Tämmöiseenkin törmäsin, eli uskonnon vapauden sivuilla olevaan vaalikoneeseen. Sieltä nyt voi tsekkailla ehdokkaita, joille ko. asia on tärkeä.
Elämä on ollut koko ajan, kiitos, tässä ja nyt.
Sovitaan sitten niin, että otan asiantuntijalausunnon vakavammin kuin jonkun asiaan perehtymättömän älähdyksen.Pilkun nussinnaksi menee, mutta tällöin lähemmäksi totuutta päästään, kun puhutaan "asiantuntija lausunnoista" kuin mielipiteistä. Minä en ole asiantuntija, mutta kerron mielipiteeni eli miten asia minun mielestäni on. Mielipiteeni ei ole absoluuttinen totuus...Asiantuntija (kokenut valmentaja, Scoutti, peliä paljon seuraava etc.) puolestaan on kokenut ja tietää heti ensimmäisellä katselukerralla, miksi se kuvio meni vikaan. Vissi ero.
En taida olla tarpeeksi asiantuntija, joten guugleta vaikka "sielu" tai "soul" ja katso määritelmiä, ehkä niissä osataan asia paremmin selittää. Tai mikään ei tietenkään estä sinua uskomasta, että tiedät itse paremmin sielun todellisen olemuksen kuin kukaan muu tällä planeetalla.SaiPa2000 kirjoitti:Miksi muuksi se pitäisi redusoida? Uskomukseksi siitä, että ei se sydän oikeasti pumppaa verta, eikä aivot anna käskyjä näille sormille, jotka tätäkin näppäimistöä hakkaa enemmän ja vähemmän oikeilta näppäimiltä?
Oikein sanottu sinulta. Pahoitteluni. En väitä, että se on fakta, vaan tuo kuvaelmani oli omaan kristinuskon tulkintaani perustuva.SaiPa2000 kirjoitti:Siis ymmärsinkö nyt oikein, että sielulla on tuntemuksia, vaikka ympärillä ollut ruumis on kuollut pois? Sanoit tuon niinkuin se olisi fakta. Ja tästä on olemassa millaiset todisteet? Raamatun sana?
Ei Amerikoissa. Kaikki on vapaaehtoisuuteen perustuvaa. Ja voihan sitä uskontoa kai harjoittaa kirkkoon kuulumattakin. Ehkä se ei ole suositeltavaa, mutta ainakin periaatteessa mahdollista. Mitenköhän on esim. luostareissa asuvien munkkien laita? Joutuvatko he maksamaan kirkollisveroa. Ilmeisesti Suomessa ainakin.SaiPa2000 kirjoitti:Ei. Jos kuulut kirkkoon maksat kirkollisveroa joka vuosi.
Ei ole mikään pakko tehdä näin. Ehkä haluat kuitenkin perehtyä tuohon satuun ihan pikkuisen paremmin, ja jos se edelleenkin tuntuu ällöttävältä, niin sitten vaan dumppaat sen. Tai dumppaat sen nyt tai olet jo dumpannut. Omasta mielestäni on vaan kiva tutustua ideoihin hieman syvällisemmin ennen kuin ne dumppaa, ja siksi luin muutaman filosofian kirjan ja yritin lukea Koraania ja luin Dawkinsia (noin nyt vain esimerkkeinä, toki olen jonkin verran tutustunut näihin muihin ajatusmalleihin muillakin tavoilla).SaiPa2000 kirjoitti:Ei minulla ole minkäänlaista halua lähteä etsimään tai odottelemaan jotain haamuolentoa, josta todisteena on ~2000 vuotta vanha satu.
Vilpittömästi onnea yrityksellesi. Ehkä tuo tarina vaatii vähän vielä lisää hyvän kuuloisia sanontoja ja sananparsia ainakin onnistuakseen syrjäyttämään esim. kristinuskon aseman.SaiPa2000 kirjoitti:Tällä samalla periaatteella voisin kirjoittaa tarinan muumipeikosta, joka teki ihmeitä, pelasti sairaat ja köyhät, potkaisi tyhjää konekivääritulituksessa, kun yksi hänen ystävistään antoi hänet avaruuspoliisillle ilmi ja ilmaantui viikon jälkeen lähipubiin pikku darrassa, näyttääkseen arpiaan ja ilmoittaakseen, että palaa joskus, mutta lähtee nyt pienelle lomalle.
Hyvä pointti, tuostahan Raamatussakin tämän tästä varoitellaan, eli kuten Jeesus sanoi Tuomaalle: ""Sinä uskot, koska sait nähdä minut. Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe." Muista pistää tällaisia juttuja paljon mukaan siihen evankeliumiisi jotta ihmiset tosiaan uskovat siihen mitä eivät näe.SaiPa2000 kirjoitti:Kahtellaan sitten muutaman vuosituhannen päästä rukoilevatkohan ihmiset Muumipeikkoa vai ovatko hieman järkiintyneet ja uskovat siihen mitä näkevät, eivätkä siihen mitä ei näe.
Sovitaan sitten niin, että otan asiantuntijalausunnon vakavammin kuin jonkun asiaan perehtymättömän älähdyksen.
Tai mikään ei tietenkään estä sinua uskomasta, että tiedät itse paremmin sielun todellisen olemuksen kuin kukaan muu tällä planeetalla.
Tuossa kohtaa juuri, väität, ettei sielua ole olemassakaan. No, ehkä et tiedä sitä, mutta väitteesi antaa sen kuvan, että pidät asiaa aika varmana. Ja jos sielu ei ole fyysinen juttu, niin miten sille voi olla fyysinen todiste?Anteeksi missä kohtaa näin olen todennut, että tiedän sielun olemuksen paremmin kuin kukaan muu tällä tai millään muulla planeetalla? Olen vain väittänyt, että sellaista ei ole edes olemassa, koska tähän ei ole minkäänlaista fyysistä todistetta.
No jollei aikamatkustus ole mahdollista, niin voi olla aika mahdotonta tietää varmaksi, onko noilla väitteillä mitään totuuspohjaa. Ne ovat uskonasioita. Jokainen voi valita vapaasti, uskooko vai eikö. Eikö uskonto ole juuri tuota, uskot, vaikket tiedäkään?SaiPa2000 kirjoitti:Sielu on uskonnollinen "väite" siitä, että se on olemassa. Ihan samalla tavalla kuin raamattu väittää, että on olemassa taivas ja helvetti. Näissäkään väitteissä ei ole mitään totuuspohjaa, vai onko?
No miten haluaisit minun sitä puolustavan? Se on henkilökohtainen asia, uskot johonkin tai sitten et. Miten sitä pitää puolustella? Olen varmaan aikaisemmissa kirjoituksissani tähän ketjuun yrittänyt sitä "puolustella", joten lue vaikka ne ja kysy sitten mitä vielä minun pitäisi kirjoittaa.SaiPa2000 kirjoitti:Ainut asia mitä olen tehnyt on kyseenalaistanut ja sinulla ei ilmeisesti riitä kompetenssi tai halu puolustaa omaa ajatusmaailmaasi, vain sen takia että vastassa on omien sanojesi mukaan "perehtymätön".
Luulisin, että väärillä teillä moiset ovat jos näin käy. Eivät liene päässeet kovin pitkälle uskonsa kanssa jos noin pienestä suuttuvat.SaiPa2000 kirjoitti:Puhtaana yleistyksenä sanottakoon, että kummallista kuinka syvällisillä teologian opiskelijoilla tai uskonmiehillä menee herne nokkaan välittömästä, kun asioista puhutaan niiden todellisilla, fysiologisilla nimillä, eikä niillä nimillä mitkä asioille on annettu raamatussa.
No ei kai "väärää totuutta" voi olla olemassakaan. Ei Raamattu sinällään mikään totuus mielestäni ole, mutta siinä puhutaan Totuudesta. Mihin itse uskot?SaiPa2000 kirjoitti:Voimme jättää keskustelun tähän. Sinun mielestäsi Raamattu on ainoa oikea totuus maailmasta
Siis väität. Saahan noin tietenkin väittää, olivat tutkimuksesi asiasta sitten pintapuolisia tai syvällisiä (minulle ei ole oikein selvinnyt kumpaa edustat, ilmeisesti edellistä).SaiPa2000 kirjoitti:Minä vastaan, että ei moista edes ole ollut, eikä koskaan tule olemaan.
Eiköhän se ole se ikuisuuskeskustelu jota on käyty jo tiedä kuinka monta tuhatta vuotta tuloksettomana, ja se jatkuu yhä. En usko, että siitä keskustelusta löytyy voittajaa. Ainoa hedelmällinen asia (ehkä sen lisäksi, että joku onnistuu joskus harvoin mahdollisesti käännyttämään henkilön yhdestä leiristä toiseen) on se, että toivon mukaan siinä oppii ymmärtämään vastapuolen ajatusmaailmaa vähän paremmin. Ainakin minulle tämän ketjun ajatustenvaihdosta on ollut iloa. Mutta toki tuo vaatii, että on valmis ja halukas yrittämään ymmärtää vastapuolen ajatusmalleja.SaiPa2000 kirjoitti:Se miten kumpikaan meistä todistaa oman väitteensä oikeaksi on ihan toinen keskustelu.
No jaa, siis on olemassa väitettyjä empiirisiä havaintoja toisesta ilmiöstä ja toisesta ei.....
Kuka väittää omaavansa empiiristä kokemusta jumalasta? Jos jollain on joitain yliluonnolliselta tuntuvia kokemuksia, niin eivätkö ne voi aivan yhtä hyvin spagettihirviön aikaan saamia?
Kyllä kaikki jumalat ovat samalla viivalla spagettihirviön kanssa.
Ja jos sielu ei ole fyysinen juttu, niin miten sille voi olla fyysinen todiste?
Yliluonnollisista kokemuksista tai jopa Jumalan olemassaolosta löytyy varmasti maailmasta miljoonittain valahtoisia todistajia.
Jos vaikka sanotaan, että sielu on ihmiseen laitettu pysyvä halu yhteyteen Jumalan kanssa. Sen voi tukahduttaa ja unohtaa ja tällä tavalla kuoletuttaa sielunsa, mutta se on aina olemassa ihmisessä. Ehkä sen voi jotenkin redusoida atomeiksi, mutta jätän tuon tehtävän muille. Millainen on ei-fyysinen maailma? No henkinen maailma, olen olemassa, mutta en ole ruumiiseeni sidottu. Vaikea sitä kai on kuvailla. Ehkä jotkut näistä kliinisesti kuolleiden ja takaisin tulleiden ihmisten kertomuksista jotain siitä paljastavat.Mikä ihme se sitten on? Se kuitenkin vaikuttaa fyysiseen todellisuuteen myös? Millainen mielikuvissasi on ei-fyysinen maailma? "En ymmärrä, en ole lukenut tarpeeksi, tuo on uskon asia". Eihän tuokaan keskustelua mihinkään vie.
Jos vaikka sanotaan, että sielu on ihmiseen laitettu pysyvä halu yhteyteen Jumalan kanssa. Sen voi tukahduttaa ja unohtaa ja tällä tavalla kuoletuttaa sielunsa, mutta se on aina olemassa ihmisessä.
Millainen on ei-fyysinen maailma? No henkinen maailma, olen olemassa, mutta en ole ruumiiseeni sidottu. Vaikea sitä kai on kuvailla.
Ehkä jotkut näistä kliinisesti kuolleiden ja takaisin tulleiden ihmisten kertomuksista jotain siitä paljastavat.
Millainen on ei-fyysinen maailma? No henkinen maailma, olen olemassa, mutta en ole ruumiiseeni sidottu. Vaikea sitä kai on kuvailla. Ehkä jotkut näistä kliinisesti kuolleiden ja takaisin tulleiden ihmisten kertomuksista jotain siitä paljastavat.
Oma käsitykseni on, että sielu toivottavasti ohjaa jokapäiväistä toimintaamme. Voihan sitä ajatella, että toimimme pelkästään ruumiimme impulssien avulla. Ja sielu tosiaan on aika oleellinen käsite, jos haluaa uskoa kuolemanjälkeiseen elämään. Vaikkakin kristillisessa opissa se ruumiskin nousee sitten aikojen lopussa ylös iankaikkiseen elämään, joskaan ei samassa korruptoituneessa muodossa kuin nykyinen ruumiimme, vaan ikäänkuin kirkastetussa, enkelten kaltaisessa muodossa.Sielu kuitenkin 'ohjaa' meidän jokapäivästä toimintaa? Kaipa sielu on välttämätön käsite, jos haluaa uskoa kuolemanjälkeiseen elämään?
Ei käsittääkseni.Morgoth kirjoitti:Ruumista ei kuitenkaan voi irtaantua tämän maallisen elämän aikana vai voiko?
Totta, mielenkiintoinen asia. Muistatko, mihin tulokseen siinä päädyttiin?Morgoth kirjoitti:Itseasiassa kuoleman käsitekin on lopulta aika mielenkiintoinen. Milloin ihminen on lopulta kuollut? Tuosta tuli joskus oliko prismassa tjms. ihan mielenkiintoinen dokkari.
Totta tuokin, noin voi olla. Mielenkiintoinen tutkimuksen ala joka tapauksessa.Kliinisesti kuolleiden ja takaisin tulleiden ihmisten kertomukset "ei-fyysisestä maailmasta" taitavat kuitenkin olla kertomuksia kokemuksista, jotka on synnyttänyt ihan oikea fyysinen maailma: hapenpuute, aivotoiminnan muutokset ja sen sellaiset.
Väite 1) Jos jumala olisi olemassa, me havaitsisimme sen (tieteellisesti). Väärin.
Tieto ei ole välttämätöntä, se on vain mahdollista
Väite 2) Jos jumala niin miksei sitten spagettihirviö.. Väärin.
Väite 3) Että (tieteellisessä mielessä) olisi jotenkin pystyvästi todistettu tietoisuuden sijainti ihmisen aivoihin. Väärin. Tältä toki näyttää, ja arkiuskomuksena sille on varsin vankat perusteet, mutta tieteellisessä mielessä tämä on kyllä löytymättä.
Väite 4) (Oman käsitykseni mukaan) Yleinen pseudotieteellinen käsitys empirismistä. Väärin. Ei empirismi tarkoita sitä, että vain ja ainoastaan reaalimaailmasta tehdyt havainnot ovat totta.
Väite 5) Ateismin/Teismin todennäköisyys on eri. Väärin. Kummallakaan ei ole todennäköisyyttä, ei ainakaan tieteellisessä mielessä (tai filosofisessa).
Dawkins siis esittää että (The God Delusion, sivu 53) koska yksisarvisen/taivaallisen teekannun/lentävän spagettihirviön todistamattomuudesta seuraisi, että jumalan todistamattomuus on sama asia ja tästä jotenkin seuraa jotakin todennäköisyyksille.
Jumalan olemassaolon todistustaakka on sillä, joka väittää sen olevan olemassa, koska vastaväittäjä ei voi todistaa toisin.
Jumalan olemassaolon ongelma asettuu kuitenkin tieteen ulkopuolelle, emme voi määritellä havaitsemisen ja ei-havaitsemisen eroa. Tähän miinaan Dawkinskin ajaa - hän näyttää olettavan näkymättömästi, että tiede on ikäänkuin hypännyt oman rajallisuutensa piiristä ilman sen kummempia tieteellisiä todistuksia kaikkivoipaisuuteen.
Arkikokemus ei ole tieteellinen totuus.
Ateismi ja teismi ovat uskon asioita, kantoja, joiden omaaminen ei ole tieteen näkökulmasta mahdollisia tieteellisen tiedon perusteella.
En minä ole (uskova) kristitty, vaikka kuulunkin kirkkoon ja käyn siellä häissä ja hautajaisissa kutsujen seurauksena. En siis usko sen enempää kristittyjen kuin muidenkaan uskontojen jumaliin, tosin en myöskään usko niiden "ei-olemiseen". Mutta tiedän olevani agnostikko. Ateismin/teismin suhteen minulla ei oikein ole kantaa, vaan lähinnä uteliaisuutta ja kysymyksiä kumpaankin suuntaan.Mielestäni olet väärinymmärtänyt Dawkinsia samalla tavoin kuin moni muukin kristitty tiedemies (esim. "kuka loi Jumalan" argumentti).
Itse asiassa minusta näyttää siltä, että sinä et hyväksy Dawkinsin väitettä siitä, että tiede tosiaan kykenee todistamaan jotakin.Dawkins ei esitä, että tiede voisi todistaa Jumalan/jumalan/jumalien olemassaolemattomuutta ja juuri tässä kohtaa käytetään usein vertauskuvana lentävää teekuppia, pinkkiä yksisarvista (yksisarviseen muuten uskottiin vakaasti reilut 2000 vuotta, vielä 1700-luvulla turvauduttiin niiden sarvien taikavoimiin) tai spagettihirviötä. Dawkins esittää, että tiede löytää useita hyviä selityksiä sille, miksi ajatus Jumalan/jumalan/jumalien olemassaolosta on olemassa ja yleinen.
Tämä nyt on tätä vääntelyä ja kääntelyä. Varmaan 95% ateisteista on teknisesti agnostikkoja, mukaanlukien Dawkins. Ateismi on kaikista yleisimmin uskonnottomuutta, jota koko termi alunperin kuvaa. Esimerkiksi Roomassa kristittyjä pidettiin ateisteina - he "kielsivät" perinteisten jumalien olemassaolon.
Itsekin olen toki agnostikko. En kuitenkaan usko mihinkään jumalkonseptiin, enkä pidä jumalhypoteesia tarpeellisena tai uskottavanakaan. Siksi on ihan paikallaan säästää kirjaimia ja kutsua itseään ateistiksi.
"And there is certainly no reason to suppose that, just because God can be neither proved nor disproved, his probability of existence is 50 per cent. On the contrary, as we shall see." (Dawkins The God Delusion, sivu 54). Dawkins ohittaa täysin koko todennäköisyyden mielettömyyden.
Tulkitsen tuon historiallisen kuriositeetin olevan yhtä olkiukkoa, yleistä "vastapuoleen" liittyvää henkilöön kohdistuvaa argumentaatiota. "Katsokaa nyt näitä tietämättömiä hölmöjä".
Pidän teologien pakonomaista tarvetta erottaa taruolennot ja Jumala toisistaan varsin huonosti perusteltuna - siis kun puhutaan esim. kristinuskon persoonallisesta jumalasta.
Tarkoitat varmaan Jumalat ja jumalista? Kristinuskossakin on ainakin kolme jumalaa: Isä, Poika ja Pyhä henki. Vai oliko Taivas tyhjillään sinä aikana, kun Jeesus riehui maan päällä ja vastusti roomalaisia?