Mielestäni Dawkins voi Jumalharhan tyylisessä kirjassa käyttää tuon kaltaista kieltä. Mikäli jumalhypoteesi on tarpeeton, siitä ei ole mitattavia todisteita ja sen yleisyyden voi selittää ihmisen ja luonnon tunnetuilla ominaisuuksilla, on ihan perusteltua sanoa, ettei sen olemassaolo "näytä todennäköiseltä". Tietenkään numeerista arvoa ei voi heittää, kuten ei menninkäisen tai vaikka Artemiksenkaan olemassaolon puolesta. Jos näiden asioiden olemassaolon todennäköisyyden puolesta ei otettaisi mitään kantaa, voisi tilanne näyttää hieman omituiselta. On tietysti eri asia, voiko tällaista todennäköisyyttä koskevaa mielipidettä pitää "tieteellisenä", vaikka se tukeutuisikin poikkitieteelliseen argumentointiin.
Edelleen, kuten aiemmin väitin, on olemassa homonyymi todistamaton. Tämän todistamattomuuden erilaisia merkityksiä on muun muassa a) todistamaton, jota ei edes tarvitse todistaa b) todistamaton, jota ei kyetä todistamaan c) todistamaton, jota ei ole vielä todistettu jne. Sama todistamaton saattaa hyvinkin viitata useampaan eri todistamattomuuteen. Sitten on todistamattomuus tieteessä, joka on rakenteellisesti mahdotonta. Tätä on esimerkiksi kausaliteetti (sen todistaminen olisi aina kehäpäätelmä, koska se on empirian aksiooma). Väitän että hypoteettinen jumala asettuu samaan alaan, koska tieteen rakenne ei siedä sen todistamista suuntaan tai toiseen - se asettuu empirian ulkopuolelle.
Nyt dawkinsista ei oikein ota selvää, mitä hän tarkoittaa puhuessaan todennäköisyyksistä. Todennäköisyyttä arkitiedossa? Todennäköisyyttä tieteellisessä mielessä? Ehkä tähän on syynsä, koska jos hän tarkoittaa esim. arkitietoa, on vähän heikompaa lähteä argumentoimaan tähän asti argumentoidulla. Voi olla aika ongelmallista ohittaa esimerkiksi uskomusten merkitystä.
Yritetään vielä kerran. Dawkins seisoo laatikossa, josta suodatetaan hypoteettinen sininen valo. Täältä laatikosta Dawkins huutelee sinne tänne, että sinistä ei ole olemassa, kun sitä ei ole täälläkään, vaikka tietää, että on se olemassa tai ei, se ei tule tähän laatikkoon. Mikä siis mättää? Jos Dawkins jatkaa huutelua, että voi vielä tämän perusteella ennustaakin jonkun todennäköisyyden sinisen olemassaololle, niin miten helvetissä tällaista kaveria voi pitää jotenkin vakavasti otettavana?
Tämä esimerkki ei siis oleta sinisen valon olemassaoloa.