Nähdäkseni en ole johtanut yhtään mitään. Mutta ensinnäkin kyse on siitä että yrität nyt kovasti yhä eritellä havaitsemista jotenkin kahteen eri kastiin, sen mitä ihminen voi havaita ja sen mitä ei. Tämä ei kuitenkaan ole millään lailla realistista ja päinvastoin juuri voi helposti johtaa kuvittelemaan että on jotenkin oleellisesti erilaista nähdä jotain tai olla näkemättä. , on jotenkin ongelmallista yrittää osoittaa että vaikka nyt elektronia ei voida havaita, oikeastaan et ole mitenkään vieläkään perustellut tätä asiaa.
Tiedottomuudesta yhä seuraa pragmaattinen toteama, se mitä ei suurella todennäköisyydellä ole, ei ole, jos on, ilmoittakoon asiasta, muuten olkoon olematta. Jos jollain ei ole mitään havaittavaa vaikutusta meihin, on loppupeleissä aika sama onko "se" olemassa vai ei.
Kukahan tässä heittelee aika reiluja väitteitä ilman sen kummallisempia perusteluita? Esimerkiksi: "Koska kaikki havaitsemisemme on ihan sitä samaa havaitsemista mitä mikä tahansa mittauslaite tekee (ainoa ero on se tulkitsija, onko kyse monikanava-analysaattorista vaiko aivojen neuroverkosta ei kuitenkaan ole relevantti suure)" jne.
Sulla on kumma tapa määritellä tuo havainto - sulla tuntuu olevan absoluuttista tietoa asiasta, esimerkiksi "Jos jollain ei ole mitään havaittavaa vaikutusta meihin, on loppupeleissä aika sama onko "se" olemassa vai ei." Ensin siis pistät havainnot uusiksi, tieteenfilosofinen havaintokäsite saa kyytiä (ei sillä niin väliä että se tiede menee siinä sivussa deduktiivisesti tyhjäksi), ei muuta kuin oma villi havaintokäsite peliin. Sitten se määritellään negaatioiden kautta (se ei ole tätä, se ei ole sitä), ei kuitenkaan suoraan missään. Ja siitä huolimatta olet varma näistä havainnoista. Kerrotko jotain niistä todennäköisyyksistä? Vai tuliko toistettua uusateistista tyhjänjauhantaa? Kuulostaa kummasti.. ..niin joo, fundamentalistiselta uskonnolta.