Amerikanihme
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Tarkoittanet Nikean kirkolliskokousta, joka on tunnustettu ensimmäiseksi ekumeeniseksi kirkon yleiskokoukseksi. Yksi sen koollekutsujista oli keisari, Pyhä Konstatinus Suuri, joka halusi kirkon saavan yhtenäisen opin (tuossa ei liene mitään pahaa eikä väärää). Suurin uhka koostui Areion opista, jonka kokous siis tuomitsi harhaopiksi.Ei ole arvailua, Nikosian kirkolliskokouksen pöytäkirjat ja ajankohdan poliittinen ilmapiiri on tiedossa.
Myös kaikkein osallistuneiden (siis kymmenine) ihmisten taustat voi selvittää. Siellä on jos jonkin näköstä politikointia harrastettu.
Olisi mielenkiintoista lukea siitä poliittisesta vehkeilystä, johon viittaat. Onko mitään hyvää linkkiä?
Laitan tähän tiivistettynä, mitä Orthodox Study Bible sanoo asiasta.Rike.K kirjoitti:Johannes ja Matteus eivät olleet Jeesuksen opetuslapsia, tämä on historiallisella tutkimuksella osoitettu aika varmasti oikeaksi. Ensinnäkin noiden evankeliumien tekstisisältö ei millään tavalla viittaa siihen että kirjoittaja olisi itse ollut läsnä. Toiseksi on otettava huomioon keitä oikein Jeesuksen opetuslapset olivat, he olivat köyhiä arameaa puhuvia ihmisiä antiikin maailmassa. Evankeliumit tekstit ovat alun perin kirjoitettu kreikaksi, olisi erittäin epätodennäköistä että arameaa puhuva köyhä ja lukutaidoton ihminen yhteiskunnan alemmilta tasoilta olisi kyennyt antiikin aikoina kirjaamaan noita asioita muistiin ja vielä sujuvalla vieraalla kielellä eli kreikalla.
Kaikki löydetyt käsikirjoitukset Matteuksen evankeliumista sanovat Matteuksen olleen evankeliumin kirjoittaja tai ainakin sen sanellut henkilö. Matteuksen evankeliumi todennäköisesti kirjoitettiin vuoden 70 jälkeen kun Matteus asusteli Antiokiassa. Vaikka sen löydetyt versiot ovatkin kirjoitettu kreikaksi, niin siinä on vahva juutalais/hebrealainen vivahde, ja siinä käytetään paljon aramealaisia ilmaisuja ja paljon siteerauksia VT:stä. Papias, toisen vuosisadan kristillinen kirjoittaja, säilytti sen tradition, että Matteus kirjoitti (tai kirjaututti, oma huomautukseni) Kristuksen sanomiset arameaksi, ja muut myöhemmin käänsivät tämän teoksen kreikaksi.
Johanneksen evankeliumista sanotaan samassa opuksessa, että Pyhä Prokuros auttoi Johannesta evankeliumin kirjoittamisessa. Johannes kirjoitti evankeliuminsa Efesuksessa noin vuonna 96, saatuaan viimein tilaisuuden oppiensa kirjaamiseen, vietettyään siihen mennessä kiireistä evankelistan elämää.
Tuo aikaisemmin siteeramani Orthodox Study Bible sanoo tästä asiasta, että Jeesus itse asiassa lausui Psalmin 21 (joka taitaa useimmissa läntisen kirkon versioissa olla Psalmi 22), joka alkaa juuri noilla sanoilla "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit", mutta jatkuu sitten muilla sanoilla, jotka kuvaavat Jeesuksen ristinkuolemaan liittyviä tapahtumia. Toki Jeesus täytenä ihmisenä koki meidän ihmisten vieraantumisen Jumalasta, ja tunsi ihmisen kärsimyksen ja ahdistuksen. Mutta hän ei vaipunut epätoivoon, joten sitä nuo sanat eivät kuvaa. Hän vain peilaa ihmiskunnan tuntemuksia ja ikäänkuin sanoo ihmiskunnan puolesta sen epätoivon, jota ihmiset ovat kuoleman vuoksi tunteneet. Jumaluudessaan Hän ei kuitenkaan koskaan tullut Isänsä hylkäämäksi.mjr kirjoitti:Rohkeata oli myös kirjata nuo aika arvoitukselliset sanat "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?". Tässähän siis periaatteessa kristinuskon mukaan puhuu ihmiseksi inkarnoitunut Jumala itse. Tätä kohtaa on monenkin ateistin toimesta soviteltu käsitykseen itsensäkin vakuuttaneesta karismaattisesta saarnaajasta, joka vasta ristillä tajusi missä mennään...
Eiköhän Kristinuskon tarkempi tutkinta tuo ilmi aika selvästi, että Jumala on puhunut juutalaisille (vanha liitto) ja sitten uudestaan (Jeesus ja uusi liitto), josta Kristinusko lähti liikkeelle. Islamiin en ole niin tarkasti tutustunut, mutta käsittääkseni kyseessä on pohjimmiltaan yhden miehen (Muhammad) näkyjen ja kokemusten usko. Uskomukseni on, että Islamkaan ei pohjimmiltaan halua luoda eriarvoisuutta ja ristiriitoja, vaikka väittää se ainoa oikea uskonto olevansakin. Kyllä nuo ristiriidat ja eriarvoisuudet on luotu ihmisten toimesta, ja sitten vedotaan mukamas sopiviin kohtiin uskon artikkeleissa, jotta saadaan tapeltua toisten kanssa.Elli Masi-Merkki kirjoitti:Eli siis, jos Raamattu on Jumalan sanaa, niin onko Jumala tarkoituksella puhunut eri sanoin kristityille (Raamattu), juutalaisille (Tanak) ja muslimeille (Koraani), luodakseen eriarvoisuutta ja ristiriitoja näiden kolmen eri uskontokunnan välille?