Eivätkö kaikki papiksi haikailevat olekaan varmoja Jumalan olemassaolosta jo valmiiksi?
Ainakin joskus kuulee pappien kertovan, kuinka ovat monesti epäilleet Jumalan olemassaoloa. Eivät nämäkään asiat ole yksiselitteisiä.
Eivätkö kaikki papiksi haikailevat olekaan varmoja Jumalan olemassaolosta jo valmiiksi?
Pohditaankos sitä pappiskoulutuksessa? Eivätkö kaikki papiksi haikailevat olekaan varmoja Jumalan olemassaolosta jo valmiiksi?
No eivät todellakaan. Oletko muuten kuullut käsitteestä leipäpappi?
Leipäpappi sopii leipäseurakuntaan. Lopulta millään uskonnollisilla asioilla ei ole mitään merkitystä. Kunhan vain on hautajaiset, ristiäiset, avioliittoon vihkimen sekä rippikoulu. Tuttua ja turvallisesta. Siinä oikeastaan koko evluttilaisuus tiivistettynä. Kunhan mitään ei muuteta ja kaikki menee niin kuin aina ennenkin. Varmaan edes entinen Neuvostoliitto ollut noin pysähtyneessä tilassa milloinkaan.
Nonni, natsikortti käytetty ja siffalaiset yrittävät sivuuttaa koko aiheen koska 50,1% kansanedustajista ei ole julistautunut artikkelin kannattajaksi. Olisiko seuraavaksi vuorossa työttömien sokeiden yksinhuoltajien puolesta tehty diakoniatyö, jolla saataisiin mobilisoitua huonoa omaatuntoa kriitikoiden sydämiin? Vai oliko oikeasti jotain rakentavaakin kritiikkiä™ esitysten sisältöön liittyen?
Voiko kirjoituksestasi päätellä, että demokratia tuottaa oikeita tuloksia ja Tuomioja skeptikkoineen on oikeassa vasta siinä vaiheessa kun yli puolet kansanedustajista on samaa mieltä heidän kanssaan?
Tietenkään uskontojen opettaminen ei kuulu mitenkään valtion tehtäviin, mutta kirkot tietenkin pitävät saavutetusta edusta kiinni. Vähän toista sataa vuotta sitten suomessa piti käydä kinkereillä, siitä on jo päästy ja kyllä se loppukin kirkon mielivalta loppuu kun aikaa kuluu.
Joskus taannoin uutisoitiin tilastollisesta mallinnuksesta, jonka mukaan Suomen lut. kirkolta loppuvat jäsenet joskus vuosisadan loppupuolella tms. Tuo on tietysti teoreettinen malli eikä kirkosta sentään päästä ihan noin kätevästi eroon. Suuntaus on silti selvä. Ei välttämättä mene enää kokonaista miessukupolvea kun luterilaisen kirkon jäsenet edustavat alle puolta Suomen väestöstä. Tästä seuraa, että kirkko ei enää voi nojata kansan enemmistöön asemansa oikeutusta perustellessaan. Noilla paikkeilla onkin hyvä palata tähän demokratia-aspektiin kirkon ja teologisen tiedekunnan asemaa arvioitaessa.Tässä tapauksessa demokratiaa eli kansan tahtoa edustavat 200 kansanedustajaa, jotka asiasta päättävät. Kun nyt on ilmaantunut vasta yksi kansanedustaja kannattamaan Skepsis ry:n esitystä lopettaa yliopistoistamme teologiset tiedekunnat, niin pitkä matka on vielä siihen, että Skepsis ry:n ja Tuomiojan esitykset tulisivat edes minkäänlaiseen käsittelyyn lähivuosina eduskunnassa. Olen vankkumaton demokratian kannattaja ja se tarkoittaa sitä, että pienen eliitin hankkeet ilman kansan enemmistön tahtoa eivät voi toteutua.
Olen toki, mutta eikös se ole jo menneen talven lumia? Ei papin virka nykyisin ole niin tavoittelemisen arvoinen, että uskottomat kehtaisivat opiskella vuosikausia sitä varten ja julistaa sanaa johon eivät usko. Ei nykyisillä palkoilla, ja arvostuksessakin lienee jo roskakuskikin ajanut ohi.No eivät todellakaan. Oletko muuten kuullut käsitteestä leipäpappi?
Voiko kirjoituksestasi päätellä, että demokratia tuottaa oikeita tuloksia ja Tuomioja skeptikkoineen on oikeassa vasta siinä vaiheessa kun yli puolet kansanedustajista on samaa mieltä heidän kanssaan?
Toisaalta, onko myös niin, että kaikki vasta-argumentit ovat turhia ja vääriä, koska se on demokraattista?
Tietenkään uskontojen opettaminen ei kuulu mitenkään valtion tehtäviin, mutta kirkot tietenkin pitävät saavutetusta edusta kiinni. Vähän toista sataa vuotta sitten suomessa piti käydä kinkereillä, siitä on jo päästy ja kyllä se loppukin kirkon mielivalta loppuu kun aikaa kuluu.
Eihän tässäkään kysymyksessä voida määritellä oikeaa tai väärää.....
Kyllä voidaan. Uskonnot ovat hölynpölyä ja tieteen vastakohtia. Yliopistot ovat tiedelaitoksia. Koko tämän systeemin taustalla on ajatus, että uskonnot tai suomessa luterilaisuus olisi jotenkin totta, vaikka se todenpitävyydestä ei ole yhtään todistetta. Tiede ei tiedä mitään todisteita tai edes tarvetta minkään jumalallisuuden olemassaololle.
Yhtä oikein olisi opettaa oppia pastafariasta. Olisko se sinusta oikein?
Kyllä voidaan. Uskonnot ovat hölynpölyä ja tieteen vastakohtia.
Koko tämän systeemin taustalla on ajatus, että uskonnot tai suomessa luterilaisuus olisi jotenkin totta
Tiede ei tiedä mitään todisteita tai edes tarvetta minkään jumalallisuuden olemassaololle.
Yhtä oikein olisi opettaa oppia pastafariasta. Olisko se sinusta oikein?
...
Jos pastafarismi olisi oikea uskonto, jota tietty ryhmä ihmisiä harjoittaisi, niin sen tutkiminen uskontona olisi ihan paikallaan. Tässä ei tietenkään ole kysymys samasta asiasta kuin jossain "tunnustuksellisessa opetuksessa", mitä teologian opetus ei yleisestikään ole.
Jos yliopistoa pidetään tiedelaitoksena, niin on ihan yksiselitteisesti oikein, että siellä ei opeteta uskontoa totena.
mutta nythän on kyse siitä, että millä perustein YKSI uskontokunta koulututtaa pappinsa yhteiskunnan varoin ylläpidtyssä oppilaitoksessa?
Monta pappia teologian laitoksilta vuosittain valmistuu? Aivan, ei yhtään.
Entä montako henkilöä vihitään papiksi vuosittain, jotka eivät ole suorittaneet ylempää korkeakoulututkintoa teologian alalta?Monta pappia teologian laitoksilta vuosittain valmistuu? Aivan, ei yhtään.
Monta pappia teologian laitoksilta vuosittain valmistuu? Aivan, ei yhtään.
Älyllistä epärehellisyyttä, kun kirkon tehtävä on vain vihkiä papiksi, ei kouluttaa.
Yritätkö vakavasti väittää, että yliopisto-opiskelut ovat vakavaa tieteellistä tutkimusta, mistä nyt vaan sivutuotteena tulee pappeja.
Itse laittaisin teologien opetukseen suunnatut yhteiset voimavarat mieluiten johonkin hyödylliseen kuten vaikkapa velanmaksuun jos ei muuta.
Yritätkö vakavasti väittää, että yliopisto-opiskelut ovat vakavaa tieteellistä tutkimusta, mistä nyt vaan sivutuotteena tulee pappeja.
No kouluttakoon kirkko sitten loputkin. Mihin tässä enää tiedeyliopistoa tarvitaan papin hommia pohjustamaan?Ei pidä paikkaansa. Papin tehtävään ei riitä vain teologian maisterin tutkinto vaan lisäksi vaaditaan erilaisia kirkon järjestämiä koulutuksia.
Kirkon tehtävä ei ole siis vain vihkiä papiksi vaan myös osaltaan kouluttaa.