Uskotko Jumalaan?

  • 1 347 029
  • 14 406

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
TV7 - Kun sisältö ratkaisee

No niin. Darwin sucks, Jesus rocks-paitaan pukeutunut tyttö kertoo meille totuuden evoluutioteoriasta.

Tiihiihii, vittu kun mä olen opiskellut asiaa lukiossa ja tiiäxxä mä tiedän tän asian varmasti. Mä voi suhtautua tähän ihan objektiivisesti - eix yhean. Mää tosi fiksu ja silleen. Hallelujaa. Voi perkele, mitä paskaa tuo tyttö tuossa sönköttää? Joo-o. Jopa patavanhoillinen katolinen kirkko myöntää evoluution.

Perkele!
Darwin rocks!
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
No niin. Darwin sucks, Jesus rocks-paitaan pukeutunut tyttö kertoo meille totuuden evoluutioteoriasta.
Keskuudessamme pesii outoja vitun valopäitä. Toivottavasti kyseinen henkilö ei päädy opettajaksi peruskouluun.

TV7 on hurmoskristillinen aivopesukanava. Jos on kovasti jeesustamisesta kiinnostunut niin katsokoon, mutta omalla vastuulla. Erityisen vaarallista on, että kyseinen kanava esittää myös sisältöä joka pyrkii kyseenalaistamaan faktatietoja ja tarjoaa tilalle selityksiksi uskonnollisia harhakuvia. TV7 on haitallista katsottavaa niukanpuoleisesti kouluja käyneille, keskenkasvuisille sekä helposti johdateltaville aikuisille.
 

_Kuusyks

Jäsen
Suosikkijoukkue
SKA Pietari, Afinogenov #61, (Blues & Jokerit)
TV7 on hurmoskristillinen aivopesukanava. Jos on kovasti jeesustamisesta kiinnostunut niin katsokoon, mutta omalla vastuulla. Erityisen vaarallista on, että kyseinen kanava esittää myös sisältöä joka pyrkii kyseenalaistamaan faktatietoja ja tarjoaa tilalle selityksiksi uskonnollisia harhakuvia. TV7 on haitallista katsottavaa niukanpuoleisesti kouluja käyneille, keskenkasvuisille sekä helposti johdateltaville aikuisille.

Hassua että täällä taas evoluutioteoriaa pidetään aivopesuna. http://www.kristitynfoorumi.fi/luominenvaievoluutio.htm

Linkki vie erään innokkaan kristityn vastineeseen evoluutioteoriasta. Täytyy myöntää, että hän oli vakuuttava. Itse en ole asiaan perehtynyt juurikaan, joten en osaa sanoa pitävätkö hänen lukuisat tieteelliset perustelut evoluutiota vastaan paikkaansa. Joka tapauksessa tuossa on ehdottomasti parhaat perustelut evoluutiota vastaan, mitä on tullut minulle vastaan.

Suosittelen lukemaan vaikka pitkähkö onkin (10min). Erittäin mielenkiintoisia tieteellisiä perusteluita löytyy. Jos on järkyttävä kiire tai asia ei juurikaan kiinnosta niin tässä kirjoituksen pointit, kommentteja olisi myös kiva lukea:

-Maapallon ikä 6000-10000 vuotta. Raamattu sanoo niin ja sille on kymmeniä tieteellisiä perusteita. (perustelut tulevat kirjoituksen loppuvaiheessa).

-Evoluutioteoria on satua. Sitä ollaan jauhettu niin kauan ihmisten päähän että he lopulta ovat sisäistäneet sen ja lumivylöry -ilmiö on lähtenyt käyntiin. Myös tiede sotii evoluutioteoriaa vastaan.

-Evoluutioteoriaa ja Raamattua ei saa missään tapauksessa yhdistää millään tavalla. Evoluutioon uskominen on ateismia. Kaikki epätoivoiset Raamatun tulkinnat, joissa yritetään saada asiat täsmäämään tieteen kanssa ovat vääryyttä (tästä olen samaa mieltä).


Niin, mitäs mieltä? Pystyttekö kumoamaan kirjoituksen väitteet? Pystyttekö todistamaan maapallon olevan miljardeja vuosia vanha? Ja toistan, minä en ole opiskellut juuri yhtään evoluutioteoriaa tai maailman historiasta joten olen avoin kaikelle tiedolle.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Pystyttekö todistamaan maapallon olevan miljardeja vuosia vanha?

H e l p o s t i vaan en jaksa t a a s

lähinnä koska keskustelupalsta on vähän suppea paikka opettamaan tietämättömälle tämmöisiä perusasioita, niin kaikki tämmöinen helppo perustietämys on koottu jopa yhteen populäärikirjaan, jonka voit hake kirjastosta:

Bill Bryson: Lyhyt historia vähän kaikesta
(ei se kuvakirja, se on tarkoitettu lapsille, ihan se kirja)
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Pystyttekö kumoamaan kirjoituksen väitteet? Pystyttekö todistamaan maapallon olevan miljardeja vuosia vanha? Ja toistan, minä en ole opiskellut juuri yhtään evoluutioteoriaa tai maailman historiasta joten olen avoin kaikelle tiedolle.
Scrollaa esimerkiksi tätä ketjua taaksepäin niin siellä on paikoitellen esitetty asiallisia perusteluja, samoin kuin ja viittauksia lähteisiin joista voi lukea lisää. Aiheesta löytyy kirjastoista ja ihan googlettamallakin valtavasti tietoa. Tosin löytyy kymenä myös huru-uskovaisten sumutusta resonanssina.

Ei ole häpeä olla niukasti aiheeseen perehtynyt etenkään jos sen avoimesti myöntää. Perehtymättömän kannattaa kuitenkin olla erityisen tarkkana esimerkiksi juuri evoluutiokriittisen aineiston äärellä. Sen verran paljon on pseudotieteellistä disinformaatiota liikkeellä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Niin, mitäs mieltä? Pystyttekö kumoamaan kirjoituksen väitteet? Pystyttekö todistamaan maapallon olevan miljardeja vuosia vanha? Ja toistan, minä en ole opiskellut juuri yhtään evoluutioteoriaa tai maailman historiasta joten olen avoin kaikelle tiedolle.

Mikäli asut kirjaston lähellä, lomps, lehtilukusaliin lueskelemaan tiedelehtiä ja itse tarttuisin populaaritieteellisien lehtien kohdalla mieluiten Tiede-lehteen ja sitten Tähdet ja avaruus -lehteen, vaikka jälkimmäinen käsitteleekin pääsääntöisesti tähtitiedettä, löytyy sen kansien välistä vakuuttavaa aineistoa sen puolesta mikä todistaa, että Maapallo, Aurinkokunta, Linnunrata, Universumi ovat vanhempia kuin 6000 vuotta. Punasiirtymä, you know!

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tämä menee enemmän huumoripuolelle, mutta tämä klippi englantilaisesta poliitikosta jaksaa aina naurattaa. Todellisuudessa pitäisi kai olla enemmän huolissaan.

http://www.youtube.com/watch?v=Z9xBj6QOQpU
Rasittava puheenparsi tuolla ämmällä. Äänensä puolesta olisi oiva Hyacinth Bucket -stuntti Pokka Pitää -sarjaan.

To be precise, pronounced as Bouquet.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Hassua että täällä taas evoluutioteoriaa pidetään aivopesuna. http://www.kristitynfoorumi.fi/luominenvaievoluutio.htm
Olipa ehkä hirveintä tekstiä, mitä olen koskaan lukenut. Käytännössä kaikki kreationistien virheelliset väittämät ja (tahalliset) väärin ymmärrykset koottuna yhteen kirjoitukseen. Lähteitä ei tietenkään ole.

Oikeastaan ainoa asia, mistä kirjoittaja pystyy tekemään jollain lailla kestävää keskustelua on se, että voiko ihminen olla yhtä aikaa kristitty ja uskoa evoluutioon. Mikäli uskoo Raamattuun kirjaimellisesti, niin sitten ei varmastikaan pysty hyväksymään evoluutiota. Tämä onkin oikeastaan ainoa tekstissä oleva seikka, josta olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Se onkin sitten toinen asia, että kuinka moni oikein todella pitää Raamattua kannesta kanteen kirjaimellisesti totena...

Mikäli haluat tietää enemmän evoluutiosta, kannattaa lukea Richard Dawkinsin Itsekäs geeni. Siinä selitetään juurta jaksaen, kuinka kyse ei ole sattumasta, vaan tietyissä olosuhteissa jopa vääjäämättömästä tapahtumakulusta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mikäli haluat tietää enemmän evoluutiosta, kannattaa lukea Richard Dawkinsin Itsekäs geeni. Siinä selitetään juurta jaksaen, kuinka kyse ei ole sattumasta, vaan tietyissä olosuhteissa jopa vääjäämättömästä tapahtumakulusta.
Lopulta estradille ilmaantui ihminen, joka taas loi Jumalan omaksi kuvakseen.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Niin, mitäs mieltä? Pystyttekö kumoamaan kirjoituksen väitteet? Pystyttekö todistamaan maapallon olevan miljardeja vuosia vanha? Ja toistan, minä en ole opiskellut juuri yhtään evoluutioteoriaa tai maailman historiasta joten olen avoin kaikelle tiedolle.

Koko teksti on niin pahasti pielessä, että on aivan turha pyrkiä alkua pidemmälle turhautumisen jo iskiessä. Tekstin kirjoittanut kaveri on tieteellisesti täysin kujalla oikeastaan kaikesta, mutta toisaalta mitä muuta voisi Raamattu-kouluja käyneeltä pihojen kunnostajalta odottaa. Ei ainakaan suuria tieteellisiä läpimurtoja...

En jaksa lukea tekstiä kokonaan, mutta "argumenttien" alusta muutamia hulvattomia esimerkkejä:
Muistathan, kuinka tiede kerran piti selviönä, että maapallo on maailmankaikkeuden keskus.

WTF? Maapallon asema maailman keskipisteenä oli tärkeä nimenomaan uskonnollisille tahoille ja Galilein tuomitsi arestiin katolinen kirkko. Muutama vuosisata myöhemmin esitettiin toki postuumi anteeksipyyntö...

Evoluutioteoria yrittää selittää kuinka alkuräjähdys, ns. "suuri pamaus" sai aikaan nykyisenkaltaisen maailman-kaikkeuden.

Nyt oikeasti. On muuten hauskaa, että tiedemaailman kollektiiviseen salaliittoon uskova käyttää lähteenään Kent Hovindia.

Maapallon väkiluku on yksi tapa laskea maapallon ikää. Jeesuksen aikaan maapallon väkimäärä oli vain n. 1/4 osa miljardia . Vuonna 1800 ihmisiä oli 1 miljardi. 1930 2 miljardia, 1962 3 miljardia, 1977 4 miljardia ja 1985 5 miljardia. Ihmiskunnan lukumäärä kasvaa kiihtyvällä vauhdilla. On esitetty, että tänä päivänä maan päällä elää enemmän ihmisiä, kuin mitä kaikkina historian aikoina on kuolleita. Jos ihminen olisi ollut maan päällä miljardeja vuosia heitä pitäisi olla paljon enemmän. Lukumäärä sopii täydellisesti siihen, että ihmisten maapallo on vain muutaman tuhat vuotta vanha, kuten Raamattu kertoo.

Voi Cthulhun tähden mitä sitä saakaan lukea... Jatkoajassa pitäisi olla :facepalm:-hymiö. Kukaan täysijärkinen ihminen ei väitä ihmislajia miljardeja vuosia vanhaksi. Ihmisen historia yltää nykytietämyksen mukaan n. 300 000 vuoden päähän ja ihmisen esi-isätkään eivät ole kuin muutamien miljoonien vuosien päässä meistä.

Sanoit, ettet ole juurikaan lukenut näistä aiheista. On siis ihan ymmärrettävää, että hieman sekavampikin - kuitenkin sisäisesti looginen - selittely voi upota. Varsin lyhyelläkin lukusetillä pääset kuitenkin kehittämään sellaiset työkalut, joilla voit kriittisesti arvioida paitsi pseudotieteellistä, myös vakavissaan kirjoitettua tieteellistä tekstiä.

Muutama wiki-linkki:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tieteellinen_menetelm%C3%A4
Kreationismi – Wikipedia
Evoluutio – Wikipedia
Ihmisen evoluutio – Wikipedia

Kirjavinkkejäkin saa pyydettäessä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mikäli haluat tietää enemmän evoluutiosta, kannattaa lukea Richard Dawkinsin Itsekäs geeni. Siinä selitetään juurta jaksaen, kuinka kyse ei ole sattumasta, vaan tietyissä olosuhteissa jopa vääjäämättömästä tapahtumakulusta.

Toinen Richard Dawkinsin teos, jossa käsitellään evoluutiota, on "Maailman hienoin esitys", johon kannattaa myös tutustua. Joskin tämän ja mainitsemasi teoksen löytyminen pikkukaupunkien kirjastoista on haastavaa puuhaa mutta ainahan on mahdollisuus kaukolainoille. Uskoisin, että jostain kirjastosta nämäkin teokset löytyvät.

vlad.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Toinen Richard Dawkinsin teos, jossa käsitellään evoluutiota, on "Maailman hienoin esitys", johon kannattaa myös tutustua. Joskin tämän ja mainitsemasi teoksen löytyminen pikkukaupunkien kirjastoista on haastavaa puuhaa mutta ainahan on mahdollisuus kaukolainoille. Uskoisin, että jostain kirjastosta nämäkin teokset löytyvät.

vlad.
Mikäli englanti taittuu, löytyy alkuperäisteos "The Selfish Gene" ilmaiseksi ebrary-palvelusta (ilmainen, mutta saattaa tarvia rekisteröitymisen).
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kirkko kieltää airsoftin seurakuntanuorilta mutta siunaa rynkyt ja kovilla ampumisen? Aamulehti uutisoi Vesilahden kirkkoneuvoston tilannetajusta olennaisen. Tärkeintähän ei ole se mitä teet vaan se miltä se näyttää.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jenkkiagnostikko päätti elää vuoden raamatullisesti noudattaen kaikkia sääntöjä, mitä eri Raamatun versioista vain löysi. Hauskasti esitetty ja varmasti avartava kokemus, suosittelen katsomaan, olipa kummalla puolella rintamalinjaa tahansa.

A.J. Jacobin raamatullisesti eletty vuosi | Video on TED.com
Nämä ovat mielenkiintoisia eksperimenttejä. Ihan kenelle hyvänsä voisi olla avartavaa elää vaikka päivän tai viikon verran jonkin ismin mukaista elämää. Esimerkiksi ihan suuntaa-antavalla tarkkuudelle, menemättä edes ismin ankarimmalle hifistelyasteelle.

Vaikkapa keskivertoisen uskontoaan aktiivisesti harjoittavan muslimin päivärutiinien, viitteellisen käytöskoodin ja kulutusvalintojen noudattaminen yhden kuunkierron ajan saattaisi olla avartava kokemus. Siis ei edes mitenkään ekstreemisti, vaan ihan normimuslimin suoritustarkkuus riittäisi. Tosin keskivertosuomalaisille lienee isohko kynnys opetella kunkin viiden päivittäisen rukouksen anatomia ja arabiankielinen sisältö ulkomuistista. Varmaan kuukauden jälkeen setti voisi olla jo suht auttavasti hanskassa.

Hieman helpompaa olisi ruokakaupassa, kunhan tsekkaa lihasta halal-merkinnät. Halal-lammasta ja nautaa on ainakin isompien kaupunkien isojen markettien pakastealtaissa usein tarjolla. Itsekin ostan kotiin toisinaan uusi-seelantilaista halal-teurastettua lampaankaretta, koska sitä on lähikaupassa hyvin tarjolla. Sekalaisista elintarvikkeista pitäisi myös katsoa ettei niihin ole käytetty sikaa eikä esim. sikaperäistä liivatetta. Kala on helppoa kun se on aina halal, paitsi suomuttomat kalat ovat toki aina haram.

Kunnon muslimi-simulaatiossa muidenkin islamin pilarien pitäisi jollakin tapaa ilmentyä jotta simulointi olisi riittävän kattavaa. Zakatin jakaminen onnistuu luopumalla jonkinlaisesta summasta rahaa köyhien hyväksi. Ramadanista taas selviää paastoamalla. Uskontunnustuksen tekemisestä suoriutuu muutamassa sekunnissa, mutta sen varmaan voi jättää siihen vaiheeseen kun aikoo ryhtyä kunnolla muslimiksi. Sitä vastoin pyhiinvaelluksen simuloiminen tuottaa jo konkreettista päänvaivaa. Tosin moni muslimi ehtii olla aika monta kymmentä vuotta muslimina ennen kuin hajj tulee ajankohtaiseksi, joten eipä tuollakaan kiire ole.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Siten että hyi hyi aseet mutta hyvä kuitenkin. 11. käsky: älä tee niinkuin minä teen vaan niinkuin minä sanon.

Papin kohdallahan on kyse itsepuolustuksesta.

Ei taas kerran ihan osu sun kritiikki maaliinsa, mutta kun tarpeeksi sohii niin tilastollisesti joskus myös osuukin, joten älä luovuta!
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Papin kohdallahan on kyse itsepuolustuksesta.

Uskossaan vahva ei anna tosiasioiden heiluttaa. Kristitty aseistettu pappi lienee jakamassa Jeesuksen itsepuolustusohjeita muslimeille Afganistanissa? Ja kun uskoa oikein reilusti venytetään niin kai myös sellainen "ennaltaehkäisevä itsepuolustuskin" sallitaan? Nirri pois ennenkuin ehtii hankkimaan terroristikoulutuksen.

Ehkä Vesilahden pojatkin olisivat halunneet harjoittaa vain airsoft-itsepuolustustaitojaan seurakunnan harrastuksena? Miksi ihmeessä tällainen papillinen aktiviteetti estettiin ihan viralliselta taholta? Ties vaikka tuossa olisi kouluttautunut tulevia kenttäpiispoja vaativiin tehtäviinsä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Siten että hyi hyi aseet mutta hyvä kuitenkin. 11. käsky: älä tee niinkuin minä teen vaan niinkuin minä sanon.

En ymmärrä, miten lasten kasvatus ja sotilaspalvelus kuuluvat yhteen? Kun tehdään nuorisotyötä, tarkoituksena on kasvattaa fiksuja ja tervepäisiä ihmisiä. Kun nämä nuoret täyttävät 18-vuotta, he tekevät omat valintansa asepalveluksen yms. asioiden suhteen. Nyt sinä linkität aikuisten päätökset ja lasten/ nuorten leikit yhteen, tavalla missä ei ole mitään järkeä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös