiseknaan tehdä pahaa.

Oppi silmä-silmästä on vanhatestamentillinen ja peräisin Mesopotamiasta ja ymmärtääkseni olet muiden joukossa halunnut juuri irtisanoutua typeristä vanhatestamentillisista paimentolaislaeista koska uusi sopimus on tehnyt ne tarpeettomiksi (kuten orjat, kostamiset ymv. barbaarisuudet). Miekkaan tarttumistahan se kenttäpapillinen aktiivisuus juuri on. Toista voi pyrkiä gandhimaisesti estämään tekemästä pahaa, mutta sitä ei saa ottaa omiin väkivaltaisiin käsiinsä vaan jättää jumalan huomaan mitä sitten tapahtuu. Näin aito kristitty käyttäytyisi.
 

Fordél

Jäsen
Tuollainen huoleton itsekäs suhtautuminen uskontosi pyhimpään kirjaan tuntuu minusta kovin huikentelevaiselta. Sovittelet siinä varsin isoja sandaaleita jalkoihisi.

Mitä tarkoitat tällä?

Oppi silmä-silmästä on vanhatestamentillinen ja peräisin Mesopotamiasta ja ymmärtääkseni olet muiden joukossa halunnut juuri irtisanoutua typeristä vanhatestamentillisista paimentolaislaeista koska uusi sopimus on tehnyt ne tarpeettomiksi (kuten orjat, kostamiset ymv. barbaarisuudet). Miekkaan tarttumistahan se kenttäpapillinen aktiivisuus juuri on. Toista voi pyrkiä gandhimaisesti estämään tekemästä pahaa, mutta sitä ei saa ottaa omiin väkivaltaisiin käsiinsä vaan jättää jumalan huomaan mitä sitten tapahtuu. Näin aito kristitty käyttäytyisi.

Tiedän kyllä mistä nämä opit ovat peräisin. Niitä voidaan kuitenkin tulkita hyvin monella tapaa.

Miten esimerkiksi perustelet väitteesi, että aito kristitty ei voi ottaa väkivaltaa omaan käsiinsä ja puolustautua esimerkiksi ampujaa vastaan ampumalla tätä jalkaan?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minulle ei kylläkään selvinnyt että mikä siinä nuorten airsoft-harrastuksessa oli/on niin moraalitonta tai epäkristillistä. Itsepuolustautuminen asein ja siihen valmistautuminen nyt ainakin näyttää olevan jopa piispallista, joten ei se ainakaan niihin pehmoaseisiin voi jumittua. Pelkäätkö että nuoret harjaantuvat syysilloissa kerettiläiseen hyökkäyssotaan? Vai oliko enemmän huoli siitä, että kullannuput saattaisivat saada muovikuulan kulmahampaisiinsa ja lohkeamaa jouduttaisiin peräti hamppilääkärillä paikkaamaan?

Eikö jo varhain aseisiin tottunut nuori ole mitä parhain Jeesuksen sotilas vaikka seuraavalla ristiretkellä esim. Iranissa sitten kun sinne mennään?

Ymmärrän, että vihaat uskontoa, mutta nyt oli vaan huono esimerkki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös