Noitarumpu
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Kärpät
Laitan nyt tähän näin ylimalkaisesti sen, mitä haluan vielä keskusteluun lisätä. Toivottavasti niistä jotain avautuisi paremmin kuin aiemmin.
Luonnontieteen avulla voidaan yrittää ymmärtää ja kuvata vain tiettyä todellisuudenosaa. Sen mukaan asiat ovat periaatteessa aina toistettavissa. Sen tutkimuksen koetulokset voidaan tulkita eri tavoin ja niissä on ristiriitoja, jolloin tulemme tilanteeseen, jossa tulokset eivät auta eri vaihtoehtoisten teorioiden valinnoissa.Tämän vuoksi luonnontieteellisen menetelmän avulla ei voida tarkasti vastata elämää koskeviin asioihin, jos ei uskonnonkaan.
Elämän synty ja elollisten olentojen historia eivät ole toistettavia asioita maapallolla, vaan ainutlaatuisia. Luonnontiede käsittelee nykyhetkessä tapahtuvia asioita ja nykymaailman rakenteita suorilla havainnoilla tai kokeellisella analyysimenetelmällä. Se ei ole historian asioiden tutkimista.
Tietoa elämän historiasta saa historiallisten dokumenttien kautta, esim. menneisyydestä kertovat välittömät tai välilliset todisteet ja jäljet -> kaiken alkuperä on historiantutkimusta ja tämä koskee sekä luomis-että evoluutionäkökulmien tutkimuksia. Keskusteluissahan on taidettu unohtaa historiallinen perspektiivi myös uskonnolliselta kannalta.
Evoluutiotutkimus on siis yritystä ymmärtää elämän syntyä ja kehitystä ainoastaan luonnollisten prosessien kautta, eli se on siten rajattu. Tässä alkaa mun silmissä sitten useimmilla kirjoittajilla olemaan enemmänkin vakaumuksen näkökulma, kun yliluonnollinen osa on kokonaan jätetty sivuun.
Kun näkemykset eivät ole vapaita premisseistä ovat evoluutio- ja luomisnäkemykset tietyllä lailla samanlaisia, eikä toinen tieteellisempi toista.
Luonnontieteen avulla voidaan yrittää ymmärtää ja kuvata vain tiettyä todellisuudenosaa. Sen mukaan asiat ovat periaatteessa aina toistettavissa. Sen tutkimuksen koetulokset voidaan tulkita eri tavoin ja niissä on ristiriitoja, jolloin tulemme tilanteeseen, jossa tulokset eivät auta eri vaihtoehtoisten teorioiden valinnoissa.Tämän vuoksi luonnontieteellisen menetelmän avulla ei voida tarkasti vastata elämää koskeviin asioihin, jos ei uskonnonkaan.
Elämän synty ja elollisten olentojen historia eivät ole toistettavia asioita maapallolla, vaan ainutlaatuisia. Luonnontiede käsittelee nykyhetkessä tapahtuvia asioita ja nykymaailman rakenteita suorilla havainnoilla tai kokeellisella analyysimenetelmällä. Se ei ole historian asioiden tutkimista.
Tietoa elämän historiasta saa historiallisten dokumenttien kautta, esim. menneisyydestä kertovat välittömät tai välilliset todisteet ja jäljet -> kaiken alkuperä on historiantutkimusta ja tämä koskee sekä luomis-että evoluutionäkökulmien tutkimuksia. Keskusteluissahan on taidettu unohtaa historiallinen perspektiivi myös uskonnolliselta kannalta.
Evoluutiotutkimus on siis yritystä ymmärtää elämän syntyä ja kehitystä ainoastaan luonnollisten prosessien kautta, eli se on siten rajattu. Tässä alkaa mun silmissä sitten useimmilla kirjoittajilla olemaan enemmänkin vakaumuksen näkökulma, kun yliluonnollinen osa on kokonaan jätetty sivuun.
Kun näkemykset eivät ole vapaita premisseistä ovat evoluutio- ja luomisnäkemykset tietyllä lailla samanlaisia, eikä toinen tieteellisempi toista.