Ei kristinuskossa oikeasti ole mitään pelättävää.
Niin hienoa kuin onkin, että löytää itselleen sopusoinnun ja tarkoituksen jostain uskosta, niin tämä lause kyllä tarkoittaa vain ja ainoastaan, että ei ole siihen omaan uskonkehykseensä tutustunut.
Kerrataan nyt vielä, että kristitystä jumalasta on olemassa vain yksi lähde, ja se on raamattu. Sen perustella kristinuskossa on todella paljon pelättävää.
Kuten muutkin uskovat tässä ketjussa, myös Sampe ammentaa Jeesuksen opetuksista, jättäen toki niistäkin ne nykyaikaan sopimattomimmat kohdat pois, mutta ennen kaikkea hylkää lähes koko muun raamatun jumalasta kertovana ja jumalan ilmoituksen sisältävänä kirjana. Ainoana kristityn jumalan ilmoituksena.
Sampekin usko on yhdistelmä humanismia, inhimillisyyttä ja Jeesuksen opetuksia, siis itse kehitetty kyhäelmä omalle jumalkokemukselle. Jumalkokemus on vaan kiedottu siihen tutuimpaan ja lähimpään jumaluskoon, kristittyyn jumalaan. Ja näinhän toki suurin osa uskovista tällä tekee, se on ihan luonnollista kun tässä sosiaalisessa yhteisössä elämme.
Minua jaksaa vaan uskonnottomana ihmetyttää se, että miten uskova on niin varma kristillisestä jumalasta, kun hänen oma käsityksensä kuitenkin poikkeaa niin suuresti siitä, millaiseksi se jumaluus raamatussa kuvataan (siinä ainoassa lähteessä, jota kristitystä jumalasta on olemassa).
"minun jumalani ei ole ahdasmielinen"- - no mutta kristitty jumala oin
"minun jumalani ei syrji ketään" - - no mutta kristitty jumala syrjii, ihan Jeesuksenkin opetusten perustella
"minun jumalani luokse voivat kaikki tulla"- - mutta kristityn jumalan luokse ei.
Uskontoihin kannattaa tutustua, ja aloittaa siitä omastaan. Sehän (tutustuminen uskoon, sen opinkappaleisiin ja muihin uskontoihin) ei mitenkään poista jumalkokemusta keneltäkään.
Se että tuntee mihin luulee uskovansa ja mihin oikeasti uskoo luulisi olevan ihmiselle itselleen mielenkiintoinen asia. Sen sijaan tuntuu siltä, että tuollainen pohdinta yksinkertaisesti sivuutetaan merkityksettömänä.