Tuota, hämmennyitkö jotenkin ja rupesit vastaamaan Viljurille? Minä tajusin vastanneeni väitteeseen, jossa sanoit, että mikään ei todista empirismiä tietoteoreettista nihilismiä etevämmäksi. Itse väitän, että on aika selkeätä että jaamme yhteisen empiirisen todellisuuden, jossa sinä putoat rakennuksen katolta ilman että jumalauskosi ja tiedekäsityksesi siihen vaikuttaisi mitenkään ja jossa auringonpimennykset tapahtuvat astronomien laskemina ajankohtina. Nämä tiede pystyy selittämään (ja ennustamaan korrektisti), ei uskonto tai filosofia.Tämän jaetun empiirisen todellisuutemme käytännöllisessä ymmärtämisessä luonnontiede on etuoikeutettu metodi.
Olkikuukkeli kirjoitti:
Eikös tieteenfilosofia muuten sisällä yhden välttämättömän kehäpäätelmänkin: on mahdollista saada tietoa. Aika ja käytäntö ovat kyllä näyttäneet, että tämä kehäpäätelmä on tainnut osua oikeaan.
Minun käsitykseni mukaan juuri tästä on kysymys. Empirismi on todella pätevää, jos ja vain jos empirismi on tosi. Empirismiä ja tietoteoreettista nihilismiä ei kuitenkaan voi vertailla tieteen sisällä, koska tiede olettaa aksiomaattisesti, että tietoa on mahdollista saada.
Empiristinen tiede on minun näkemyksessäni se filosofian haara, jossa empirismi oletetaan todeksi (tai siihen sitoudutaan). Samaan tapaan tämä kyseinen haara haaroittuu uudelleen, lopulta erityistieteisiin. Tiede ei itse vastaa, olenko minä tosiassa kuollut tuon esimerkkisi jälkeen, se esittää erilaisia vastauksia riippuen erityistieteestä. Tässä filosofian tehtäväksi jää merkityksien ymmärtäminen, asian syntetisointi.
Olkikuukkeli kirjoitti:
Siitä en kuitenkaan oikein pääse ottamaan kiinni, että vihjaat filosofian ja tieteen yhteydellä olevan jotain vaikutusta siihen, onko esim. evoluutioteoria oikeassa. Jos esität tieteenkritiikkiä, esitä, älä heittele.
Tämä ei oikein auennut, en tajunnut heittäneeni mitään evoluutioteorian suhteen. (Tarkoititkohan tuota allaolevaa vastausta Viljurille?) Yritin esittää näkemyksen, että tieteellinen usko on asia, joka johtaa harhakäsitykseen tieteen rajoista. Väitän että hypoteettisen jumalan todistaminen tai tutkiminen on tieteelle mahdotonta, ja sellaisenaan se kuuluu ehkä filosofian yleisempään alaan. Hieman lähti kyllä sivupoluille, kun keskustelun aihe muuttui tieteen suhteesta filosofiaan, mutta uskon sen olevan avain sen ymmärrykseen hypoteettisen jumal-käsitteen ongelmasta tieteessä. Erityisesti empirismi voi osoittautua ongelmalliseksi tässä kysymyksessä, jos sen rajoituksia ei hyväksytä. Edelleen väitän, että on mahdollista saada tietoa tieteen ulkopuolella. Ihmiskunnan historia on täynnä esimerkkejä tästä, eikä ole erityistä syytä olettaa, ettei näin olisi edelleen.
Viljuri kirjoitti:
Filosofia ei ole tieteen sisällä, vaan tiede filosofian sisällä. Rengas ei selitä autoa, terälehti kukkaa tai solu organismia. Väite ei tietenkään ole yksimielinen totuus asiasta, vaan filosofinen positio. Empirismi ei tässä mallissa selitä itseään, vaan on riippuvainen kaikkiaan sitä ympäröivästä muusta filosofiasta. Lienee tarpeen tarkentaa, että empirismillä tässä yhteydessä tarkoitan nimenomaan tiedon ehdotonta riippuvuutta kokemuksesta. Koska tiede sinänsä empiirisenä ei voi toimia, koska havainto pitää aina suodattaa rationaalisesti, pidän tieteellistä havainnointia suurestikin riippuvaisena tieteen ulkopuolisesta tiedosta, ts. filosofiasta. Pidän erheellisenä tapaa, millä matematiikka tai logiikka ymmärretään osaksi luonnontieteitä juuri tuon tiukan empiirisen näkemykseni vuoksi.
Tästä päästään tieteen ongelmaan hypoteettisen jumalkäsityksen kanssa. Jotta voisimme tehdä tieteellisen päätelmän jumalan olemassaolon puolesta tai sitä vastaan, meidän pitää tietää mitä jumala on. Tässä oletan ja myönnän mahdollisesti virheelliseksi ensimmäiseksi olettamaksi kaikkivoipaisuuden. Tämähän on yleisesti monoteistissa uskonnoissa esiintyvä näkemys. Mutta mitä muuta jumala on tai on olematta? Miksi se olisi esimerkiksi näkymätön? Esitämmekö empiirisen väitteen, ettemme ole nähneet jumalaa? Meillä ei kuitenkaan ole tietoa, miltä jumalan tulisi näyttää, joten emme voi väittää ettemme ole nähneet jumalaa. Väitän, että sama käänteisen kehäpäätelmän ongelma koskee kaikkia fysikaalisia ominaisuuksia, joilla voisimme havainnoida jumalan.