olkikuukkeli
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Nyt ei taida olla deduktiivisen ja induktiivisen totuuden erot tässä selvillä. Jos me voimme deduktiivisesti todeta, että on olemassa hypoteettinen olento, jonka todistaminen on tieteelle rakenteellisesti mahdotonta, niin mikään määrä induktiivista tietoa ei kumoa tätä.
Enkä ole myöskään missään vaiheessa väittänyt, että induktiivisella tiedolla voisi absoluuttisesti kumota vaikkapa hypoteettista jumalaa. Olen väittänyt vain ja ainoastaan, että tieteellisellä tiedolla on merkitystä siinä vaiheessa kun aletaan pohtimaan jumalhypoteesin mielekkyyttä/uskottavuutta. Siitäkin huolimatta, ettei voida sanoa esitettyjen arvioiden olevan tiedettä.
Jos katsot eläväsi tieteellisen maailmankuvan mukaan, niin ihan vapaasti voit asettaa ne eri viivoille, monikin tekee niin. Mutta jos kuvittelemme argumentin vuoksi tieteen hiekkalaatikon, niin sen sisällä ne "ovat samalla viivalla", koska ne eivät ole millään viivalla siellä.
Maailmankuvani on "tieteellinen" siinä merkityksessä, tieteellinen metodi on minusta täysin ylivoimainen tiedon hankkimiseen.
Lähtökohtaisesti asetan siis Jumalan olemassaolon ja olemattomuuden samalle viivalle (sovitaan nyt, että viiva ei ole piirretty sinne tieteen hiekkalaatikkoon). Tieteellistä dataa käyttäen pystyn kuitenkin tekemään perusteltuja johtopäätöksiä esim. tietyn jumaluuden olemassaolon puolesta tai vastaan. Todistaa ei tietenkään voi puoleen eikä toiseen, ellei tämä jumaluus itse puutu asiaan.
On helpompi koittaa todistaa/edistää omia päämääriä pseudotieteellisesti, kun unohtaa pelisäännöt. Tieteenfilosofia kun on tieteen määrittely, piti siitä tai ei.
Edelleen, en ole koskaan kuullut kenenkään tieteilijän väittäneen todistaneensa jumalan olemassaoloa mihinkään suuntaan. Henkilökohtaisia, hyvin ja huonosti perusteltuja mielipiteitä olen kyllä kuullut paljonkin. Esim. D. Dennettin tai juurikin Dawkinsin ajatukset saavat minulta vastakaikua.
Vaikka joku nyt väittäisi, että maailmassa ei ole sattumaa, vaan kaikki on yhtä ketjureaktiota ja toteaisi sitten tämän perusteella, että maailman kaikki tapahtumat ovat itseasiassa jo olemassa (potentiaalisesti) sillä hetkellä, kun maailmankaikkeus syntyi, niin tuskin hyväksyisit sen tarkoittavan valmistumista kertarysäyksenä. Tällaistakin väitettä "joskus" kuulee esiintyvän ihan sekulaarien tieteilijöiden näkemyksissä. Heitä hetkeksi ihmisen perspektiivi hukkaan ja unohda aika, koska ajallinen ulottuvuus on subjektiivinen käsite. Onko kaikki päätetty sillä hetkellä kun maailmankaikkeus syntyi? Päätetty siis provosoivana tässä yhteydessä. Ei tiede ota huomioon mahdollisuutta että tämä tarkoittaisi luomista, koska se ei kuulu tieteeseen. Sinne hiekkalaatikkoon ei vain kuulu päätelmät, jotka tukisivat epätiedettä. Ja jumala on epätiedettä, oli se tosi tai ei.
Puhut kausaliteetin käynnistämisestä, siitä, että luonnonlait johtavat vääjäämättä tiettyyn lopputulemaan, esim. elämän syntyyn, tähän keskusteluun ja lopulta maailmankaikkeuden kylmään loppuun? En valitettavasti osaa vastata näihin kysymyksiin koulutukseni tai muuta kautta hankitun tiedon pohjalta. Ajan jättäminen pois sitä vastoin tuntuisi kummalliselta, koska vaikka alkuräjähdyksen seuraukset olisivat väistämättömät ja ajallinen ulottuvuus subjektiivinen, on aivan eri asia syntyykö monimutkainen biologinen olio ilman välivaiheita suoraan vai hiljalleen kehittyen evolutiivisen mekanismin kautta.