Mainos

Uskotko Jumalaan?

  • 1 382 156
  • 14 434

Morgoth

Jäsen
Kannatan lähinnäkin uskontojen historian (ja tieteiden) opettamista yliopistotasolla jos jotain uskontoihin liittyvää siellä halutaan opettaa. Uskontojen historia on kuitenkin sen verran merkityksellinen aihe, että täysin en sulkisi sitä yliopisto-opetuksen ulkopuolelle.

Osana historiaa, se on toki välttämätöntä ja tärkeää, koska kaikki uskonnot ylipäätään ovat valtavan iso osa ihmiskunnan historiaa. En tiedä ajattelenko turhan jyrkästi, mutta eihän yliopistossa tarvita vaikka kommunistista tiedekuntaa, joka tutkisi vain kommunismia, sen historiaa ja vaikka Maon punaista kirjaa. Se voitaisiin hoitaa ilman punaisia laseja historian puolella?

Toisaalta tavallaan tuokin ongelma saataisiin ratkaistua, kun valtio ja kirkko erotettaisiin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sellaista paria juttua kysäisin tästä Nooan arkista kun niitä tässä eräs kaunis päivä mietin.

Oliko arkissa valkoihoisten lisäksi neekereitä, vinosilmiä, arabeita, inkkareita ja eskimoita vai miten selitetään moisten otuksien olemassaolo tässä maailmassa?

Tällä hetkellä maailmassa on 6 miljardia ihmistä. Jos maailma on luotu 6000 vuotta sitten ja vedenpaisumus on luonnollisesti ollut vasta myöhemmin, niin onko edes teoriassa mahdollista, että ihmiskunta olisi voinut jokusessa tuhannessa vuodessa kasvaa nykyisiin mittoihin? Lähtöoletukset ovat että väkiluku oli vedenpaisumuksen jälkeen siis 8 (muistanko oikein) joista puolet kumpaakin sukupuolta ja sukukypäksi kehittymisessä menee ihmisillä se 15 vuotta. Vaikka laskettaisiin että jokainen noista naisista synnyttäisi 25 lasta, eikä lapsikuolleisuutta olisi, niin ehdittäisiinkö kuuten miljardiin päästä?

En edes viitsi mennä siihen että miten lisääntymistä jatkettiin toisesta sukupolvesta eteenpäin, niin sillä niinhän se sanoo, että mitä serkumpi sitä herkumpi.
 

SilsaUuhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings, Ruotsin maajoukkue
Vaikka laskettaisiin että jokainen noista naisista synnyttäisi 25 lasta, eikä lapsikuolleisuutta olisi, niin ehdittäisiinkö kuuten miljardiin päästä?

En nyt jaksa tässä mitään monimutkaisia laskutoimituksia alkaa vääntämään, mutta jos 24 noista lapsista olisi tyttöjä, ja he saisivat kaikki 25 lasta, niin eikös 6 miljardia tulisi aika nopeasti täyteen? Joku palstan matemaatikko voisi sitten laskea tuon vähän realistisimmilla lapsimäärillä.
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
Jos maailma on luotu 6000 vuotta sitten

Tää 6000 vuotta on muuten historiallisesti ja uskonnollisestikin helvetin mielenkiintoinen juttu. Itse uskon, että tuo on vain näitä historian synnyttämiä piinkovia myyttejä, johon ääriateistit ja fundamentalistit kummatkin uskovat nykyään yhtä vahvasti :D

Historiallisesti, tuo kuuluissa maailman ikä syntyi että joku tunnettu kristillinen kirjanoppinut laski keskiajalla VT:sa olevien sukupuiden mukaan luomisen iän. Raamatussa ei itsestään missään sanota kuinka vanha maailma on, vaan ihmiset ovat sen itse laskeneet ja yrittäneet näin päätellä sitä. Totta kai, jos täysin kirjaimellisesti uskoo Raamatun sanaan, niin sen voi kyllä tuollainkin laskea, mutta muuten homma on täysin merkityksetön sivuseikka.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
En nyt jaksa tässä mitään monimutkaisia laskutoimituksia alkaa vääntämään, mutta jos 24 noista lapsista olisi tyttöjä, ja he saisivat kaikki 25 lasta, niin eikös 6 miljardia tulisi aika nopeasti täyteen? Joku palstan matemaatikko voisi sitten laskea tuon vähän realistisimmilla lapsimäärillä.
Eikös tuo nyt ole hyvinkin mahdollista ainakin periaatteessa. Otetaan vaikka binäärijärjestelmä ja oletetaan että kussakin sukupolvessa syntyy yhtä monta miestä kuin naista (joka lienee aika lähellä totuutta) ja jokainen näistä naisista saa aina neljä lasta (joten yhdestä parista tulee aina "kaksi paria"). Jos oletetaan että sukupolvien väliaika on vaikka 30 vuotta, niin 6000 vuodessa on tuollaisia sukupolvia 200, ja jos jokaisessa sukupolvessa ihmisten määrä kaksinkertaistuu, niin tulos on aika järkyttävän paljon enemmän kuin kuusi miljardia. Todellisuudessa ei tietenkään lisääntyminen ole tapahtunut noin nopeasti, koska ihmisiä on kuollut ennen lapsentekoikää paljon ja kaikki naiset eivät saa neljää lasta jne. Sitä kai on aikaisemminkin tässä ketjussa spekuloitu miten nopeasti ihmiskunta voisi lisääntyä, mutta käsitykseni on, että periaatteessa kuudessa tuhannessa vuodessa voitaisiin täyttää vaikka koko maailmankaikkeus ihmisillä.
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
Ortodoksikirkossa on kuitenkin voimakas traditio, joka täydentää pyhän kirjan sanomaa ja selittää sitä. Yksittäiset pyhät ovat saattaneet erehtyä harhateille, mutta jos jokseenkin kaikki pyhät ovat tietystä asiasta samaa mieltä, niin silloin katsotaan, että Jumala on todella johdattanut heidän aivoituksiaan "oikeaan" suuntaan. Tietysti jää sitten jokaisen uskon asiaksi uskooko siihen jumalalliseen johdatukseen vai uskooko noiden oppien olevan pelkän enemmän tai vähemmän loogisen ihmisajattelun tulosta.

Tämähän se uskontojen ongelma yleensä on, auktoriteetit ja viisaat “pyhät” määrittelevät kuinka alamaisten tulisi uskoa ja käsittää asioita. Eikä tässä mun mielestä mitään pahaa olekkaan, jos ihmiset ovat onnellisia tässä uskossaan ja saavat siitä sisältöä elämälleen. Mikään ei ole niin helppoa, kuin se että joku toinen kertoo kuinka tulisi elää ja mikä on oikein, jos näitä alkaa itse miettiin, niin se on aika raskas urakka.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Jos maailma on luotu 6000 vuotta sitten ja vedenpaisumus on luonnollisesti ollut vasta myöhemmin, niin onko edes teoriassa mahdollista, että ihmiskunta olisi voinut jokusessa tuhannessa vuodessa kasvaa nykyisiin mittoihin?

Se on laskettu, että ensimmäisiä Pyramideja rakentamassa oli vain parisataa ihmistä. Siis jos Raamatun kertomus vedenpaisumuksesta ja Nooasta olisi totta.

No mitään vedenpaisumustahan ei ole ollut, ja se voidaan aukottomasti todistaa, joten sinänsä tuo pohdinta on akateemista.
 

Fordél

Jäsen
Yle Puheessa on juuri hyvä keskustelu aiheesta "Mille Jeesus nauroi". Rentoa keskustelua, jota oli mukava kuunnella, joten suosittelen. Sarjakuvataiteilija Ville Rannan tokaisi hyvin (sopii hyvin tässäkin ketjussa käytyihin keskusteluihin), että on se kumma kuinka osa ihmisistä ei osaa vielä 2000-luvullakaan ottaa Raamatun tekstejä muuten kuin mielikuvituksettoman kirjaimellisesti. Minkäänlaisia kielikuvia tai muita kerronan tapoja ei osata soveltaa kun on kyse Raamatusta. No onhan se tietysti ymmärrettävää, koska on helppoa käyttää lyömäaseina erilaisia sanasta sanaan Raamatusta otettuja lausahduksia. Valitettavasti silloin analyysi jätetään hyvin pintapuoliseksi, samoin kun keskustelu on monesti täälläkin jäänyt.
 

Morgoth

Jäsen
että on se kumma kuinka osa ihmisistä ei osaa vielä 2000-luvullakaan ottaa Raamatun tekstejä muuten kuin mielikuvituksettoman kirjaimellisesti. Minkäänlaisia kielikuvia tai muita kerronan tapoja ei osata soveltaa kun on kyse Raamatusta.

Ai? Jos jätetään fundamentalistit niin mielestäni keskustelu on juuri kuvainnollista ja mahdollisimman epämääräistä ja erilaista tulkintaa ja kaikki riippuu kaikesta ja lopulta mikään ei liity mistään ja mistään ei saa mitään kiinni. Kaipa tässäkin asiassa on niin paljon mielipiteitä kuin keskustelijoitakin.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Sarjakuvataiteilija Ville Rannan tokaisi hyvin (sopii hyvin tässäkin ketjussa käytyihin keskusteluihin), että on se kumma kuinka osa ihmisistä ei osaa vielä 2000-luvullakaan ottaa Raamatun tekstejä muuten kuin mielikuvituksettoman kirjaimellisesti.
Tuosta tuli mieleen mitä olen toistaiseksi saanut selville täällä kehutusta Bart Ehrmanista. Valitettavasti en ole vielä päässyt hänen kirjojensa kimppuun, mutta tässä käsitykseni lukemani perusteella itse miehestä.

Bart oli aikaisemmin fundamentalisti, eli otti Raamatun sanan kirjaimellisesti. Sitten jatko-opiskeluissaan hänellä välähti, että maailmassa on paljonkin pahaa, joten hän ei voi enää uskoa Jumalaan joka sallii pahan läsnäolon maailmassa. Sitten hän rupesi tutkimaan Raamatun tekstien kirjoitus- tai pikemminkin välityshistoriaa, ja löysi todisteita siitä, että eri evankeliumien versioissa on eroja, milloin pilkun paikassa, milloin sanoja korvattu toisilla, ja ehkä parissa ääritapauksessa jopa uusia tarinoita on lisätty evankeliumeihin (esim. syntisen naisen kivittämättä jättämisen tarina). Joten tätä hän nyt paasaa uskoville ja ei-uskoville ja yrittää saada heidät vakuuttuneeksi, että UT onkin vähemmän uskottava, koska siihen on tehty kaikenlaisia pieniä ja vähän suurempia muutoksia. Löysin myös, ehkä vähemmän yllättävästi, uskovien asiaa tutkineiden väitteitä, joiden mukaan Bart liioittelee asioita sensaationhakuinnossaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Yle Puheessa on juuri hyvä keskustelu aiheesta "Mille Jeesus nauroi". Rentoa keskustelua, jota oli mukava kuunnella, joten suosittelen. Sarjakuvataiteilija Ville Rannan tokaisi hyvin (sopii hyvin tässäkin ketjussa käytyihin keskusteluihin), että on se kumma kuinka osa ihmisistä ei osaa vielä 2000-luvullakaan ottaa Raamatun tekstejä muuten kuin mielikuvituksettoman kirjaimellisesti.

Toisaalta onko tämä ihmekään koska tavattoman usein tämän lumipalloefektin takana ovat juuri ne uskovat fundamentalistit, jotka omalla käyttäytymisellään saavat aikaan sen, että Raamattua käydään läpi "täikammalla". En väitä ettenkö itsekin syyllisty siihen pilkuntarkkaan tutkimiseen mutta taustalla on juuri se halu vastustaa sitä ehdottomuutta, mikä monien uskovien mielessä piilee, ehdottomuutta siitä, että Raamattu on jumalan inspiroimaa ja monasti jopa jumalan sana konkreettisesti, joten se on sanasta sanaan totta. Mikäli se on sanasta sanaan totta, tai edes jumalan johdattelemaa tekstiä, tulisiko sen tällöin olla virheetön vai antaako jumala sijan inhimillisille virheille hänen nimissä kirjoitetulle ja kenties juuri hänen mielestä maailman tärkeimmälle kirjalle - ja onhan Raamattu maailman tärkein kirja miljoonien ja taas miljoonien uskovien mielestä, ja tietyssä mielessä hyvin tärkeä kirja monien muidenkin mielestä. Erilaisten ulottuvuuksiensa ja kirjaan koottujen tekstien ja koottujen tekstien taustalla piilevien todellisten tai kuviteltujen tapahtumien myötä kirja on tavallaan tärkeä minunkin mielestä vaikka en uskovainen olekaan. Onhan Raamattuun tukeutuen tehty monenlaisia asioita - riippuen tahosta kuka katsoo, hyviä tai pahoja, joten osoittaahan tämäkin osaltaan kirjan tärkeyden osana ihmiskunnan historiaa.

vlad.
 

Fordél

Jäsen
Ai? Jos jätetään fundamentalistit niin mielestäni keskustelu on juuri kuvainnollista ja mahdollisimman epämääräistä ja erilaista tulkintaa ja kaikki riippuu kaikesta ja lopulta mikään ei liity mistään ja mistään ei saa mitään kiinni. Kaipa tässäkin asiassa on niin paljon mielipiteitä kuin keskustelijoitakin.

Kyllä, uskoja on lähes niin monta kun on uskontojakin. Siksi tämä ikuinen yleistämien puolin ja toisin ei tee oikeutta kenellekään eikä se juuri anna kenellekään mitään uutta.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Se on laskettu, että ensimmäisiä Pyramideja rakentamassa oli vain parisataa ihmistä. Siis jos Raamatun kertomus vedenpaisumuksesta ja Nooasta olisi totta.
Hmm, mihin aikaan noi pyramidit sitten on rakennettu? Eka wikilinkki sanoo että Egyptin pyramideja olisi rakennettu joskus n. 2667-2648 eaa jotta kai tuolloin olisi porukkaa ollut vaikka kuinka jos ajattelee että vedenpaisumus olisi ollut vaikka 4000eaa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Hmm, mihin aikaan noi pyramidit sitten on rakennettu? Eka wikilinkki sanoo että Egyptin pyramideja olisi rakennettu joskus n. 2667-2648 eaa jotta kai tuolloin olisi porukkaa ollut vaikka kuinka jos ajattelee että vedenpaisumus olisi ollut vaikka 4000eaa.

Raamatun aikajana Usherin mukaan.
4004 eaa.: Luominen
2348 eaa.: Vedenpaisumus
1921 eaa.: Jahve kutsuu Abrahamin
1491 eaa.: Exodus, israelilaisten lähtö Egyptistä
1012 eaa.: Jerusalemin temppelin perustaminen
586 eaa.: Babylonialaiset tuhosivat Jerusalemin, Babylonin vankeuden alkaminen
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
että on se kumma kuinka osa ihmisistä ei osaa vielä 2000-luvullakaan ottaa Raamatun tekstejä muuten kuin mielikuvituksettoman kirjaimellisesti. Minkäänlaisia kielikuvia tai muita kerronan tapoja ei osata soveltaa kun on kyse Raamatusta.

Jos uskoo kristittyyn jumalaan, niin tietoa tästä jumalasta ei ole muualla kuin raamatussa. Se on ainoa lähde kristillisestä jumalasta. Ja vaikka ottaisimme sitten kaikki hylätytkin evankeliumit mukaan, ne ovat ainoa lähde kristilliseen jumalaan.

Eli se usko pohjautuu raamatun teksteihin. Nyt vaan on käynyt niin, että nämä teksti eivät oikein sovellu nyky-yhteiskuntaan, joten uskovat ovat alkaneet vähätellä niitä ja keksimään tapoja jättää raamattu vähän taka-alalle. Ajatellaan, että se jumaluus on jotenkin henkilökohtainen kokemus, ja siihen sitten yhdistää oman mielensä tuottaman kuvan kaikesta hyvästä ja pyhästä. Sitten kun se Raamattu kertoo vähän toisenlaisesta jumaluudesta (ollen edelleen se ainoa lähde kristillisen jumalaan, muut ovat vain johdannaisia siitä), niin keksitään juurikin asenne, jossa raamatun tekstejä voi ajatella kielikuvina tai kieli poskessa.

Jos niitä raamatun tekstejä ei olisi, ei olisi kristillistä jumalaa. Eli jos niistä raamatun teksteistä haluaa päästä eroon, on myönnettävä se, että jumalsuu johon uskoo ei ole kristitty jumala vaan joku oma kyhäelmä. Tai jos sellaisien haluaa pitää, tulisi sitten kieltää se raamattukokonaisuus ja leikata se sellaiseksi että se siihen omaan käsitykseen sopii. Ja näinhän uskovat sitten laajasti tekevät. Kaikki aikaan sopimattomat tai omiin moraali- ja eettisin käsityksiin sopimattomat kohdat ovat vain aikalasitekstejä tai kuvainnollisia, kaikki kiva ja hyvä on jumallaista ilmoitusta.

Musta toin nyt vaan haiskahtaa itsepetokselta.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Luonnonuskonto druidismi on saanut virallisen uskonnon aseman Britanniassa.

Kyseessä on pakanauskonto, jonka juuret juontavat tuhansien vuosien päähän. Uskontoa harjoitettiin muinaisessa Irlannissa ja Britanniassa, ja se levisi jonkin verran myös muualle Eurooppaan. Myöhemmin se kuitenkin joutui suurelta osin kristinuskon syrjäyttämäksi.

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2010...n_aseman_britanniassa_2027897.html?origin=rss

Miksi tämä olisi sen uskottavampi tai epäuskottavampi kuin lähi-idän jumaltarinat?

Miekalla meidätkin Kalevalaisesta uskosta käännytettiin, ei kristinuskon "paremmuudella"
 

Fordél

Jäsen
Eli se usko pohjautuu raamatun teksteihin. Nyt vaan on käynyt niin, että nämä teksti eivät oikein sovellu nyky-yhteiskuntaan, joten uskovat ovat alkaneet vähätellä niitä ja keksimään tapoja jättää raamattu vähän taka-alalle. Ajatellaan, että se jumaluus on jotenkin henkilökohtainen kokemus, ja siihen sitten yhdistää oman mielensä tuottaman kuvan kaikesta hyvästä ja pyhästä. Sitten kun se Raamattu kertoo vähän toisenlaisesta jumaluudesta (ollen edelleen se ainoa lähde kristillisen jumalaan, muut ovat vain johdannaisia siitä), niin keksitään juurikin asenne, jossa raamatun tekstejä voi ajatella kielikuvina tai kieli poskessa.

Vai voiko usko pohjautu myös esimerkiksi johonkin ihmisen kokemaan?

Tottakai raamatulla on aivan keskeinen merkitys uskossa. Sekin on aivan totta, että kirjaimellisesti otettuna se ei sovi nyky-yhteiskuntaan. Sekin on myös totta, että raamatussa näkyy ihmisen käden jälki, joten tottakai se on myös sidottu aikaan. Myös se on mielestäni täysin luonnollista ja inhimillistä, että oma kuva Jumalasta on erilainen kuin mitä raamatun teksteistä voi päätellä tai että jokaisella on vähän omanlaisensa kuva Jumalasta. Jos sitten uskova ihminen ajattelee Jumalasta jossain kohdin eri tavalla kuin mitä raamattu sanoo, on kyse muka itsepetoksesta? Eikö tällöin tapahdu juuri päinvastaista kun kuva muodostuu sen mukaan mikä oman uskon mukaan tuntuu oikealta? Juuri silloinhan ei petä itseään.

Enkä ymmärrä miten uskovaiset olisivat haluamassa päästä eroo raamatusta sen takia, että kaikki sen vertaukset ja kertomukset eivät sovi sanatarkasti otettuna nyky-yhteiskuntaan. Meidän on vain niin vaikea samaistua aikaan, jolloin raamatun tekstit ovat syntyneet. Silti keskeinen sisältö ja sanoma ovat edelleen ajankohtaisia, ne mitkä merkkaavat eniten ja joihin ihmiset uskovat. Eivät he usko sanatarkasti johonkin lauseeseen. Eikä kyse ole mistään rusinat pullasta -toimintatavasta, koska uskoon sisältyy myös vastuu ja ne ikävemmätkin asiat. Ei niitä kukaan kiellä.

Kaiken kaikkiaan tilanne on todella vaikea kun toisaalta tulee kritiikkiä siitä, että ei kyetä ajattelemaan omilla aivoilla ja toisaalta taas siitä, että ei oteta tarpeeksi sanatarkasti raamattua ja ei olla näin tosiuskovia. Taas kerran tullaan siihen loppupäätelmään, että tärkeintä on tehdä niin kuin se sisin sanoo ja silloin ei tosiaan petä itseään. Jos se tunnustaa Jumalan niin se on aivan sama mitä muut sanovat.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Vai voiko usko pohjautu myös esimerkiksi johonkin ihmisen kokemaan?

Tottakai raamatulla on aivan keskeinen merkitys uskossa. Sekin on aivan totta, että kirjaimellisesti otettuna se ei sovi nyky-yhteiskuntaan. Sekin on myös totta, että raamatussa näkyy ihmisen käden jälki, joten tottakai se on myös sidottu aikaan. Myös se on mielestäni täysin luonnollista ja inhimillistä, että oma kuva Jumalasta on erilainen kuin mitä raamatun teksteistä voi päätellä tai että jokaisella on vähän omanlaisensa kuva Jumalasta. Jos sitten uskova ihminen ajattelee Jumalasta jossain kohdin eri tavalla kuin mitä raamattu sanoo, on kyse muka itsepetoksesta? Eikö tällöin tapahdu juuri päinvastaista kun kuva muodostuu sen mukaan mikä oman uskon mukaan tuntuu oikealta? Juuri silloinhan ei petä itseään.

Ei oman uskon muodostaminen ole itsepetosta, mutta sen jälkeen itsensä kutsuminen kristityksi ja kristillisen kirkon kaikkien linjauksien hiljainen hyväksyminen esim. jäsenmaksua maksamalla mielestäni on.

Kaikki tieto kristinuskon jumalasta tulee Raamatusta. Jos taas usko ja tieto tulee omasta sisimmästä ja se on ristiriitaista Raamatun kanssa, on kyse jostain muusta kuin kristinuskon jumalasta.
 

Fordél

Jäsen
Ei oman uskon muodostaminen ole itsepetosta, mutta sen jälkeen itsensä kutsuminen kristityksi ja kristillisen kirkon kaikkien linjauksien hiljainen hyväksyminen esim. jäsenmaksua maksamalla mielestäni on.

Kaikki tieto kristinuskon jumalasta tulee Raamatusta. Jos taas usko ja tieto tulee omasta sisimmästä ja se on ristiriitaista Raamatun kanssa, on kyse jostain muusta kuin kristinuskon jumalasta.

Harvinaisen mustavalkoinen ja äärimmäinen käsitys, suorastaan käsittämätön ajatus. Ja sitten fundamentalisimia ei kuitenkaan ymmärretä ei-uskovien toimesta? Onneksi valkoisen ja mustan välissä on paljon harmaata, joka kyllä tunnustaa Jumalan ja uskon myös Jumalan tunnustavan tuon harmaan. Mites se nyt menikään: ”Jos teillä olisi uskoa edes sinapinsiemenen verran..."
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kaikki tieto kristinuskon jumalasta tulee Raamatusta. Jos taas usko ja tieto tulee omasta sisimmästä ja se on ristiriitaista Raamatun kanssa, on kyse jostain muusta kuin kristinuskon jumalasta.


Niin, tuo vain ohittaa kristinuskossa keskeiseksi muodostuneen kirkkolaitoksen ja sen tulkintaperinteen. En jotenkin ole tajunnut, että uskonnoissa olisi kysymys jostakin logiikasta vaan nimenomaan paikallisista ja kulttuurisista tulkinnoista. Toki esimerkiksi Dawkinsilla on vahva mielipide siitä, mikä on "oikeaa" kristinuskoa, mutta en oikein pysty sisäistämään sitä, miten tätä asiaa voisi ulkopuolelta sanella kristityille. Miten voisi?
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Niin, tuo vain ohittaa kristinuskossa keskeiseksi muodostuneen kirkkolaitoksen ja sen tulkintaperinteen. En jotenkin ole tajunnut, että uskonnoissa olisi kysymys jostakin logiikasta vaan nimenomaan paikallisista ja kulttuurisista tulkinnoista. Toki esimerkiksi Dawkinsilla on vahva mielipide siitä, mikä on "oikeaa" kristinuskoa, mutta en oikein pysty sisäistämään sitä, miten tätä asiaa voisi ulkopuolelta sanella kristityille. Miten voisi?

Edelleen olen sitä mieltä, että usko on jokaisen oma asia, mutta en ymmärrä miksi joku kuuluu sellaiseen järjestöön tai tukee sellaista laitosta, jonka kauppaama usko on erilaista kuin se oma.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Edelleen olen sitä mieltä, että usko on jokaisen oma asia, mutta en ymmärrä miksi joku kuuluu sellaiseen järjestöön tai tukee sellaista laitosta, jonka kauppaama usko on erilaista kuin se oma.

No, voidaan ajatella esimerkiksi, että eroavat tulkinnat eivät ole kyseisen henkilön mielestä olennaisia - eli että yhteiset kannat ovat tärkeämpiä kuin eroavat. Varmasti aika harva on esimerkiksi 100-prosenttisesti samaa mieltä äänestämänsä puolueen kanssa, mutta näkee, ihan loogisesti, että 75% on paljon enemmän kuin vaikka 50%. Minusta jumal-usko sinänsä on irrationaalista, mutta jos tämän askeleen ottaa niin sitten on melko täydellinen vapaus muodostaa oma tulkintansa asiasta ilman että se olisi merkittävästi epäloogisempi kuin jokin toinen tulkinta tästä pohjimmiltaan täysin irrationaalisesta maailmankuvasta.
 

weean

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Harvinaisen mustavalkoinen ja äärimmäinen käsitys, suorastaan käsittämätön ajatus. Ja sitten fundamentalisimia ei kuitenkaan ymmärretä ei-uskovien toimesta?

Hassua, koska mielestäni Raamattua voisi kuvailla juurikin samoilla sanoilla.

Jos Raamattua ei olisi ei olisi kristinuskoakaan, eikö vain? Raamattuhan on Jumalan ilmoitus, ja täten erehtymätön? Uskonnot ovat, ja tulevat ikuisesti olemaan sidottuja pyhiin kirjoituksiinsa joista saavat jumalaisen ohjenuoransa. Itse en voi ymmärtää miksi Jumala tuntisi tippaakaan myötätuntoa niitä kohtaan, jotka viittaavat kintaalla hänen ilmoitukselleen, kun hän kerran on sellaisen tuottanut ja vieläpä useaan otteeseen toistanut kuinka jokaisen uskovan tulisi hänen sanaansa luottaa. Miksi on liian vaikeaa ymmärtää, että kun et usko koko Raamattuun täydellisen Jumalan ilmoituksena et usko kristittyjen Jumalaan, vaan olet luonut sen pohjalta itseäsi miellyttävän jumalhahmon.
Ei ole olemassa "oikeaa" kristinuskoa ilman täydellistä uskomista Raamattuun. Niin katkeraa kuin se tietenkin onkin, vika ei ole Dawkinsin vaan Jumalan, joka teki Raamatusta muuttumattoman.

Tietenkään fundamentalisteja ei ymmärretä. Hehän tekevät uskonsa nimissä rikoksia, joille ei ole minkään sorttista oikeutusta. He ovat kuitenkin toimivat lähes kaikessa pyhien kirjojensa ohjeiden mukaisesti, eli Jumalan ohjeiden mukaisesti. He ovat ilman muuta parempia uskovaisia kuin ne jotka eivät ohjeita noudata. Tämän toteaminen ei todellakaan vaadi suurta asiantuntijuutta eikä spekulointia. Miksikö? Koska Raamattu sanoo niin.
 

Fordél

Jäsen
Edelleen olen sitä mieltä, että usko on jokaisen oma asia, mutta en ymmärrä miksi joku kuuluu sellaiseen järjestöön tai tukee sellaista laitosta, jonka kauppaama usko on erilaista kuin se oma.

Itse en ymmärrä miksi tämä keskustelu kiertää aina samaa rataa. Jos allekirjoittaa sanasta sanaan myytävänä olevan uskon, uskovaiset eivät ajattele omalla aivoillaan vaan ottavat kaiken vastaan pureskelematta ja valitsevat helpon tien. Jos taas ajatellaan omilla aivoillaan, ei olla oikeita kristittyjä. Meidän onni on se, että asiat eivät ole näin yksioikoisia.

En ymmärrä myöskään sitä miksi jonkun organisaation tukeminen edellyttää, että allekirjoittaa sanasta sanaan kaiken sen mielipiteet? Todella pelottava ajatus eikä asiat ole taaskaan näin yksinkertaisia. Jos kuulusin puolueeseen, en usko, että allekirjoittaisin sen puolueohjelman sanasta sanaan. Ja kannattaa muistaa, että kirkko tarjoaa sen jäsenille paljon muutakin kuin vain omia tulkintoja uskosta ja raamatusta. Toiminnan tukemiselle voi olla siis muitakin perusteita. Ja mikä parasta, sen tulkintoihin raamatusta voi myös vaikuttaa. Ei niitä kannanottoja sanele kukaan diktaattori vaan esim. kirkolliskokous.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jos Raamattua ei olisi ei olisi kristinuskoakaan, eikö vain? Raamattuhan on Jumalan ilmoitus, ja täten erehtymätön? Uskonnot ovat, ja tulevat ikuisesti olemaan sidottuja pyhiin kirjoituksiinsa joista saavat jumalaisen ohjenuoransa.

Itse asiassa ellei olisi kirkkolaitosta ei olisi jakoa kanonisiin ja apokryfisiin teksteihin. Tässä mielessä siis, ellei olisi organisoitua kristinuskoa, ei olisi Raamattuakaan nykymuodossaan. Islamissa järjestys on erilainen, koska oppi käsittääkseni sanoo, että arkkienkeli (Gabriel?) saneli suoraan Muhammedille Koraanin. Kristinuskossa taas varhaiset kirkolliskokoukset päättivät siitä, mitkä tekstit otettiin mukaan kokoelmaan. Kristinusko ei siis vaadi pelkästään uskoa Jumalaan ja Raamattuun vaan myös siihen, että kirkkoisät toimivat jumalallisen inspiraation vallassa tehdessään näitä kauaskantoisia päätöksiä Rooman valtakunnassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös