Uskotko Jumalaan?

  • 1 351 186
  • 14 406

Fordél

Jäsen
En edelleenkään usko ja nyt tarvittaisiin hieman apua muilta uskomattomilta.

Eli kuinka olette menetelleet hautajaisissa ns. muistovärssyn kanssa? Eli mikä luetaan juuri ennen kuin kukat lasketaan arkun päälle.

En mene ihan tohon sun genreen, mutta vastaan silti, että itse käytin vaarini hautajaisissa erään suomalaisen legendaarisen laulajan biisin sanoja, joita taisin ihan pikkasen muokata vaarilleni sopivammiksi. Mielestäni sana on tässä kohdin vapaa eli värssyksi käy mikä tahansa värssy, joka kuvaa suruasi ja ajatuksiasi. Tietysti pakko ei ole mitään suurta värssyä ollakaan vaan voit hyvin vain todeta "(Rakkaan) mummin/vaarin/äidin/isän etc. muistoa kunnioittaen..." tai "Lepää rauhassa...".
 

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Enpä muista olenko koskaan kirjoittanut tähän ketjuun, mutta jos en niin sanotaan nyt sitten, että kyllä, uskon Jumalan olemassaoloon. En tiedä, mistä johtuu, mutta minusta tuntuu, että ainakin siinä tapauksessa, jos kieltää täysin Jumalan olemassaolon, ottaa aika ison riskin.

Näyttääpä muutamat kuuluisat ateistitkin tulleen viimeisillä hetkillään katumapäälle.. Sano niille, ett sanoja - MTV3.fi - Helmi - Kuudes aisti
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
. En tiedä, mistä johtuu, mutta minusta tuntuu, että ainakin siinä tapauksessa, jos kieltää täysin Jumalan olemassaolon, ottaa aika ison riskin.

Ei kai se ainakaan suurempi riski ole kuin yhteen jumalaan uskominen?
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kiitokset Tarinankertojalle ja Fordelille! Oikeastaan molemmista oli apua lopullisessa päätöksessä. Tein lopulta niin, että kävin kuolinilmoituksia lehdistä mitä oli tallessa läpi ja erästä runoa editoin hieman, niin sain oikeastaan aika loistavan.
 

#76

Jäsen
Enpä muista olenko koskaan kirjoittanut tähän ketjuun, mutta jos en niin sanotaan nyt sitten, että kyllä, uskon Jumalan olemassaoloon. En tiedä, mistä johtuu, mutta minusta tuntuu, että ainakin siinä tapauksessa, jos kieltää täysin Jumalan olemassaolon, ottaa aika ison riskin.
Mutta jos ne onkin muslimit, joiden jumala on se ainoa oikea, jolloin kaikki kristityt yms. on ihan yhtä hukassa kuin ateistit? Mikäli hindut on oikeassa, niin muut on todella hukassa, koska hinduksi synnytään eikä uskontoon voi myöhemmin liittyä.

Toisaalta jos Jumala on kaikkimahtava, niin luuletko ettei Hän tiedä jos ääneen väitän uskovani, mutta pään sisällä tiedän etten usko? Kuullostaa yhtä hupaisalta kuin joidenkin muslimien "Allah ei näe ulkomaille, joten voin juoda vapaasti" tai "Allah ei näe katon läpi, mitä minulla on lasissa".
 

Morgoth

Jäsen
Kuullostaa yhtä hupaisalta kuin joidenkin muslimien "Allah ei näe ulkomaille, joten voin juoda vapaasti" tai "Allah ei näe katon läpi, mitä minulla on lasissa".

Allah ei ole jäänyt ainakaan laakereille lepämään vaan on aktiivisesti mukana islamilaisten maiden eri tapahtumista, vaikka onkin ilmeisen rajoittunut esim. 'näkemisessä'.

Mitäköhän kristinuskon Jumalalle tapahtui 2000 vuotta sitten jolloin viimeksi taisi olla aktiivinen poikansa kanssa/kautta. Riitelevät keskenään (itsensä kanssa?) taivaissa? Nukkuvat? Menettivät kiinnostuksen?
 

Fordél

Jäsen
Mitäköhän kristinuskon Jumalalle tapahtui 2000 vuotta sitten jolloin viimeksi taisi olla aktiivinen poikansa kanssa/kautta. Riitelevät keskenään (itsensä kanssa?) taivaissa? Nukkuvat? Menettivät kiinnostuksen?

Ehkä seuraavat meitä ihmisiä, jotka riitelemme keskenämme. Sitä mittelöä kun on jatkunut sen 2000 vuotta. Varmasti hyvin hupaisaa katseltavaa kaiken kaikkiaan, joten en usko, että mielenkiintoaan ovat menettäneet. Täytyyhän heilläkin olla oma Salkkarit.
 

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Mutta jos ne onkin muslimit, joiden jumala on se ainoa oikea, jolloin kaikki kristityt yms. on ihan yhtä hukassa kuin ateistit? Mikäli hindut on oikeassa, niin muut on todella hukassa, koska hinduksi synnytään eikä uskontoon voi myöhemmin liittyä.

Toisaalta jos Jumala on kaikkimahtava, niin luuletko ettei Hän tiedä jos ääneen väitän uskovani, mutta pään sisällä tiedän etten usko? Kuullostaa yhtä hupaisalta kuin joidenkin muslimien "Allah ei näe ulkomaille, joten voin juoda vapaasti" tai "Allah ei näe katon läpi, mitä minulla on lasissa".

No minä uskon, että on vain yksi Jumala, joka on muslimien, kristittyjen, hindujen ja kaikkien muittenkin ihmisten Jumala.

Tuo on tietysti noin, että Jumala (siis näin uskon itse) kyllä tietää ihmisten ajatukset, eli ihan turha koettaa "huijata" sanomalla toista ja ajattelemalla toista.

Lähinnä nyt tarkoitin tuolla riskin ottamisella sitä, että kannattaako kenenkään toitottaa, että Jumalaa ei varmasti ole olemassa, kun tieteellisiä todisteitakaan ei taida olla sen väitteen tueksi (kuten ei toisinpäinkään). Eivätkö ateistit nimenomaan kiellä Jumalan olemassaolon(?) He eivät voi varmuudella tietää, että Jumalaa ei ole olemassa, miksi siis ottaa se riski, että kuoltuaan huomaakin olevansa väärässä.. Järjellähän näitä uskontojuttuja on vaikea koettaa selittää. Usko on usko, eikä läheskään aina perustu järkeen, mutta jos ajattelen, että en uskoisi raamatun olevan Jumalan sanaa, niin en varmaan silti alkaisi kiven kovaan väittämään ettei mitään Jumalaa ole olemassa, kun en siitä voisi olla varma. Olisin siis ennemmin agnostikko, kuin ateisti, jos ajattelisin puhtaasti järjellä näitä juttuja.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Usko on usko, eikä läheskään aina perustu järkeen, mutta jos ajattelen, että en uskoisi raamatun olevan Jumalan sanaa, niin en varmaan silti alkaisi kiven kovaan väittämään ettei mitään Jumalaa ole olemassa, kun en siitä voisi olla varma. Olisin siis ennemmin agnostikko, kuin ateisti, jos ajattelisin puhtaasti järjellä näitä juttuja.

Minulle kuvailemassasi tapauksessa agnostikko on henkilö, joka jättää asiat puolitiehen tai ei luota itseensä vaan jättää oven rakoselleen ajatellen, "entäpä sittenkin". Minulle, ateistina, on luonnollisinsa valita olla uskomatta ja sulkea se ovi kokonaan. Koska en usko jumalaan tai jumaliin, niin olisi sillaa itsepetosta jättää takaporttia auki.

Joku voi sanoa, että uskon mutta minulle kyseessä on "tieto", tiedän elämän päättyvät kuolemaan ja sen jälkeen ei ole mitään. Minulle helpointa on ajatella näin kuin kuvitella ikuisuutta viettämässä aikaa kuolemanjälkeisessä maailmassa - olipa se millainen tahansa. Minulle elämä alkoi sattumankaupasta ja päättyy kuolemaan, satuin syntymään ja satun kuolemaan jonain ennalta määräämättömänä hetkenä, (jollen itse määrittele kyseisestä hetkeä esim. siten, että vedän haulikolla takaraivoni pihalle juuri nyt, mutta en voi määritellä sitä siten, että päätän päiväni ensi viikolla, koska, sattuman varaisesti voinkin kuolla jo sitä ennen, jolloin kuolemani ei tapahtu itse määrittelemänäni aikana).

Eli lyhyesti, minulle helpointa on elää elämäni siten, että elän tässä todellisuudessa uskomatta jumalaan jättämättä takaportteja tuonpuoleista varten. Pidän sellaista haihatteluna, mutta ymmärrän jos joku niin haluaa tehdä.

Niin ja mitä tulee uskoosi. Entäpä jos uskosi siitä, että on yksi ja ainoa jumala onkin lapsenuskoa ja sittenkin on muita jumalia tai vaikkapa vain jokin muu kuin Raamatun jumala? Entäpä jos löit sittenkin vetoa väärästä hevosesta?

vlad.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Otsikkoon vastaus: Kyllä, uskon Jumalaan. Rukoilen lyhyen iltarukouksen lähes joka ilta/yö nukkumaan mentäessä. Tai siis kun olen jo valot sammuttanut ja kämpinyt sänkyyn. Olenko himo uskovainen? En, koska en paasaa Jumalasta kenellekään enkä tuputa sitä. En myöskään käy kirkossa ollenkaan, pl. ne kerrat kun on jotkut rippijuhlat, naimisiin menot yms. Uskon Jumalaan, mutta silleen "järkevästi", omasta mielestä.
 

Morgoth

Jäsen
He eivät voi varmuudella tietää, että Jumalaa ei ole olemassa, miksi siis ottaa se riski, että kuoltuaan huomaakin olevansa väärässä..

Uskovaisella ei ole riskiä, koska kaikki Jumalat ovat lopulta samoja ja riittää että yhteenkin uskoo? Ateistien taas kannattaisi teeskennellä uskovansa varmuuden vuoksi, mutta Jumala näkee kuka uskoo oikeasti ja kuka ei. Eihän tuossa nyt ole mitään tolkkua. Nopeasti ajateltuna hirveän itsekeskeisesti mietit asiaa tai vain lopputulosta.

Mitä muuten ateistille tapahtuu Jumalan toimesta kun tämä maallinen vaellus loppuu? Ilmeisen ikävää mielestäsi, koska uskoa kannattaisi vaikka ei uskoisikaan. Anna kun arvaan. Et tiedä eikä lopulta ole edes mitään mielikuvaa tai ainakaan että sen kehtaisi sanoa ääneen?
 
Viimeksi muokattu:

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Mitäköhän kristinuskon Jumalalle tapahtui 2000 vuotta sitten jolloin viimeksi taisi olla aktiivinen poikansa kanssa/kautta. Riitelevät keskenään (itsensä kanssa?) taivaissa? Nukkuvat? Menettivät kiinnostuksen?

Onhan noita ilmestyksiä ja profetioita tullut tämän tästä, mutta eipä ole suurelle osalle kelvanneet vaan nämä ovat sitkeästi pysytelleet 2000 vuoden takaisissa jutskissa. Otetaanpa nyt esimerkiksi Ellen G White, jonka saamien näkyjen perusteella syntyi adventismi tai vaikkapa Joseph Smith, joka siis on mormonismin isä.
Ja voisihan sitä ajatella, että Koraani on tuon pyhän kirja versio 3.0 ja kahden aiemman version käyttäjät eivät jostain syystä ole halunneet jumallallista ilmoitusta päivittää.
 

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Niin ja mitä tulee uskoosi. Entäpä jos uskosi siitä, että on yksi ja ainoa jumala onkin lapsenuskoa ja sittenkin on muita jumalia tai vaikkapa vain jokin muu kuin Raamatun jumala? Entäpä jos löit sittenkin vetoa väärästä hevosesta?
vlad.

Toivottavasti et tule kokemaan samantapaisia tuntemuksia kuoleman lähestyessä kuin Voltaire tai Hume..

Jos näitä nyt vielä koittaa järjellä ajatella, niin minusta ateisti ei voita koskaan. Minä siis olen kristinuskossa ja uskon yhteen Jumalaan. Jos olenkin veikannut "väärää hevosta", Jumalia onkin monta tai oikea Jumala on hindujen Jumala, tulos on sama kuin ateistilla. Elämä loppuu, saatamme joutua helvettiin tai ties minne ja se siitä. Mutta jos olenkin "veikannut oikeaa hevosta" saan ikuisen elämän, ateisti ei. Minulla on siis sentään yksi mahdollisuus, sinulla sitä ei ole.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Toivottavasti et tule kokemaan samantapaisia tuntemuksia kuoleman lähestyessä kuin Voltaire tai Hume..

Olen ollut suht' lähellä kuolemaa, eikä vastaavia kokemuksia ollut. Ennemminkin kokemus, että pääsisipä täältä jo pois.

Mielummin veikkaan väärää hevosta kuin olen uskovinani johonkin johon en todellisuudessa usko laisinkaan. Tai edes jäisin pitämään sitä takaporttia auki.

vlad.
 

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Uskovaisella ei ole riskiä, koska kaikki Jumalat ovat lopulta samoja ja riittää että yhteenkin uskoo? Ateistien taas kannattaisi teeskennellä uskovansa varmuuden vuoksi, mutta Jumala näkee kuka uskoo oikeasti ja kuka ei. Eihän tuossa nyt ole mitään tolkkua. Nopeasti ajateltuna hirveän itsekeskeisesti mietit asiaa tai vain lopputulosta.

Mitä muuten ateistille tapahtuu Jumalan toimesta kun tämä maallinen vaellus loppuu? Ilmeisen ikävää mielestäsi, koska uskoa kannattaisi vaikka ei uskoisikaan. Anna kun arvaan. Et tiedä eikä lopulta ole edes mitään mielikuvaa tai ainakaan että sen kehtaisi sanoa ääneen?

No tässä nyt alettiin ajatella järjen kautta näitä uskonasioita, niin ihmettelen vaan, että mitä hyötyä ateismista on? Mitä hyötyä on kieltää Jumalan olemassaolo, jos sille ei ole mitään tieteellistä perustetta ja sitten jos onkin väärässä, käy luultavasti huonosti. Eikö kannattaisi ennemminkin olla sitä mieltä, että koska mitään todisteita ei ole suuntaan tai toiseen, niin en sulje Jumalan olemassaoloa poiskaan?

Tiedän kyllä, että teeskentely ei auta, jos uskoo, niin uskoo, jos ei, niin ei. Minun järkenikään vaan ei oikein taivu ateistin katsomukseen, agnostikkoa ymmärrän paljon paremmin.

Koska uskon raamattuun, luulen että ateisteille käy lopulta huonosti.
 

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Olen ollut suht' lähellä kuolemaa, eikä vastaavia kokemuksia ollut. Ennemminkin kokemus, että pääsisipä täältä jo pois.

Mielummin veikkaan väärää hevosta kuin olen uskovinani johonkin johon en todellisuudessa usko laisinkaan. Tai edes jäisin pitämään sitä takaporttia auki.

vlad.

Hyvä niin, mutta ehkäpä et sittenkään ollut tarpeeksi lähellä kuolemaa, kuten Voltaire ja Hume, jotka sitten kuolivatkin.

Oikeastaan jätät koko arpajaiset väliin.. minä otan yhden arvan ja toivon voittoa, sinä et ota yhtään, koska et usko arpajaisiin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Oikeastaan jätät koko arpajaiset väliin.. minä otan yhden arvan ja toivon voittoa, sinä et ota yhtään, koska et usko arpajaisiin.

Kyllä, asian voi oikein hyvin ilmaista tälläkin tavalla. En usko arpajaisiin, joten miksi edes ostaa sitä arpaakaan.

Minulle uskonnot on mielenkiintoinen tutkimuksen kohde mutta että uskoisin, tuntuu mielipuoliselta ajatukselta. Mielummin elän ja tutkin kuin uskon ja panen toiveeni tuonpuoleiseen.

vlad.
 

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Minulle uskonnot on mielenkiintoinen tutkimuksen kohde mutta että uskoisin, tuntuu mielipuoliselta ajatukselta. Mielummin elän ja tutkin kuin uskon ja panen toiveeni tuonpuoleiseen.

Asia selvä. Mukava, että näinkin erilailla ajattelevat, kuin me, pystyimme kuitenkin asialliseen keskusteluun tällaisesta aiheesta :)
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
No minä uskon, että on vain yksi Jumala, joka on muslimien, kristittyjen, hindujen ja kaikkien muittenkin ihmisten Jumala.

Tässä tapauksessa suosittelen tutustumaan Bahaiín.

Laitetaan linkkinä myös bahai.fi.

Itse suhtaudun uskontoihin noin yleisesti jopa melko kielteisesti, mutta sen mitä olen nähnyt ihan työn puolesta bahai-toimintaa esimerkiksi Intiassa, niin ei tuo varsinaisesti huonolta ajatukselta vaikuttanut.

Kyseessä on kuitenkin melko moderni uskonto

Bahá'ína oleminen merkitsee sitä, että yrittää palvella ihmiskuntaa sekä työskentelee rauhan hyväksi. Bahá'í-usko opettaa, että maailmanrauha ei ole vain mahdollinen vaan väistämätön.

ja tavoitteeltaan toki melko utopistinenkin. Silti on pakko myöntää, että harvoin näkee muslimeja, kristittyjä ja hinduja samassa koulussa. Ja kyseessä oli siis maailman suurin koulu maassa, jossa ko. uskontojen edustajat tappavat toisiaan lähes päivittäin. Bahai korostaa myös tieteen ja teknologian merkitystä ihmiskunnan tulevaisuudessa ja näkee tämän ainakin omakohtaisten juttelujen perusteella myös ns. ainoana mahdollisuutena ihmislajin selviytymiselle. Onhan tuossa toki puristen kannalta hieman tätä "kaikkien-maiden-proletaarit-yhtykää" ja rusinat pullasta meininkiä, mutta toisaalta tässä voisi myös olla huomattavasti toimivampi uskonto aina vain kasvavalle kehitysmaiden väestölle. Ainakin itse näen mielummin bahain kuin ääri-islamin/kristinuskon leviämisen, vaikka mitään noista ei tunnustaisikaan.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Uskovaisella ei ole riskiä, koska kaikki Jumalat ovat lopulta samoja ja riittää että yhteenkin uskoo?

Kyllä, jos olet Hindu.

Jumalia onkin monta tai oikea Jumala on hindujen Jumala, tulos on sama kuin ateistilla.

Tyypilliseen kristittyuskovaiseen tapaan et ole sen vertaa kiinnostunut muista uskonnoista, että tietäisit niiden perusprinsiippejä. Hinduille käy mikä tahansa jumalusko. Myös sinun, koska hindujen mielestä kaikki jumaluudet on tosia/eri ilmenemismuotoja.

Ja jos Hindut on oikeassa, niin sulla ei oo mitään hätää... Siis siksi, että mitään kadotusta ei ole.

Koska uskon raamattuun, luulen että ateisteille käy lopulta huonosti.

Olet itsekin ateisti Torin suhteen, samoin Zeuksen.. entäpä Allahin? Tuon opin mukaan kaikille käy huonosti, jos Zeus onkin se oikea jumala?




Jos uskot raamattuun, tiedät, että jumalia on useita, sillä raamatun Jahve kilpailee muiden jumaluuksien kanssa, mutta Jahve kiristää ihmiset omalle kannalleen uhkaamalla toisiin uskovia kadotuksella.

minä otan yhden arvan ja toivon voittoa, sinä et ota yhtään, koska et usko arpajaisiin.

Arpajaiset ovat juuri sitä mitä se sanakin tarkoittaa.. arpajainen. Sattumaa… Näin ei toki kristinusko opeta…

Kristinuskon mukaan (UT, VT:tähän ei saa referoida, kun se on öö.. jotain muuta) Maailman luoja, kaikkivaltias ja kaikkivoipa ei keksinyt mitään parempaa tapaa antaa ihmisille syntejä anteeksi, kuin tulla ihmisenä kidutetuksi ja teloitetuksi. . . jotta tähän uskovalla (ja vain uskovalla) olisi iankaikkinen elämä (jonka katsoisin itse helvetiksi.. ikuisuus… mietippä sitä oikein tarkkaan).

jos tohon uskoo, niin aika ankea on ihmis- ja jumalkäsitys.
 

#76

Jäsen
Lähinnä nyt tarkoitin tuolla riskin ottamisella sitä, että kannattaako kenenkään toitottaa, että Jumalaa ei varmasti ole olemassa, kun tieteellisiä todisteitakaan ei taida olla sen väitteen tueksi (kuten ei toisinpäinkään). Eivätkö ateistit nimenomaan kiellä Jumalan olemassaolon(?) He eivät voi varmuudella tietää, että Jumalaa ei ole olemassa, miksi siis ottaa se riski, että kuoltuaan huomaakin olevansa väärässä..
En pidä itseäni ateistina tai agnostikkona. En myöskään pidä itseäni ei-turkulaisena tai ei-moottoripyöriä-harrastavana. Rinnastan uskonnot mihin tahansa muuhun harrastukseen ja ihmisillä on oikeus harrastaa vapaasti. Se, että joku harrastaa jotain mikä ei minua kiinnosta ei ole minulta pois. Yleensä vielä innokkaat harrastajat selittävät harrastuksistaan muille, riippumatta kiinnostaako toista osapuolta kyseinen harrastus.

Kristittyjen Jumalassa minua ihmetyttää, että miksi Hän antaisi jollekulle voimia rukoilemisen takia, mutta samalla sallii erilaiset ikävyydet? Ymmärtäisin, jos Hän olisi täysin passiivinen ihmisten suhteen antaen ihmisten toimia vapaasti niin hyvässä kuin pahassa. Vai onko kyse vain rukoilijoiden plasebo-vaikutuksesta, että he uskovat saavansa apua, mutta silloinhan he voisivat rukoilla vaikka naapurin Jormaa, mikäli vain uskoisivat Jormaan tarpeeksi?
 

Fordél

Jäsen
Kristinuskon mukaan (UT, VT:tähän ei saa referoida, kun se on öö.. jotain muuta) Maailman luoja, kaikkivaltias ja kaikkivoipa ei keksinyt mitään parempaa tapaa antaa ihmisille syntejä anteeksi, kuin tulla ihmisenä kidutetuksi ja teloitetuksi. . . jotta tähän uskovalla (ja vain uskovalla) olisi iankaikkinen elämä (jonka katsoisin itse helvetiksi.. ikuisuus… mietippä sitä oikein tarkkaan).

jos tohon uskoo, niin aika ankea on ihmis- ja jumalkäsitys.

Oliko siis jo ennalta tiedossa, että Jeesus tullaan tappamaan?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... mitä hyötyä ateismista on? Mitä hyötyä on kieltää Jumalan olemassaolo, jos sille ei ole mitään tieteellistä perustetta ja sitten jos onkin väärässä, käy luultavasti huonosti.....

No se ainakin, että voi katsoa maailmaa sellaisena kuin se on. Ei tarvitse perustaa elämäänsä satukirjalle, mikä on minusta kaikkein oudointa uskonnoissa ja uskovissa. Miksi ihmeessä kukaan haluaa perustaa elämänsä saduille.

Mitä tuohon riskiin väärässä olosta tulee niin melko naurettava ja lapsellinen ajatus. Ei tietenkään kukaan voi todistaa olematonta olemattomaksi, mutta yhtä vakavissani, kuin sinä kysyit tuota, voin kysyä sinulta, että mitä jos se jumala onkin spagettihirviö ja vain pastafarit selviävät?
 

Fordél

Jäsen
No se ainakin, että voi katsoa maailmaa sellaisena kuin se on. Ei tarvitse perustaa elämäänsä satukirjalle, mikä on minusta kaikkein oudointa uskonnoissa ja uskovissa. Miksi ihmeessä kukaan haluaa perustaa elämänsä saduille.

Entä jos perustaa elämänsä intuitiolle, tuntemukselle siitä Jumala on olemassa?

Mitä tuohon riskiin väärässä olosta tulee niin melko naurettava ja lapsellinen ajatus. Ei tietenkään kukaan voi todistaa olematonta olemattomaksi, mutta yhtä vakavissani, kuin sinä kysyit tuota, voin kysyä sinulta, että mitä jos se jumala onkin spagettihirviö ja vain pastafarit selviävät?

Niin tosiaan sinäkään et voi todistaa Jumalaa olemattomaksi. Jos toteat, että olematonta ei voi todistaa olemattomaksi, otat jo kannan siihen, että Jumalaa ei ole olemassa. Todisteita sinulla ei ole siihen, aivan kuin ei minullakaan ole siihen, että Jumala olisi olemassa. Tämä on se loputun suo, joka ei johda yhtään mihinkään.

Toisaalta niin kauan kun kyse on henkilökohtaisesta valinnasta niin eipä sen tarvikaan johtaa mihinkään. Sitten jos mietitään uskoa isompana juttuna kuten instituutiona ja valtion "yhteistyökumppanina", ajaudutaankin jo uskovaisten osalta kuseen, koska jonkinlaista näyttöä pitäisi kait nykymentaliteetin mukaan olla. Toisaalta taas jos demokraattiselta näkökannalta katsotaan niin valtio ei ole olemassa itseään varten vaan kansalaisiaan, joiden enemmistön tahtoa pitäisi toteuttaa ja siltä kannalta asia olisi taas ok. Kimurantti juttu siis tämä todistustaakka, mutta eittämättä vähän tässä uskovaiset ovat kusessa.
 

Mapo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pool, Blackhawks
Testausta

Olisi mukava tietää jos sivistysvaltiossa syntynyt ihminen voitaisiin pitää autuaan tietämättömänä kaikesta olemassaolevasta uskontoon liittyvästä, tulisiko hänelle missään vaiheessa intuitiota jumalasta?

Mahdotontahan tuota on tutkia, ikävä kyllä.

Veikkauksia?

M
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös