Mikä siis on pointtisi? Eivätkö useimmat uskovaiset usko vain siihen oman uskontonsa jumalaan tai jumaliin, joten siinä mielessä kaikki uskovaiset ovat agnostikkoja ja ateisteja kaikkien muiden paitsi oman uskontonsa jumalan suhteen. En ehkä pysty uskomaan muihin jumaliin, mutta yritän parhaani mukaan kunnioittaa muiden ihmisten vakaumuksia niin paljon kuin se on mahdollista. Ja tiedemiehenä olen Valtaojan mukaan myös tietynlainen ateisti, koska en tutkimuksissani ota huomioon ihmeen mahdollisuutta, vaan ainoastaan tieteen tunnustamat luonnonlait.
Tiedemiehenä sinulla ei oikeastaan ole vaihtoehtoja. Anyway, minusta on hyödyllistä tuoda esiin tuo skeptismisi kaikkien muiden jumalolentojen suhteen, koska pyrkimyksessäsi ymmärtää kaikkia tapoja suhtautua maailmaan, se auttaa sinua lähestymään ateisteja ja agnostikkoja. Itse körtti-agnostikkona tunnen jonkinlaista lukkarinrakkautta ortodoksista mystiikan perinnettä kohtaan, arvostan myöskin sitä tiettyä suurpiirteisyyttä doktriinin ja inhimillisen kokemuksen suhteen. Joskin olen ymmärtänyt, että sinä olet vähän positivistisemmin oppiin suhtautuva ortodoksi, moderni ortodoksi siis, ja tietyiltä osin ehkä jopa fundamentalisti? Tästä viimeisestä tulkinnasta en kyllä ole varma, mutta aika tavalla kirjaimellisesti tunnut välillä tekstit ottavan.