Eli mielipiteellä ja mielipiteellä on eroa. Mielenkiintoista.
Siinä, miten vakavasti ottaa jonkun henkilön mielipiteen on eroa. Otetaan esimerkki vaikka tältä palstalta. Jos minä menen esim. NFL-ketjuun ja kirjoitan, että tuo ja tuo kuvio oli ihan tyhmä, niin ehkä palstaa seuraavien ei kannata ottaa minun mielipidettäni kovin vakavasti, sillä en seuraa NFL:ää ja jenkkifutista niin aktiivisesti, että olisin perillä sen hienouksista ja syvemmistä kuvioista. Jos taas joku pelejä aktiivisesti seuraava kirjoittaa, että tuossa kuviossa nyt mentiin pahasti vikaan, niin silloin kannattaa ehkä asiaan kiinnittää huomiota, koska ko. kaveri todennäköisesti tietää, mistä puhuu. Oletko eri mieltä asiasta? Eli otat kaikkien mielipiteen samalla painoarvolla ja uskottavuudella, riippumatta siitä, kuka mielipiteen ilmaisee?
Nyt pääsit mielenkiintoiselle alueelle. Sillä olen useampaan kertaan miettinyt mikä on sielu? Minkä näköinen se on? Jos törmään siihen kadulla, niin miten tunnistan sen?
Tätä juuri yritin välttää kirjoittamalla "tai henkiselle puolelle". Olen yrittänyt väitellä sielusta esim. nimimerkki Morgothin kanssa tässä ketjussa, mutta jos ajatusmalli on se, että kaiken mitä voi olla olemassa täytyy olla käsinkosketeltavaa ja kouriintuntuvaa, niin eihän silloin sielun määritelmän kanssa päästä kovin pitkälle. Sielu ei siis ole mikään kouriintuntuva asia, vaan "elämän voima", se, mikä meissä ylläpitää elämää. Sielua ymmärtämättömät ihmiset redusoivat kaiken vain atomien liikkeksi ja biologiaksi jne. Lähinnä kai sielua voisi sitten verrata tietoisuuteen, vaikkei se ihan pelkästään sitäkään ole.
SaiPa2000 kirjoitti:
Raamattu kertoo kuinka meidän jokaisen kuoltuamme sielu, joko palaa helvetin tulessa tai pääsee taivaaseen. Ilmeisesti välimuotoa tästä ei ole. Miksi tällä on jotain väliä? Onko sielulla tunteita tai lähinnä tuntoaisti, eli tunteeko sielu helvetissä kuumuuden tai toisaalta tunteeko se sen viileän tuulenhenkäyksen joka tuntuu lämpimänä päivänä taivaassa?
No nuo kuumuuden ja viileyden tuntemukset voivat olla vertauskuvallisiakin, mutta jotain se sielu tuntee, kärsimyksen, ahdistuksen tai jotain sellaista. Tai sitten toisaalta ilon, riemun, rakkauden jne.
SaiPa2000 kirjoitti:
Toisekseen, jos ihmisillä, eläimillä ja muilla eliöillä on sielu, niin luulisi että tässä ~3000 vuoden aikana sieluja olis pakkatunut niin ylä- ja alakertaan sen verran paljon, että luulisi sieluja olevan ruuhkaksi asti. Ja vaikka pelkästään ihmisillä olisi sielu, niin kyllä siinä siltikin on sen verran sieluja, että en usko yhden taivaan riittävän.
Nyt en enää ymmärrä, anteeksi vaan. Ei taivas ole tietääkseni joku fyysinen, hyvin määritelty paikka N-ulotteisessa avaruudessa. Joten nuo tilanmäärittelyt eivät siellä päde. Se on ikäänkuin toinen olotila, kuten olen sen ymmärtänyt. Ihmiset saavat lopulta takaisin ruumiinsa, mutta eivät tässä korruptoituneessa muodossa mitä meillä nyt on, vaan ikään kuin enkelmäisessä, kirkastetussa muodossa.
SaiPa2000 kirjoitti:
Itseasiassa en ole tutustunut kumpaakaan puoleen. Ainoa asia, johon olen tutustunut asiassa on terve maalaisjärki.
Siinäpä se ongelma voi ollakin, eli ehkä ei kaikki ole redusoitavissa maalaisjärjen avulla. Maalaisjärjen avulla ajateltuna ihminen itse on "jumala", eli voi ainakin periaatteessa ymmärtää kaiken.
SaiPa2000 kirjoitti:
Kuten sanoin viestissä jonka alunperin kirjoitin. Varaan oikeuden mahdollisesti muuttaa mieleni siinä kohtaa, kun joku esittää minulle konkreettiset, fyysiset todisteet siitä, että jumala on olemassa. Siihen asti hän on minulle henki-olento, josta karrikoidusti sanottuna, tyhmiä ihmisiä veloitetaan biljoonia ja biljoonia euroja vuodessa maailmanlaajuisesti.
Eikö uskontoa voisi sitten harrastaa joku viisas siitä maksamatta? Viisauttakin on monenlaista, ainakin Raamattu opettaa, että on tuota maallista viisautta, jota sinäkin taidat soveltaa, ja sitten on tuota jumalallista viisautta (jota Raamattu pitää paljon, paljon parempana kuin maallista viisautta), johon sinulta ei tunnu löytyvän halua?
SaiPa2000 kirjoitti:
Nyt on kyllä pakko kysyä mitkä päivittäiset ihmeet?
No ne hypoteettiset päivittäiset ihmeet, joita jos tapahtuisi, niin uskonnolla ja uskolla ei olisi enää mitään tekoa. Ei tarvitsisi uskoa Jumalan olevan olemassa, vaan tietäisi Jumalan olevan olemassa.
SaiPa2000 kirjoitti:
Pitää paikkansa. Uskonto olisi tällöin täysin turha. Mitä tästä seuraisi? Kirkot menettäisivät tulonsa ja kävisivät tarpeettomiksi. Uskonnon tutkimisessa ei olisi mitään järkeä. Jumalan puolestapuhujat menettäisivät työpaikkansa. Eikö? Totuutta ja etenkin todellisuutta normaalioloissa kutsutaan elämäksi. Ei tämä asia ole sen kummallisempi. Siihen ei tarvita jumalallista väliintuloa.
Se olisi elämää Jumalan jatkuvan väliintulon kanssa sitten, ei olisi uskontoa, koska kaikki uskoisivat, tai paremminkin, tietäisivät Jumalan olevan olemassa, koska ihmeitä sattuisi joka hetki. Ehkä niitä ei edes kutsuttaisi ihmeiksi, tiedä häntä, enää.
SaiPa2000 kirjoitti:
Yrität siis sanoa, että jumala on henki-olento, joka ei koskaan tule näyttäytymään, kuin "valituille"?
Emme tiedä Jumalan todellista olemusta, sikäli kun nyt Jumalan olemassaoloon uskomme. Raamatun mukaan Hän on näyttäytynyt useimmille kuin valituille, ja tulee aikojen lopussa näyttäytymään kaikille, eläville ja kuolleille. Toki esim. kristityt uskovat, että Jumala "näyttäytyy" heti kuoleman jälkeen. Emme näe Hänen todellista olemustaan (emmekä voikaan), mutta Hän näyttäytyy enkeliensä avulla, ehkä myös vastapuolen eli Paholaisen sanansaattajien avulla.
SaiPa2000 kirjoitti:
Tuota kutsutaan evoluutioksi.
Ei tietääkseni ainakaan biologisen evoluution määritelmän yhteydessä. Eiköhän tuota sielujen karsiutumista kutsuttaisi lähinnä vapaaksi tahdoksi.