Jos taas ajatellaan omilla aivoillaan, ei olla oikeita kristittyjä. Meidän onni on se, että asiat eivät ole näin yksioikoisia.
Uskonto on (uskonnon laatimien sääntöjen mukaan) täsmälleen näin yksioikoista.
Jos taas ajatellaan omilla aivoillaan, ei olla oikeita kristittyjä. Meidän onni on se, että asiat eivät ole näin yksioikoisia.
Uskonto on (uskonnon laatimien sääntöjen mukaan) täsmälleen näin yksioikoista.
ei uskokaan ole yksioikoinen asia.
Onko se edes mahdollista? Jos kerran teidän mielestä raamattua pitää noudattaa sanasta sanaan niin onko mahdollista, että kaikki tulkitsevat sen täysin samalla tavalla? Jos tämä ei ole mahdollista, ei uskokaan ole yksioikoinen asia.
Mutta ortodoksinen kirkko tähdentää kirkon perillistiedon merkitystä, Raamattua toki unohtamatta. Eihän heti Jeesuksen kuoltua ollut olemassa UT:ta kirjallisena, vaan jokseenkin kaikki kristinuskoon liittyvä oli suullista tietoa ja perinnettä. Joskus vuosisatoja myöhemmin laitettiin sitten kokoon tämä Raamattu-niminen kirja, mukaanlukien UT. Ja siitä eteenpäinkö sitten tuolla suullisella perinteellä ja "tietoudella" ei ole mitään merkitystä? Kaikki ei ole ortodoksikirkon mukaan Raamatussa, vaan tuolla ikivanhalla perinnetietoudella on oma merkityksensä. Ja onhan siihen vuosisatojen aikana lisätty uusiakin pointteja esim. pyhien yhteisten mietelmien ja toisaalta kirkolliskokousten päätösten avulla. Joten tuossa mielestäni protestantit ja heitä arvostelevat agnostikot/ateistit menevät metsään. Raamattu ei ole se kaikki kaikessa, vaikka se keskeinen kirjallinen todistuskappale kristinuskosta onkin.Jos uskoo kristittyyn jumalaan, niin tietoa tästä jumalasta ei ole muualla kuin raamatussa. Se on ainoa lähde kristillisestä jumalasta.
Mutta ortodoksinen kirkko tähdentää kirkon perillistiedon merkitystä, Raamattua toki unohtamatta. Eihän heti Jeesuksen kuoltua ollut olemassa UT:ta kirjallisena, vaan jokseenkin kaikki kristinuskoon liittyvä oli suullista tietoa ja perinnettä. Joskus vuosisatoja myöhemmin laitettiin sitten kokoon tämä Raamattu-niminen kirja, mukaanlukien UT. Ja siitä eteenpäinkö sitten tuolla suullisella perinteellä ja "tietoudella" ei ole mitään merkitystä?
Sori, että kopioin koko kirjoituksesi, mutta se on lähes kokonaan relevanttia vastaukseni kannalta. Juuri tuota analogiaa kuulemma Bart Ehrman käyttää kirjoissaan ja väitteissään. Luin jostain linkistä näin. Samassa linkissä kirjoittaja totesi, että tuo on aika lapsellinen analogia, sillä kristillistä perinnettä ei todellakaan välitetty näin. Sitä kuulemma välitettiin toiston, toiston ja toiston avustuksella. Eli samat sanasta sanaan höpinät kerrottiin seuraavalle polvelle joka päivä, ja nämä toistivat sitä toistamasta päästyään, kunnes he osasivat kertoa koko tarinan pilkulleen vaikka unissaan. Ja tätä jatkui kunnes he sitten alkoivat välittää tietoa seuraavalle polvelle ja niin edelleen. No, en ollut tätä prosessia todistamassa, mutta jos noin tapahtui, niin uskoisin, että kristillinen perinne on vähän luotettavimmissa kantimissa kuin tuossa sinun "kuiskataan piirissä juttu seuraavalle" versiossasi. Mutta varmaa väitettä tämän suhteen emme voi tehdä koska emme olleet seuraamassa silloin aikoinaan miten perinne välittyi. Joten siksi vähän protestoisin tuon itsevarman viimeisen lauseesi suhteen yllä.Oletko koskaan leikkinyt rikkinäistä puhelinta lapsena? Muutaman leikkijän kesken se vielä jotenkin toimii eikä "kertomus" kauheasrti muokkaannu matkalla mutta laitapa kertojia väliin pari kertaa enemmän niin tilanne on jo aivan toinen - kertomus värittyy huomattavasti ja jokainen pistää lisää hitusen omiaan tai muokkaa kuulemaansa tai sitä minkä kuvittelee kuulleensa ja sitten kun kertomus päättyy takaisin "alkupisteeseen", se on muuttunut jopa huomattavan paljon. Näin siis lyhyessä ajassa toki sillä poikkeuksella, että kertojina olivat lapset, mutta yhtälailla aikuisten kohdalla on havaittu sama toimintamalli. Liikkeelle laskettu kertomus muuttuu ja muokkaantuu jopa hyvinkin lyhyessä ajassa ja jo noin kymmenen kertojan kautta kuljettuaan, ja mitä pidempi kertomus on, sitä enemmän muutoksia tapahtuu. Sama on tapahtunut tietenkin kautta historian, joskin voidaan olettaa, että aiemmin, jolloin suullisella perinteella oli suurempi merkitys, kertojat/shamaanit/tietäjät osasivat siirtää tarinan tuleville polville tarkkapiirteisemmin mutta ei tällainenkään tarina vuosia ja vuosia muuttumattomana kestänyt, ja muiden kertojien toimesta tarina alkoi muokkaantua jo aiemmin ts. tarinan ydin, joka oli kertojan/tietäjän/shamaanin hallussa, saattoi pysyä suhteellisen muuttumattomana kauemman aikaa, mutta se tarina, jonka hän kertoi heimolleen, alkoi välittömästi elää omaa elämänsää heimolaisten kertoessa sitä toisilleen, naapuriheimoille ja myöhemmin kenties laajemmalle yhteisölle. Näin tarina elää ja kasvaa ja muokkaantuu aikojen saatossa. Näin on käynyt myös kristilliselle puhetraditiolle.
Islamissa järjestys on erilainen, koska oppi käsittääkseni sanoo, että arkkienkeli (Gabriel?) saneli suoraan Muhammedille Koraanin.
Ja siitä eteenpäinkö sitten tuolla suullisella perinteellä ja "tietoudella" ei ole mitään merkitystä? Kaikki ei ole ortodoksikirkon mukaan Raamatussa, vaan tuolla ikivanhalla perinnetietoudella on oma merkityksensä.
Itse en ymmärrä miksi tämä keskustelu kiertää aina samaa rataa. Jos allekirjoittaa sanasta sanaan myytävänä olevan uskon, uskovaiset eivät ajattele omalla aivoillaan vaan ottavat kaiken vastaan pureskelematta ja valitsevat helpon tien. Jos taas ajatellaan omilla aivoillaan, ei olla oikeita kristittyjä. Meidän onni on se, että asiat eivät ole näin yksioikoisia.
No suullisesta perinnetiedosta kun tuli puhe, niin miksi se lähi-idän suullinen perinnetieto olisi arvokkaampi, kuin meidän omamme?
Minun puolestani jokainen saa tulkita Raamattua ja uskoa juuri niin kuin itse parhaaksi tuntee. Ongelmaksi asia muodostuu vasta sitten, jos Raamatun tulkinnoilla perustellaan puuttuminen toisten ihmisten elämään (esiaviollinen seksi, aborttikysymys, homoliitot ja niin edelleen).
Sori, että kopioin koko kirjoituksesi, mutta se on lähes kokonaan relevanttia vastaukseni kannalta. Juuri tuota analogiaa kuulemma Bart Ehrman käyttää kirjoissaan ja väitteissään. Luin jostain linkistä näin. Samassa linkissä kirjoittaja totesi, että tuo on aika lapsellinen analogia, sillä kristillistä perinnettä ei todellakaan välitetty näin. Sitä kuulemma välitettiin toiston, toiston ja toiston avustuksella. Eli samat sanasta sanaan höpinät kerrottiin seuraavalle polvelle joka päivä, ja nämä toistivat sitä toistamasta päästyään, kunnes he osasivat kertoa koko tarinan pilkulleen vaikka unissaan. Ja tätä jatkui kunnes he sitten alkoivat välittää tietoa seuraavalle polvelle ja niin edelleen. No, en ollut tätä prosessia todistamassa, mutta jos noin tapahtui, niin uskoisin, että kristillinen perinne on vähän luotettavimmissa kantimissa kuin tuossa sinun "kuiskataan piirissä juttu seuraavalle" versiossasi. Mutta varmaa väitettä tämän suhteen emme voi tehdä koska emme olleet seuraamassa silloin aikoinaan miten perinne välittyi. Joten siksi vähän protestoisin tuon itsevarman viimeisen lauseesi suhteen yllä.
No, tarkoitin lähinnä tuota aikaa ennen kuin tarinat oli kansissa. Näitä evankeliumeita ja muitahan alkoi olla jo saatavissa ensimmäisen vuosisadan loppupuolella. Joten siitä eteenpäin sitten nämä kirjallinen ja suullinen perinne menivät käsikkäin. Ymmärrän, että jos kaikki olisi vain suullista perinnettä, niin olisi todella Jumalan ohjausta jos kaikki tieto olisi säilynyt täysin muuttumattomana. Mutta luen perinteeksi myös esim. kertomukset pyhien elämistä jne. jotka eivät ole Raamatussa, mutta joista joku on tehnyt muistiinpanoja. Nämä ovat siis osa sitä ortodoksista perintöä.Millä tapaa kristillinen (ortodoksinen) kertomusperinne poikkeaa muiden uskontojen kertomusperinteestä, koska muiden uskontojen ja uskomusjärjestelmien kertomusperinteessä on kuitenkin havaittu muuntumista ja eroavaisuuksia aikakausien ja sijaintien välillä? Suhtaudun hyvin kriittisesti siihen, että mitään muutoksia ei olisi tapahtunut tai että muutokset olisivat edes hyvin vähäisiä sukupolvien ja taas sukupolvien välillä. Nyt ei edes puhuta yhdestä tai kahdesta tia kolmesta sukupolvesta munkkeja vaan satojen vuosien mittaisesta ketjusta uskonnollista suullisenperimätiedon välittämistä.
päällimmäinen tunne on, papit tai kristityt yleensä eivät saisi perustaa näkemyksiään Raamattuun.
Ajankohtaisen kakkosen homoilta sai sadat eroamaan kirkosta.
Sinänsä tässä toiminnassa ristiriitaista on se, että valtakirkkoa voi ryöpyttää näillä asioilla miten lystää, mutta samaan aikaan esim. ortodoksit saavat puuhastella miesporukoissa mitä lystäävät kenenkään sitä pahemmin kyseenalaistaen tai kritisoiden, ennenvanhaan jopa ortodoksikirkko nähtiin jotenkin symppiksenä pullukkaposkisten isämitrojen edustaessa kirkkoa uutisvuodoissa yms.
Tämä on kyllä valitettavan totta. Haluaisin nähdä ohjelman, jossa olisi itse asiassa kaikkien muiden kuin luterilaisen uskon edustajia keskustelemassa aiheesta. Samalla ohjelmassa voitaisiin keskustella vaikkapa naispappeudesta.
Räsäsen mukaan abortti tulisi kieltää Suomessa.
Enpä olisi ikinä uskonut moista kuulevani suomalasien, korkeahkossa asemassa olevan, koulutetun naisen suusta.
huhuijaa…